איתי בחור

איתי בחור

סופר

איתי בחור, סופר, נולד בזכרון-יעקב, 1966.

ספרו הראשון של איתי בחור, מאקס יצא לאור במאי 1996. מאקס הוא סיפורו של מתאבד, אשר כותב את זכרונותיו ברגעיו האחרונים - מרגע שבלע גלולות שינה ועד לאובדן ההכרה. מאקס מנסה לחדור את חווית ההתאבדות החסומה מעיני החיים ונבחר עם צאתו לאור ללימוד באוניברסיטת תל-אביב.

ספרו השני אפס אחוז, יצא לאור בינואר 1998. אפס אחוז הוא פרק אוטוביוגראפי של איתי בחור. הספר חודר לתוך חווית פציעה של אדם צעיר בתאונת אימונים בסיירת גולני. בגלי צה"ל סירבו לדבר על אפס אחוז, אולם חטיבת הצנחנים אימצה את הספר והוא הפך ספר חובה לכל קצין בחטיבה. גם יחידות דובדבן ודוכיפת רכשו את ספרו זה של איתי בחור למפקדיהן הצעירים.

את ספרו השלישי כתב איתי בחור יחד עם הצייר והצלם ראובן רזניק שיחות יין. זהו ספר שיחות הסובבות סביב ציר היין, עם נגיעות חפשיות בנושאים אחרים שעלו בטבעיות במהלך השיחות. מסלולי השיחות הם מעין עדות מקורית לערכו של היין בתרבות. הספר מבוסס על שיחות אמיתיות שנערכו בין איתי בחור לבין ראובן רזניק. השיחות הוקלטו, נערכו וכונסו בספר שיחות יין.

ספרו הרביעי, פעמון סדוק, הינו ספר קריאה נאמן לעובדות היסטוריות. הספר מעלה את תקופת העליה הראשונה באמצעות סיפורם של ראשוני המתיישבים בארץ. הספר נשלם לאחר 15 שנות תחקיר וכתיבה. איתי בחור עורך סיור-מופע קומי וספרותי, המעלה את סיפורם של זכרון-יעקב ואנשיה. חוויה מצחיקה-עצובה, המורכבת מקולאז' של קטעי קריאה מספרי זכרונות של הראשונים ועד לספרות בת זמננו.

אתר אינטרנט: האתר של איתי בחור
1.
144 תצלומים, חלקם נדירים כריכה קשה, הפקה מהודרת עיצוב ויזואלי: פנסי, ראובן רזניק הסיפור שלא סופר אודות העלייה הראשונה ומייסדי זכרון יעקב. ספר קריאה נאמן לעובדות היסטוריות. "פעמון סדוק" הינו ספר קריאה נאמן לעובדות ההיסטוריות. אני חושב שתקופות ומקומות הם ביטוי לשאיפות ומעשים של בני אדם. ברוח זו כתבתי פסיפס על מאות אנשים שפעלו במשך חמישים שנה. סך חייהם הצטבר לתקופת העלייה הראשונה. הציר המרכזי של העלילה מתחקה אחרי קורותיהם של אנשי זכרון יעקב, וכאשר זירת הפעילות המשמעותית של התקופה מתרחשת במושבות אחרות ובארצות אחרות, הסיפור נודד אליהן. בסופו של מסע ספרותי-היסטורי הנפרש על פני שלוש יבשות, עולה תמונת מציאות אנושית, שיש בה מרוח האדם ומרוח הזמן. התחלתי לאסוף חומרים ששימשו אותי לכתיבת "פעמון סדוק" בשנת 1988. סיימתי לכתוב אותו ב-2005. ספר שנכתב במהלך כל כך הרבה שנים הוא בהכרח תהליכי. גילויים של חומרים חדשים וההצטברות של חיי, הרחיבו את תפיסת המציאות שלי והעשירו את הספר. למדתי את האנשים שכתבתי עליהם וזיהיתי תווי אופי שלהם באמצעות מכתבים שכתבו וקיבלו, יומנים אישיים, דברים שהשמיעו ונרשמו בפרוטוקולים או בזיכרונם של השומעים, טקסטים שפרסמו בעיתונים, דוחות רפואיים, תמונות. צירפתי פרטי פרטים קטנים, טפלים כביכול, עד שעלה בידי להפיח רוח אנושית בדמויות שטוחות ושכוחות – כאלה שהפכו למיתוס חד מימדי, לשם של רחוב או שנמחקו מהזיכרון. בין גיבורי הספר ישנן דמויות היסטוריות מוכרות שהשפעתן על התקופה בולטת, ביניהם הבארון בנימין אדמונד דה רוטשילד, אליעזר בן יהודה, ד"ר הלל יפה, נפתלי הרץ אימבר, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אחד העם, בנימין זאב הרצל, חיים ויצמן, אהרון אהרונסון, מאיר דיזנגוף, אלעזר רוקח, אליס ולורנס אוליפנט, ואחרים. בצד הדמויות המוכרות פועלים איכרים פשוטים ולא ידועים; השפעתם השקטה על מהלך ההיסטוריה גדולה ממה שנראה לעין, זאת בכוח ההתמדה והחתירה העקשנית שלהם, היום יומית. את הפסיפס האנושי משלימים הרפתקנים, הוזים, נוכלים ושאר טיפוסים המאכלסים תקופה ושותפים למארג החיים התוסס. קרבת ההשקפות ביני ובין אנשי העלייה הראשונה הניעה אותי להשקיע את עצמי בעבודה בהיקף כזה. האנשים האלה באו לכאן עם תפיסת עולם שוחרת חיים וחירות. למרות המציאות המייאשת הם לא נשברו ולא חדלו להיאבק על הזכות והאפשרות לחיות כרצונם. היה לי חשוב לספר את סיפורם ולתמוך ברעיון של חיים וחירות. ...

2.
3.
לא תכננתי לכתוב את "אפס אחוז". לילה אחד בקיץ 1998 התעוררתי והתחלתי לכתוב על הפציעה שלי, שאירעה שלוש-עשרה שנה קודם לכן. במשך כל השנים האלה לא חשבתי על הפציעה ולא הייתה לי כוונה לחטט בה. לפתע הטראומה המודחקת עלתה לתודעה שלי. כבר לא הייתי בתוכה והיא לא בתוכי. יכולתי לכתוב עליה. כתבתי, בבת אחת, במשך שלושה שבועות רצופים. כשקראתי את הטקסט הבחנתי שהצלחתי לתת גם לאחרים כניסה לתוך החוויה הפרטית שלי. הרגשתי שהצלחתי לחדור ללב חווית הפציעה שלי, של אדם צעיר ובריא שנעשה ביום אחד למשותק, חסר אונים וקהה רגש. עלה בידי לבטא בגילוי לב את מה שהתחולל בתוכי - את המחשבות והתחושות שקשה היה לי להודות בהן אף ביני לביני. החשיפה הזאת הבהירה לי שהמחשבות והתחושות הכמוסות האלה, שבושתי בהן, הן אנושיות וטבעיות. ייתכן שהצלחתי לבטא את הטראומה משום שהפציעה שלי הייתה מטופשת ומיותרת, נקייה מהרואיות ודראמה; אלה מעוררות רושם עז ומפריעות להבין דברים. הטראומה שלי נגרמה מהפציעה והמגבלות הפיזיות, ויותר מכך מההכרה בעובדה שנבגדתי על ידי הצבא והמדינה שלי. הזיהוי הזה הוביל אותי לכתיבת ספר קשוח, שאין בו שום ריכוך של המציאות הישראלית ועם זאת אינו תלונתי. לא נעשיתי מריר. הצלחתי להבחין בין הצורך בצבא למען הבטחת הקיום בארץ הזאת, ובין הנחיצות לחשוף במערומיהם עוולות שהמדינה, הצבא, רופאיו ומפקדיו מעוללים בחסות הצורך הזה. הייתי טירון בגולני. צעיר ועקשן. במהלך מסע גיבוש לסיירת נשאתי על גבי תרמיל במשקל 50 קילו למשך 36 שעות. הרצועות של התרמיל חסמו לי את זרימת הדם לידיים; כלי הדם ורקמות השריר והעצב מתו. יד ימין שלי שותקה והייתי על סף נמק וקטיעה. בסופו של דבר, רופאים בבית החולים רמב"ם הצילו לי את היד והיום היא מתפקדת, פחות או יותר. "אפס אחוז" מספר את החוויה האישית שלי בתוך חוויה ישראלית משותפת – השירות בצה"ל. מבין הספרים שכתבתי עד כה, זה הספר הקרוב ללבי ביותר; בכתיבתו מצאתי את הטון שלי. ...

4.
5.
"על סף ותהום" פורש את יריעת חייו של המחבר מילדותו בצ'כיה-הונגריה, נעוריו במחנות ריכוז וחייו הבוגרים בזכרון יעקב. המחבר חושף בגילוי לב את חוויותיו, ופותח לקורא חלון לחוויית חיים שאינה מוכרת לו. הספר כתוב בעדינות, שזור הומור דק וראייה מפוכחת ואופטימית גם יחד. אישי ואנושי....


כתוב בשפה בהירה וקולחת. יש הרבה אנקדוטות היסטוריות מתקופת העלייה הראשונה. חסרון - אין רשימת מקורות. אני אוהב ספרים על נושא מסוים - ספרי "סג... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
הם הגיעו אל הארץ בדרכים עקלקלות..... מי לא יודע ומי לא שמה על זכרון יעקב, מושבת הבארון, רוטשילד, יין, ניל"י.... פרושה בפנינו עלילותיהם של מיי... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
הספר הגיע אלי במקרה, והכניס אותי למסע ארוך ומטלטל בנבכי ההיסטוריה. כצאצאית של חלוצים פועלים, הנרטיב שגדלתי עליו היה שהפועלים הם האידיאליס... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ