רבי משה בן נחמן היה גדול בעלי ההלכה של המאה השלוש-עשרה ומפרשני המקרא היצירתיים והמעמיקים שקמו לעולם היהודי. מעבר להישגיו הכבירים בתחומים אלה הרמב"ן היה מהמקובלים הגדולים של ימי הביניים, ובין השיטין של פירושו לתורה ושאר כתביו פיזר הרמב"ן רמזים קבליים שהכתירם בתואר "על דרך האמת". הרמב"ן העמיד מסורת קבלית חשובה ולסמכותו ההלכתית היית
עניינו של ספר זה הוא המפגש בין הלכה לפילוסופיה כפי שהוא בא לידי ביטוי ייחודי בכתביו של רבי מנחם המאירי ובחיבוריהם של בעלי הלכה בפרובנס. חיבוריו הגדולים של המאירי, הקטעים שנותרו מ'ספר התמיד' של רבי ראובן בן חיים רבו של המאירי, ספרו של רבי דוד הכוכבי 'ספר הבתים', וחיבורים של בעלי הלכה אחרים - מלמדים על האופן שהם פירשו את המסורת המיימו
ספר זה הוא ניסיון חלוצי לתאר באופן שיטתי את תולדותיה של פרשנות התלמוד באירופה מראשיתה ועד לסוף המאה היב. לפרשנות קדומה זו, שהיא ממיטב היצירה העברית בימי הביניים, מעמד משפטי 'קלסי', והיא חלק בלתי נפרד מן התלמוד עצמו ובסיס איתן להבנתו. החיבור סוקר את מלוא היצירה הפרשנית שהגיעה לידינו שנתחברה במאות היא והיב בצפון אפריקה ובספרד, בצרפת
ספר זה הוא ניסיון חלוצי לתאר באופן שיטתי את תולדותיה של פרשנות התלמוד באירופה. חלקו הראשון של הספר, שראה אור בשנת תשנט, עסק במאתיים השנים הראשונות להתהוותה של הפרשנות שם, למן תחילת המאה היא ועד לסוף המאה היב, וכרך זה ממשיך את התיאור למאה היג והיד. לפרשנות קדומה זו, שהיא ממיטב היצירה העברית בימי הביניים, מעמד משפטי 'קלסי', כחלק בלתי נ
תאור
בפירושו לספר הקבלי ``ספרא דצניעותא`` טען הגר``א מוילנה כי הוא יודע את סוד הגאולה והוא משביע את הקורא ``שלא יגלה זאת``. רבים ניסו להבין את תורת הגאולה של הגר``א, המציגה את הגאולה כתהליך שיש בו עליות ומורדות ותחנות ברורות. ספר זה הוא הניסיון הראשון להבינה באופן יסודי. כיון שהגר``א כתב רק פרשנות לספרות חז``ל, יש צורך ללקט מכל ספריו על מ