משה הלברטל

משה הלברטל

סופר


1.
רבי משה בן מיימון, בעל ההלכה החשוב ביותר שהעמידה המסורת היהודית מאז חתימת התלמוד וגדול הפילוסופים היהודים בימי הביניים, נתפס בעיני בני דורו ובעיני הדורות הבאים כמשה רבנו של דורו – דמות גואלת שחוללה תמורה רחבה בדפוסי ההלכה ובתודעה הדתית היהודית. הרמב'ם כתב שלוש יצירות גדולות והן עומדות במרכזו של ספר זה: 'פירוש המשנה', 'משנה תורה' – החיבור ההלכתי הגדול, ו'מורה הנבוכים' – הספר החשוב והחידתי ביותר בתולדות הפילוסופיה היהודית. הספר משרטט תחילה את קורותיו של הרמב'ם ודן באישיותו ובתודעתו העצמית, ולאחר מכן הוא פונה לנתח את יצירתו ההלכתית, את עמדותיו הפילוסופיות, ואת היחסים המורכבים שבין הלכה לפילוסופיה במשנתו של הרמב'ם. משה הלברטל הוא פרופסור למחשבת ישראל ולפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים ובבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק, ועמית במכון שלום הרטמן ובמכון מנדל. בין ספריו: מהפכות פרשניות בהתהוותן: ערכים כשיקולים פרשניים במדרשי הלכה; בין תורה לחכמה: רבי מנחם המאירי ובעלי ההלכה המיימונים בפרובנס; סתר וגילוי: הסוד וגבולותיו במסורת היהודית בימי הביניים; על דרך האמת: הרמב'ן ויצירתה של מסורת. ...

2.
רבי משה בן נחמן היה גדול בעלי ההלכה של המאה השלוש-עשרה ומפרשני המקרא היצירתיים והמעמיקים שקמו לעולם היהודי. מעבר להישגיו הכבירים בתחומים אלה הרמב"ן היה מהמקובלים הגדולים של ימי הביניים, ובין השיטין של פירושו לתורה ושאר כתביו פיזר הרמב"ן רמזים קבליים שהכתירם בתואר "על דרך האמת". הרמב"ן העמיד מסורת קבלית חשובה ולסמכותו ההלכתית הייתה השפעה מכרעת על הפיכת הקבלה למסורת סוד כשרה ומקובלת. ספר זה הוא ניסיון לספק תמונה רחבה ושיטתית של הגותו של הרמב"ן הן בתפישת ההלכה שלו והן בגישתו לנושאים המרכזיים של המחשבה היהודית בימי הביניים כדוגמת תורת האלוהות, תפישת הנס והגאולה, תפישת ההיסטוריה, הבנת ההתגלות וטעמי המצוות....

3.
4.
5.
יחודו של הספר הוא בעיסוק בשאלות היסוד הקשורות לתופעת האמונה: מהי בכלל "אמונה" – האם היא תכונה אנושית? האם היא עניין נרכש? מה בינה לבין תכונות וכישורים אנושיים אחרים? מהם השינויים שמושג האמונה היהודית עבר במרוצת הדורות? מה בין אמונה רציונלית לאמונה מיסטית? ועוד.טובי החוקרים וההוגים מענפים שונים ש למדעי הרוח והיהדות, פילוסופים ורבנים, חברו יחד להצגת תמונה מורכבת ומרתקת של תופעת האמונה בכלל ושל זו היהודית בפרט, בספר המיועד לחוקרים העוסקים בנושא והן לכל מי שמושג האמונה ומופעיה נוגעים לליבו ומעוררים את מחשבתו, מאמינים ושאינם מאמינים כאחד....

6.
עניינו של ספר זה הוא המפגש בין הלכה לפילוסופיה כפי שהוא בא לידי ביטוי ייחודי בכתביו של רבי מנחם המאירי ובחיבוריהם של בעלי הלכה בפרובנס. חיבוריו הגדולים של המאירי, הקטעים שנותרו מ'ספר התמיד' של רבי ראובן בן חיים רבו של המאירי, ספרו של רבי דוד הכוכבי 'ספר הבתים', וחיבורים של בעלי הלכה אחרים - מלמדים על האופן שהם פירשו את המסורת המיימונית ומגלים את עקבותיה של עמדתם הפילוסופית בגישתם ההלכתית. קבוצה זו של בעלי הלכה מיימונים העניקה הכשר למסורת הפילוסופית שהתפתחה בפרובנס בהנהגתו של שמואל בן תיבון, בני משפחתו ותלמידיו, ובזכות תמיכתם העקיבה עמדה הפילוסופיה המיימונית בפולמוסים שנוהלו נגדה במאה השלוש עשרה ובראשית המאה הארבע עשרה. יכולתה של התרבות הפילוסופית המיימונית בפרובנס לעמוד כיחידה נבדלת ועצמאית היא בין היתר עדות למעמדם של בעלי ההלכה שהיא הצמיחה. גירוש היהודים מפרובנס ערער את בסיסה הקהילתי של תרבות זו ומאז ואילך היא נותרה ללא ממשיכים. כתביהם של המאירי ושל בעלי ההלכה המיימונים, ותיעוד המאבק שהתנהל בפרובנס בראשית המאה הארבע עשרה מאפשרים להעמיד באור חדש את היחסים בין הלכה לפילוסופיה בימי הביניים. השפעתה ועמדתה של קבוצה זו לא נחקרה עד כה, ויש בחשיפתה משום תרומה לשינוי דמותה של הפילוסופיה היהודית בימי הביניים. משה הלברטל מלמד מחשבת ישראל ופילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים ובמכון שלום הרטמן. ספרו האחרון, 'מהפכות פרשניות בהתהוותן: ערכים בשיקולים פרשניים במדרשי הלכה', יצא לאור בהוצאת מאגנס....

7.
8.
9.
תיאור עניינו של הספר הוא מפגש בין הלכה לפילוסופיה כפי שהוא בא לידי ביטוי ייחודי בכתביו של רבי מנחם המאירי ובחיבוריהם של בעלי הלכה בפרובנס. חיבוריו הגדולים של המאירי, הקטעים שנותרו מ'ספר התמיד' של רבי ראובן בן חיים רבו של המאירי, ספרו של רבי דוד הכוכבי 'ספר הבתים' וחיבורים של בעלי הלכה אחרים מלמדים על האופן שהם פירשו את המסורת המיימונית ומגלים את עקבותיה של עמדתם הפילוסופית בגישתם ההלכתית. קבוצה זו של בעלי הלכה מיימונים העניקה הכשר למסורת הפילוסופית שהתפתחה בפרובנס בהנהגתו של שמואל אבן תיבון, בני משפחתו ותלמידיו, ובזכות תמיכתם העקיבה עמדה הפילוסופיה המיימונית בפרובנס בפולמוסים שנוהלו נגדה במאה השלוש עשרה ובראשית המאה הארבע עשרה.יכולתה של התרבות הפילוסופית המיימונית בפרובנס לעמוד כיחידה נבדלת ועצמאית היא בין היתר עדות למעמדם של בעלי הלכה שהיא הצמיחה. גירוש היהודים מפרובנס ערער את בסיסה הקהילתי של תרבות זו ומאז ואילך היא נותרה ללא ממשיכים.כתביהם של המאירי ושל בעלי ההלכה המיימונים ותיעוד המאבק שהתנהל בפרובנס בראשית המאה הארבע עשרה מאפשרים להעמיד באור חדש את היחסים בין הלכה לפילוסופיה בימי הביניים. השפעתה ועמדתה של קבוצה זו לא נחקרה עד כה, ויש בחשיפתה משום תרומה לשינוי דמותה של הפילוסופיה היהודית בימי הביניים....

10.

הרמב"ן, ר' משה בן נחמן, בן המאה השלוש עשרה בספרד שתחת הכיבוש הנוצרי בדור שאחרי הרמב"ם, מגדולי בעלי ההלכה ומפרשי התלמוד והמקרא, רופא והוגה דע... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
מי שרוצה להתוודע לאישיותו ולהגותו הגדולה של הרמב"ם בצורה שתהיה מקיפה וממצה מצד אחד, ובהירה ורבת עניין מצד שני, כדאי לו מאוד שיקרא את הספר ה... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ