שלום, שמי ארגמן.
אני אוהב לעמוד על במה ולעשות קסמים. אני כבר יודע לשלוף פרחים ממקל, להפתיע בקלפים ועוד מעט אדע גם להוציא יונים מהשרוול. אבל דבר אחד אני לא יודע: למה ההורים שלי קראו לי ארגמן?
שאלתי את אבא שלי. אתם מכירים את המבוגרים האלה, ששואלים אותם שאלה קצרה והם עונים בהרצאה ארוכה? אבא שלי הוא בדיוק כזה, אבל הפעם לשם שינוי היה לו דו
רעות, בת עשירים מפונקת, חוגגת בניגוד לרצונה מסיבת בת-מצווה ראוותנית ומפוארת. היא רבה עם אמה על כל פרט בתכנון המסיבה – על עיצוב ההזמנה, על התפאורה הצעקנית באולם והבגדים שתלבש (ותחליף באמצע האירוע), הזמר שיופיע והאוכל שיוגש. היא כועסת על הרעיונות יוצאי הדופן שהועלו בגלל הרצון של הוריה להרשים את האורחים. במהלך המסיבה רעות נקלעת באקרא
אייל הוא רב מסור וכריזמטי בישיבת הסדר, מוקף בהערצת תלמידיו, שותפיו ורבותיו. בביתו פנימה מכרסמות את לבו של אייל אשמה איומה על שהיה אחראי ללידת בתו הפגועה, אבל גם בושה עצומה על סוד שכוסס בו מימים ימימה – סוד שבשלו הוא חש שאיננו ראוי לתוארו, לכבוד המתלווה אליו ולשליחותו התורנית. זהו חטא נסתר המלווה אותו מנעוריו, חרם מופר, התמכרות אסור
כבר מגיל צעיר התעניין חגי בן-ארצי בזהותו היהודית. כבן לחלוץ חילוני יוצא ישיבת המוסר נוברדוק, הוא נקרע בין העולמות המנוגדים שמילאו את ביתו ויצא למסע שחשף אותו לערכי תורה ועבודה, התיישבות וציונות. קורות חייו המתוארים בספר דרך אחרת עוברים בתחנות מגוונות של החברה הישראלית ועולמו הנפשי כנער וכאיש צעיר משתקף באמצעות הרהורים ופרקי הגו
נביעות הוא מבחר מכתבי הרב אברהם יצחק הכהן קוק, המחזקים באדם את האופטימיות ואת האמונה בכוחותיו ובשאיפותיו הטבעיות. בכוחן של פסקאות אלה להפיח באדם תעצומות חדשות המאפשרות לו להתמודד עם משברים ועם מורדות בחייו ולהשרות עליו רוח טובה ושמחת חיים גם בעתות קשות.
כתבים אלה מלווים בביאורים קצרים מאת הרב יובל פרוינד, המאפשרים להבין את תמצי
המורה מכריזה בכיתה על פרויקט בר מצווה: כל בת מתבקשת לחקור מדוע נקראה כפי שנקראה, ומה משמעות שמה. ראובנה נכנסת ללחץ: היא לא אוהבת את שמה ובתוך תוכה אפילו ממתינה לגיל שש עשרה כדי שתוכל להחליפו! אבל כשמתברר לראובנה שהיה זה סבא שביקש שתקרא כך, היא מסתקרנת: מיהו אותו ראובן שעל שמו היא נקראת? ואולי זו ראובנה?ולסבתא שלה בכלל קראו אהובה...
הרב אברהם יצחק הכהן קוק (תרכ"ה-תרצ"ה) הוא אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בעולם היהודי של הדורות האחרונים. באישיותו התמזגו כישרונות בלתי רגילים בתחומים רבים: איש הלכה והוגה דעות, הרב הראשי האשכנז הראשון לארץ ישראל ומשורר, פילוסוף ומקובל. קדושתו וגאונותו היו לשם דבר בפי כול, חילוניים כדתיים. כ מי שנפגש עמו חש כי איש אלוקים עומד מולו.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, רבה הראשי הראשון של ארץ - ישראל, נמנה עם גדולי התורה וענקי הרוח בקרב העם היהודי בדורות האחרונים. אישיות רבת - אנפין, שידה רב לה בעולמה של היהדות על זרמיה ומבועיה השונים - החסידות, הקבלה והאגדה מכאן, והלמדנות, ההלכה והגיונותיהן של הפילוסופיה והמחשבה היהודית מכאן. ספר זה תכליתו - העלאת מסכת חייו של הרב, כש
לפני שנים רבות נסע סוחר גדול לעסקיו בעגלה רתומה לסוסים ובאמתחתו יין הונגרי משובח. כשהתארכה הדרך ימים רבים נתן גם למשרתו לטעום מעט מן היין הטוב.
לימים הזדמן המשרת לפונדק שבו שתו אנשים את יינם ושיבחוהו מאוד. "כמה טוב היין הזה", אמרו זה לזה, "יין הונגרי אמיתי". טעם גם המשרת מן היין ואמר להם, "הרי אין זה יין הונגרי כלל". גערו בו האנשים ו
אין חולק על כך, שהרב אברהם יצחק הכהן קוק הוא הוגה דעות נועז ומחדש, שהניח את היסודות האידיאולוגיים של הציונות הדתית. אך האם גם בתחום ההלכה והפסיקה היה הרב קוק מקורי ומחדש, או שמא בתחום זה היה רב חרדי מן הטיפוס הישן, שמיישר קו עם פוסקי דורו?
מי היה הרב קוק כפוסק – חדשן או שמרן? בדיוק בשאלה מורכבת זו עוסק ספרו של בן-ארצי.
בניגוד לחוקרי
גל, שייט מפרשיות בן 13 , מתקשה להבין: מדוע גיורא, מדריך השיט הנערץ עליו, מתייחס לחברו דוד באופן כה גס רוח? האם ייתכן שלגיורא יש משהו נגד אתיופים? בהדרגה, מתגלה לדוד ולגל סיפור הקשר המיוחד בין גיורא למשפחתו של דוד. סיפור של גבורה ואשמה, של סבל ושל גאולה.
שני סיפורים מופלאים נפגשים בספר הזה — זה של אנשי המוסד הישראלי וזה של יהודי אתיופיה
"רציתי להיות טוב. מה צריך לומר יותר?"
(חנן פורת בריאיון אחרון)
חנן פורת היה ממחולליה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון והסמל המובהק ביותר שלה. בחייו שילב מנהיגות והגות, תורה עם עבודה ודרך ארץ, וסחף אחריו דור שלם בכוח אישיותו הכובשת ועוצמותיו הרוחניות, ששאבו את כוחן מבית המדרש ומעולמות הדעת, הספרות והשירה. מי שהתנ"ך האיר את חייו,