ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שישי, 3 בפברואר, 2017
ע"י זוהר
ע"י זוהר
הספר הזה ישב על שולחנה של חמותי במשך כמה שבועות והיא לא הפסיקה להרעיף עליו שבחים. למעשה (ועכשיו אספר משהו שנראה כאילו נכתב בספר 'מלכת היופי של ירושלים', אבל הוא אמת לאמיתה), כמדומני זהו הספר האחרון אותו קראה לפני שהפסיקה לחלוטין לקרוא עקב פגיעה קוגנטיבית שנבעה מתאונה. שמה עדיין מתנוסס על הדף הראשון של הספר בכתב ידה העגול והמסודר, וכעת אינה מסוגלת לא לקרוא ולא לכתוב. אמי ודודי גם הם קראו את הספר ודיברו ביניהם על דמיון-מה לעדה אליה אנחנו משתייכים, העדה המצרית, שהוביל לחיבור שלהם לספר ולהזדהות שלהם עם משפחת ארמוזה.
כך שניגשתי אל הספר עם ציפיות גבוהות, וכעת משסיימתי, קצת קשה לי לסכם את החוויה.
ההתחלה הייתה סוחפת ביותר. דמותה של גבריאלה שבתה את ליבי והזכירה לי במקצת את דמותה של אלנה בספר "החברה הגאונה" מאת אלנה פרנטה. מצאתי בספר עומק רגשי רב, דמויות מגוונות ומעניינות, וגם דמיון למשפחה שלי - לאורך כל הספר דמיינתי את גבריאל כסבי היקר, זכרו לברכה, סבא אלברט, שהייתה לו חכמת חיים וכולם אהבוהו מאוד, ואפילו כורסה גדולה ומרופדת הייתה לו כמו לגבריאל.
לקראת עמוד 150 ככה, העלילה התחילה לאבד גובה. העיסוק בדמויות ובאישיותן החל לחזור על עצמו ותהיתי כיצד המחברת תתמודד עם עוד 300 עמודים מבלי לצאת מקווי העלילה הנוקשים. ולאחר סיום הספר, ההבנה מתבהרת כי הדרך בה צלחה המחברת את המשך הספר הוא באמצעות חזרה. חזרה על מה? על מה לא: ביטויים בספניולית, איזכורי מקומות, שמות רחובות, מבצעים של הלח"י, מנהיגים, שמלותיה של לונה, האיפור של לונה, ובעיקר עוד ועוד פכים קטנים וסיפורים מחייהם של הגיבורים וגיבורות הספר. העניין הוא שאופי הדמויות כבר נהיר לקורא, והסיפורים כבר אינם מחזקים את קווי אישיותן הברורים ממילא אלא מתישים את הקורא.
לגבי עניין הניים-דרופינג, נראה שהמחברת הכניסה שמות של מקומות והתרחשויות לתוך הספר כדי למשוך את הקוראים, ליצור תחושה תקופתית ולחזק את תחושת ה"אמיתיות" של העלילה. אלא ש(כמו שהעירו קוראים נוספים כאן בסימניה) זה נראה קצת מאולץ, וגם כאן יש אלמנט של חזרתיות שמתחיל להתיש.
יש בספר בעיות הגהה שגיאות וקצת עילגות אפילו: "מה זה התלות הזאת שפיתחתי בגבר זר ונכה רוח?" (עמוד 414), וגם אי-דיוקים, לדוגמה, חנות הכלבו בלונדון לא נקראית "מיס ספלרידג'ס" (עמוד 427) אלא פשוט סלפרידג'ס.
אחרי הרבה התלבטויות, הענקתי לספר הזה שלושה כוכבים ולא ארבעה, אני חושבת שהוא היה יכול לקטוף בקלות ארבעה כוכבים אילו מחצית ממנו הייתה נחתכת בעריכה. ואז היינו נותרים עם סיפור משפחתי בעל עומק, דמויות מעניינות, רקע ירושלמי והיסטורי לפני ואחרי קום המדינה, רצף הדורות עם כל המשתמע מקורותיהם, ובעיקר בלי עייפות החומר. פוטנציאל החיתוך היה משפר אותו לעין ערוך וחבל שלא מומש.
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
חמותי שלי שתזכה לשנים ארוכות, מי שנולדה בעיר העתיקה טוענת שהספר מתבסס על סיפורים אמתיים, ומשקף את אווירת ירושלים המנדטורית.
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
זוהר-
זה בדיוק התפקיד של העורך. מי שכותב ספר, מאוהב במילים של עצמו ולא מוכן לוותר עליהן כי בעיניו כל האנושות המתינה אלפיים שנה רק למילים שלו. עורך טוב צריך להציל את הספר מציפורניו של הסופר ולקצץ את כל אותם קטעים שהפריעו לך, למנוע חזרה מעיקה, וגם לשמור על האותנטיות. כך למשל- אם אושרת קוטלר כותבת בספר שלה, "איז'ה מיה" שסבתא שלה, במלחמת העולם השנייה, הצדיעה להוד מלכותה מלכת אנגליה, העורך צריך להעיר לה שבאותה תקופה ועד 1952 היה מלך ולא מלכה. |
|
זוהר
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אני תמיד שמחה לקרוא את התגובות שלכם פה ולראות שמתפתח דיון.
כמובן שלא כל אחד מתחבר לכל ספר, גם קשה לי לומר שזה לא ספר טוב, אמרתי שאותי הוא קצת התיש ובחיתוך ניכר הוא היה יכול להיות ממש טוב. לגבי האיזכורים העדתיים והתקופתיים, הכל עניין של מידה. הייתי רוצה לעשות control+F על קובץ הטקסט של הספר ולבדוק כמה פעמים הוזכרו צירופי המילים "אווס קון ארוז", "פישקדו אי לימון" וכו'. לדעתי מדובר על כמה עשרות פעמים לכל צירוף. והחזרתיות הזאת ייצרה אצלי תחושת more of the same שעייפה אותי. |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות - סמולנים בס' רבתי.
כאלה שאפילו לקשור שרוך לבד קשה להם, בלי הנחייה ברורה ממי שאינו סמולני (חו"ח!) |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אנשים לא אמיתיים יש פה. שמאלנים?
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מעניין הקיטוב הזה בין התגובות השונות לספר כי הוא מסביר לי כמה דברים.
התחלתי לקרוא את הספר לפני יותר משנה ומאז לא התקדמתי כמעט. מצד אחד אני מאוד אוהב את התקופה ואת הרקע לעלילה. קראתי את התגובה של yaelhar ואני דווקא כן נמשך לסיפורים משפחתיים כאלה, שמזכירים לי במקצת את "בוסתן ספרדי," פעם זו משפחת ארמוזה ופעם אחרת, ירושלים של פעם, התורכים, הבריטים, כל אותם חומרים שמהם אפשר לרקוח סיפור יפה. ועדיין- משהו לא סחף. לא רותקתי להמשיך- עובדה שלא התקדמתי. |
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מסכימה איתך.
אחרי שקראתי כשליש מהספר איבדתי עניין וזנחתי אותו.
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
את הספר לא קראתי - וכנראה לא אקרא.
אהבתי את הביקורת שלך, שהבהירה לי למה אני לא נמשכת לקרוא את הספר. אני לא אוהבת "ספרות עדתית" תאורים שימשכו את בן העדה המסויימת, שימוש בעגה הנהוגה בה וכו'. לטעמי ספר צריך לאפשר הזדהות עם הדמויות והסיפור לא-חשוב-מאיזו-עדה בא הקורא. סיפור הקורא להזדהות בגלל היכרות (של השפה, הגינונים או הכורסה המרופדת) או להתעניינות של הקורא שאינו בן העדה על בסיס אנתרופולוגי - אינם חביבים עלי. |
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מסכימה עם מחשבות. אני מאוד אהבתי
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
והוא קטף חמישה כוכבים בקלות. ספר מצוין.
|
8 הקוראים שאהבו את הביקורת