ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 3 במאי, 2016
ע"י משה
ע"י משה
שלא כשמו, "אובך" הינו ספר אוורירי מאוד, זך ונעים, ומאוד לא מאובק ובלתי אביך. משב רוח נעים ואביבי מורגש תוך קריאת דפי ספרו של יורם עבר-הדני. "אובך" מיטיב להציג את הבעייה והקושי של לוקי תסמונת אספרגר בלשון רהוטה ובהירה. הספר המעולה של עבר-הדני נקרא בנשימה עצורה, תוך שהעלילה המותחת של הספר נוגעת במישרין ובעקיפין בבעיותיה של החברה הישראלית המורכבת, על עדותיה וגווניה השונים כל כך, בבעיותיהם של בני זוג בגיל המעבר, בבעיות שבין הורים לילדיהם בני העשרה, בלבטיהם וקשייהם של הצעירים הישראלים המתבגרים, בניגוד של הישראלי היורד לעומת הישראלי הציוני, בלבטים של קידום, אקדמיה וקריירה בשילוב מסגרת משפחתית - לעומת תרבות הכייף והנהנתנות החו"לניקית נוסח תאילנד (פרויק'ה ביצ' לעומת דוקטור יואל המלומד, הרשמי, המחוייט והמוקפד, זאת ועוד: האם אמנם אנו באמת כפי שהננו נראים כלפי חוץ וכפי שהננו מרבים להציג את עצמנו בפני החברה בה אנו חיים. ספרו של עבר-הדני מציג וחושף הרבה הרבה מעבר לעלילה הנרטיבית המותחת שבו, ונוגע בבעיות שהן כל כך שלנו, של כולנו. קל להתחבר אל הספר "אובך" ולזרום איתו, להזדהות עם כל אחת ואחד מהדמויות שבו, שעבר-הדני מיטיב כל כך להציג/ן.
9 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
משה - כבר על התגובה שלך ל'מחשבות', מגיע לייק.
|
|
משה
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ל"מחשבות" הסקרן
אילו הזדהית בשמך, הייתי יודע אל מי לפנות וכיצד. מאחר שהינך מעדיף/ה להישאר בעילום שם, אפנה אליך בשם "מחשבות". שאלת שתי שאלות ואשיבך על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. להספיק לקרוא כל כך הרבה ספרים? לעניות דעתי הנני קורא מעט מדיי מכפי שהייתי רוצה. ובאשר לשאלה "מה לך ולספרים חילונים" אשיבך כמה תשובות. האחת, מה היא ההגדרה של ספר "חילוני"? האם ההגדרה תיעשה על פי תוכנו? על פי מיגדריותו של סופרו? על פי ההוצאה לאור? תשובה שנייה, אם אמנם נמצא הגדרה מדוייקת ל"ספרים חילונים", האם הקריאה בהם מוגבלת לאנשים המגדירים עצמם כחילוניים בלבד, או שמא הרשות נתונה גם ל"דוסי" לקרוא בהם, ממש כשם שהתנ"ך ושאר כתבי הקודש פתוחים לקהל הרחב ולכל המעוניין ללמוד ולקרוא בהם? ושלישית, היהדות אינה מקבלת את החלוקה הדיכוטומית בין "דתי" לבין "חילוני". החלוקה הזו מקורה בתפיסה הנוצרית-כנסייתית, לפיה אנשי הכמורה והמנזרים חייהם "קודש", כביכול, ומחוץ לכנסייה והמנזר קיימים חיי ה"חולין". על פי תפיסת היהדות, הקדושה והקודש מקומם לא רק בבית הכנסת ובבית המדרש אלא בחיי היום-יום על כל צעד ושעל, והם לא רק נחלתם של "דתיים" אלא של כל יהודי באשר הוא. לפיכך אמרו חז"ל על הפסוק "כפלח הרימון רקתך" שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון. ואין לך יהודי, גם מבין המגדירים עצמם "חילונים", שאינו מלא מצוות ומעשים טובים למכביר. בספרו הנ"ל של עבר-הדני מצאתי יופי ספרותי ותוכן עשיר גם מן הפן היהודי ולא רק מהפן האנושי והספרותי הכללי. מקווה, "מחשבות", שתשובתי סיפקה אותך והשאירה לך מקום ל"מחשבות".
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
יורם עבר-הדני איש נחמד מאוד, ובמאי מוכשר. יצא לי לעבוד איתו על כמה דברים, אבל לא לקרוא דברים שלו.
אתה כותב יפה וברור, גם אם הניסוח תמציתי משהו. הערה קטנה: דמויות הן תמיד נקבות, גם אם הן של זכרים. |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
איך אתה מספיק לקרוא כל כך הרבה ספרים? ומה לך ולספרים חילונים? אני סקרן.
|
9 הקוראים שאהבו את הביקורת