ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שבת, 17 באוקטובר, 2015
ע"י דן סתיו
ע"י דן סתיו
גיום מוסו מבהיר לקוראיו בפתיחת דבריו "על המקומות והאנשים", המופיע מיד לאחר שהקורא צלח עם גיבוריו של מוסו מסכת בלתי אפשרית של הרפתקאות, כי עבורו "הרומן הוא עולם מקביל". אפשר שזה כך, אבל הוא לא מקביל במובן הגיאומטרי: ככל העלילה מתפתחת היא הופכת להזויה ומתרחקת מהמציאות במהירות סילונית הדומה לזו שהגיבורים הראשיים מבלים את זמנם במעברים בין יבשות שונות.
הרעיון המכונן יפה: שני אנשים, מדלן וג'ונתן, מחליפים בטעות את הפלאפונים שלהם כתוצאה מהתנגשות במסעדה. באותה נקודת זמן היא בעלת חנות פרחים אקסלוסיבית בפאריס והוא השף בביסטרו צנוע בסן פרנציסקו. הואיל ובימינו הפלאפון אוצר כמעט את כל עולמו של אדם, אובדן הטלפון הופך אותו לחשוף בפני זה המחזיק את הפלאפון שלו, אם הלה מגלה מעט סקרנות. ומדוע שלא יגלה סקרנות: גבר ואישה שקיבלו הזדמנות נדירה למציצנות לחייו של האחר. נאה.
בשלב הראשוני העלילה מתנהלת לה בניחותא בגבולות ההגיון, או למצער שומרת על קשר עין עימו. אבל די במהרה הקורא נחשף אט-אט לסיפור חייה של כל דמות – עד כאן, עם קצת הגמשת המציאות לטובת האלסטיות של הדמיון, הסיפור מתנהל לקראת אותה נקודה שזיכתה את הספר בשמו: "היא נזכרה בפגישה שלהם. לא היה קורה דבר אילולא החליפו בלי משים את הטלפונים הניידים שלהם. אילו היתה נכנסת אל הקפיטריה ההיא שלושים שניות קודם לכן או שלושים שניות לאחר מכן, דרכם מעולם לא היתה מצטלבת. זה היה כתוב, תעלול משונה של הגורל, שבחר לקרב ביניהם ברגע המכריע. קולו של המלאך כמו שסבתו נהגה לומר....".
גם הרעיון הזה יפה. איני מאמין בגורל או בהכוונת מלאכי שמים את מהלך חייו של האדם. בעיני מהלכי חייו של אדם מושפעים מצירופי מקרים בדיוק כפי שהיטיב לתאר זאת מוסו. אבל להפוך את העלילה לאוסף בלתי נגמר של צירופי מקרים בלתי סבירים בעליל הופך את הסיפור הזה מסיפור מתח בלשי לבדיון פרוע.
אבל בעולם המקביל הבידיוני הזה של מוסו יש משהו נפלא. בהיותו מנותק מחוקי ההסתברות בכל הקשור להתנהגות האנושית, הוא מציע לקורא סוג של נחמה. הסוף לא יושפע חלילה ממגבלות שמטילה המציאות:. העלילה קולחת ומהנה. הסגנון קריא. הדמויות הראשיות מעניינות וכושר דמיונו של המחבר מרשים ביותר. לקראת חלקו האחרון של הסיפור כאשר הסיפור מתרחק מהמציאות כמו שחללית הנישאת על טיל שיגור מתרחקת מכן השיגור, המציאות על מגבלותיה המייגעות כבר בכלל לא רלבנטית. מסיפור נחמד על גבר ואישה הוא הופך לסיפור חובק עולם הגורר לתוכו ראשי מדינות......
השורה התחתונה: ספר מושלם ומהנה להתנתקות מהרעות החולות של היומיום. המציאות הקודרת יכולה לחכות. קריא וגם מותח עד כמה שסיפור בדיוני יכול להיות, אך לא מעבר לכך.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
רץ
תודה. אכן כך, אך מסתבר שלא רק אצלינו
|
|
רץ
(לפני 10 שנים)
דן - ביקורת מעניינת הרלוונטית לתרבות הסמארטפונים שלנו.
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
חני
אכן כך. באמת אין בכך דבר רע......בשקט המבוסס על כניסה לעולם שאילוציה המעיקים של המציאות נותרים מחוצה לו
|
|
חני
(לפני 10 שנים)
דן זו סיבה ראוייה לשמה והכוונה לקצת שקט דמיוני.....
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
מחשבות
אתה רציני? לא היית בשיעור תנ''ך כאשר לימדו אותנו על המלחמה בין בני מנשה לבין בני אפרים???? בני אפרים המובסים ניסו להמלט דרך מעבר שנשלט על ידי בני מנשה בנסותם להתחזות לבני מנשה. האחרונים גילו את זהותם האמיתית באמצעות דרישתם שיאמרו את המילה שיבולת - בני אפרים המסכנים שלא יכלו לבטא את האות שין אמרו סיבולת ומצאו את מותם....
|
|
מורי
(לפני 10 שנים)
מבחן מה?
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
לי
אכן כך. אם לא מתעקשים שכל ספר חייב להיות מלא תובנות חכמות כרימון אפשר להנות ממנו, גם אם נפתולי העלילה אינם סבירים.
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
מחשבות
מדבריך אני למד שפריז/פאריס זו הגרסה המודרנית למבחן שיבולת/סיבולת בתנ''ך בין בני אפרים לבין בני מנשה....ובאשר לפריזזזזזזזזזזזזזזזזזז - כן החלק שלה שולי יחסית.
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
שונרא
ואולי החיה המשונה דומה לעלילה שגם היא משונה. המימד הבידיוני של העלילה מתמצה לדעתי בכך שהסבירות שלה קלושה מאד. אין היא בבחינת מדע בדיוני על שלל המצאותיו.מקווה שזה לא יפריע.
|
|
לי יניני
(לפני 10 שנים)
ספר מהנה ואני בהחלט מסכימה עם השורה המסכמת... לפעמים צריך ספר כזה כדי
להתנתק מכל מיני אירועים לא סימפטמיים
|
|
מורי
(לפני 10 שנים)
פריז (פאריס זה לשמאלנים) בדרך כלל מוסיפה לספרים, אבל במקרה זה קצרה ידה מלהושיע.
|
|
שונרא החתול
(לפני 10 שנים)
תודה על התשובה. זו חיה מאוד משונה. היא נראית כמו הכלאה של חתול ספינקס וזאביק השועל.
ביקורת יפה. אני מסוקרנת כבר מזה זמן מה לקרוא את הספר ומקווה שהממד הבידיוני שתיארת לא משתלט על הסיפור. |
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
שונרא
לחיה על העטיפה אין קשר לטכנולוגיה. אני משער שהיא מצויה על קתדרלת נורטרדאם בפאריס. פאריס היא אחת מהערים בה מתרחשת העלילה
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
yaelhar
מסכים איתך שאכן מקסים שכל אחד גיע למסקנות שונות. אותי הוא לא שיעמם הוא פשוט היה נראה מופרך....
|
|
שונרא החתול
(לפני 10 שנים)
אני לא מבינה מה הקשר של החיה שעל העטיפה לטכנולוגיה. צריכה לקרוא את הספר.
|
|
yaelhar
(לפני 10 שנים)
אני כלל לא אהבתי אותו ובדרך כלל השתעממתי. הוא נמצא ברשימת ה"לא שווים ביקורת"...
מקסים איך קוראים שונים קוראים אותו ספר ומגיעים למסקנות שונות בתכלית. |
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים)
נצחיה
תודה על דבריך. התיאור שלך את הסיפור הקצר של מייב בינצ'י, אותו לא קראתי, ממחיש, כך נראה לי, את טענתי לגבי מידת הסבירות שבעלילה שרקח מוסו. אצל בינצ'י, כך אני מתרשם, הסיפור יותר ריאלי. האם זה משום שתכולה של מזוודה מגלה על אדם פחות מאשר הסמארטפון שלו? אולי...
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים)
סקירה יפה, תודה.
יש סיפור קצר של מייב בינצ'י על בחור ובחורה שמחליפים ביניהם בטעות מזוודות, ושניהם מציצים זה במזוודתה של זו, כמובן רק כדי לדעת למי להחזיר, וגם קצת לסיפוק הסקרנות. למחרת הם נפגשים כדי להחליף את המזוודות, ונוצר איזה שהוא קליק ביניהם. אבל ברגע הבא היא נזכרת איך ראתה בין המסמכים שלו את היותו עורך דין תחמן ושקרן, והוא נזכר איך ראה בין החפצים שלה את מה שמתחת לחזות החסודה שהפגינה, ושניהם כאחד מוותרים על הרעיון. סתם הזכרת לי את זה עכשיו. |
15 הקוראים שאהבו את הביקורת