ביקורת ספרותית על המיתולוגיה היוונית - מיתוסים - סדרת המיתוסים # מאת אהרן שבתאי
הביקורת נכתבה ביום שישי, 2 באוקטובר, 2015
ע"י קיקלופ מכונת ספרים


התפישה הישנה של החכמה, לפחות באירופה הקלאסית, הייתה כי כל בר דעת חייב להכיר את התרבות היוונית והרומית. לימודי יוונית ולטינית היו חובה בכל אוניברסיטה עד לא מזמן ובמקומות רבים כמו בפקולטות מסוימות למשפטים ורפואה עוד מלמדים אותן. אך האדם המשכיל של היום החי בעולם ראציונאלי ומעשי לכאורה עשוי להעלות את השאלה המתבקשת: מדוע בעצם? מדוע השימוש בשמות אורפאוס, גנימדס, פנלופה, אודיסאוס, אכילס , אורסטס, איפיגניה, תסאוס, פרומתאוס ודמטר כמו מעלה הילת חֹכמה סביב המשתמש בהם? שהרי, גם אם הסיפורים עליהם יפים יתקשה מישהו היום להאמין כי הינם אמיתיים, ויש כאלו המטילים היום ספק האם היוונים עצמם האמינו בכך (כתביו של אפלטון הינם עדות לכך שלפחות הטילו ספק בחלק מהסיפורים). ובכן, אם לא אמת לאמיתה אז לפחות מוסר השכל. אך איזה מוסר השכל יש בסיפורים אלו המלאים נקמה, תאווה, בגידה, רמאות, עונש על מעשים שנעשו בלא כוונה או ידיעה וצרות עין של האלים עצמם? ניקח למשל את סיפורו של אדיפוס: אם זהו סיפור על גורל - איזו משמעות יש לסבלו חוץ מהסתמיות – הוא נולד במקום ובזמן הלא נכונים וחייו הם חיים שאינו שולט בהם, אשר דינם נגזר מראש על ידי הנבואה שחזתה כי ירצח את אביו וישכב עם אמו. לעומת זאת אם מדובר בסיפור על בחירתו של האדם – המסקנה קודרת באותה מידה. אדיפוס שמע על הנבואה וניסה לחמוק ממנה בעשותו את הדבר ההפוך ממה שצריך היה לעשות לו היה יודע מי הוא באמת, דהיינו בן מאומץ בידי אלו שחמלו עליו לאחר שהופקר על ידי הוריו האמיתיים אשר פחדו מהנבואה - אליהם הוא חוזר, בלא ידיעתו, בכדי למלא את מה שניבאה האורקל. יש האומרים כי ביודעו את הנבואה היה עליו לעשות הכול בכדי לחמוק ממנה, דהיינו לא לרצוח ולא להתחתן עם מי שהיא מבוגרת ממנו, ובכך אשמתו. אך טיעונים אלו הינם שִכְלוּן (רציונאליזציה) לא רק של אדיפוס אלא של האדם בכללותו. ידוע למשל כי בני זוג נבגדים, גם כאשר קיימים כל הסימנים האמפירים סביבם, מתקשים לבנות תמונה קוהרנטית ומבכרים לדבוק באמונתם כי הקשר אותו קשרו עם אדם - חזק ממה שעיניהם רואות. וכך גם אדיפוס: בעשותו את מעשה הבריחה ממי שהוא מאמין כי הם הוריו הוא מוחק כל אפשרות של ייתכנות כי הנבואה תתממש. והרי הוא ככל אדם, כאשר שומע דברי נבואה על העתיד, נותר ספקן – אמנם יש לעשות הכול בכדי להימנע מהרע, אך מהו הכול? אנו עושים את מה שנראה לנו כגורם מהותי במניעה של שרשרת מיקרים שעלולה להסתיים רע, כמו חגירת חגורה ברכב, אך איננו נמנעים מלנהוג. וכאן גדולתם של היוונים. אין מדובר באלים, בגורל או בחופש. מדובר בידיעה, ידיעת האדם. בכניסה למשכנו של האורקל בדלפי ניצב היה שלט עם הכיתוב: "דע את עצמך". סיפורו של אדיפוס הוא כולו סיפור על הידיעה. אך לא ידיעה ראציונלית: ממה מורכב גופי ומה הן יכולותיי הפיסיות או השכליות. זוהי ידיעה של מקומי בעולם ומוגבלותי מול כוחות גדולים יותר כמו התשוקה, הפחד, החמלה, והתאווה. וכך, באופן שהינו לכאורה לא מודע, פורצים מכל המיתוסים אותה ידיעה על האדם שהמסורת הפלטוניסטית-נוצרית ביקשה להדחיק. האדם, הגיבור היווני והאלים האנטרופומורפים, כולם בעלי תשוקות עצומות המבעבעות ומתפרצות. הם כולם קנאים, תאווי כוח ותשוקה, ומבטאים את כול כולו של האדם המבקש להכיר את עצמו באמת, שלא כמו הראציונליזם של המאה ה-17 למשל, המשווה לאדם דמות מזוקקת לכאורה של שכליות סטגנטית המכירה את הנצח בכוח הידיעה (דוגמת דיקרט ושפינוזה). היוונים ראו בטבע ובטבע האדם את כל מעלותיו וחסרונותיו וידעו להביע זאת דרך סיפוריהם.
ראוי להוסיף כי ספרו של שבתאי (כמו כל ספרי הסדרה "מיתוסים") ראוי שייקרא בצד המקורות האמיתיים של המיתוסים, דהיינו האיליאדה והאודיסאה של הומרוס, מעשים וימים והטאוגוניה של הסיודוס, מחזותיהם של שלושת הטרגיקונים אייסקילוס, סופוקלס ואוריפידס וסופרים רבים אחרים מהתקופה יוונית, ההלניסטית והרומית.
9 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
קיקלופ מכונת ספרים (לפני 10 שנים)
לאנקה כן.
Haj (לפני 10 שנים)
אנקה (לפני 10 שנים)
תודה על המידע. ז"א הקניות-מכירות יתבצעו דרך האתר וטלפונית וספרים ישלחו בדואר ?
קיקלופ מכונת ספרים (לפני 10 שנים)
יש שתי עיניים ברוך השם... החנות תהיה תחילה באינטרנט - בתמונה בדף שלי בסימניה יש כתובת אינטרנט וטלפון ואפשר ליצור איתי קשר - אני מאתר ספרים. האתר יעלה בקרוב בכתובת mehona.co.il

לגבי הקיקלופ - דווקא בהקשר של המיניונים (אותם יצורים צהובים מהסרט "גנוב על הירח" שחלקם הם קיקלופים עם עין אחת) יהיה מעניין לציין למשל שהמהפכנות של הסרט הזה היא בכך שהוא לא מפחד לדבר אל הילדים בשפה שגם ככה מוכרת להם (שלא כמו דיסני וכו' שמוכר הכל בנייר צלופן מתקתק). הגיבור הוא רשע מרושע, הסרט מוצף בכלי נשק (אפילו גרעיניים) ועוד. לכן אני חושב שהיוונים באמת הקדימו אותנו בהרבה כי הם סיפרו את הסיפורים האכזריים של האודיסאה ועוד לילדים, מבלי לפחד להרע להם. אנחנו חוזרים להבין את זה רק עכשיו.
אנקה (לפני 10 שנים)
לקיקלופ - אני מקווה שיש לך ברוך השם 2 עיניים ולא כמו לקיקלופ המקורי מהאודיסיאה. שם הוא היה מפחיד למדי בתור ילדה כשקראתי אותה (כמובן בגירסה המותאמת לילדים).
הייתי מבועתת מהמחשבה שהקיקלופ בעל העין האחת פשוט לקח בידו את מלחיו של אודיסיאוס ניפץ את ראשם אל קירות המערה וטרף אותם.
זה ממש לא סיפור לילדים :)
בקושי לעיכול למבוגרים. אבל האודיסיאה משופעת בסצינות איומות כאלו.
בהצלחה עם חנות הספרים. אם מותר לדעת היכן היא תפתח ?
קיקלופ מכונת ספרים (לפני 10 שנים)
על המקור הייתי ממליץ לנסות לקרוא לפחות את אדיפוס המלך של סופוקלס. זוהי לדעתי אחת היצירות היפות שנכתבו אי פעם ובכל פעם שאני קורא אותו אני מגלה תובנות חדשות. אגב, כמעט כל הטרגדיות שנותרו הן קצרות למדי ולאחר שקוראים כמה ומבינים את היסודות והמבנה - זה יותר קל. כמעט כולן הינן מהיצירות היפות שקראתי. לגבי הקיקלופ (-: זהו שם שנילקח בעצמו ממחזה הסטירים היחידי שנותר מהמאה החמישית לפנה"ס ונכתב על ידי אוריפידס. המחזה מתאר את מפגשו של אודיסאוס וחבריו בענק הנורא בעל העין האחת שחי במערתו שבסיציליה -היא ארץ הקיקלופים, אליו הגיעו עם ספינתם במסע השיבה הבייתה - האודיסאה. אני אוהב את המילה קיקלופ - בניגוד אולי להקשר המאיים שנוצר סביב המילה - היא מעין אונומטופיה - היא מתנגנת בפה בקופצנות ומזכירה דווקא קיקלופ חמוד כמו זה של המיניונים. בנוסף זוהי מילה ייחודית המסתיימת שלא כמקובל בעברית ב-פ לא סופית. בקרוב תיפתח חנות הספרים שלי בשם זה.
אנקה (לפני 10 שנים)
לקיקלופ - שם מעניין אגב, ביקורת יסודית ומרתקת. לסבא של דוד או מיכאל שלי ;) המיתולוגיה היוונית היא אחד מהמקורות הפוריים ביותר לכתיבה ספרותית כלשהי. היא גם מעניינת מאוד גם אם היא לא מבוססת על היסטוריה אותנטית.
מיכאל (לפני 10 שנים)
אתה ממליץ לקרוא יחד עם המקור. האמן לי ניסיתי לקרוא את המקור, צריך המון סבלנות לזה.
אני את סופוקלס במקור כנראה אקרא כבר בגילגול הבא.
כל הכבוד לך שמסוגל לקרוא את הספרות הזו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ