ביקורת ספרותית על הכלב החיוור מאת היינריך בל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 9 ביוני, 2014
ע"י דן סתיו


ספריו של היינריך בל, זוכה פרס נובל (1971) ואולי הפילושמי הבולט ביותר בין סופרי גרמניה, היו פופולאריים ביותר בזמנו בארץ ובמולדתו. פחות משלושים שנים חלפו מאז מותו ונראה שזמנו עבר, אף במולדתו, אותה אהב בדרכו המיוחדת, הוא נדון לשכחה. בארץ ספריו זכו, בזמנו, לפופולאריות עצומה "הכבוד האבוד של קתרינה בלום", "ביליארד בתשע וחצי", "המוקיון" ועוד. סיפוריו הקצרים תורגמו לעברית מאוחר יותר. הקובץ "הכלב החיוור" תורגם רק בשנת 1997.

אסופת הסיפורים הקצרים הזאת, מעזבונו של הסופר, כוללת 11 סיפורים קצרים הראשון שהם נכתב כשבל היה בן 19. חלקם הקטן עוסק בתקופה שלפני מלחמת העולם השניה רובם במלחמה עצמה ובמוראותיה ומקצתם בשנים שלאחר מכן.
הסיפורים הקצרים קשורים בקשר בל-ינתק לאירועים הסטוריים – אין לומר על בל כי הוא נעדר מודעות הסטורית או פוליטית – אך במרכזם, תמיד, האדם הקטן הנקלע בעל כורחו למערבולת של נסיבות הסוחפת אותו לאבדנו או לחוף מבטחים. עם זאת, ההתמקדות בפרט אינה מטשטשת את ההקשר ההסטורי.

כך בסיפור "השבוי בפאריס" המתחיל במילים "בקור רוח נהדר של חייל שדד ריינהרד ביסודיות את מכוניתו של המרוסקת מיריות של השלם". הסיפור עוסק בנסיונו של חייל גרמני להמלט מחיילי הצבא האמריקני הכובש את פאריס.

הסיפור "הכלב החיוור" הוא אולי הדוגמא המובהקת לתהפוכות שעברו על גרמניה. במרכזם סיפור חייו של מנהיג כנופיה אכזרי. הסיפור הזה הוא על ילד מוכשר באופן יוצא דופן החל מילדותו האומללה, התגייסותו לצבא, הצטרפותו למנגנון הנאצי ולאחר המלחמה המשך החיים בצד האפל של החברה עד למוות הבלתי נמנע. הסיפור הזה הוא במידה מסוימת הסיפור של גרמניה באותה תקופה. אבל בל שב ומדגיש את המרכזיות של האינדיבידואל גם בעיני רופא שראה כבר הכל: "ראיתי כבר הרבה מתים, אך למראה כל גוויה נתפסתי תמיד על ידי ההכרה המרגשת, שככלות הכל אני רואה בן-אדם....אדם שהיה חי, שכאב ואהב....".

הסיפור "הגשר על ברקובו", בעיני מהסיפורים הטובים ביותר בקובץ , מדגים בצורה אבסורדית, אפשר גם לא אנושית, את המשמעות של חובת הציות של האינדיבידואל שמביאה כליה על אחיו לנשק: "אני רואה אותם את הבורחים המותשים, אלה שגילו התנגדות כמה שיכלו ובכך הגנו עלינו, כפי שהמשמעת דרשה;....לנגד עיני הם מופיעים...ועל פניהם הפחד מהמוות או מהשבי וגם השנאה נגדנו, ואנו הרי לא עשינו אלא מה שחובתנו ציוותה לנו".

ואם בחובת ציות עסקינן, בסיפור "המתים אינם מצייתים עוד" בל לוקח את הנקודה עד לאבסורד המוחלט בסיפור שארכו קצת יותר מעמוד....

והסיפור האחרון אליו ארצה להתייחס הוא "גן העדן האבוד" על חייל המגיע מהחזית לבית אהובתו – ומתמודד עם מציאות מורכבת - מציאות מרה שלא קפאה על שמריה, הן חורבן פיסי והן, אף גרוע מכך, של נשמתו, עד אשר הגיבור מגיע למסקנה ש"...אף פעם לא יפחד מהמוות, אבל תמיד מהחיים".

השורה התחתונה: כמו בכל אסופת סיפורים גם כאן אחדים מהסיפורים טובים מאד ומעוררי מחשבה ואחרים סתמיים. בל מיטיב לתאר את האווירה הקודרת דרך הניגוד בין ההרס והחורבן למול עוצמתו של היופי שבעולם: גילויי האנושיות של הפרט ויופיו של הטבע.
שני דברים פגמו בהנאה מהקריאה: האחד, נראה שהסיפורים שלוקטו מהעיזבון אינם מתגבשים לכדי אסופת סיפורים תימטית. השני, אם הכוונה היתה להראות את ההתפתחות שבסגנון כתיבתו של הסופר, ראוי היה לציין את מועד כתיבת הסיפורים. לגבי חלקם בלבד יש לכך התייחסות באחרית הדבר בסוף הספר.
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
חני (דולמוש) אני שמח לגלות שיש סופרים המצטיינים הן בסיפורים קצרים והן בסיפורים באורך מלא. אגב, לא נהירה לי לחלוטין ההגדרה של סיפור קצר - האם זה עניין מספר העמודים - אליס מונרו כותבת סיפורים מעין אלה העשויים/עלולים - תלוי בנקודת המבט של הקורא - להגיע לכדי עשרות עמודים. יש כאלה המסתפקים בעמוד עד שלושה - אלה בעיני סיפורים קצרים באמת.

לא קראתי סיפורים קצרים של מורקאמי - לא התפעלתי במיוחד מאלה באורך מלא. את בן נר אינני מכיר - אשמח לנסות.

חני (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אם ירדתי לסוף דעתך דן יש סופרים המתמחים בסיפורים קצרים וטוב שכך! ויש כאלה שכותבים סיפורים באורך מלא ובזה הם מצטיינים.
כל מרחק שסופר עושה היא נפלאה בדרכו.
אם אתה מתעסק במרחקים ובמדידות אני מניחה שהדבר קשור לעיסוקך.
אני גרועה בלמדוד ולתכנן וכנראה שטוב שכך אני משאירה את כל זה לבעלי מקצוע.

ולדוגמאות מהשטח:
1 - אליס מונרו אחת מהמוכשרות.בדרך כלל היא כותבת סיפורים קצרים ושם היא טובה. אני פחות אהבתי ספר שלה באורך מלא.
2 - מורקמי טוב גם בקצרים וגם בארוכים
3 - בן נר טוב לגמרי בקצרים.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
חני (דולמוש) תודה חני. שמחתי מאד שאהבת את הסקירה שלי. ובאשר למה שהגדרת כ"משפט המחץ" - המונח "ריצה למרחקים קצרים" נשמע לי קצת צורם - אבל גם מרחק קצר הוא עדיין מרחק, או שלא?
חני (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי את הסקירה שלך .יש מעט מאוד סופרים שמצטיינים בריצה לסיפורים קצרים.אך המשפט המוחץ של כל הדיון הזה זה המשפט שלך: "יש המצטיינים בריצה למרחקים קצרים ויש המצטיינים בריצות למרחקים ארוכים"...
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי זהו בדיוק העניין. התגובה שלך מוכיחה כי שבחי באשר לדקות האבחנה שלך - ועל כך אוסיף כעת את חדות הלשון - אינם דברים בעלמא....

וזו, הנקודה שהעלית, אכן נקודה מעוררת מחשבה...
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
חשבתי שתגיד: טוב שאנשים עוד מסמיקים בימינו.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי :). סומק זה עדיף על סומק הנובע ממבוכה.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
תודה, דן, עכשיו שנינו נסמיק.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי תודה על דבריך המחמיאים, אבל במקרה הזה מירב האשראי מגיע לך בזכות כושר האבחנה הדק שלך והתובנות המאלפות.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
דן, כל משפט שלך בסלע. וכרגיל, אתה מתנסח נפלא.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי ושין שין אני סבור ששתיכן צודקות, אך אינני סבור שהדבר סותר את הדברים שאמרתי בהתייחסותי לדבריו של רץ. יצירה בינונית אכן לא יכולה "להטען באיכות בגלל שהיוצר שלה אדם מוסרי במידה יוצאת מן הכלל". הדבר נכון בכל האמור לערכה האמנותי של היצירה. אני סבור שבמקרים לא מעטים ואולי לא באופן מודע שיקולים נוספים משפיעים על הענקת פרסים ליוצרים כגון באיזו מידה היצירות מקדמות ערכים "צודקים" נצחיים או אופנתיים מבחינה חברתית-פוליטית. לדעתי, אפשר לטעון כי מעבר לערך האמנותי ליצירה עשוי להיות ערך גם מבחינה רעיונית. הדבר אינו הופך את הספרים לטובים יותר מבחינה אמנותית אבל משקף את התופעה להעריך ספר לא רק על פי ערכו האמנותי. יתרה מזאת, ההנאה מקריאת ספר עשויה להגרם ממכלול של סיבות הנעוצות בעולמות הערכים החברתיים - פוליטיים של הסופר והקורא. דבריך על אותו "ענן של ערפל" מעל ליצירה מונומנטאלית של יוצר לא מוסרי נראים בעיני כמאששים את גישתי, רק שאני נוטה ליישמה גם כאשר מדובר בסופר "מוסרי".
שין שין (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
מסכימה עם אפרתי.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אני לא חושבת שיצירה בינונית יכולה להיטען באיכות בגלל שהיוצר שלה אדם מוסרי במידה יוצאת מן הכלל. לעומת זאת, יצירה מונומנטלית וירטואוזית בהחלט נפגמת בעיני כשהיוצר שלה אדם לא מוסרי. זה לא מפריע לי לשפוט אותה אובייקטיבית, זה בהחלט מפריע לי ליהנות ממנה בשלמות. רובץ עליה מן ענן של ערפל.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
רץ תודה על דבריך. אכן, במקרים לא מעטים לא בהכרח התכנים הם אלה שמזכים את יוצריהם בפרסים הנכספים. זו אכן שאלה באיזו מידה, לפחות בכל האמור באמנויות היפות, קנה המידה היחיד צריך להיות "ערכה האמנותי" של היצירה, במנותק מהמסר החברתי ומהערכים שאותה חברה רוצה לקדם. באשר לכתיבתו של בל - נראה לי שקשה לעשות אבחנה בין השניים. הוא סופר טוב לטעמי וחלק מספריו גרמו לי הנאה מרובה. האם הנאה זו נגרמה גם בזכות עולמו הערכי של הכותב? קשה לי לומר.
רץ (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת טובה המשקפת בהחלט את המקום שבל זוכה פרס נובל זכה בעבר - לא בהכרח בגלל האיכות אלא גם בגלל היותו אנטי נאצי - לטעמי עדיין כתיבתו רלוונטית על האדם הקטן שבשולי החברה, בתקופה בה השוליים מתרחבים.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אתה צודק. אני מפקיעה את שם הספר ממובנו המקורי והופכת אותו למין בדיחה פרטית. כמובן שצריך קהל מתאים. רוב האנשים אפילו לא ידעו על מה אני מדברת. ואני לא מתכוונת לאילו שלא קראו ומכירים את השם, אלא לאלה שלא ידעו את יוסף.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי הבנתי את הרעיון.גם זו דרך להנציח את הסופר גם אם זו לא כוונת המשוררת....במקרה של קתרינה בלום אני מניח שהקשר בין הכוונה המקורית לבין השימוש האירוני מסתכם בהיבט המילולי בלבד ולא בהקשר בו הוא מופיע בספר.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
דן, למשל כשמישהי נעלבת שלא בצדק או מישהי חושבת שהיא באמת נעלה מכפי שהיא באמת, ודורשת כבוד, אני אומרת: הכבוד האבוד של קתרינה בלום... כשמצטופפים לתמונה יש תמיד מישהי או מישהו שרוצה לקחת את הפוקוס ושיתמקדו בו, או שדורש צילום נוסף כי מצמץ באותו רגע, אני מפטירה: תמונה קבוצתית עם גברת... עיין ערך אהבה משמש לכל מיני ע"ע. כשרוצים להביא איזו דוגמה למשהו, זה תמיד ע"ע... קשה קצת להביא את המשפטים במנותק מהמקרים כי הם מאבדים את האירוניה הדקה שלהם. בקונטקסט המתאים זה תמיד מעורר חיוך או גיחוך.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי גם אני אהבתי מאד את הספרים שציינת, אבל במיוחד את "ביליארד בתשע וחצי". על אלה אני יכול להוסיף את "שתיקת המלאך" שהוא, בעיני, ספר מצוין. מעניין כיצד שאת משתמשת הלכה למעשה בשמות הללו בחיי יומיום...
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
omers עד כמה שידוע לי הספר ביליארד בתשע וחצי "נחשב" כאחד מספריו הטובים ביותר. עם זאת, אינני סבור שספר עטור שבחים בהכרח יגרום הנאה לכל קורא. כך הרשיתי לעצמי להודות שקריאת ספרו של קפקא "המשפט" יגעה אותי למדי. דבר נוסף, ביליארד בתשע וחצי זכור לי כספר משובח. קראתיו לפני למעלה מ-30 שנה. אפשר שלו הייתי קורא אותו היום, הייתי מתפעל ממנו פחות. יש ספרים שהזמן אינו בהכרח מיטיב עימם.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
שין שין תודה על דבריך. אכן נראה, כפי שאוקי ציינה בתגובתה, שאין לצפות שסופרים יצליחו לשמור על רמה אחידה באיכות סיפוריהם.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אני קראתי את תמונה קבוצתית, ביליארד בתשע וחצי והכבוד האבוד. אני זוכרת שמאוד אהבתי אותו. מעניין היה לקרוא שוב כדי לשפוט שוב. עד היום אני משתמשת ב"הכבוד האבוד של קתרינה בלום" ו"תמונה קבוצתית עם גברת" כמשפטים שמביעים אירוניה מסויימת. כלומר, שמות הספרים הפכו אצלי למשפטים שימושיים. אגב, זה קורה עם ספרים נוספים כמו "עיין ערך אהבה" ועוד.
omers (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אני זוכר שקראתי את ״ביליארד בשעה תשע וחצי״ ופשוט השתעממתי.אולי סתם נפלתי על הספר האחד שלו שהוא לא משהו...
שין שין (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
מעניין. הערותיך מעניינות ומאירות עיניים. ואפילו קפקא כתב כמה סיפורים פחות מוצלחים...
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אוקי ועוד הערה קצרה ואני מתנצל מראש על השוואה שאפשר שהיא מעליבה לעולם הרוחני הנעלה של הספרות. אפשר להשוות את הסופרים לאתלטים: יש המצטיינים בריצה למרחקים קצרים ויש המצטיינים בריצות למרחקים ארוכים...
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אוקי שאלת הציפיות היא אכן שאלה מעניינת. מקובלת עלי ההנחה שלא כל הסיפורים שסופר כתב בימי חלדו יהיו באותה רמה. לכן אם מדובר באסופה הכוללת את כל הסיפורים, הדבר אינו אפשרי, אבל אם רק מקצת הסיפורים נבחרים (כמו מתוך עזבונו של הסופר כבמקרה הזה) אפשר, לכאורה, לצפות לרמה אחידה יותר. הבעיה במקרה זה היא שכל קורא עשוי לדרג את הסיפורים באופן שונה מבחינת "דירוג האיכות" ולכן אפשר שהיה בוחר סיפורים אחרים לו היה יכול לבחור. משום כך לא נראה לי אפשרי שכל הסיפורים בקובץ יהיו "טובים באותה מידה". אני מתאר לעצמי שזה תקף גם לגבי כל קובץ שירה.
yaelhar (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אוקי אני חושבת שלא. גם אצל סופרים מעולים בז'אנר הזה - כמו קיפלינג, או הנרי מארק טווין או קלי לינק, אין אחידות ברמה: סופר הוא אנושי בסך הכל. אבל יש סופרים (אלה שמניתי בינהם) שהם טובים מאד בסיפורים קצרים. לא קראתי את הספר הזה, אבל אהבתי את הספרים הארוכים של בל.
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
yaelhar & דן , והאם לדעתכם בכלל נכון ואפשר לצפות שבקובץ סיפורים קצרים כל הסיפורים המשתתפים בקובץ יהיו טובים באותה מידה? האם אפשר לצפות ממחבר שכל סיפוריו יהיו מעניינים / טובים / מוצלחים באותה מידה ? אני לא בטוחה..
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
yaelhar אכן זו נקודה מעניינת.אני כמובן לא מתכוון לקבוע מסמרות לגבי יכולותיו בתחום הסיפור הארוך או הקצר אלא לחוות את דעתי הלא מקצועית. אני לא יודע מה לומר לגבי בל. חלק מהסיפורים הקצרים ממש טובים, אך לא כולם. לעניות דעתי, ספריו ב"אורך מלא" טובים יותר. אם אבחן זאת באופן הפוך - הספרים שרמרק כתב הם מהספרים האהובים עלי ביותר - אבל אני תוהה האם הייתי יכול להנות באותה מידה מסיפורים קצרים שלו.

ומהי דעתך?
yaelhar (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אולי לכתוב סיפורים קצרים לא מתאים לכל סופר.
אנקה (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
נראה לי שלכל סופר בין אם הוא זוכה בנובל או לא, לא יכולה להיות אותה תנופה ויצירתיות לאורך כל כתיבתו או בכל ספריו.
גם אצל סופרים אחרים זה קיים. אלא אם כן התכוונת למשהו אופייני או יחודי לבל עצמו.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אוקי תודה על דבריך.
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
סקירה נהדרת...
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אנקה תודה על דבריך. בל הוא סופר מעניין. הוא ניחן באומץ וביושרה אינטלקטואלית מרשימה ביותר. הקריאה בספריו זכורה לי כחוויה מיוחדת אבל חוששני שהזמן לא בהכרח היטיב עם כולם.
אנקה (לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
לדן, סקירה טובה המעוררת בי סקרנות לקרוא לפחות אחד מספריו של בל (טרם קראתי ).





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ