ביקורת ספרותית על המרד ביער-הינשופים - על פי יומנו של משה בהיר 1948-1950 מאת דוד אבידן
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 23 באפריל, 2014
ע"י ליאור


וּבְמַעְגַּל הַקְּסָמִים, בַּגָּפְרִית מָשׁוּחַ, שָׁם יַעֲמֹד הַמֶּלֶךְ, לֹא לִבּוֹ יָנוּחַ.
וִיצוּרֵי עֲרָפֶל וּצְלָמִים נִשְׂעָרִים...אֶגְלֵי הַזֵּעָה עַל לֶחְיוֹ נִגָּרִים.
אַף רוּחוֹ בּוֹ רָפְתָה, גַּם נַפְשׁוֹ דּוֹאֶבֶת.
מַה יִּמַּס בּוֹ לִבּוֹ
וִינַבֵּא הַמָּוֶת.

צא.
צא לקרב בו אין סיכוי לנצח.
צא לקרב בו הוודאות היחידה היא מוות.
צא לקרב, כי עצם היציאה לקרב, היא הנצחון.
כמו שאול המלך בעין-דור, כך גם היהודים בסוביבור.
הם ידעו.
הם ידעו שימותו. אי אפשר היה לנצח את אנשי האס.אס ואת האוקראינים.
אפשר היה להילחם.
ולמות.
לא בגז, לא בעריפת ראש שהיתה כה פופולרית בבוץ של סוביבור, לא במכות רצח מידי
המתאגרף גוסטב וגנר, סאדיסט ששוחרר מכלא בגרמניה וכיהן כסגן מפקד המחנה. התחביב העיקרי שלו
היה להרוג במכות, פשוטו כמשמעו, את היהודים מסביב, ממש כמו שעושים היום מדי פעם במועדונים שונים ברעננה והסביבה.
מצאתי את הספר הזה קצת לפני סוף י"ב.
העטיפה משכה אותי ואז דוד אבידן משך אותי ואז הסיפור.
קצת אחר כך הלכתי להילחם.
אבל מעולם לא יצאתי לקרב בידיעה שאפסיד. תמיד ידעתי שננצח.
וכך היה.
אז איך אתה יוצא לקרב בידיעה ברורה שתמות, שתפסיד, שלא תצליח?
כדאי לקרוא.

בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר בְּלִי קֶשֶׁת וָשֶׁלַח
עַל סוּס קַל הַמַּחֲנֶה שָׁב שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ,
וּפָנָיו חָוָרוּ, אַךְ בְּלִבּוֹ אֵין מוֹרָא.
וּבְעֵינָיו מִתְנוֹצְצוֹת – הַיֵּאוּשׁ הַנּוֹרָא.



14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אנקה אפשר לראות בעצם היציאה למלחמה כשלון צורב לפתור את חילוקי הדעות בדרך אלימה פחות. אפשר וראוי ליחס לכך ערך שלילי. למרבה הצער, עם כל הסלידה שהפגינו רבים וטובים משחר ההסטוריה מעצם קיומן של המלחמות, כשלו, עד כה, כל הנסיונות להוציא את מלחמה מחוץ לחוק.....ולכך מן הסתם יש, בין היתר, סיבות "מעשיות": רבים מאמינים שיש מלחמות "צודקות" או מלחמות שניתן להרוויח מהן. הזכות לצאת למלחמה מעוגנת במשפט הבינ''ל, אך מוגבלת למלחמות להגנה עצמית. לצערי, המציאות אינה תומכת באמונה הנעלה שלך אודות העדר מנצחים במלחמה. עם זאת גם המזהרת שבמלחמות הנצחון (דוגמת מלחמת ששת הימים) היתה כרוכה במחיר כבד: 779 קברים, אלפי פצועים והלומי קרב ועשרות אלפי בני משפחות שחייהם נפגעו ללא תקנה. אפשר שעבורם, המשלמים מחיר כבד מידי יום על "הנצחון", גם המזהיר שבנצחונות פירושו תבוסה ומפלה. השקפתך בעניין נעלה, אך למרבה הצער, זה עדיין עניין של השקפה.
אנקה (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
לדן היקר, האם גם אתה אולי שותף לדעתי : שאין בקרבות מנצחים אלא רק מנוצחים או שזה גם עניין של השקפה ? :)
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
כמה מרשים כתבת וקישרת - טוב.
חמדת (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
פשוט נהדר .
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ליאור ביקורת יפה ומעניינת. ממש נהניתי לקרוא שוב את השורות המרשימות מהבלאדה "בעין דור" - הבלאדה האהובה עלי מכולן. לא נראה לי שהרוצח הסדיסט ממחנה סוביבור והרוצחים המתודלקים ממועדוני לילה ברחבי הארץ משתייכים לאותה קטגוריה אבל זה כמובן עניין של השקפה.
באשר לקרב אבוד - מאחל לך שאם תאלץ להמשיך לצאת לקרבות - שתמיד תצא בתחושה ש"ננצח" ושלא תתבדה....ובאשר לקרבות אבודים: אפשר שיהיה לך מעניין לקרוא את ספר הזכרונות של גנרל גרמני בשם זנגר-אטרלין (אינני זוכר את שמו הפרטי) שזכרונותיו עוסקים במלחמה האבודה בחזית הרוסית - שם הספר "ללא תקווה ללא פחד".
אנקה (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
יופי. גם שאול טשרני' וגם דוד אבידן וגם ליאור המתפייט לנו. גם אני לא יכולה להשאר אדישה ;)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ