ביקורת ספרותית על התרנגולת שהלכה אחורה - איורים: הילה חבקין מאת נורית זרחי
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 4 ביולי, 2012
ע"י חמדת


כל ספר של נורית זרחי הוא חגיגת זיקוקין גדולה ,מענגת בשבילי.
הספר הזה אינו שונה מהאפוס הנהדר שיוצא תחת ידיה של זרחי .
רק מה ?הספר הזה שנכתב כי הנו מומלץ לילדים בגלאי-3-7,מסופקני אם הם או הוריהם יבינו מקריאה ראשונה או שנייה את המסר ,את המורכבות והעומק שיש בספר ,אפילו אני -לא בטוחה שאכן הגעתי לכלל הפרשנות הנכונה בספר .

סיפור המעשה נפתח כך:
" "כשהילדה נכנסה הביתה
ראתה את התרנגולת מסתובבת במטבח.
"מה העניינים?" שאלה הילדה.
"עשיתי טעות שנכנסתי לבית שלך,"- אמרה התרנגולת,
"המקום שהייתי בו קודם
היה הרבה יותר טוב"...
הילדה אמרה: : "גם אני רציתי להיות בגן הקודם
שלי, אבל הגן של עכשיו הרבה יותר טוב."
"אני לא יודעת את הכתובת של הקדימה," - אמרה התרנגולת.
"כנראה אני צריכה עוד קצת ללכת אחורה
כדי ללכת קדימה."

לתרנגולת יש שיטה – היא הולכת אחורנית וכך עוברת בין תחנות שונות בחייה, שהובילו אותה עד לביתה של הילדה, ולבסוף מגיעה לתחנה הראשונית ביותר והיא הביצה ממנה בקעה.כל זאת כשהילדה נוכחת פיזית בעלילותיה .

מכאן שעל פני השטח מדובר בסיפור משעשע משהו, קצת או הרבה פילוסופי,מפתיע,עם הרבה מוזרויות .ההליכה הפיזית אחורנית של התרנגולת התואמת את המהלך התודעתי שלה,מניבה חשיבה אצל הקורא כי אולי מדובר בהתפתחות המודעות עצמית, הכרה ב"אני", וההכרח לחזור אל העבר כדי לצמוח בהווה, בעולמו של הילד .אבל הנכון ביותר לדעתי -בעולמו של הבוגר שמקריא וקורא את הטקסט .כי מה יש לילד בגיל 3 עד 7 לחזור אחורנית לתודעתו האישית ואולי למצוא שם "דברים" שממנו הוא "יבנה" את עצמו בהווה של גיל 8 ואילך ? ,לי זה נראה מופרך .

או אולי בפרשנות אחרת :

הספר משתעשע בחידה הלוגית השחוקה מה קדם למה, התרנגולת או הביצה, אך זרחי אינה מבזבזת משאבים על ניסיון לפתור את החידה. זרחי מסתפקת בזריעת ספקות בלב קוראיה - צעירים כמבוגרים - בנוגע למה שנראה ודאי ומוחלט. בראש וראשונה היא משתדלת לקעקע את מושגי המרחב והזמן המוכרים,ומי שמכיר את ספריה של זרחי יודע שהיא מרבה לכתוב בנושא הזה .

או אולי :
זרחי רוצה להסיע את הקורא לזמנים ומקומות שונים ברצף. כילד,כמבוגר, אתה פה אך הייתה שם, היום כמו פעם.

או אולי:

כיוון וחלק מיצירותיה של זרחי מקוטלגות במחקר הספרותי כדוגמאות לנונסנס (אי-גיון)-אולי יש לפרש את הנוכחי ככזה ,אבל מסופקני, כי בו בולט דווקא ההיגיון הפנימי, שלפיו פועלת התרנגולת. אמנם אין זה ההיגיון המוכר והפשוט מחיי היום-יום, אך התרנגולת, והילדה הפוסעת בעקבותיה, אינן נעות בלא מטרה.

אבל ,אין זה משנה כיצד נבחר לקרוא את הסיפור של זרחי, ולפרשן אותו ,על פני השטח הלא מעמיק יש משפטים מצחיקים ונהדרים שנהניתי וצחקתי כגון :
-"..... שאלה הילדה -אולי את רוצה להתכבד ?"
-"מה יש לך להציע ?שאלה התרנגולת"
-"יש במקרר עוגת גבינה ,ומקרוני ושניצל "{משיבה הילדה }
-"את ילדה אכזרית אמרה התרנגולת ,כאילו שאת לא יודעת ממה עושים שניצל "...

- "הילדה ראתה שהתרנגולת מסתובבת והולכת אחורה עם הזנב קדימה ,למה את הולכת ככה ?שאלה הילדה .
זה מה שעושים כשאין כתובת והולכים חזרה -אמרה התרנגולת "

ולדעתי האישית ה- משפט ה- המפתח של הספר :
"הילדה אמרה: : "גם אני רציתי להיות בגן הקודם
שלי, אבל הגן של עכשיו הרבה יותר טוב."

האיורים הנפלאים ,המצחיקים ,המשעשעים ,המעניקים תובנות למלל -הנם של המאיירת הלה חבקין ויש להעניק לה קרדיט גדול להווייתו של הספר .

עטיפת הספר -אף היא מיוחדת ותופסת את העין מיד במוזרותה משאר הספרים הרגילים :

האופן שבו הונחו על העטיפה שלוש המלים המרכיבות את כותרת הספר - קולע באמצעי הויזואלי הפשוט לבטא את הפרדוקס שבו עוסקת היצירה.
המלה האמורה להיקרא ראשונה - "התרנגולת "- הוצבה בימין העטיפה, אך בניגוד למוסכמה העברית המלים הבאות מוצגות מעליה ולשמאלה ובממדים הולכים וקטנים.
כך רואה העין, המורגלת בקריאה "נכונה", בין המלים ובין השורות, בניסיון לפענח את הכותרת כראוי.
התרנגולת המאוירת שעל העטיפה לא מקלה על הניסיון, שכן היא ספק צועדת קדימה, ספק מתנדנדת אחורה.

כתבתי ביקורת ארוכה יותר {כמעט} -מסה"כ דפי הספר ,אבל ניסיתי להעביר את חווית הקריאה המענגת שלי בכל פעם שאני פוגשת בספר חדש או ישן של -נורית זרחי .



15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת ציון (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי מאוד מה שכתבת מוצאת מעט מאוד ביקורות עומק על ספרי ילדים.
תודה לך
חמדת (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
מודה לכל מי שאהב .אין על זרחי .
חמדת (לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
בלו בלו -חן חן על הפרגון.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
יופי של ביקורת
חמדת (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
נוריקוסאן-אני משתדלת להתייחס בכל ביקורת אם זה ספר למבוגרים וילדים/נוער- להאיר זרקור אודות ציורי העטיפה ,ואל אחת כמה וכמה על איורים בספרי ילדים כי זה חלק מהותי מהויות הספר לטוב או לרע . ובנוסף אני חושבת שצריכה להיות יותר מודעות של קוראים לאיורים שנמצאים בכל ספר . ותודה שוב .
נוריקוסאן (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
חמדת, מוצא חן בעיני שאת מפנה תשומת לב גם לאיורים שבספר, ואלה של הלה חבקין תמיד עדינים ומיוחדים.
חמדת (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
ליעל-נו ,אני שמחה שאינני היחידה באתר שכמבוגר-אוהב ספרי ילדים /נוער ,ואת שייכת לרשימת הנפלאה הזאת בעיני.אני בטוחה שתיהני מהספר ומהאיורים.
חמדת (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לציפי-מסכימה לכל מילה שלך ואכן ההנאה גדולה בקריאת ספריה של זרחי .

חמדת (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
שין שין - שמחתי לראות את תגובתך .
יעל (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
חמדת שמחתי לקרוא התייחסות כל כך רצינית ומעמיקה לספר המוגדר כספר ילדים. גם אני נהנית מקריאה וניתוח ספרות ילדים, לא פחות ממה שאני נהנית לקרוא ספרות מבוגרים.
הוספת לי עוד אחד לרשימה...
ציפי (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
חמדת, ביקורת מקסימה! זה אכן נשמע כמו אחד הספרים שילדים ומבוגרים תופסים לגמרי אחרת. הרמיזות והעקיצות מיועדות למקריא/קורא בוגר. צורת הכתיבה הזו אופיינית,בין השאר, גם לספרי הילדים של מאיר שלו.
מה זה משנה איזה מסר התכוונה זרחי להעביר? הפרשנויות (היפות) שלך וההנאה שלך מהסיפור הן החשובות, לא?
שין שין (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
יופי של ניתוח ותובנות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ