ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 26 ביוני, 2012
ע"י יותם
ע"י יותם
ספר מעניין ומיוחד. אמנם התחלתי לקרוא אותו כיוון שחיפשתי ספר שיעזור לי לתווך פילוסופיה לילדים (דרך אגב, אם למישהו יש המלצות אני אשמח) אבל זה ממש לא מה שהמחבר מתכוון לעשות.
מאתיוס למעשה מבקש להוכיח את מה שכולנו נוטים לשכוח - חשיבה פילוסופית היא בהכרח חשיבה נאיבית שנובעת מתמימות. ומה יכול להיות יותר תמים מילד?
מאתיוס מביא בספר דוגמאות למספר שיחות שהוא, או אחרים, ניהלו עם ילדים ובהן עולות שאלות שעומדות בבסיס הפילוסופיה המערבית: שאלת האינסוף, המובחנות של העצמים זה מזה ומכאן שאלת הגוף והנפש, שאלות מוסריות ועוד. בפרקים קצרים מראה מאתיוס כיצד ניתן לפתח דיון פילוסופי מפתיע עם ילדים קטנים מאוד (גילאי 3-6 פחות או יותר).
חלק ניכר מהספר מוקדש לניגוח עמדותיהם של ז'אן פיאז'ה מחד ושל ברונו בטלהיים מאידך - שניהם טוענים כי החשיבה של הילד מתפתחת עם השנים ולכן חשיבה של ילד בוגר יותר היא בהכרח עמוקה או מדויקת יותר. מאתיוס טוען את ההפך - ככל שהילדים מתבגרים הם מאבדים (בעיקר בגלל החברה אבל גם באופן טבעי) את תמימותם וסקרנותם ולכן מאבדים את היכולת לחשוב על שאלות פילוסופיות. לראיה, סטודנטים לפילוסופיה מנסים שנים לאחר מכן לשחזר בדרכים מלאכותיות את אותה החשיבה הנאיבית שעומדת בבסיס ההגות הפילוסופית.
חווית הקריאה בספר נעימה ומעניינת. אני אישית קראתי אותו בטיסה והוא התאים לי מאוד, אבל זה לא אומר שהוא ראוי לכינוי (או לגינוי) "ספר טיסה". חבל רק שגם מאתיוס, אולי בדומה לילדים בהם הוא עוסק, נשאר ברמה מאוד בסיסית של דיון ולא מפתח אותו הרבה מעבר להוכחת הטענה שלו. האם יש משהו שיכול לעזור לנו כהורים או אנשי חינוך לשמר את התמימות של הילד? האם יש אופן מסוים שבו ניתן לגשת לילדים ולפנות לתמימות שלהם? האם היה נסיון למנף את התמימות הילדותית ללימודים פילוסופים של ממש? כל השאלות האלו נותרות ללא מענה, וחבל.
בנוסף, ישנה תחושה קצת מעיקה של מעגליות בדיון. הוא חוזר שוב ושוב אל אותן דוגמאות שבעזרתן הוא מוכיח שוב ושוב את אותן טענות, כשכל פעם הניסוח קצת משתנה. נראה כי היה ניתן לצמצם את הספר אפילו לכדי מאמר (גם ככה הספר לא ארוך כלל).
לסיכום, הספר מעניין ופותח צוהר נוסף לחשיבה על החשיבה - אבל בהחלט דרוש לו ספר המשך!
9 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יעל 93'
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
בוקר אור יותם :*)
קודם-כל, שתי המלצות אפשריות לתיווך פילוסופיה לילדים: (1) "יום אחד פילוסופיה" מאת חגי כנען. באופן אישי אני זוכרת שבתור ילדה התקשתי להתחבר אליו, ככול הנראה משום שקראתי בו ללא הדרכה. רק בנעוריי השכלתי להבין אותו טוב יותר - ובעיקר לא להבינו (במובן החיובי, כמובן). (2) "משלים פילוסופיים לילדים" שליקט מישל פיקמל. בעוד שהספר הראשון מציג את שאלת הפילוסופיה דרך סיפור, ספר זה מציג מגוון רחב והטרוגני של מקורות, ובתום כל משל מוצגות נקודות אפשריות לדיון פתוח לרוב. שני הספרים נמצאים אצלי, כך שאם תרצה, אשמח להשאיל לך אותם. ספר נוסף, שמתאים יותר לבני הנעורים (אם גם לקהל יעד זה אתה מעוניין להגיע), הוא "עולמה של סופי", מאת יוסטיין גורדר. הוא מצטיין בפרישת תולדות הפילוסופיה בסגנון כתיבה קולח למדי - אלא שהעיקר משולב בעלילה טפלה ועקרה, ודמותה של סופי לא הייתה בשלה כלל וכלל ללימוד כה מעמיק, לפחות לדעתי. ועוד נקודה אחת, ברשותך: בפסקה החמישית אתה מעלה שאלות מאוד חשובות באשר לשימור ולפיתוח של סקרנות ותמימות אצל ילדים רכים בשנים. אומנם שאלותייך בהחלט ראויות למענה חיובי - אולם משהו בי בכל-זאת מזדעק לא לגעת בהן יתר על המידה. למה, בעצם? כי נזכרתי לפתע בכל אותן מסגרות נוקשות, בהן מעודדים ילדים קטנים ללמוד מיומנויות ותחומי עניין טרם הגיעה השעה המתאימה והבריאה עבורם לעשות כן. או אז אני חוששת פן זירוז גילוי הפוטנציאל האישי עלול להזיק יותר מאשר להועיל. כך הדין גם עם לימודי פילוסופיה. והאמן לי שכתבתי משפט זה בצער לא מבוטל; הן הייתי כה מאושרת לו היו מלמדים אותי פילוסופיה מגיל צעיר. עם-זאת, יש להישיר מבט מפוכח יותר אל המציאות. שכן, ייתכן מאוד שהנחלת הפילוסופיה בשלב כה מוקדם תגרור את הילדים מהר יותר אל תוך עולם המושגים של המבוגרים. זו תהיה אבדה גדולה אם לא נשכיל להעניק להם את המרחב האישי שלהם לדמיין, ליצור ולשאול את שאלותיהם בשפתם הייחודית. אולי היא לא מדוייקת לעיתים, אך היא כה מלאת חן וקסם וכנות משובבת-נפש. כולי תקווה שלא השתמע מדבריי אחרת - אני סמוכה ובטוחה כי אפשר, ובעוד איך, לטפח את תמימותם. אבל לא בצורה גלוייה ומכוונת במקרה הטוב - או הרסנית ודורסנית במקרה הרע יותר. עם נתינת מקום להתבטאות חופשית ועם פיתוח שיחה שהתנהלותה לא מזכירה שיחת ילד-מבוגר אלא יותר שיחה מאדם לאדם - אני רוצה להאמין שנוכל לשמר ולעצב חשיבה יצרנית וסקרנית. תודה רבה על חוות דעת חכמה ורגישה במיוחד :*)
|
|
שיווה
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אני מבינה שהכוונה לחשיבה נאיבית הנובעת מסוג של טבולה ראסה
אך האם יש צורך כהגדרתך: ב"חשיבה נאיבית שנובעת מתמימות" כי אז צריך לדעת מתי מאבדים אותה(את התמימות), ואיך תבדוק את זה? דרך אגב גם בקשר לילדים רק מגיל מסויים יכולים להבין ולתפוס את המופשט וככל שמתבגרים תופסים טוב יותר ויותר את המופשט. אז איפה הגבול? המקום הזה בין ילדים נאיבים ותמימים התופסים את המופשט לבין הבוגר שאינו תמים ונאיבי ולכן כבר אינו יכול להתפלסף בצורה הטהורה של הפילוסופיה?
התפלספתי מדי? |
|
בת-יה
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
"פו והפילוסופים"...
שכתב ג'ון טיירמן וויליאמס מתאר יפה את הקשר שבין ילדים ופילוסופיה, ובעיקר מזכיר לנו שהילדים פילוסופים הרבה יותר מהמבוגרים, אם לא מתערבים להם בחיים.
|
|
יותם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
המשמעות של חשיבה נאיבית
פי דעתי, לא מחייבת שהאגם עצמו יהיה נאיבי וילדותי באופן מוחלט. החשיבה הנאיבית היא כזו שמנסה להתנקות מהנחות מוקדמות ומראש מבקשת לבחון את הדברים שאחרים יתייחסו אליהם כמובנים מאליהם או כחסרי חשיבות. למשל, מה זה חדוב אח אני גוף, נפש אי שניהם? ותראה איסה דיון פילוסופי ענף קיים סהיב השאלה הזו. זה הרעיון.
|
|
יותם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
המשמעות של חשיבה נאיבית
פי דעתי, לא מחייבת שהאגם עצמו יהיה נאיבי וילדותי באופן מוחלט. החשיבה הנאיבית היא כזו שמנסה להתנקות מהנחות מוקדמות ומראש מבקשת לבחון את הדברים שאחרים יתייחסו אליהם כמובנים מאליהם או כחסרי חשיבות. למשל, מה זה חדוב אח אני גוף, נפש אי שניהם? ותראה איסה דיון פילוסופי ענף קיים סהיב השאלה הזו. זה הרעיון.
|
|
שיווה
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
למה חשיבה פילוסופית היא בהכרח חשיבה נאיבית? שנובעת מתמימות?
אם כך כל הידוע לנו כחשיבה פילוסופית אינו נכון ובעצם אינו חשיבה פילוסופית כי את הכל הגו פילוסופים ותאורטיקנים בוגרים.
|
9 הקוראים שאהבו את הביקורת