ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 25 בדצמבר, 2011
ע"י אורי רעננה
ע"י אורי רעננה
ספר שפוחד לגעת.
הרקע: איראן בתקופת השה פהלווי.על כל תהפוכויותיה,רודנות וטוטליטריות של השח, מהפכת מוסדק ועליית חומייני.
הנפשות:משפחה מהמעמד הבינוני גבוה.אבא ראש העיר טהראן, האם הופכת לחברת פרלמנט ובת - הסופרת.
הספר מנסה לתאר את הארועים המשפחתיים על רקע העולם החיצוני:
-שמרנות, עם פריצת גבולות.
- מדינה ותרבות מתמערבת מול כוחות איסלמיים.
- משפחה ובגידות גברים נסלחות.וחוסר פירגון למתירנות נשית
- הנטיה למערב וחלק מהאכזבות, וההנאות שהוא נותן.
בקיצור יופי של חומרים.
אבל הכתיבה לא נגעה בנפשי. ראיתי את הדברים מבעד למסף שקוף, או פלסטיק דק.
חלק מהסיפורים נעצרים במקום שבו אני מבקש לשמוע יותר מה קורה ומה רגשות הילדה/ הכותבת.לדוגמה: היא כותבת כי אבא שלה מוריד אותה למרתף מפחיד במצוות אישתו( אימא שלה). וכאן הסיפור נעצר, מה קרה בעקבות זה? האם הפכה לילדה טובה? האם התחפשה בהתנהגותה? לא ברור.
היא נשלחה בגיל העשרה לאנגליה ללימודים של כמה חודשים.היא מתארת את השאלות המציקות של הנערים האנגלים, אבל, אין תיאור כיצד זה מסתדר? מה התהליך שעברה? ומה היחס שלה כיום.
והדוגמאות רבות.
פעם אחת אני מוצא הומור כאשר היא מתיחסת לתרבות האנגלית. הדבר בא לידי ביטוי בשאלה שהאם מכינה ללינדון ג'ונסון שהיה באותה תקופה סגן נשיא ארה"ב.
" באיזה בית ספר אנגלי למדת? ולאיזה בית ספר אנגלי אתה ממליץ לשלוח את בתי( הסופרת)?"
השאלה באה מההנחה כי אדם שהגיע למעלה כזו מוכרח ללמוד בבית ספר אנגלי הגון וטוב.
החלק האחרון של הספר: נישאיה הראשונים והאחרונים, מגובש יותר.
אולי אלו הזיכרונות הטריים יותר או הבגרות של אזאר נאפיסי לעמוד מול מצבים נפשיים פוגעניים. הזהות הנשית והאמת הפנימית שלה מגובשים וחזקים.
בקיצור , הספר מביא תקופה באיראן, מורכבת ורבת תהפוכות שכמה שיכתבו עליה עוד נמצא בה גוונים ובני גוונים.
היא מביאה התפתחות של משפחה במעבר מהשמרנות המוסלמית למודרנה. זאת בלי לאבד ערכים חיוביים כמו זכירת ההיסטוריה שקדמה לאיסלם.
היא מביאה התנהגות שאינה סטריאוטיפית.
ובכל זאת, קשה להגיע אל הספר והסיפור.
6 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
חמדת, לא בלי בתי ורודף העפיפונים
שייכים לשני ז'אנרים שונים, למרות הדמיון ברקע הקשה. אבל, וכאן יש אבל גדול, לא בלי בתי הוא סיפור אוטוביוגרפי ורודף העפיפונים ספר בדיוני-אומנותי. לא בלי בתי, כואב וקשה, אבל אין בו שום מימד אומנותי. הוא מעניין ומרתק על פי דרכו, אבל מעלתו הגדולה הוא בסיפור האמיתי. ואם מדברים ברודף העפיפונים, חאלד חוסייני השתדרג בהרבה באלף שמשות זוהרות. ספר מצמרר, קשה, כואב ואכזרי במידה מפחידה. בניגוד לרודף, שיש בו התייפייפות כלשהי וכמה צעיפים ארוגים בדוגמה אתנית, באלף שמשות חוסייני קורע את הצעיפים ונותן לקורא אגרוף בבטן.
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
אחרי "לא בלי בתי" ו-"רודף העפיפונים"
כל הספרים שבאו אח"כ הם מחיזור,ובפירוש רוצים לעלות על הגל של ספרות מ אירן ,הודו וכו'.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
כל מילה בסלע. גם אני התרשמתי מהספר הזה כפרווע. משהו בדרך העברת החויות של הסופרת לוקה בחסר , מחומר מצוין לספר אוטוביוגרפי מעניין או
התמקדות בחברה האירנית המשתנה במשך שלושה עשורים אחרים, יצאה לה מין תערובת פושרת מפלסטיק.
|
6 הקוראים שאהבו את הביקורת