ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 16 באוקטובר, 2011
ע"י עולם
ע"י עולם
האם אי פעם יצא לכם לראות את הילד שלכם מרחף? לא, הכוונה אינה לפיזור נפש וחולמנות, אלא לרחיפה של ממש. לרחל, אימו של יהונתן מבורך, גיבור הספר "סוד האות החסרה"', זה קרה, ובפרק הפתיחה של הספר היא חשה בשל כך עם יהונתן לרופא. כאשר הרופא חוקר אותה ממה סובל יהונתן היא לוחשת: "לפעמים הילד מרחף" (בנסיבות כאלו, גם אני הייתי לוחש). ומדוע מרחף יהונתן בן השבע? משום שהרב שמוש לימד אותו את רזי הקבלה ולפיכך למד לרחף ליד בור המים, שהרי "המים באים מכוח החסד", כפי שמסביר לרופא יהונתן המחונן.
הספר "סוד האות החסרה", מאת שמעון שוקק, פרופסור לפילוסופיה יהודית וקבלה, עוסק בהווי החיים של בני-תורה ירושלמים העוסקים בלימוד הקבלה, וכפי שניתן ללמוד מריחופו של יהונתן, אין מדובר בספר ריאליסטי אלא ב"רומן קבלי" המשופע בניסים ובנפלאות. הספר עוסק ביהונתן מבורך ובחבריו – רפאל, אברם ודויד, ארבעה צעירים ברוכי כישרונות מגוונים הלומדים בצעירותם את רזי הקבלה בחברותא. הציר העיקרי של עלילת הספר מתאר את מאבקו של יהונתן לפענח את סודות היקום באמצעות ידע קבלי, להתקרב אל האלוהים ולתקן את עולמו. דרך עלילה זו, אנו נחשפים לחלק מרעיונותיה וסמליה של הקבלה, תורת הסוד והמיסטיקה היהודית.
הספר כתוב בשפה מליצית תנ"כית. לדוגמא הנה הפסקה השנייה של הפרק הראשון: "באותו יום ראה הבורא כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, והמטיר גשם זלעפות על הארץ, לזכך את הארץ מסיגיה". לא רק התיאורים, גם הדיאלוגים בין הדמויות כתובים בשפה גבוהה, מליצית ועגנונית-משהו שלא כל קורא בן ימינו יכול (או רוצה) להתחבר אליה.
ל"סוד האות החסרה" יש גם סממנים של סיפור חסידים: הדמויות ברובן חד-ממדיות וקיצוניות בתכונותיהן התרומיות: רפאל הוא "בנם יחיד הסגולה של פנינה ודניאל מזרחי", על תמר, אמם המנוחה של אברם ודויד, נכתב כי "...נשמת תמר שרעבי נתגלגלה מנשמת דבורה הנביאה...קולה כקול המלאכים המשבחים בהיכלות לפני כיסא הכבוד", יהונתן עצמו "...פניו עטורות זיפי זקן של קדושה, שערו זהוב וקווצותיו תלתלים, עיניו תכולות כתכלת הרקיע, שיעור קומתו כשיעור תלמיד חכם יחיד סגולה...", וכן הלאה.
התקשיתי בתחילה להתרגל לסגנונו המליצי של שוקק ולדמויות השטוחות שבסיפור. בהדרגה התרגלתי לאופן הכתיבה ומצאתי עניין בעלילה, בעיקר כאשר מתרחש בה חיבור בין העולם התורני לעולם החילוני (לא אוסיף פרטים למען לא אחטא בחטא הספוילר). הספר גרם לי להפתעה מסוימת. כשהחלטתי לקרוא אותו וראיתי כי מחברו הוא פרופסור לקבלה, ציפיתי לסיפור בו יש התבוננות על עולם הקבלה מפרספקטיבה חיצונית. כאמור, לא כזה הוא הספר: לדעתי, שוקק כתב סיפור חסידים רחב-יריעה שיכול היה בהחלט גם להיכתב ע"י מאמין בתורת הקבלה (ואולי כזה הוא שוקק). אז... אם חפצים אתם לקרוא סיפור חסידים שכזה – זה הספר בשבילכם.
(קיבלתי את הספר באדיבות פורטל אנשי הספר: http://peopleofthebook.co.il/)
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עולם
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
לדושקה ויעל - תודה. לא התלהבתי מן הספר וגם אני, לו הייתי קורא ביקורת זו, לא הייתי חפץ.
|
|
yaelhar
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
מצטרפת ל dushka
אבל אהבתי את הביקורת.
|
|
dushka
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
נראה לי שאני לא חפצה.
(ישנם מספיק סיפורי חסידים אמיתיים) אבל הביקורת יפה.
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת