הביקורת נכתבה ביום שישי, 30 בספטמבר, 2011
ע"י שמעון שלוש
ע"י שמעון שלוש
בספר של לאה גולדברג "דירה להשכיר" הדייר החמישי מר עכבר עזב. על הזמניות שבחיי העכברים, וכן עבור דרך המשל "עכבר העיר מול עכבר הכפר" המיוחס למשלי איזופוס: לעכברים טוב לגור בכל מקום ובלבד שיתנו להם לחיות. על לביליות בחוויית תשתית ביוגרפית כותב חזי לסקלי את השיר הבא:
*
יֵשׁ לִי אַרְבָּעָה אַחִים שֶׁנּוֹלְדוּ מֵתִים
וְהֵם קוֹרְאִים לִי לָשׁוּב אֲלֵיהֶם.
בָּגַדְתִּי בָּהֶם כְּשֶׁנּוֹלַדְתִּי וְעָרַקְתִּי אֶל תּוֹךְ הָעוֹלָם.
הֵם מִתְגַּעְגְּעִים אֵלַי וַאֲנִי אֲלֵיהֶם.
הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לָשׁוּב אֵלַי אַךְ אֲנִי יָכוֹל
לָשׁוּב אֲלִיהֶם. "בּוֹא בּוֹא,"
הֵם קוֹרְאִים לִי, "נִהְיֶה חֲבוּרָה מְלֻכֶּדֶת
שֶׁל מֵתִים,
מִשְׁפָּחָה מוּצָקָה שֶׁאֵינָהּ מְאַבֶּדֶת
פֵּרוּר."
בַּתְחִלָּה גַּרְתִּי לְיַד הֶעָרִים.
נוֹלַדְתִּי בָּעִיר רְחוֹבוֹת
וְגַרְתִּי לְיָדָהּ.
מִשָּׁם עָבַרְתִּי לְדוֹרָה שֶׁלְּיַד
נְתַנְיָה.
רַק מְאֻחָר יוֹתֵר הֵעַזְתִּי לָגוּר
בְּתוֹךְ הֶעָרִים מַמָּשׁ.
בְּתוֹךְ גּוּפָן הֶעָדִין, הַחוֹלֶה.
גִּבְעָתַיִם, הָאג, אַמְסְטֶרְדָּם, תֵּל־אָבִיב -
מְקוֹמוֹת שֶׁבָּהֶם לָמַדְתִּי לְתַרְגֵּם
אֶת הַ"בּוֹא בּוֹא" לְמִלִּים אֲחֵרוֹת
וּמֵהַמִּלִּים הָאֲחֵרוֹת עָשִׂיתִי שִׁירִים." (ראה, בשער "לאה גולדברג")
הם קוראים לו "בּוֹא בּוֹא" - הוא יכול לבוא אליהם והם אינם יכולים. העכברים אינם תלויים במקום אחד. גם השירה, לפי לסקלי "חַיֶּבֶת לְבַקֵּר בְּבַּרְצֶלוֹנָה וּלְדַבֵּר שָׁם/ אַנְגְּלִית." "וּלְצַיֵּץ בִּשְׂפָתוֹ שֶׁל הָעַכְבָּר הַמִּתְגּוֹרֵר/ מִתַּחַת לַבַּמָּה וְנֶחֱרָד/ מֵעֲדִינוּתוֹ הַמֻּפְרֶזֶת שֶׁל הַמָּחוֹל" (ראה, השיר הנקרא "שִׁירָה" בשער "העכברים"). במחול הוא התעסק ונסע בערי העולם במסגרת פעילותו האומנותית כ״עכבר״ שנולד בעיר אך גדל בכפר שליד. מוטיב חוזר הוא העיסוק בגוף. הפעם הוא מובס ועל כן לומד לחולל שינוי. זו שירה של נדידה ומעברים עכשיו כשהיא מסוכמת או מדווחת מלפני המוות, אולי כהירתעות. מורשת שירית טרם פרידה. שירה רדיקלית לאישוש הקיומיות.
הספר "העכברים ולאה גולדברג" מורכב משני שערים: האחד "העכברים" והשני "לאה גולדברג". בשער "לאה גולדברג" הוא מצטט ממנה: "מָחָר אֲנִי אָמוּת" וגם מאברהם בן יצחק, מושא אהבתה של גולדברג, הוא מצטט: "אֵינֶנִּי רוֹצֶה לִקְרֹא עוֹד, הַיּוֹם אָמוּת". שתי מובאות העוסקות במוות; זה החיבור בין שני השערים שנקבעו גם לשמו של הספר המעניין הזה. גם גולדברג נדדה וכתיבתה עסקה במעברים בין אתמול ומחר, בין מולדות וערים. שירה נודדת. תנודת המקום ושברו. זיקה למוות, לזיכרון. פה לסקלי גוסס מאידס. יש לו "אַרְבָּעָה אָחִים שֶׁנּוֹלְדוּ מֵתִים". מי הם האחים? שותפים לגורל? לסקלי היה בן יחיד לאם שעברה הפלות (יובל פלוטקין, Ynet 18.1.20). הקִרבה למוות מן התולדה, ממורשתה של השואה: "הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לָשׁוּב" אליו, ולמרות שהם קוראים לו "בּוֹא בּוֹא" כמו הזמנה למות, הוא "יָכוֹל לָשׁוּב אֲלֵיהֶם" אבל בוגד בהם כשנולד וכשעורק "אֶל תּוֹך הָעוֹלָם". זו חוויית תשתית של הזיכרון. האחים אולי שרועים בערים המתות. דינם נגזר וקם עליו כרועץ לקום מהם ולערוק, לא להתפתות להזמנה הגורלית. הוא יכול לעזוב את המקום רק למראית כשהוא מעז "לָגוּר בְּתוֹךְ הֶעָרִים מַמָּשׁ. בְּתוֹךְ גּוּפָן הֶעָדִין, הַחוֹלֶה". הוא בוחר כמו בזהות אחרת; בהשאלה שבה הוא לומד "לְתַרְגֵּם" את הזמנת אחיו "לְמִלִּים אֲחֵרוֹת" שמתוכן הוא כרוך בעשיית "שִׁירִים": זה מזכיר את ויזלטיר שכתב "דבר אופטימי עשיית שירים". התמורה של לסקלי מן השירה נמדדת בכך שהיא כהצלה עבורו מפני המוצא הטרגי. דרך השירה הוא לומד את השיעורים המהותיים, את "הַשָּׁעוֹת הַנּוֹסָפוֹת". לומד על מנת ללמד.
שירתו של לסקלי ״מַעְדִּיפָה/ לְגַלּוֹת/ בְּאֵר חָלָב בְּאֶמְצַע עִיר" (ראה, "שִׁירָה" בשער "העכברים"). זהו ציור חושני של גילוי חיים. ינקות חדשה. ביטוי ערגה לחלב שהוא זרע של עונג ותולדה. לשד החיים. טבע באמצע עיר לסנתז בין הכפר לעיר. התמזגות עם החיים; כזו שנוכחת מתוך גילום של החבוי כאוצר לגילוי לעיני כול באמצע העיר.
הוא מציע לסכם מחדש את התפקיד של השירה העומדת בתוך משא חיים נרכש ומתמצה לנוכח חווייה פרטית העומדת בצילו של המוות. ראה, הציטטות שהוא גוזר במובאות השער "לאה גולדברג" כאמור. ממש כשם שלאה גולדברג גזרה אותם מאברהם בן יצחק במילים האחרונות שאמר לפני מותו ושהיא ציטטה בספר שלה עליו, או ממקום אחר בשירתו של בן יצחק שבו הוא כותב: "וּמָחָר נָמוּת וְאֵין הַדִּבֵּר בָּנוּ" (ראה, השיר "בודדים אומרים"). שירתו של לסקלי שירת בדידות אקספרימנטלית גדולה לנוכח מוות - מספד, זיכרון מן החיים, ראייה למציאות חדשה בעיצוב הדרך, הביטוי והמצבים.
"שִׁעוּר עִבְרִית", מחזור שירים שלסקלי מציע בתחילת הספר, הוא תוספת השראה מדרכו של דן פגיס ב"תרגילים לעברית שימושית" בספרו "מילים נרדפות". שירתו של לסקלי חותרת מבעד לנתיבים שסומנו בשירה שלפניו אל עבר חידוש.
"שִׁעוּר הֵא
כְּשֶׁהַמִּלָּה תַּהֲפֹך לְגוּף
וְהַגּוּף יִפְתַּח אֶת פִּיו
וְיֹאמַר אֶת הַמִּלָּה שֶׁמִּמֶּנָּה
נוֹצַר -
אֲחַבֵּק אֶת הַגּוּף הַזֶּה
וְאָלִין אוֹתוֹ לְצִדִּי." (מתוך "שִׁעוּר עִבְרִית", מחזור שירים, בעמוד 14)
חזי לסקלי מחולל את הגוף התלוי מעבר לזמן ומתאר את שעובר שינוי לצידו ביחסיו אל גוף קונטרוורסלי. בין בהפחת חיים ובהתמודדות, הגוף כסמן אמצעי עם מה שלפניו או אחוריו תלוי בתואם עם מילה, שפה. כשהמילה תעבור טרנספורמציה. מכיוון שלא די בקיים?
העולם נברא כחומר מן המאמר "ויאמר אלוהים יהי־אור ויהי־אור:" לסקלי מדבר מנגד לטרנסצנדנטי על גוף הנוצר ממילה. באשר לחיקוי אחר עקבותיו של הגוף, הדובר מכוון את הגוף להשיב את המילה ולשחזר את רגע הולדתו ממנה. לעשות שימוש במילה רק לאחר שהונשמה בגוף. בפועל "נוֹצַר" גם יצר ויצירה.
במחזה "דָּת" שנמצא בקובץ השירה הזו, דמות המסכה הנקראת "אֱלוֹהִים הָאֲמִתִּי" אומרת: "לְשַׁחְזֵר אֶת צוּרַת הַפֶּה שֶׁל אֱלוֹהִים/ בְּשָׁעָה שֶׁבִּטֵּא לָרִאשׁוֹנָה אֶת הַמִּלָּה - "שֻׁלְחָן",/ אוֹ אֶת צוּרַת פִּי הַטַּבַּעַת שֶׁל אֱלֹוהִים/ בְּשָׁעָה שֶׁיָּלַד/ אֶת הַמִּשְׁפָּחָה: אֵם, אָב, יֶלֶד." (בעמ' 35). אצל לסקלי ישנה הפרדה בין "אלוהים האמיתי" ל"אלוהים". על הביוגרפיה, כאמור, הוא מדבר ועל מה שיש לו ממנה לחשבון פרידה ולזכר. העברית עוברת שיעור בתנועה המונחית על ידי כוריאוגרף. בין המילה והגוף, מקום ליניקה מחודשת. מתוך לשון־העל המוצפנת לשם הצדקת הקיום, לסקלי מדבר על הגוף החש כמילה: "גַּם הַמִּלָּה "בְּדִידוּת", שַׁיֶּכֶת לְמִישֶׁהוּ,/ אוֹ יוֹתֵר נָכוֹן הִיא סִירָה/ הֲפוּכָה הַמְּשַׁמֶּשֶׁת כְּסַפְסָל." (עמ' 65). על מה שחש במילת הגוף "בדידות", הדובר מגשים באופן צורני כוריאוגרפי, והגוף הוא דרך חזותית לכך. הדובר ימצא לשייך למישהו את המילה בדידות, לא לפני שיראה להפוך אותה במטמורפוזה לגוף סירה הפוכה המשמשת כספסל, שעליו הוא יושיב בהמשך את אחיותיו. לא היו לו אחיות, ואפשר לאמץ אותן גם כרמז ליצוג חברותי הומוסכסואלי. במין תמונה ויזואלית הנוצרת בתוך המטפורה, הדובר מחזיר למילה את השייכות כאשר הוא ממלט ממנה זכר לביוגרפיה.
מעבר להכרה פופוליסטית יותר: "וְהַמִּלָּה לֹא תֵּרָדֵם לְעוֹלָם." (שִׁעוּר וָו, עמ' 15), הוא ילין לצידו את הגוף הנקשר ליצירתו דרך המילה, כמו הוא מכוון דרך הגוף שלא יירדם לעולם.
כמו כן, הוא מעיד: "שִׁירָה אֵינָהּ חַיֶּבֶת לִהְיוֹת שִׁירָה./ הִיא יְכוֹלָה לִהְיוֹת מָזוֹן מְדַבֵּר." ("שִׁירָה" עמ' 38). משהו הכרחי להצלתו מתחושה הנשארת, לא פחות מן המוחש בתמורה. ההעברה גלומה בהשראתו של הגוף לשוב ולפענח את מקום היווצרותו. בשירה קונצפטואלית ואקזיסטנציאליסטית זו, הגוף עובר בדיקה מעל זיכרון הזמן. הווה מופקע והכרחי הוא המתנה לפתיחת סוד של מה שנוצר כגוף על ידי המילה.
על ההישמעות בין השפות והמקומות שמהם נוצר הגוף הוא העיד: "שִׁירָה חַיֶּבֶת לְבַקֵּר בְּבַּרְצֶלוֹנָה וּלְדַבֵּר שָׁם/ אַ נְ גְּ לִ י ת./ ...שִׁירָה חַיֶּבֶת לִהְיוֹת קְבוּרָה/ בָּאֲדָמָה/ וּלְדַבֵּר בִּשְׂפָתָם שֶׁל הַמֵּתִים./ ...שִׁירָה חַיֶּבֶת לִחְיוֹת." (שם. "שִׁירָה" עמ' 39-38). הדובר נזקק לגשר לשפה העברית את געגועיו אל מבלעדיה. המילה אינה צריכה לעמוד לבדה בעולם אלא מבעד ליחסים, לעורר את היחסים. המילה "אלין" ממשיכה את המילה "אחבק" כפעולה של הישענות או דת שהשירה הזאת כרוכה בה. הסיטואציה להלין את הגוף לצידו היא יחס אינטימי שגוזר הדובר על הגוף המאווה לתקווה לחיים. הוא קורא להפיק חיים מן המילה והגוף הוא דרך לכך.
10 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה Night
|
|
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אנקה
למאמצי התיווך והביניים
רק תודות. |
|
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה מיכל
|
|
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אסף
לי קשה לכתוב ביקורת ספרותית אבל בדיוק מן המניעים שהזכרת לעתים יוצא שאני מתעסק בכך כדרך לענות אפילו לעצמי, בשעה כזאת אני פוחד על יצירתי שלי. מתי לעזוב ביקורת או מתי לצאת אליה מלעומת יצירת השירה שלי. ויחד עם זאת אני מאמין שעיסוק מפרה מכל כיוון הוא צורך אפילו ממול ליצירתך שלך.
כל טוב |
|
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תראה אצל נתן זך כתבתי על שלושה שירים בנושא הציפור
שהופיעו ביחד במיבחר כאמור. הוא כתב הרבה על ציפורים, וכן, אני מסכים איתך שהוא רוצה לומר משהו באמצעותה, ובכלל "אמצע" הולם לזך.
גם דורית ויסמן כשכתבה על ראב התייחסה למיספר שירים לאתר את הדמות הפמניסטית המיוחדת העולה מהם, כדי לומר משהו על האשה מעל תעוזתה העצמית ומעל לזמן. ודברים שכתבה על דמותה יכולים להיות משוערים כבר למשל מהשוואות קודמות שנעשו בין ראב ליונה וולך למשל, וממילא מהשוואה עד לשירת נשים היום לדוגמה. אני לא תובע מסמרות אם להתייחס לשיר אחד או לכמה מן המיכלול. דווקא נראה לי ספר שמתחיל עם אחד ומצרף עוד ועוד שירים כדרך לניתוח רחב המקיף את שירתו של היחיד. אני מסכים עם זה שאני נשאר עם השיר לא על מנת לקיים זיקה אליי ככותב על מתודות בשירה אלא אם כן זה נמצא בתוך הכתיבה של משורר מסוים, וראה לצורך זה את מה שכתבתי למשל על המשוררת מירי בן שמחון ברשימה "רגשות סותרים את האהבה" חיברתי בינה לבין וולך וויזלטיר. בכלל אני דווקא מאמין בכתיבה על שיר אחד או על משורר אחד, ויש לי הרבה שאני אוהב, לא יצא לי לכתוב מראש על טעמי הספרותי, אם הוא יצטבר אולי הוא יעיד בסופו של דבר על טעמי. אוהב שירי חלום, מסע, ובעיקר וידוי ונפש ניגעת באדם. פחות שירה ממוסדרת של משקל, יותר משקל פנימי... |
|
|
הפסקתי לקנות ספרים
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
וובקשר לסגנון המרושל שלי
אפעס, אני לא כל-כך מתלהב מלכתוב ולשוחח על ספרות. לא הצלחתי לשרוד יותר מסמסטר אחד בחוג לספרות בדיוק מפני כך שלפעמים כל העסק הזה של פרשנות או ביקורת נראה לי כמו שטויות במיץ עגבניות. ואף-על-פי-כן, יש לי אני נהנה לקרוא ביקורת ספרות 'מחקרית'. אוהב לנמק גם בעצמי ומנסה לפעמים ללמוד ממנה דברים חדשים על יצירות ספרות שקרובות לליבי....
|
|
|
הפסקתי לקנות ספרים
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
צ"ל דורית מאירוביץ.
|
|
|
הפסקתי לקנות ספרים
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אכן, לא הייתי בהיר.
אולי אכתוב מחדש את מה שרציתי להגיד. דורית וייסמן כתבה בספר הזה ניתוח לשירים וספרי שירה בקריאות סמוכות. בדרך-כלל, פרשנות לשיר בודד מתוך קובץ שירים וממנה לנסות למתוח מאפיינים כלליים לשירות. אלו קריאות צמודות מתוך אמונה בשיר הבודד, כמו שהיה מקובל לעשות באוניברסיטת ת"א בשנות ה60וה70 (מנחם פרי קרא למדור ביקורת השירה בסימן קריאה: "לקרוא שיר מתוכו." )
קריאת השירים שלך, לפחות באתר הזה, מסתמכת יותר על השוואה בין שירים שונים, מוטיבים, סמלים ומייצגת דרך שונה משל דורית ויסמן לצורך העניין. אז כשקראתי את מה שכתבת על חזי לסקלי, קפצה לעיני ההשוואה בין הפרשנות שלך לפרשנות שלה. הרי שניכם כתבתם פרשנות לספר השירים הזה. סקרן אותי לדעת מה אתה חושב... |
|
|
שמעון שלוש
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
עכשיו אתה כותב מקוטע או פנימי:
"נדודי שינה - ונתקעתי באתר."
ואחר כך אסוציאציה מזה שהיא גם כתבה על לסקלי ולא על לסקלי בחרת לדבר, אז למה להתייחס? אתה נתקע באתר כבר יותר מפעם אחת לפי מה שראיתי, מחקת ביקורות שלך בטענה שמשהו לא שווה לך ושאין טעם לך בביקורות לאחר שכתבת - תסביר לי יותר. דווקא שמתי לב שאני עוקב אחריך באתר, ואינני זוכר בדיוק על מה כי מחקת. דורית מאירוביץ - קרובה ליהודית הנדל-מאירוביץ או לא? לא מכיר את הספר ונשמע לי מעניין, גם את שיריו של שטיינברג אינני בקי ואילו את שירתן של לאה ושל יונה מכיר טוב. אני לא יודע מה להבין מן האסוציאציה שהעלית. אבל בהחלט שאשמח לדבר איתך להשתמע ובתודה על כל מקרה |
|
|
הפסקתי לקנות ספרים
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
נדודי שינה
ונתקעתי באתר. בכל מקרה- שנה שעברה יצא ספרה של דורית מאירוביץ 'הנוף הוא הנפש' ובו יש כמה רשימות ביקורת מעולות על משוררים. (בייחוד על יונה וולך ועל לאה איילון) היא כתבה מאמר סקירה גם על הספר של הזה של לסקלי. אם קראת את הספר אשמח לדון איתך עליו ובייחוד על מאמר הפתיחה שלה על שירו של יעקב שטינברג. (דרך אגב היא העתיקה למעלה ממחציתו במאמר שהיא כתבה בסוף דרכה על פוגל.) יצא לי לקחת את הקורס של מנחם פרי באוניברסית ת"א והמאמר שלה על שטיינברג הוא דוגמא לא כך-כך נבונה של האסכולה הזאת
|
|
|
שמעון שלוש
(לפני 14 שנים)
מיה,
את צודקת משהו. ואני עדיין עורך ומתקן לכיוון הקור הנושב אליי. אמרתי כבר שזה קשה.
|
|
|
שמעון שלוש
(לפני 14 שנים)
שין שין
גם אני (שמעון שלוש)
תודה תודה |
|
|
מיה אליה
(לפני 14 שנים)
באמת לא קל -מנסה להפוך את הדברים לפשוטים יותר-
בכלל לסקלי רוקד את השירים ויש בו מוטיבים מיוחדים
אני ראיתי את המילה שתהפוך לגוף -כמו הצגת תאטרון וזה הפך את השיר לחי ומובן. |
|
|
שמעון שלוש
(לפני 14 שנים)
את קסם, אבל את לא יודעת כמה שזה קשה דווקא כאן כשהוא לא קל לעיכול, אבל חשוב .
|
|
|
מיה אליה
(לפני 14 שנים)
צריך לצלצל פעמיים...צריך לחכות רגע קט...
לוקחת את רשימותייך לקריאה שנייה ושלישית בכדי להפנים
בקריאה ראשונה -קסם .. |
|
|
שמעון שלוש
(לפני 14 שנים)
tristesse
תודה רבה
|
|
|
שמעון שלוש
(לפני 14 שנים)
נעמה תודה
|
|
|
נעמה 38
(לפני 14 שנים)
מזון מדבר
נוצר בי הרושם שאתה מבקש להנחיל כאן את אהבתך ומסירותך הגדולה למילים, לעברית ולשירה.
אהבה ראויה מאוד |
|
|
הקיסרית הילדותית
(לפני 14 שנים)
|
10 הקוראים שאהבו את הביקורת
