ביקורת ספרותית על פנים אחדים מאת רנה שני
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 20 באוקטובר, 2010
ע"י שמעון שלוש


בין מדיומים אומנותיים משלימים
--------------------------------------

ספר השירה השלישי של רנה שני (בהוצאת איחוד הקבוצות והקיבוצים, 1966) הוא אלבום משותף בין שירה וציור של שני יוצרים: שיריה של רנה שני באים בזיקה לציוריו של יעקב אלוני ולהיפך.
שיר הפתיחה, לדוגמה, הנקרא "אהבה" ("מַחֲצִית הַפָּנִים לִי, מַחֲצִיתָהּ לְךָ, וּכְבָר אֲנַחְנוּ/ פָּנִים אֲחָדִים.") הוא אפיגרם הנכתב בהקשר לשיתוף הפעולה היצירתי ולמשמעותו הארספואטית; הנמדדת לא רק מכוחה של היצירה הדיאלוגית אלא זו האנלוגית.
שיריה של שני, הנכתבים בהשראת הציורים, נקראים ביחס לשאר גילויי שירתה.
ההשראה שהיא נוטלת מהציור מאפשרת לה להדגים בשיריה הגות דרך התבוננות במצבים קיימים ובהמשגה מחדש שלהם.
הציור כקטליזטור לשירתה, המוצאת את ביטויה המעודכן לתנועה מחודשת בהקשר אקספרימנטלי.
השירים באלבום זה באים בעימוד ימני, והציורים - בשמאלי. בהשאלה לעימוד, נחצים פני הספר בין שטחי המחיה והמקום של שני יוצרים המאחדים סוגים אומנותיים שונים על יצירתם המשותפת.
בציור הנלווה לשיר הראשון, שטח פנים מעוגל, אשר כחציו תווי מתאר אנושיים, וחציו צורת ירח מרוחה בצבע שחור (שיער הראש). מנגד לציור, בשיר "אהבה" של רנה שני, הפנים נחצים במטפורה כהתמודדות, הן מבפנים להקשר אנלוגי, והן לדיאלוגי כאמור. ניתן לצפות על שני אנשים, כשהדוברת מביאה את מחציתה, על מנת ליצור כביכול איזה דיסוננס מטפורי בתוך ריבוי המשמעויות של היצירה הדיאלוגית המשותפת כבאחדות הפנים. באמירה זו של "פנים אחדים" (כשמו של הספר), רנה שני מבטאת, לא רק את ריבוי המשמעות אלא את אחדות הניגודים. הצירוף "פנים אחדים", המכילים בלשון רבים זכר ונקבה, נקשר במשמעות, הן לנושא האהבה, והן לשם הספר המשותף כאמור.
כותרתו של כל שיר נושאת מלה אחת. האות הראשונה בכל מלה נאמדת לסדר של אקרוסטיכון אלפביתי.
לפיכך, בספר עשרים ושניים שירים (כמספר האותיות העבריות), ובהתאם למספר זה ציורים. השיר הראשון נקרא כאמור "אהבה", השני "בדידות", השלישי "גשר", הרביעי "דרך", וכך הלאה עד האות תיו. המשוררת נושאת אל שמות ומוטיבים, שהיו ממושאי כתיבתה למן ההתחלה, ומעמידה אותם לסדר מחודש.
לשיתוף הפעולה של רנה שני עם יצירות אומנותיות כציור, גראפיקה, פיסול, צילום ועוד, הקשר ישיר עם ראייתה הכוללת של יוצרת בין תחומית. האלמנט המשווה באלבום זה בין ציור לשירה הוא שדה נוסף להתבוננות מתוך יחסי הגומלין השופכים אור על כתיבתה. ב"פנים אחדים", שירים מתנופה שירית שהיא מפסגת יצירתה: שירה המונעת בפיקחון ובהתכוונות על סדר צורני מחודש מתוך התייחסות למצבים נפשיים עמוקים.
שירה חווייתית העוסקת בהפשטות רעיוניות, המסובבות את האני בעולם כאוטי, אף אם מתוך זיקה ליצירתיות מחודשת.
הציור, העומד ליד השירה, פותח אפשרות להצצה המבהירה נקודות השקה מזדמנות בין מדיומים אומנותיים משלימים. אך השירה של רנה שני פוסעת ממילא בתוואי אניגמטי: הציור אינו בא לפרש את השיר, ולא להיפך, אלא למצוא לו דרך להתייחסות על העצמי ולהשפעה עליו.
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שמעון שלוש (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה בעז
שמעון שלוש (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
והלוואי ואזכה למילים החמות שלך חן חן אנקה יקרה
אנקה (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
לשמעון, תודה שהחזרת לנו לזכרון את רינה שני. אני זוכרת משהו מהרכילות שסבבה
עליה בשנות ה-70 מעולם לא נחשפתי לשירתה. וטוב שיש כאן באתר מי שיזכיר לנו - אתה.
נעים לי לראות את הקרדיט שאתה נותן למשוררים אחרים,
אתה גדול.
Mr. Vertigo (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
היא היתה כנראה ... מחופפת מחופים ומבושמת משמפו ודברים יותר קשים .
שמעון שלוש (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
לאנקה, גם את מדוייקת - כנראה כל אחד מדויק לחוד
ותודה רבה.
שמעון שלוש (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
לבן, תודה לגבי מחופפת, זה מחוף או משמפו?
שמעון שלוש (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
לבן
אנקה (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
ההסברים שלך תמיד מדוייקים ומפורטים כל כך תענוג לקרוא.
Mr. Vertigo (לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
יפה הרעיון שלה ... האקרוסטיכון , קראתי על רנה שני בזכותך ובזכות מיה יהלי ואני חייב לציין שהיא היתה מעניינת אבל גם הרבה מחופפת .





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ