ביקורת ספרותית על טקסט מאת דמיטרי גלוכובסקי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 6 ביולי, 2025
ע"י yaelhar


#
הוא מתחיל כמו "החטא ועונשו". איליה חוזר הביתה אחרי 7 שנות מאסר. לפני 7 שנים הוא היה סטודנט מצטיין, שגודל על ידי אם חד-הורית. לאחר שתפרו לו תיק, נשלח ל"מחנה" וסירבו אפילו לקצר את עונשו בשליש. אמו נפטרה יום לפני שהגיע הביתה, ודירתה נבזזה. חברתו מלפני 7 שנים כבר מזמן בזרועות אחר... איליה שותה וודקה שהיא התרופה המהירה ביותר לצרות שנחתו עליו. נראה לי שזה מה שדוסטוייבסקי היה כותב היום, כולל הנימה היבבנית על מר גורלו של איליה ועל מה שחוסר הצדק גורם לו לעשות. זה היה הזמן בו שקלתי לנטוש את הספר, כי אומללות, גם אם יש לה סיבה, שגורמת לבעליה להרגיש מקופח ודפוק (תראו איזה חיים אומללים ומזל רע יש לי) – אינה כוס התה שלי (או הוודקה, אם הייתי שותה וודקה)

לא נטשתי. לאחר ההתחלה הספר מקבל תפנית מפתיעה שגרמה לי להמשיך ואפילו להתפעל. הרעיון המוצלח העומד ביסוד הסיפור מסקרן במקוריותו. הכתיבה קולחת ואמינה. כתיבה רוסית מאד, שילוב של התפייטות ואלימות. המון קללות (כשאיליה אינו מתמסכן הוא מקלל). זה משתנה ככל שהסיפור מתקדם ואיליה מוצא תכלית לחייו. הסיפור מתפתח תוך כדי הקריאה וגלוכובסקי מוכיח שהוא יודע לטוות סיפור מעניין ולשכנע את קוראיו באמינותו והיתכנותו. לפי הכתוב על הכריכה האחורית, גלוכובסקי הוציא את ספרו הראשון בגיל 18, והספר הזה, שהוא הרומן הריאליסטי הראשון שלו, זכה בעיבודו הקולנועי בפרס ברוסיה.

העיר הפרברית בה מתרחש הסיפור מתוארת באופן הכי לא מושך שאפשר. היא לא רחוקה ממוסקבה – לא יותר נעימה, אך מושא שאיפותיהם של תושבי הפריפרייה שלה. מזג אוויר קר, לח ודוחה, הקורא(ת) כמעט יכולה להריח את החמיצות שבתוך הדירות הקטנות, שהאוויר שבהן כבר ביקר מספר פעמים בריאות הדיירים. הדירות הקטנות נמצאות בבניינים דמויי קסרקטין, המסדרונות הארוכים הם המרכז הקהילתי. איליה חוזר לדירה בה התגורר לפני המאסר, רק בלי אמא שמאוחסנת בינתיים במגירה בבית החולים, והוא מקבל ארכה של שבוע לקבור אותה, כי אם לא היא תיקבר כמו מסרי האמצעים, על חשבון העירייה. הספר הזה עוסק בעלילות אותו שבוע.

גלוכובסקי מוכיח שאפשר להיות מושפע מיצירה – במקרה הזה "החטא ועונשו" - בלי לגנוב ממנה אפילו אות, ועדיין אפשר לזהות את ההשפעה. הדיבר "לא תרצח" לא נועד רק למען קורבנות הרצח, לדעת גלוכובסקי. הרוצח – בהנחה שהוא אדם מהישוב - הוא קורבן לא פחות, אולי אפילו יותר, מהנרצח. הייתי שמחה לקרוא יותר מהספרות הרוסית החדשה, אם היא ברמה טובה כמו הספר הזה.


0



14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני חודש)
יעל, אאלץ לחלוק על כך. בעוד שישנם רוצחים שהמעשה הרצחני שביצעו אכן מייסר אותם ומשנה אותם(אין בכך על מנת לסייע לנרצח כמובן), זה רחוק מלהיות הכלל. רוצחים רבים לא חשים שום חרטה , אחרים ממשיכים בכך עד שנתפסים(אם בכלל) וישנם אף כאלה שגאים במעשיהים ואם הצליחו להימלט מאימת דין אז בכלל...
yaelhar (לפני חודש)
אושר - גם אם היה לי אקדח, לא חושבת שהייתי משכנעת מישהו לקרוא ספר כלשהו.
רבים מהסופרים במאות ה 18 וה 19 היו בעלי גישה רומנטית. כלומר - הם התייחסו אל העולם כפי שהיה צריך להיות, לא כפי שהיה באמת. יש קוראים שאוהבים את הגישה הזו. אני לא כל כך.
yaelhar (לפני חודש)
תודה רבה, חני.
נדיר לפגוש ספר שמביע היטב רעיון מקורי. אכן אהבתי.
yaelhar (לפני חודש)
תודה רבה, Pulp_Fiction
הנקודה שהספר מעלה, לדעתי, היא שאם החלטת לרצוח אדם - לא משנה אם היתה לך סיבה טובה, לדעתך. לא משנה אם אותו אדם היה רשע גמור. עצם העובדה שרצחת - משנה אותך ומענה אותך. כמי שלא מאמינה ברציחות גם "חוקיות", כמו עונש מוות - אני בהחלט מתחברת לרעיון הזה.
yaelhar (לפני חודש)
תודה רבה, מורי.
זה לחלוטין לא דוסטוייבסקי. אבל לו דוסטוייבסקי היה כותב היום יתכן שהיה בוחר בנושא דומה.
yaelhar (לפני חודש)
תודה רבה, ראובן.
אשמח לקרוא את דעתך עליו.
חני (לפני חודש)
שכנעת אותי שאהבת וזה גם משהו חשוב!
Pulp_Fiction (לפני חודש)
מסקרן. תודה שהבאת. אם כי לא מתחבר לקביעה שהרוצחים לא פחות ואף יותר קורבנות מהנרצחים, זה מעוות בעיניי, גם אם יש רוצחים שהיו להם חיים לא פשוטים.
אושר (לפני חודש)
את באמת חושבת שרוצחים מסכנים?
דוסטויבסקי היה כותב רומנטי, הגיבורים המעונים שלו זכו למנת חלקם כי היו רוצחים.

החטא ועונשו הוא סיפור רומנטי
האחים קרמזוב לא
על המכלול בכללו אפשר להתווכח, המשחק הספרותי של הסופר דובטויבסקי היה איך הגיבורים ישנו או לא בלילה ואחרי זה חמישים עמודים על הסבל שלהם יום למחרת .


מצטער אם חפרתי, לא נראה לי שיקרא את הספר גם באיומי אקדח
מורי (לפני חודש)
מזל שזה לא דוסטויבסקי.
ראובן (לפני חודש)
מחכה לי על המדף





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ