הביקורת נכתבה ביום שני, 5 במאי, 2025
ע"י לקרוא ברון - חנות ספרים
ע"י לקרוא ברון - חנות ספרים
חג ל"ג בעומר ממשמש ובא ומתוך קובץ הסיפורים הנ"ל, הייתי רוצה להמליץ על הסיפור "מסמר הערב". הסיפור הקצר הזה עשוי להכניס את הילדים הצעירים לאווירת החג, בצורה נעימה, קלילה וקצת הומוריסטית. בנוסף הוא טומן בחובו מסר חברתי חשוב.
במרכז הסיפור הילד אנריקו שהוא ואמו הם עולים חדשים. הסיפור מתחיל בהזמנה שמאד שימחה את אנריקו - אחד מילדי הכיתה הזמין אותו למדורת ל"ג בעומר. הוא התבקש להביא תפוח אדמה, אך בשל קשיי השפה הביא אנריקו למדורה בצל. בתחילה צחקו כולם והילד שהזמין אותו למסיבה חשש לגורל שלו עצמו מבחינה חברתית.
אבל אז מקבל הסיפור תפנית מפתיעה, כך שבסופו של דבר מתואר איך טעות מביכה הביאה לכך שהילד החדש, השונה, הפך למסמר הערב.
לדעתי הסיפור מתאים לל"ג בעומר לא רק בשל עניין המדורה, אלא גם ובעיקר בשל התהליך המתואר בו, שבו הילד הופך מזר לחבר, מנקלט לקולט, מאחד שנדרש ללמוד, לאחד שניתן ללמוד ממנו. והרי בהתאם לרבי עקיבא שכידוע היה המנהיג הרוחני של מרד בר כוכבא - ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה. בסופו של דבר הסיפור הלכאורה פשוט הזה, מדגים ומיישם כלל זה, הלכה למעשה.
מי ייתן ונלך תמיד לאורו של כלל זה. חג שמח לכל עם ישראל.... על הסיפורים האחרים בקובץ אמליץ בהמשך.
סיפורים נוספים בקובץ וכל אחד עם מסר חשוב משלו:
מיץ רימונים - נערה לאב נוקשה ועני עובדת כמוכרת בקיוסק הקטן של אביה. הקיוסק ידוע בעיקר תודות למיץ הרימונים שלו. הנערה מכבדת נער ללא משפחה ואמצעים, במיץ הרימונים, ללא תשלום. בתחילה נראה שעל טוב ליבה, היא שילמה מחיר כבד, אבל אולי בעתיד יתהפך גורלה?
צ'רנוש -דרכיהם של שני ילדים מצטלבות, תודות לחתול קטן. הילד עולה מברית המועצות והילדה עולה מאתיופיה.
יחיאלה וקישי - שני ילדים לאותה כיתה, האחד נוהג בבריונות כלפי האחר. טיול שנתי שמתחיל בתחושת חוסר אונים, יאוש ובדידות מצד הילד המוחרם, מתהפך לטובה תודות למפגש עם נחש.
העז של אבו עזיז - על ידידות בין נער יהודי לנער ערבי, שהתפתחה בזכות חלב עיזים.
מתנה לחנוכה - מספרת הסיפור נזכרת כיצד חגגה משפחתה את חג החנוכה בימי ילדותה ומתמקדת בחג החנוכה שנחגג זמן קצר לפני שאביה נפטר. באותה שנה, העניק לה אביה את אחד מהזיכרונות שהיה עבורה לאורך שנים, מתנה נפלאה שקיבלה מאביה.
השם שנתנה לה סבתא - קורותיה של למלם שעתה ממלאת את תפקידה כבת שירות לאומי באחת ממושבותיה של ישראל. בהיותה צעירה יותר היא עלתה עם משפחתה מאתיופיה והיא מאד מתגעגעת לסבתה שלא עמדה בתלאות הדרך. בנוסף לכך עליה להתמודד עם יחסה של אורנה, בת שירות נוספת שיחסה כלפי למלם מתנשא ואינו חביב במיוחד.
חולצה ירוקה בהירה - סיפור השם במרכז את המושג חברות ומביא תיאור של מצבים שבהם המושג הזה עלול לעמוד למבחן.
לא אחד מהחבר'ה - בימים אלה שומעים לא פעם על חרמות כלפי ילדים. באופן כללי הספר מסמר הערב שם במרכז את הילדים השונים, הלא מקובלים הדחויים. במרכז הסיפור הנוכחי מתוארים קורותיה של אסנת וקורותיו של הילד רמי. אוסנת היא תלמידת כיתה ח' ומתפקדת כנציגה בועד הכיתה. כחלק מתפקיד הועד על הילדים הוטלה האחריות לדאוג לאירגון מסיבת סיום שנה. רמי הוא תלמיד בכיתה, אך אין לו קשרים חברתיים וכמעט שאינו מורגש. אסנת הילדה המספרת מכנה אותו בליבה חושם וגם מילדי הכיתה האחרים הוא אינו זוכה ליחס או להערכה. הדבר משתנה בעקבות ביקור של רמי בביתה של אסנת עם אחיו הגדול ואחותו הקטנה. באותו ביקור אוסנת נוכחת לדעת שרמי אינו חושם ושהוא ברוך כישרונות. בעקבות הגילוי מצורף רמי לועד הכיתה והופך לגורם מרכזי בהצלחת מסיבת סיום השנה. הסיפור מתאים במיוחד כאמצעי לפיתוח דיון סביב המושג החשוב - מקובלות חברתית.
5 קוראים אהבו את הביקורת
5 הקוראים שאהבו את הביקורת
