הביקורת נכתבה ביום חמישי, 20 במרץ, 2025
ע"י אירית פריד
ע"י אירית פריד
בשעה טובה סיימתי את המסע שלי לצד הסופר הנורווגי קרל אובה קנאוסגורד.
שישה כרכים - "מוות במשפחה", "גבר מאוהב", "ילדות", "לרקוד בחשכה", "גשם חייב לרדת"
ו"הסוף" - סך של 3,500 עמודים שבהם הוא פורש את חייו עד דק, ומאבד את עצמו לדעת בכתיבה
ריאליסטית אינטואיטיבית שכמעט ולא נראתה כמוה, ושעליה נאמר : שכל מי שקורא אותו, ייתכן
שייצא בסיום הקריאה אדם אחר...נו אז אם כך יש לי סיכוי חשבתי, שאלמד והוסיף עוד דבר אחד או
שניים למרחבי הידע וההבנה או לכלל החוויות שכבר צברתי ולו מפאת גילי- על עצמי, על החברה
מסביבי וזו שחיה בשדות השלג הרחוקים והקרים, על מערכות יחסים בתוך ומחוצה למשפחה, על
עכבות ועל התנהלות אנושית בכללה, כמו שנאמר : "אם מעט, ואוסיפה לך כהנה וכהנה"...
וזו הייתה בהחלט יציאה למסע, וכך התייחסתי אליה.
פיניתי זמן – לא האצתי- כרך אחד בלבד לחודש, ובחרתי את העונה המתאימה - שלהי הקיץ -
תחילת הסתיו שהכול מתחיל להתכנס – החוץ והפנים, והאור כמו הטבע מתחילים להאפיר בהדרגה
ולחבוק את הצלילים המתאימים, את האוושות והנקישות של הרוח והגשם , וליצור למעננו את
המיית החורף המוכרת, כי מראש ידעתי שלזה אזדקק. לרעשי הרקע המתאימים. זו התפאורה
שתהלום את הצטרפותי כחלק מתאי המוח של קנאוסגורד וכך אוכל לצלול בלי שנורקל ומשקפי צלילה
כי הרי הובטח לנו שאת הראות המקרוסקופית הוא כבר עושה למעננו.
אז מה הוא סוד ההצלחה של הפרויקט המונומנטלי שכתב ושמוגש לנו כדיבוב ישיר של התודעה ?
התשובה לכך יכולה להינתן רק על ידיכם, והיא עשויה להיות מאוד מגוונת...
ג'פרי יוג'נידיס, סופר אמריקני נחשב, ממשיך לעמוד על דעתו ש" קנאוסגורד שבר את "מחסום הקול"
של הרומן האוטוביוגרפי..." ומישהוא אחר כתב - שלקרוא אותו, כמו גם לכתוב אותו,
זה "FOLIE A DEUX"- שיגעון בשניים... אבל אני נצמדת לטענה שאנחנו לא קוראים אותו –
אנחנו פשוט חיים אותו. יוצאים מחיינו, ונכנסים לתוך תבנית נוף חייו. וזה מזכיר לי את השיר של
טשרניחובסקי : "האדם אינו אלא קרקע ארץ קטנה, האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו, רק מה
שספגה אזנו עודה רעננה, רק מה שספגה עינו טרם שבעה לראות"...
ונשאלת השאלה האם כדאי היה עבורו לפרוש כך את חייו ולכפות על כל הקרובים לו (שמוזכרים
אגב בשמותיהם האמיתיים ) שותפות במופע ההיפר ריאליסטי שלו ? ( עם רובם הוא הסתכסך
וחלקם נתקו עמו קשר) . על כך הוא עונה וגם מודה שכל החתירה הזו לאמת ועם כל
הקורבנות בדרך, הוא לא היה קרוב אפילו לומר מה בדיוק הוא חושב ולתאר מה באמת ראה –
הניסיון המעבדתי הזה שלו נכשל. כי אין דבר כזה כתיבה אוטוביוגרפית שכולה אמת ואין דבר כזה
כתיבה בדיונית שאין בה אמת אוטוביוגרפית. בשתי הצורות מתקיימות גם אמת וגם המצאה. אבל
הניסיון להגיע לחקר האמת תובע מהסופר רמה מפעימה של נכונות לחשיפה עצמית ורמה גבוהה
של נכונות לחשוף גם את הקרובים לו ביותר, וזה אומר להיות גם חסר התחשבות, וכאן בא לידי
ביטוי היושר הקיצוני שלו לעצמו ואם יש מי שמבקר אותו על כך, ( וישנם הרבה כאלה) - על
האטימות הבוטה שלו בהקשר הזה- זה משום שהכתיבה נעשתה חשובה לו יותר וקידשה את כל מה
שיצא תחת ידו.
אז כתבתי לכם יותר "על" באופן כללי, כי לכתוב "את" ההתבוננות של קנאוסגורד על חייו ועל כלל
השותפים שלו, תידרשו לקרוא בעצמכם. כי הסיפור האוטוביוגרפי של קנאוסגורד הוא בעצם
אוניברסלי. סיפור על מאבק. מאבק קטן כגדול, שרובנו חווים בחיינו , לגבי גבריות במקרה שלו,
אבהות ויחסי אבות ובנים, ותפיסת "האני" ביחס אליהן ובנפרד, ועל הרגעים היומיומיים והסתמיים,
הקטנים והגדולים שמסתברים כדומים אצל כולנו אפיזודות שמתוארות בדקדקניות חפה מכל רחמים,
אלא שכל אחד מהקוראים ינסח מתוכם משמעות אחרת, מהזווית שהוא "תופס" ומתרגם את
המציאות של חייו...
ואסיים עם ציטוט של אבות ישורון :
"מולדת החיים היא הילדות וזיכרונות הם בית. כל כתיבה היא שאלה של חיסול חשבונות, בין הכותב
לבין העבר שלו, ובין העתיד שבו – שהוא גם העבר וגם ההווה שבו. המשורר והסופר עומדים מטעם
עצמם והם הכול : גם השופט, גם בית הדין, גם האשמה, גם פסק הדין, ואין מי שיישא בעונש ..."
נחשב לפרויקט הספרותי הכי שאפתני ומעורר המחלוקת של המילניום .
מומלץ למיטיבי לכת – משפט שאימצתי אם אינני טועה ממורי שלנו !
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני 5 חודשים)
סקירה לעילא אירית!
שאפו על האתגר של כל הספרים.
אהבתי את מה שכתבת גם בין המילים והשורות ובתוככי ונבכי העומק שאת מביאה,תודה. בינתיים שיהי♤יה זה אביב נעים של ה -♡ |
|
אירית פריד
(לפני 5 חודשים)
אז תבחרי את. "גבר מאוהב" חזק מאוד !!
|
|
שין שין
(לפני 5 חודשים)
וואו, לקחת על עצמך פרויקט מטורף.
קראתי את "מוות במשפחה" והוא היה מעולה ויוצא דופן (ברובו), תוהה אם לדגום עוד מאותה אובססיה נרקיסיסטית ספרותית.
|
|
זאבי קציר
(לפני 5 חודשים)
סקירה יפה אירית, תודה לך.
|
|
אירית פריד
(לפני 5 חודשים)
יעל, ידוע לכל שרמת החיים הגבוהה במדינות הנורדיות, לא באמת מקנה חיים טובים לאזרחיה. והראיה לכך שכלל המדינות סובלות מאחוזים גבוהים של אלימות ושתיית אלכוהול מופרזת, קור-פיזי ורגשי, שקשור לתרבות מופנמת וריבוי של נושאי טאבו... (המנטליות, המנטליות שלהם מחשקת את האזרחים...) ועוד כהנה וכהנה סיבות, ובל נשכח את האקלים האכזרי - ריבוי החודשים האפלוליים נטולי האור, ואחוז המתאבדים הגבוה, נקבל את התוצאה המתבקשת - קור רגשי חודר עצמות כפי שציינת... ולמרות הכול- הרי זו המטרה, שאנחנו הקוראים אמורים להיחשף לכלל אורחות החיים והרגשות ... הסדרה פשוט מופלאה ! ולא, ממש לא סבלתי... חחחחחה
|
|
yaelhar
(לפני 5 חודשים)
לפני די הרבה זמן קראתי את "מוות במשפחה".
הערכתי את הכתיבה אבל הקור חודר העצמות בקריאת הספר גרם לי להחליט שלא להמשיך להמשכיו. מעריכה את הנכונות שלך לסבול יחד איתו.
|
|
אירית פריד
(לפני 5 חודשים)
תודה מאוד רבה לך מורי.
|
|
אירית פריד
(לפני 5 חודשים)
דן, חבל שלא נתת צ'אנס נוסף, אולי בחירה בכותר אחר כי הכתיבה לא בהכרח ליניארית.... ובכל זאת כמו שאני מצטטת את עמוס עוז :"קריאה היא סוג של התאהבות,שמעורבת בה כימייה... אז או שזה מתרחש או שלא... וטוב שכך חחחחה.
|
|
דן סתיו
(לפני 5 חודשים)
אירית
סיקרה מרתקת ומעמיקה.תודה! ניסיתי לקרוא את הספר הראשון ונטשתי לאחר כמה עמודים.
|
|
מורי
(לפני 5 חודשים)
סקירה להלל. שמח שאהבת.
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת