ביקורת ספרותית על היום השמיני - ישראל שאחרי 7 באוקטובר מאת מיכה גודמן
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 30 באפריל, 2024
ע"י רץ


מלכוד היום השמיני

מיכה גודמן, נחשב לאחד מהוגי הדעות של הציונות העכשווית, אך אני לא קראתי כמעט דבר מכתביו. שמעתי הרצאה מוקלטת שלו על שאול המלך וחשבתי שהיא נפלאה, הן מבחינת התוכן והן מבחינת העברת ההרצאה.

הופתעתי שגודמן, הוציא ספר על השבעה באוקטובר, בשם היום השמיני, זמן לא רב מהאסון הנורא, אבל חשבתי שמעבר ללהג, האין סופי של הפאנלים הטלוויזיוניים, המשכפלים את עצמם לדעת, נכון לי כעת לקרוא ספר שאולי יספק לי נחמה ותיקווה בימים הקשים העוברים על כולנו.

קראתי, ולא הסכמתי עם חלק גדול מהדברים, אך חשבתי שאין לי רצון להוסיף ולהתפלמס, עד שבאקראי שמעתי תחנת רדיו, שדובריה טוענים ברהיטות שעם ישראל נחטף ב 7 לאוקטובר על ידי מחאת קפלן, שגרמה לקרע ולהחלשת עם ישראל, שהביאו בעקבותיו את האסון הנורא. מעבר לדברי הבלע חסרי השחר. השיח הזה המחיש לי, שחלקנו לא למד דבר, השנאה – ממשיכה להיות הפרוגרמה.

גודמן מנתח את, כל טיעוניו, כאילו היו דיון פילוסופי המושתת על היגיון סוקרטי, או משוואה מתמטית בה שני ציידיה מנוסחים על ידי ביטויים אלגבריים, וכל מה שאנחנו צרכים לעשות, זה פשוט להזיז מספרים מוחלטים מצד לצד, עד שימצא השוויון – או האיזון הנכון, אותו איבדה המשוואה, או המדינה. כמו העובדה שגודמן, משתמש לכול אורך טיעוניו, בהגדרות של ימין ושמאל, כאילו היה ביטוי אלגברי.

אז אני רוצה לחזור, ל- 1932, לגרמניה, כן זאת שגולן הצביע עליה בשעה שהוא אמר שהוא מזהה תהלכים דומים במדינת ישראל. אז לעצם הרעיון, אם נבדוק אותו לעומק נזהה טירוף וחוסר הרציונאליות של צד אחד, נזהה שנאה תהומית המניעה רגשות ולא את השכל הישר. הימין הקיצוני, שהוכנס למשוואת גודמן, הוא ימין שמדינת ישראל לא יכולה לחיות אתו, הוא ימין שמהווה סתירה לכל מה שהצינות הליברלית ביטאה אי פעם.

גודמן, התייחס לסכסוך בשני צירים עיקריים, ציר הסכסוך הקודם, בו החלוקה היא בין מצדדי ארץ ישראל השלמה, לעומתם המבקשים שתי מדינות לשני עמים, שבקשו בכך לחלק את ארץ ישראל, על מנת לשמור על עקרון מדינה יהודית ודמוקרטית. ציר נוסף, הוא של יהדות לעומת דמוקרטיות וליברליות, (הניסוח הוא שלי). לדבריו של גודמן, ניתן להפריד בין שתי מערכות הצירים לצורך יצירת דיון, או ההגעה להסכמות שהן הכרח. על הצורך להגיע להסכמות אין וויכוח, אך הבעיה היא ששתי מערכות הצירים שלובות זאת בזאת ככלים שלובים, מי שרוצה בארץ ישראל השלמה, הם בחלקם יהודים משיחיים, שאיתם לא יתכן דיון רציונלי בנוסח הליברלי.

השאלה היא אם כן, אך קרה, שהימין הקיצוני, כמו בגרמניה של 1933 השתלט על השיח הציבורי וניצח בבחירות דמוקרטיות? ואיך ניתן להתמודד בישראל עם עובדה זאת לאחר ה-8 באוקטובר, זהו מלכוד שנראה ללא פתרון?

ושאלה נוספת האם היהדות החרדית, המוגדרת כפוסט ציונית, ומהווה לשון מאוזניים, המעניקה את הכוח הלא פרופורציונאלי, לקונגלומרט המכונה ימין על מלא, האם היא פקטור שאיתו ניתן להגיע לדיון על התיקון המתחייב בחברה הישראלית? המציאות מוכיחה אחרת, ביום שאחרי, בולטת עמדתם הנוקשה של מנהיגיה בשאלת חוק הגיוס, ומוכיחה שכמעט ולא אפשרי להגיע להבנות והסכמות.

אחרי שהצבתי את השאלות, המייסרות, כל מה שנותר לי להגיד לעצמי, תפסיק לקרוא ספרים, ולחפש בהם תשובות חכמות, צא לרחובות למאבק על חיי עם ישראל כפי שחשבו החלוצים בשעה שנטשו את משפחותיהם מאחור בכדי לייסד מדינה נפלא כמו ישראל, תחשוב עליהם, על ילדך ונכדך, באיזה מדינה אנחנו רוצים שהם יחיו?
20 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני שנה ו-5 חודשים)
כתבת יפה רץ, אבל... כמו שכתבו קודמי (קיבוצניק וpulp) אם גם אתה עדיין פוסל מחצית מהעם, ומייחס חוסר רציונליות, ושקרים, לציבורים שלמים, אז על מי בדיוק אתה מלין, וממי אתה מצפה שיבוא השינוי אליו אתה מייחל? זה נשמע שעדיין אתה מוכן להתפשר בעיקר עם עצמך ועם הדומים לך...
Pulp_Fiction (לפני שנה ו-5 חודשים)
רץ, זה לא קשור אם הם בהנהגה. הייתה המון שנאה גם בהפגנות, הכפשת ציבורים שלמים, שלטים הקוראים לפיצול ופירוק המדינה, קריאה לסרבנות באופן בוטה, קריאה לירידה מהארץ וכיבוי אורות, הנפת דגלים אש"ף ו"אבטיח",מעשים אלימים, אובססיה... אני גם הייתי נגד הרפורמה -הפיכה הזאת, מתעב את הממשלה הזאת,אך אין לנו את הפריבילגיה לסכן את קיום המדינה הזאת ויש דרך להילחם על האמת בלי לשרוף את האסמים.
אם כל אחד יתבצר בעמדתו ויאשים רק את הצד השני זה מתכון בדוק למבוי סתום.
קיבוצניק (לפני שנה ו-5 חודשים)
רץ, כדאי לשקול את האפשרות שגם השיח של קבוצה פוליטית אחרת מבוסס "על נרטיב שהאמת היא לא יסוד מרכזי בו". אחרת לא יוכל להיות תיקון.
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
קובוצניק- תודה, ההקבלה היא באופן שהשיח על ידי קבוצה פוליטית אחת מתבסס, על שנאה ושקרים, בעיקר על נרטיב שהאמת היא לא יסוד מרכזי בו, הצרה היא שאנחנו בעיצומה של מלחמה ועדיין מספרים לעצמנו סיפורים שלא בהכרח מחוברים למציאות, כמו האמירה המדיהמה שאמר אחד מהשרים: מה הממשלה קשורה למלחמה?
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה, יש קיצוניים בשני הצדדים, אך הקיצוניים מהצד האחד הם היום בהנהגת המדינה ולכן הבעיה שונה לחלוטין.
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
מורי - זה לא רק שאין מנהיגות, זאת שנותנת היום את הטון היא קיצונית וזאת בעיה גדולה יותר.
קיבוצניק (לפני שנה ו-5 חודשים)
רץ, אין שום הקבלה בין ישראל היום לגרמניה 1932. גם להגדיר דיכוטומיה בדיון הציבורי בין "משיחיים" ל"רציונלים" לא תואם את המציאות, בודאי אחרי שנחשפה מאז- 7.10 בארץ ובחו"ל. כאלה כמו כאלה ישנם בכל קצוות הקשת. תודה שהעלית את הדיון.
Pulp_Fiction (לפני שנה ו-5 חודשים)
ספר שראיתי והתעלמתי. ממה שאני רואה, ישראל הולכת לאותו כיוון מסוכן מחדש. היא בטח לא התגבשה למשהו חדש ופרודוקטיבי אחרי האסון. וזה נורא.
החברה החרדית היא לא פוסט ציונית, אלא בלתי ציונית במהותה ובחלקים נרחבים ממש אנטי ציונית.
ולמען ההגינות אני חייב לציין: קל להפנות אצבע מאשימה רק כלפי הצד השני אבל כמי שתמך במאבק והיה בלא מעט הפגנות, ראיתי שם גם גורמים שהפיצו שנאה והסיתו. צרמו לי כמה וכמה ססמאות שם, ראיתי שם אנשים אחוזי אמוק שפשוט גרמו לי להרהר אם מקומי ביניהם. אז גם הצד הזה צריך לעשות חשבון נפש.
מורי (לפני שנה ו-5 חודשים)
רץ, אין לנו מנהיגים דגולים. מנהיגות דגולה אינה בין התכונות המצטיינות של העם היהודי המסוכסך תמיד.
היו לנו מנהיגים בעלי חזון, אבל אלה חלפו מן העולם ואחרים לא צמחו תחתם.
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
דן - תודה, אני חושב שאנו נדרשים כעת למנהיגים - מדיניים דגולים שמקובלים על רוב חלקיו המתונים יותר של הציבור בישראל, אך כאלה - קולם לא נשמע, העולם סובל כיום ממשבר מנהיגותי - ראה ערך ארה"ב -וזאת לדעתי אחת מהבעיות הגדלות של הדמוקרטיות המערביות.
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
חני - תודה, אני חושב שהבעיה, שאת החלק המתון לא עניינה פוליטיקה, והיא בהדרגה נשלטה על ידי קיצוניים שהמכנה המשותף שלהם זה לקדם את האג'נדה הסקטוראלית שלהם, אך בשעה שהם בקשו להשליט את האג'נדה הזאת על כלל הציבור- היבנו שהדמוקרטיה כשלה, או המותונים נכשלו. איך יוצאים מזה - אני לא יודע?
רץ (לפני שנה ו-5 חודשים)
יעל - תודה, אני לא חושב שהבעיה לכתוב ספר - שתכליתו לעודד, לספר את הטוב שבעם ואת זה כולם יודעים, אלא להציע פתרון מעשי - הספר מניח שמדובר במכנה משותף תרבותי לכולם, הבעיה - המכנה המשותף הזה כבר לא קיים.
דן סתיו (לפני שנה ו-5 חודשים)
רץ סקירה יפה. ניכר שאתה כותב בדם ליבך. מניסיוני למדתי שספרים, שנכתבו על ידי מלומדים, עשויים להיות מועילים בניתוח הבעיה, אבל חלשים להחריד באשר לפתרון. וזה מזכיר לי אנקדוטה: הגנרלים של נפוליאון הוגיעו עצמם שוב ושוב מול בעיה בשדה הקרב. הם חיפשו בספרי התיאוריה הצבאית תשובה לאתגר, אך לא מצאו. עד שקם אחד מהם: סילק את כל הספרים וקרא: "לעזאזל, מה הבעיה?"....ובאשר לחברה הישראלית - יהודית - את המיעוטים לא סופרים למרבה הצער - זה מה יש ועם זה ננצח (או שלא).
חני (לפני שנה ו-5 חודשים)
יופי של סקירה אך ללא נחמה כמובן.
מי מאיתנו לא כואב את הימים הללו
שנהפכו לשבועות ולחודשים.רץ רק אם
לא אזלזל בחלק מהעם שלי שחושב שונה
ואחרת ממני , רק אז אצליח להשכין שלום בתוכי ובחוץ.הבעיה שהממשלה הנוכחית עושה את
כל הפוליטיקה המלוכלכת שקיימת שקצת קשה
לכבד. וזה כמובן כמו גלגל שנע מעצמו.
הפעם תינוק המחלוקת הוא אידיאולוגיה על הארץ.
ואותה אי אפשר לחתוך לשניים.וזה רק בתוכנו
עוד לא דברנו על הפלסטינאים.
אז אין נחמה צדק או היגיון
אולי הנחמה שתמיד נרדפנו מאז ישו
ותמיד שרדנו.וכמו שבתי הבכורה באמצע ההגדה
שאלה אז מה השתנה.

yaelhar (לפני שנה ו-5 חודשים)
מעניין מאד את הספר לא קראתי ולא נראה לי שאקרא.
יותר מדי חכמים בלילה רהוטים ואינטליגנטים מאשימים את הקורבן בכל מה שקרה. שמעת/קראת את האחד אפשר לחסוך את כל האחרים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ