הביקורת נכתבה ביום שבת, 2 בספטמבר, 2023
ע"י קרן
ע"י קרן
האסופה שלפנינו כוללת שבעה סיפורים: "בית החתול המשחק במחבט", מאת אונורה דה בלזאק (מצרפתית: משה רון); "התמונות הנבואיות", מאת נתניאל הותורן (מאנגלית: משה רון); "הדיוקן הסגלגל", מאת אדגר אלן פו (מאנגלית: משה רון); "הדיוקן [נוסח ראשון], מאת ניקולאי גוגול (מרוסית: נילי מרסקי); "Aquis submerses", מאת תיאודור שְׁטוֹרְם (מגרמנית: רן הכהן); "ברברה לבית גריבּ", מאת תומס הארדי (מאנגלית: משה רון); "השקרן", מאת הנרי ג'יימס (מאנגלית: משה רון).
כל הסיפורים הם בני המאה ה-19, ומתייחסים לדיוקנאות - שישה ציורים ופסל אחד – ולמשמעויות של שכפול דמותו של אדם חי למדיום 'מת' של הציור. כאן נכנסים פחדים קמאיים, אמונות תפלות, אלגוריות חברתיות ופסיכולוגיות וחשיפה של אלמנטים לא תמיד מחמיאים בנפש האדם, הן אצל האמן, הן אצל הסובייקט של היצירה והן אצל הצופים בו (וייתכן שגם אצל הקוראים על כל אלה).
אנו פוגשים כאן צייר אריסטוקרט שמתאהב בבורגנית יפיפיה אך בורה; בצייר שמגלה לאשה על גבי הבד את האלימות החבויה בארוסהּ; אדם גוסס שקורא על צייר ששאב את כוח החיות של אשתו כדי לצייר באמצעותו את דיוקנהּ; ציור עגום של פעוט שטבע למוות ובידו חבצלת, שמוביל את הצופה הסקרן לגילוי מקורותיו; אהבה של אישה לגבר כליל יופי שמראהו הושחת, והעתקת האהבה לצלמו המושלם; צייר דיוקנאות שנחוש לחשוף בפני אישה אהובה את פרצופו ה'אמיתי' של בעלה.
הסיפור החביב עלי ביותר הוא Aquis submerses"" של שְׁטוֹרְם, אך המעניין ביותר ביחס לערך האומנותי של יצירה ושל יוצר, הוא כנראה "הדיוקן" של גוגול. משה רון בחר בגרסה הראשונה של הסיפור, כשאת הגרסה האחרונה אפשר לקרוא באסופה שתרגמה נילי מרסקי, "סיפורים פטרבורגיים" (גם היא של הספריה החדשה), ואפשר לראות את המקור של הסיפור שבו מודגש הרבה יותר העל טבעי והשטני.
הסיפורים הנבחרים מקסימים, והניתוח שלהם מצד היחס לאומנות הדיוקן ומשמעויותיו שכתב משה רון ומופיע בסוף הכרך, מעניין ומאיר עיניים. יש לציין שהמסה המסכמת של האסופה היא אקדמית מאוד וארוכה למדי (67 עמודים בגופן קטנטן ובשורות צפופות), ויש להצטייד בסבלנות רבה ובריכוז רב כדי להנות ממנה כראוי.
בעניין זה, קיוויתי שמשה רון יזכיר גם את אומנות הצילום שנולדה במאה ה-19, ואת שלל החרדות והאמונות הטפלות שהיא עוררה בליבות הציבור הרחב; אך הוא בחר להתמקד בציור ורק הזכיר את הצילום כאמצעי שכפול מכאני בלתי מוגבל (יחד עם הדפוס) לעומת האומנות. ההתמקדות הזו מובנת בהחלט, אבל לדעתי, גם צילום וצילום דיוקנאות הוא אומנות, ולא אנטיתזה לאומנות.
אסופה ראויה מאוד ומומלצת בחום.
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
קרן
(לפני שנה ו-11 חודשים)
לעמיחי
גם אני הייתי סקפטית לגבי הנושא, אבל השתכנעתי בגלל רשימת הסופרים המכובדת, ולא התאכזבתי. למצוא שם גרסה מוקדמת ל"הדיוקן" של גוגל היה, מבחינתי, למצוא אוצר ספרותי שלא אוכל למצוא בשום ספר אחר כתוב עברית. מתברר שדיוקנאות היו תמה נפוצה מאוד במאה ה-19, והסיפורים שמופיעים באסופה הזו הם רק דוגמאות בודדות. |
|
עמיחי
(לפני שנה ו-11 חודשים)
מעניין לשמוע את התרשמותך. על פניו זה לא נשמע לי נושא מעניין במיוחד.
נדמה לי שבלזק עסק בעניין הדיוקן גם ב"יצירת המופת הנעלמה" (אם זכרוני אינו מטעני. קראתי לפני כמה שנים) |
|
קרן
(לפני שנתיים)
בוב
משה רון ציין במסה שלו שחותמת את הספר, ש"תמונתו של דוריאן גריי" נשאר מחוץ לאסופה מפאת אורכו. אחד הדברים המרתקים אצל גוגול הוא הפער בין הכתיבה המופלאה שלו ובין הדעות החשוכות והמטורללות שלו, כפי שהתבטאו במכתבים ששלח לידידיו (יצאו לאור בספר, אבל לא מצאתי שתורגמו לעברית). אם הוא מעניין אותך, מומלץ לקרוא את ה'מעין ביוגרפיה' שלו שכתב ולדימיר נבוקוב, שהיא יצירה מרשימה בפני עצמה. ו"נפשות מתות" - חגיגה ספרותית! |
|
חני
(לפני שנתיים)
גוגול אכן נפלא כולל סיפורים "פטרסבורגים" בוב
|
|
בוב
(לפני שנתיים)
מעניין.
קראתי את קובץ 'סיפורים פטרסבורגים' של גוגול וגם לטעמי הוא אחד מגדולי הכותבים בספרות הרוסית. בעיקר בשל יצירתו הבלתי גמורה 'נפשות מתות'. אציין שגם מחזותיו מעולים.
כשקראתי את הסקירה שלך עלה לי לראש עוד ספר מופת בהקשר עליו דיברת, 'תמונתו של דוריאן גריי' מאת אוסקר ויילד. |
|
קרן
(לפני שנתיים)
יעל
קודם כל, לדעת רבים (ואני בכללם) גוגול הוא אחד הסופרים המופלאים אי-פעם, והיה מעניין להשוות בין "הדיוקן" שלו בגרסה הראשונה (מופיעה באסופה הנ"ל) ובין הגרסה האחרונה (כפי שהופיעה באסופה "סיפורים פטרבורגיים"). את הערך הספרותי של הסיפורים שלו קשה לי להשוות עם רוב היצירות שקראתי. הוא ליגה אחרת.
הסיפור של שטורם (שלא הכרתי עד עתה ושאפילו לא שמעתי את שימעו) הפתיע אותי כדוגמה מצוינת ועמוקה לסיפור גותי. לגבי אסופות, השאלה היא בהחלט מי העורך. ראיתי את רשימת הסופרים של הסיפורים שבאסופה הזאת, וחשבתי לעצמי - כמה רע זה כבר עלול להיות?! לדעתי, יצירה בינונית של אדגר אלן פו, למשל, עדיין תהיה טובה הרבה יותר מהיצירות הטובות ביותר של סופרים רבים אחרים. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים)
אסופות חשודות בעיני מראש.
לרוב הן מצביעות יותר על מי שאסף מאשר על איכות הסיפורים. אסופה אחרת של רון שקראתי "מבחר הסיפור האמריקאי" נופלת לאותו בור: מעט סיפורים בעלי ערך (אחד נפלא) והרוב נע בין בינוני מינוס לגרוע פלוס. אני לא מבינה את הפער בין הסיפור החביב עליך לבין בעל הערך הגבוה. מבחינתי מה שחביב עלי הוא תמיד בעל הערך הספרותי הגבוה (עבורי) |
|
חני
(לפני שנתיים)
משוררים נבחרים וטובים אחד אחד.
קראתי את שני הסיפורים של "הדיוקן" הנפלאים. יש משהו במאה ה 19 ובכתיבה שגורם לי הנאה מרובה.יש תחכום בכתיבה. או שפשוט הם היו קובץ סופרים מיוחד. תודה על הסקירה היפה |
8 הקוראים שאהבו את הביקורת