ביקורת ספרותית על נוה-הסלעים מאת חיים טהרלב
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 7 ביוני, 2022
ע"י פרפר צהוב


את יורם טהרלב רבים מכירים, אך אביו, חיים טהרלב, כמעט ואינו מוכר. הוא עלה לארץ בגיל תשע עשרה במסגרת תנועת "החלוץ", התגורר בקיבוץ יגור ועסק במקצועות "ארציים" כרועה צאן, אופה, טבח ומנהל חשבונות, אך עולם היצירה על מגוון צורותיו היווה חלק מהותי מחייו; הוא עסק בציור, פיסול, בניית רהיטים, עיצוב עוגות, ובמיוחד בתחום הספרות – כתיבת שירים ומחזות. לאחר יום העבודה, היה יושב בלילות לאור עששית וכותב את יצירותיו. בספרו "משק יגור טיוטה" מספר יורם טהרלב על כך שאביו היה אחראי על המופעים והעלאת המחזות בקיבוץ יגור. אחד המחזות שלו אף הוצג בתיאטרון הבימה ב-1947.

יורם מעיד ש"נווה־הסלעים", שנכתב במשך כעשר שנים, נחשב בעיני אביו כמפעל חייו. הפואמה בת 300 העמודים היתה אמורה להתפרסם בהוצאת עם עובד, אך לבסוף הדבר לא יצא אל הפועל, וחיים טהרלב נפטר בהיותו בן ארבעים ותשע, מבלי שזכה לראות את ספרו מודפס. רק לאחר מותה של אמו, החליט יורם טהרלב להדפיס את 50 עמודים הראשונים של הספר כמחווה לאביו.

הפואמה מתארת בשפה עשירה את חייהם ולבטיהם של החלוצים בני היישוב הדמיוני "נווה־הסלעים" (שהוא כנראה בן דמותו של הישוב הפחות דמיוני - קיבוץ יגור), כאשר המר והמתוק, ההומור והצער שלובים זה בזה. מלבד תיאורי נוף ציוריים, יש בפואמה גם התייחסות לחיי היומיום של האנשים - ההשכמה המוקדמת והיציאה לעבודה, הארוחות המשותפות במטבח, אהבות ואכזבות בין חברי המשק, ואף מתוארת מתקפת ירי לילית על היישוב. מוצגים הלהט החלוצי, קשיי ההסתגלות של העולים, הניתוק מבית ההורים והתחבטויות בנושא החינוך המשותף ואובדן ה"אני" בתוך הקולקטיב. מצד אחד מוצגים שיתוף פעולה ודאגה הדדית בין חברי היישוב, אך מצד שני מופיעה גם ביקורת על חוסר הפרטיות בקיבוץ ועל הסטיגמות שהדביקו לאנשים, אשר היקשו על חייהם בחברה הסגורה.

כפי שכותב יורם טהרלב: "ממרחק של חמישים שנה נראית היצירה הזאת כציור מופלא של חיי החלוצים באותן השנים".




*** דוגמאות ***




- תיאור השחר העולה:

"הוֹלֵךְ וּבָהִיר הַמִּזְרָח, הַשַּׁחַר נִפְרַשׂ עַל הָרִים.
יִנָּתֵךְ זָהֳרוֹ וְיָצִיף הַפְּסָגוֹת הַצְּחִיחוּת וּסְלוּעוֹת
וְיַטִּיף נִטְפֵי־פָּז בְּצַמְּרוֹת אִילָנוֹת הַטּוֹבְלִים בַּטְּלָלִים.
הֶאְדִּים שִׁפּוּלוֹ הַתָּלוּל שֶׁל הַגַּיְא הַבָּתוּר בֵּין הָרִים,
בְּאוֹר הַצְּפִירָה הַוָּרֹד; מַבְהִיק חַלְמִישׁוֹ, הֶחָלוּד
מִגְּשָׁמִים זוֹעֲפִים וְרוּחוֹת, בְּאַדְמוּת הַלְבֵנָה הַשְּׂרוּפָה,
הָעָטְרוּ צוּר וָצוּק זְהָרִים, וּבְנוֹפֵי אַלּוֹנִים עֲבֻתִּים
תְּאַוֵּשְׁנָה רוּחוֹת קַלִּילוֹת; עֲשָׂבִים וּדְשָׁאִים בַּמּוֹרָד,
בְּרִבּוֹא עֵינַי־טַל נוֹצְצוֹת מְצַפִּים לִנְשִׁיקַת הַחַמָּה.
כְּבָר נִמְלָא חֲלָלוֹ שֶׁל עוֹלָם שִׁירַת צִפֳּרִים עַלִּיזָה,
הַמְּצִיפָה הַיְּקוּם רְנָנָה; וְנִדְמֶה, נוֹעֲדוּ פֹּה כֻּלָּן
לְקַדֵּם לֵדָתָהּ שֶׁל שַׁחֲרִית בְּזֶמֶר וָרֶנֶן וָגִיל.
סְנוּנִית מַנְמִיכָה מְעוּפָהּ עַל פְּנֵי הַתִּלְתָּן הַיָּרֹק,
נוֹשֵׂא עֶפְרוֹנִי אֶת קוֹלוֹ מִבֵּינוֹת עֳפָאַי־אִילָנוֹת,
תְּסַלְסֵל הַחוֹחִית שִׁירָתָהּ וּפָצַח הַצְּרָצַר צִרְצוּרוֹ.
יָצְאוּ הַדְּבוֹרִים לִמְלַאכְתָּן וּפָשְׁטוּ עַל פִּרְחֵי־הַשָּׂדֶה
וַעֲצֵי־הֶהָדָר בַּפַּרְדֵּס, לִינֹק אֶת מִיצָם־עֲסִיסָם."



- גיטקה הרפתנית:

" וּמִשְּׁעַת קִימָתָהּ עֲמֵלָה הִיא פֹּה, גִּיטְקֶה, חוֹלֶבֶת, גּוֹרֶפֶת,
רוֹחֶצֶת, וְעַתָּה - כְּבָר כִּמְעַט חֲצוֹת־יוֹם וְהִגִּיעָה שְׁעַת
הַפְסָקָה. מָה אָרְכָּהּ שֶׁל אוֹתָהּ הַפְסָקָה? רַק תִּפְנֶה כֹּה וָכֹה -
וְאֵינֶנָּה, חָלְפָה כְּמוֹ צֵל. נְמַסּוֹת הַשָּׁעוֹת וּנְמוֹגוֹת...
אַךְ רָחַצְתְּ וְהֶחֱלַפְתְּ שִׂמְלוֹתַיִךְ, שֶׁסָּפְגוּ אֶת זֵעַת הַפָּרוֹת
וְרֵיחוֹת גְּלָלִים מַהְבִּילִים, אָכַלְתְּ מְנָתֵךְ בְּחָפְזָה
וּמִהַרְתְּ, עֲיֵפָה, לַסַּפָּה, לַחֲטֹף הַתְּנוּמָה הַנִּכְסֶפֶת,
אַךְ עַתָּה שְׁמוּרוֹתַיִךְ נִסְגְּרוּ - וּכְבָר הַשָּׁעוֹן מֵעוֹרֵר!"



- ליאונרד משווה את חייו בהווה לחייו בעבר:

מַה־יֵשׁ פֹּה מִלְּבַד הַסְּלָעִים וִילֵל־הַתַּנִּים בַּלֵּילוֹת,
מִלְּבַד הָאֵיבָה הָאַרְסִית הָאוֹרֶבֶת מִכָּל הַנְּקִיקִים?
אוֹיְבִים הַסְּלָעִים לְאָדָם, נְכוֹנִים לְבָלְעוֹ עוֹדוֹ־חַי...
הָאֻמְנָם טִלְטְלַנִי גּוֹרָל וּקְלָעַנִי הֲלוֹם לְעוֹלָם?
...
"עָצַם לֵיאוֹנַרְד אֶת עֵינָיו...
וְהִנֵּה מִשְׂתָּרְעִים לְנֶגְדָּן הַנּוֹפִים אֲהֵבָם, יְעָרוֹת
בְּרוּכֵי־צֵל וְגַנִּים שׁוֹפְעֵי־פְּרִי גְּדוֹלִים, נִרְחָבִים;
הֲרַיְן בְּמֵימָיו אַדִּירִים וְטִירוֹת עַתִּיקוֹת עַל גְּדוֹתָיו;
תִּזְמוֹרוֹת, תֵּאַטְרוֹן וּבַּלֵט, נְשָׁפִים, הִלּוּלוֹת וּמָחוֹל,
אוֹרוֹת־כְּרַךְ הָרוֹמְזִים בַּלֵּילוֹת וְגַ'זִּים נוֹגְנִים בַּקָּפֶה; -
('הֶהָלְכוּ הַיָּמִים לִבְלִי־שׁוּב אוֹ גַּלְגַּל־הַחַיִּים יַחֲזֹר?').
וְהוּא, לֵיאוֹנַרְדּ, אָז שִׁמֵּשׁ קֻפַּאי בְּ'בֵית־כָּל־בּוֹ' גָּדוֹל...
מִדֵּי בֹּקֶר, בְּטֶרֶם יֵצֵא מִבֵּיתוֹ - קָפֶה רֵיחָנִי לוֹ הֻגַּשׁ,
לַחְמָנִית לַבְנוּנִית בְּחֶמְאָה...הַטַּס מָה הִבְהִיק בְּלָבְנוֹ,
וְהַסֵּפֶל - חַרְסִינָה שֶׁל־סִין;
וְכַפִּית וּמַזְלֵג וְסַכִּין,
וּמַפִּית - כְּמִצְוַת אֲנָשִׁים הֲגוּנִים...
אַךְ מָה כָּאן לַשֻּׁלְחָן מַגִּישִׁים?
מְזוֹנוֹת כֹּה תְּפֵלִים וּמְשֻׁנִּים:
מִדֵּי בֹּקֶר וָעֶרֶב - מְלָפְפוֹן וּבָצָל,
עַגְבָנִית וּגְבִינָה מְמֻלַּחַת,
הַכֹּל בְּאוֹתָהּ הַצַּלַּחַת..."



- תיאור לילי:
"זַרְזִירִים הָחְרְדוּ מִמְּקוֹמָם עַל יְדֵי צִפּוֹר־טֶרֶף לֵילִית
וַיִּתְעוֹפְפוּ בִּצְרִיחַת־חֲרָדוֹת מֵעַל לְרָאשֵׁי הַמְּטַיְּלִים.
גַּם הָרוּחַ נֵעוֹר רֶגַע קָט וְהִרְטִיט אֲמִירֵי הַבְּרוֹשִׁים
וַיַּחֲרֵק אֶת קַרְשֵׁי הַסֻּכָּה שֶׁבְּגַן־הַיָּרָק הַסָּמוּךְ,
חָלַף בְּהֶמְיָה חֲרִישִׁית בֵּין עַנְפֵי הֶהָדָר הַנָּמִים
וְיָשִׁיר מִגְּלִימַת־אֲבִיבָם פִּרְחֵי־לֹבֶן זַכִּים, רֵיחָנִיִּים.
יְרַפְרְפוּ הַפְּרָחִים הַצָּחִים כַּעֲדַת רַפְרְפִים לֵילִיִּים
וְצָנְחוּ קַלִּילִים וְרוֹדְמִים, אֶל חֵיק רְגָבִים יְשֵׁנִים."


εϊз
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה, חני.
חני (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה פרפר חשוב לקרוא ספרים כגון זה.
זו המורשת התרבותית
שדור מסויים הוריש לנו.
חשוב!
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה, בת־יה. נראה שגורלו של חיים טהרלב היה שונה. כבר בהיותו נער בליטא הוא הרבה לעסוק בשירה, ובקיבוץ יגור נתנו לו להיות אחראי על ארגון המופעים, הרבה חברי קיבוץ שיחקו במחזות שביים, והוא גם הקריא את שיריו בפני אנשי הקיבוץ, עסק גם בעיתונאות, אך זאת בנוסף על עבודתו הפיזית בקיבוץ.
השירה והאמנות בכלל היו "בדמו" של חיים, ויורם כתב ב"משק יגור טיוטה" על חזרתו של אביו מהמאסר ברפיח בעקבות השבת השחורה:

רָפִיחַ

שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים הָיָה אַבָּא אָסוּר בְּרָפִיחַ.
כְּשֶׁחָזַר הֵבִיא אִתּוֹ קֻפְסָה לְבָנָה מְגֻלֶּפֶת
וְעָלֶיהָ רוֹבֵץ אַרְיֵה
הַכֹּל עָשׂוּי מִלְבֵנָה
בְּמַסְמֵר.



שִׁיר

בְּתוֹךְ הַתֶּפֶר שֶׁל מִכְנָסָיו
הֵבִיא אַבָּא מֵרָפִיחַ
שִׁיר.
בת-יה (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
התקופה של אבות הסופרים והמשוררים היתה תקופה של עמל. אנשים היו חייבים לעבוד בעבודה פיסית כדי להתקיים.
כתיבה ושירה נחשבו רק כתחביב, והיו כאלה שאפילו התביישו להגיד שהם כותבים.
בקיבוצים זלזלו לגמרי במשוררים שיישבו בבתי הקפה בתל אביב, והשמיצו אותם בלי סוף כטפילים ועוד דברים דומים.
הרבה ספרות ושירה הפסדנו בגלל זה. של אבות ושל אחרים שיצירותיהם/ן נשארו במגירה.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה, אלעד.
אלעד (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
סקירה מעניינת!
הדוגמאות יפות...
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כן, זה כמו רבים אחרים, שבניהם התעלו על הוריהם או פשוט המשיכו להיות מפורסמים וכך בזכותם אבותיהם נותרים בתודעה. לא שאני מזלזל חלילה, אבל נראה לי שחיים טהרלב היה נשכח לחלוטין היום אלמלא בנו, כמו רבים אחרים שכתבו ויצרו בישוב העברי וראשית ימי המדינה.
תודה על הביקורת המושקעת.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
טהרלב הבן מוכר וידוע. בין השירים שלו ישנם שירים רציניים, שירים שטותיים וישנם גם שירים וסיפורים לילדים.
האבא לא מוכר, למרות שפרסם שירים והעלה מחזה בהבימה.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
טהרלב איכשהו נכנס לקונצנזוס פה. הוא אחראי על כמה מהשירים היפים ביותר שנוצרו פה.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
חיים טהרלב אולי אינו משורר ברמתם של טשרניחובסקי או אלתרמן, אך צריך להיות מעניין לראות את כתב־היד המלא, המשקף את החיים בקיבוץ כפי שהיו אז.
יורם טהרלב כתב באתר שלו:

"אבא שלי כל חייו יצר. הוא כתב עשרות מחזות, מאות שירים, מאות כתבות עיתונאיות (הוא היה כתב של עיתון הדור בעמק יזרעאל), אך לאחר מותו לא השאיר שום זכר ליצירה החשובה ביותר שכתב בחייו, הספר נווה הסלעים. בשנת 1998, למעלה משלושים שנה לאחר מותו, החלטתי להוציא לאור חמישים עמודים ראשונים מתוך היצירה המונומנטלית הזאת, המכילה בכתב יד כשלוש מאות ושלושים עמודי שירה!

לאחר שהספר הודפס, הציעה לי אשתי רעיון להפצתו. כך שבהודעה לעיתונות כתבתי כי הספר החדש מספר על הקיבוץ הבראשיתי, כאשר הסיסמה של הקיבוץ היתה "כל אחד נותן כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו". ולכן, כך כתבתי, מי שחושב שהוא נתן למדינה כפי יכולתו, יטלפן אלי והספר יישלח אליו חינם... הידיעה התפרסמה ביום שישי. כאשר הגעתי ביום ראשון למשרד חיכו לי 92 הודעות של אנשים המעוניינים לקבל את הספר! ביום שלמחרת הגיעו עוד עשרות פניות ותוך שבועיים "נחטפה" כל המהדורה של 700 ספרים! התגובות מהאנשים שקראו את הספר היו מרגשות ואפילו מצמררות. עו"ד מתל אביב שלח לי מעטפה עם צ'ק על מאה וחמישים שקל. הוא כתב: אני רוצה להרגיש שאני שותף בספר הנפלא הזה. עיתון הצופה במדור הספרות שלו הקדיש לספר עמוד שלם וקרא למאמר האיליאדה של התנועה הקיבוצית. אך אבא לא זכה לקבל תגובות אלה בחייו.

כתב היד של הספר עבר הרבה תהפוכות. אבא החל בכתיבתו (כנראה) בשנת 1938 והשלים את הגירסה הראשונה בשנת 1945.

אני נתקלתי פעם ראשונה בספר, באחד מערבי שבת בקיבוץ, כאשר אבא עמד לפני קהל החברים וקרא קטעים מכתב-היד. הייתי אז ילד קטן מאוד אך אבי כנראה החליט לקחת אותי כדי שאהיה נוכח באירוע החשוב.

ציון דרך נוסף בתולדות כתב היד היה ה- 29 ביוני 1946, השבת השחורה. בלילה שלפני כן נתבשרו חברי הקיבוץ ממקורות המודיעין של ההגנה, כי הקיבוץ יהיה יעד לחיפוש נשק של הצבא הבריטי. שעה שאנשי הביטחון עסקו בהסוואה אחרונה של ה"סליקים" והמטפלות גררו לבתי הילדים ארגזי ירקות וכיכרות לחם, להחיות את נפשנו בעת המצור הצפוי, עסק אבא בחיפוש מסתור בטוח להטמין בו את כתב היד היקר לו כל כך.

למחרת הותקף הקיבוץ על ידי אלפי חיילים בריטים, וחברי הקיבוץ - וביניהם אבי - נעצרו לאחר מאבק דמים קשה והובלו למחנות מעצר ברפיח. כאשר חזר אבא ממחנות המעצר, ארבעה חודשים לאחר החיפוש, מיהר לחדרו, שכב על הריצפה ומישש בידו את תחתיתו של ארון הבגדים. עיניו אורו: כתב היד נשאר במקומו. התברר, כי בלילה שלפני החיפוש עטף אותו אבא בנייר עבה של שקי מלט והצמיד אותו במסמרים אל הקרשים שמתחת לרצפת הארון. החיילים הבריטים, שהפכו כל דבר בחדר ועקרו כל בלטה מהריצפה, ואפילו רוקנו את תוכנו של הארון במהלך החיפוש, לא גילו את המטמון שמתחתיו."
אהוד בן פורת (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אני השגתי את הספר בזמנו דרך מודעה שהתפרסמה באחד ממדורי הספרות (לא זוכר איזה עיתון)
ובו הציעו לכל מי שרוצה שפשוט יצור קשר ויאמר שהוא מעוניין בספר וישלחו לו אותו ללא כל עלות.
אני מוכרח לומר בכנות שמעבר לטעם של בראשית שיש לספר וזאת הסיבה האמיתית שאני שומר
עליו לא ממש התרשמתי ממנו. ברור שעכשיו אחרי לכתו של יורם טהר-לב יש לו גם ערך מוסף.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ