ביקורת ספרותית על האשה אשר נתתה עמדי : נשים כעילה לעימות ולמלחמה במקרא מאת רחל ריך
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 12 באוגוסט, 2021
ע"י רץ


מיכל בת שאול – כסיפור סינדרלה הפוך.

הלנה מטרויה - היפה בנשים, היא דמות בסיפור מיתולוגי המגדיר את מושגי היסוד שלנו, על יופי ומלחמה (איזה ניגוד נורא). סיפור הלנה, הוא למעשה של אכילס וחבריו, המוכיחים לנו שהעולם לא מתנהל על ידי תבונה, אלא, על ידי יצרים אנושיים, כמו אגו גברי וטמטום (או איוולת – כפי שהגדירה את התופעה ברברה טוכמן ההיסטוריונית הנפלאה), ועל הכל שולט עולם פטריארכלי, בו האישה טווה שטיחים וממתינה לבעלה שעובר הרפתקאות ומתהולל (מותר לו ולא לה) במסע אין סופי, שנרשם בתולדות האנושות כאודיסיאה.

רחל ריך, חשבה שבסיס הסיפור הזה, על נשים שגרמו למלחמה, או כאלה שהיה נוח להטיל עליהן את האשמה, מצוי גם בסיפור המכונן שלנו – התנ"ך, על כך היא כתבה ספר מעניין: האשה אשר נתתה עמדי נשים כעילה לסכסוך ומלחמה במקרא.

אחת הגיבורות של ריך, היא מיכל בת שאול. תמיד חשבתי שבראשית היכרותה עם דוד, הייתה אהבת נעורים סוחפת. כי אני לג'ינג'י – דוד פרגנתי. לא כך חושבת ריך, לדעתה, יחסיו של דוד למיכל, תמיד היו נגועים בשיקולים מעשיים. כך היה שאבנר, שר צבא שאול (המת), ביקש להמליך את דוד על כל ישראל. דוד כהוכחת רצינות למשא ומתן, ביקש לקבל: "את אשתי את מיכל" כפי שניסח זאת דוד במילותיו. היתה רק בעיה קטנה, בינתיים אביה שאול, העביר אותה לבעל אחר, פלטי בן ליש. אך כשמדובר בפוליטיקה מקראית, מהן רגשות אישה, או אלה של בעלה שליבו נשבר בשעה שהוא הלך אחריה לאיש נעוריה, לעתיד של ניכור ומרמור.

מיכל, מנקודת מבטה של ריך משמשת כלי שח במשחק הפוליטי של דוד, בו לא מספיק מותו של שאול ובניו בגלבוע, כעת צריך להשתלט על שרדי חצרו, ובהמשך להרוג את צאצאיו. מיכל על פי הבנת ריך, היא מהלך המט למלך שכבר זמן רב מת, ורק צלליו עדיין ממשכים להלך על גיבורי הדרמה הגדולה ובהם מיכל שהפכה לנסיכה הכלואה בארמון דוד.

האם מיכל גרמה למלחמה, או סכסוך? היא יוצאת דופן בנשותיו של דוד. משום שהייתה תנאי פתיחה שלא על פי רצונה, למשא ומתן בין דוד לאבנר, על איחוד ממלכת ישראל עם יהודה, שהיו במצב של מלחמת אזרחים, והחליטו לעשות שלום. אבל היא רק הפרולוג לנשותיו של דוד, לאלו שיביאו בהמשך למלחמות אחים ושפיכות דמים. ריך, יודעת לא רק לפרש את הסיפורים הבודדים, אלא להצביע גם על הקשרים הסמויים ביניהם.

"עזה כמוות אהבה קשה כשאול קנאה" (שיר השירים ח ו). המשפט הזה מבטא אהבה, ההופכת לשנאה יוקדת. כשרוצים להראות דוגמה במקרא לכוונת האמירה, מייד עולה סיפורם של אמנון ותמר, אליו גם מתייחסת ריך בצורה רגישה, היא כמובן בחרה להיות מי שמהדהדת את קולה של תמר.

לריך אמירה מאוד ברורה על תמר, היא קורבן וודאי, הנאנסת היחידה שהמקרא משמיע לנו את קולה ומחאתה. תאוות אמנון לאחותו, הניעה סדרה של מעשים נפשעים אותם חוללה השנאה, רצח אבשלום את אמנון אחיו, ובהמשך מרד אבשלום הבן בדוד אביו. רייך לא רק ממקדת לשרשרת ההרס, אלא לקורבן, לתמר שלאחר מעשה הושלכה ובוישה. כל שנותר לה הוא לשבת בבית אחיה בודדה ונכלמת. מבחינתה חייה הסתיימו בטרם החלו. התנ"ך מבטא במלים בודדות את מה שלעתים סופרים מנסים להגיד במאות עמודים.

אהבתי את קריאתה המחודשת של ריך, כקול נשי בתוך הטקסט הגברי, באופן בו קולן של גיבורות התנ"ך נשמע ברור ולעתים כזעקה המבקשת צדק על עוול נורא.
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
עמיחי
לא הבנתי את הביטוי: "חולשתה....".
ואת: "משכנעת את הרוצים להאמין בה".
מחקר אינו שייך לאמונה, אלא להיגיון והשכל הישר.
בוודאי שאין ביכולתנו הוכחות או אפשרות להבין מה היתה הסיבה לכתיבת בסיפורים הללו. רק כשניפגש עם הסופר אישם למעלה נוכל להבין מפיו למה התכוון.
אטיולוגיה היא ניסיון ספרותי/מחקרי לרדת לעומק מחשבותיו של הכותב, מדוע כתב את הסיפור.
ברור שאין הוכחה מדעית לכך אלא רק חשיבה הגיונית.
יש אטיולוגיה של תופעות טבע:
כמו: גן העדן, מדוע לנחש אין רגלים, מדוע האישה יולדת בכאבים והאדם עובד קשה למחיתו, סיפור מגדל בבל יסביר מדוע ריבוי שפות למרות שמוצאנו מזוג אחד, סיפור הקשת, במה היא קשורה לגשמים....
יש אטיולוגיה של שמות: מדוע שמו יעקב, מה מקור השם משה, למה בבל? מה מקור השם באר שבע...
יש אטיולוגיה של מנהגים ומצוות: מדוע אין אוכלים את גיד הנשה, מדוע מצות בפסח, מהו פסח...
כמעט כל סיפורי העם בכל העולם הם אטיולוגיים: מדוע לירח פרצוף אדם, למה לארנב אוזניים ארוכות, למה לפיל אף ארוך, למה הזברה לובשת פיג'מה.
אינך יכול לבטל במחי יד אחת את החשיבה המחקרית הזאת, אלא אם כן הנך בעל אמונה דתית, שרואה בסיפורי התנ"ך אמת לאמיתה.
ואז נפרדות דרכינו....
עמיחי (לפני 4 שנים)
יוסי,
הדברים ארוכים מאד ולכן אקצר ואתמקד בנקודה מרכזית -
חולשתה של הגישה המכונה אטיולוגיה היא שהיא אטיולוגית בעצמה.
היא מניחה בנוגע לטקסטים המקראיים כל מיני השערות שיש בהן הגיון (מאבקי כוח, מאבקים אידאולוגיים) אך אין להן הוכחות, ולכן היא משכנעת רק את הרוצים להאמין בה.
גם אני חושב שהטקסטים המקראיים נערכו ע"י יד אנוש, אין לי ספק בכך, אבל הם כ"כ מורכבים, רבי-משמעות ומכילים סתירות מסוגים שונים עד שקשה לי לקבל פתרון אטיולוגי פשטני כמו זה שהצעת.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
לעמיחי
לגבי סיפור דינה.
השאלה מהו אונס עפ"י חוקי התורה.
אונס הוא רק לגבי אישה נשואה. אישה שטרם נבעלה, בעילתה בכפיה איננה אונס. אלא על פי החוק המקראי חייב בועלה לקחת אותה לאשה, שהרי בעילה היא נישואין-קנין.
הסיפור עצמו, לדעתי, בא להכפיש את שבטי שמעון ולוי, ולהסביר את העובדה שבימי כתיבת הסיפור לא הייתה להם נחלה.
קרא שנית את הסיפור.
ראש העיר שכם ובנו (שבעל את דינה) נוהגים בדיוק על פי חוקי התורה, לוקחים אחריות , באים למפגש עם משפחת יעקב מציעים כל מוהר שיידרש על מנת שיוכל הבן לשאת אותה לאישה.
בני יעקב היו יכולים לסרב (ככתוב בחוק התורה) אלא, הם מתנים תנאי, שכל העיר שכם תעשה מילה. הם סברו שהעיר תסרב.
אבל להפתעתם כל העיר שוכנעה לעשות מילה.
שמעון ולוי יוצאים ורוצחים את כל הזכרים ביום השלישי לכאבם.
על כן מקלל אותם אביהם יעקב: "אחלקם ביעקוב אפיצם בישראל".
הסיפור הוא דמיוני ואל תחפש בו אירוע היסטורי. הוא כמו הרבה סיפורי שבאים להסביר תופעות שונות (אטיולוגיה).

סיפור אמנון תמר, לדעתי, איננו עילה לרצח. אבשלום כבר החליט לרצוח אותו, כדי לרשת את אביו. אך "בחוכמתו" גרר את אמנון "המשוגע" על תמר, להיות בחדר לבד עם תמר, להביאו לאבד את עשתונותיו, לאנוס אותה, ואז יוכל לרצוח את אמנון, כאילו נקמה, ולהרגיע את אחיו שחששו גם הם להירצח.

לגבי ריבוי סופרים שחלקם מצדדים ברעיון אחד וחלקם באחר:
סיפורי "ההיסטוריה" בתנך נכתבים על ידי סופרים שונים בתקופות שונות, עם דעות פוליטות או דתיות שונות, מהם להלל וחלקם לקלל.
אחרי תקופת כתיבה ארוכת שנים באה תקופת עריכה. עורכים אספו את כל הסיפורים וחיברו וערכו. ולכן יש סיפורים כפולים, כמו: שני סיפורי בריאה, שני סיפורי מבול, שני סיפורי נדידת אברהם לכנען, ארבע הבטחות שונות בגבולותיהם על ארץ הבחירה.
ולכן תמצא זה לצד זה סיפורי הלל לדוד וסיפורי השמצתו, סיפורי הלל לשאול, וסיפורי השמצתו.
אגב יש ארבעה סיפורים שונים על הכתרתו של שאול למלוכה. סיפור האתונות מציג אותו כ"לימך" לעומת נערו היזם, סיפור שלא לכבודו של שאול.

ידידי רץ
על סמך מה אתה קובע שספרי שמואל ומלכים הם היסטוריוגרפיה.
האם הכתרת שאול ככתוב היא אמיתית? כך הוכתרו מלכים??
האם באמת הגיוני שדויד הוכתר בגיל ילדות בביתו למלוכה?? למה מי הוא?!
האם נראה לך סיפור גוליית אמיתי?.
האם ממלכת דוד ושלמה הייתה אימפריה כפי שכתוב??
היה מישהו היה בחדר בו אנס אמנון את תמר, ורשם את דבריהם בו זמנית?
היה מישהו ורשם את שיחתו של אחאב עם נבות??
סיפורי הניסים והנפלאות של אליהו ואלישע הם היסטוריה??
האם ההיסטוריה של כל מלכי ישראל ויהודה התנהלה עלפי חטא ועונש "כי לא הלכו בדרכי אלוהים"??....
רץ (לפני 4 שנים)
חני - תודה, אני בהחלט חושב שלמרות נקודת המבט הגברית, התנ"ך מראה נשים חזקות, נבונות ובעלות אופי. וכאשר נשים כותבות על נשים, זאת כתיבה רגישה וחכמה. יש לנו חוקרות מקרא נפלאות ואני מפרגן להן.
רץ (לפני 4 שנים)
עמיחי - תודה. אני מפריד בין סיפורי האבות, שזאת מיתולוגיה מובהקת, לעומת הספרים: שמואל, מלכים ודברים הימים, כהיסטוריוגרפיה ישראלית, היסטוריה מגמתית, פרו דוד. לכן סיפור מיכל חושף את הטרגדיה שלה ושל שאול. ספור תמר, על דעת ריך, הניע רצח, את אמנון על ידי אבשלום, ואת מרד אבשלום בדוד, אני נוטה לקבל עמדה זאת.
חני (לפני 4 שנים)
תודה רץ. גם אם העולם שלהם דאז נמדד בפטריאכליה
עדיין תראה כמה כח היו לאלות
לעשות כל מה שבראש בלי להתחשב
במוסר כי הרי הגורל נקבע מראש.
ובל נשכח את המילה הגסה מיזוגניה..
בסיפור המקרא לא היה את מרכיב הגורל.
לכן ההשוואה מעט שונה.
עמיחי (לפני 4 שנים)
תודה רבה, רץ. מעניין מאד.

יוסי,
אני מסכים עם רוב דבריך. ניתחת יפה על רגל אחת את סיפור מיכל וסיפור תמר ואמנון.
האם סיפור דינה אינו סיפור מובהק של אונס אישה כעילה לסכסוך דמים?
אגב, לדבריך בקרב מחברי המקרא הייתה קואליציה מרתקת בין מחברים תומכי שאול (סיפור לוט בבראשית, סיפור יהודה ותמר בבראשית), ובין מחברים תומכי שאול (סיפור פילגש בגבעה בספר שופטים).
ומה תגיד על ספר שמואל? רוב הסיפורים אינם מאירים את שאול באור חיובי, אך יש גם צדדים לזכותו (1. לא רצה מלוכה מלכתחילה 2. שמואל היה תקיף וקשה איתו), ויש הרבה סיפורים לטובת דוד, אך יש גם סיפור קשה בגנותו (אוריה)?!
התיאוריה שזרקת כאן לא הגיונית.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
שלום רץ
מעניינת ההתייחסות לשרה, הגר, רחל, דינה, הפילגש הגבעה כאחראיות לאירועים היסטוריים.
הדמויות כולן לא היו, הסיפורים בכלל לא התקיימו, אלא הם פרי דמיונם של סופרים מצויינים, וכולם בעלי מגמות דתיות או פוליטיות.
מה שמעניין הוא, לא אם הסיפורים אמיתיים, אלא מה הייתה כוונת הסופר שהמציא אותם, מה הייתה מטרתו הפוליטית או הדתית, את מי רצה ללכלך, או להלל.
הדמות היחידה שבגללה ארע סכסוך נוראי הייתה הפילגש בגבעה, שגרמה לשלש מלחמות אכזריות בין שבטי ישראל לשבט בנימין. אך ברור שהסיפור המומצא בא ללכלך את בית שאול. שהרי שאול מגבעה,"הגם שאול באנסים"??! וזו תשובה נגדית להשמצה על בית דוד שמוצאם ממואבים, שהם פרי גילוי העריות בין לוט לבנותיו. וברור שזה סיפור דמיוני. (אזכיר לך השמצה פוליטית בימינו - שלשמעון פרס הייתה אימא ערביה, זוכר ???)
והשאר על כוס קפה.....
רץ (לפני 4 שנים)
יוסי - תודה לתגובתך הספר של ריך לא רק עוסק במיכל ותמר, גם ברחל, דינה, פילגש בגבעה, הגר ועוד נשים. ועל כן השם שלו נגזר מסיפורים נוספים.

לגבי מיכל, האמת שאני נוטה להסכים איתך, אך במחשבה שנייה, מיכל היא לא סיבה למלחמה, אלא היא כלי שח מט במלחמה, בין בית דוד לבית שאול, אות שרידו ניסה דוד לחסל, מהבחינה הזאת מיכל היתה עבורה השתלטות על בני משפחת המלוכה של שאול.

לגבי תמר, אומנם התיאוריה הפוליטית ידועה לי היטב, אך זה לא על בסיס מקור, אלא כפרשנות. איך שלא מביטים על תמר, היא בהחלט הייותה עילה לסכסוך ובהמשך למלחמת אזרחים.
רץ (לפני 4 שנים)
Zek - תודה
פרפר צהוב (לפני 4 שנים)
סקירה מעניינת.
ברור שבתקופה ההיא הנישואין היו עניין תועלתני, במיוחד כשמדובר על משפחת המלוכה ומשפחות ממעמד גבוה.
פאלפ, הגמוניה בדרך כלל לא מוכנה לוותר על כוחה מרצון. כפי שניתן לראות גם כיום במפלגות החרדיות נטולות הנשים.
יוסי, הבאת זווית מעניינת.
יוסי נינוה (לפני 4 שנים)
שלום רץ...
שתי הנשים שהזכרת לעיל: מיכל ותמר, אינן מצדיקות את שמו של הספר: נשים כעילה לסכסוך ומלחמה.
ההיפך: בסיפור מיכל, אבנר שר צבא אישבשת מבקש לסיים את הסכסוך בין דוד לבית שאול, ודוד מבקש את מיכל כאות לסיום הסכסוך. אבנר אכן עומד בתנאי, אך נרצח בסופו של דבר, אך לא בגלל מיכל.
בסיפור אמנון ותמר, הסכסוך בין אבשלום לבין אמנון קיים עוד קודם למקרה האונס. אמנון הוא הבכור יורש העצר אך אבשלום השלישי בבני דוד מבקש את המלוכה. הוא יודע שאין לו סיכוי אלא בסילוק אחיו אמנון מדרכו אל המלוכה. למימוש תכניתו הזדונית של אבשלום, משמשת תמר האומללה, ולמלכודת נופל אמנון. ולכן יש כעת עילה , כביכול, לאבשלום לרצוח את אמנון. כאילו הרצח הוא על רקע חילול כבוד תמר, ולא על רקע חיסול המתחרים, ולהרגיע את חששם של כל אחיו שאין כוונתו לרצוח גם אותם.
זאבי קציר (לפני 4 שנים)
סקירה נהדרת רץ, תודה לך.
רץ (לפני 4 שנים)
Pulp_Fiction -תודה, זה נכון שביהדות מקומה של האישה הוא לא שויוני, אך יהדות זאת לא תקופת המקרא, בv הנפשות פועלות במבנה חברתי שבמרכזו הגבר. למרות עובדה זאת, התנ"ך מלא נשים שיש להם ביטוי יחודי - כמו רצפה בת איה, רות המואביה, אסתר. דבורה הנביאה שהיתה שופטת ועוד.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים)
ביקורת מצוינת, רץ, כתמיד. "הכל מותר באהבה ומלחמה" כמו שאומרים הצרפתים. אכן, לא בכדי שדבר כה יפה כמו אהבה ויופי נשי ועניין כה מכוער כמלחמה מופיעים לעיתים כה קרובות, לא אחת בצוותא באפופאות, סיפורים ומיתוסים. שניהם מעוררים בבני האדם תשוקה, קנאה, יצר הרפתקנות...


אני אף פעם לא נתתי קרדיט גדול למלמדים על "זכויות הנשים" וחשיבותן לכאורה במקורותינו. לי זה נראה שיש לא מעט מיזוגניה בכתבים העתיקים(הגם שאולי לא הייתה כוונה כזו בתנ"ך עצמו) ויותר מזה בהתנהלות היומיומית היהודית עד ימינו אנו. החל מאיסור לאישה להניח תפילין, להתעטף בציצית ולעלות לתורה למשל,לא משנה מה זכויותיה בעולם הזה, רק מעצם מינה ועד מקומה המצומצם יותר,פחות החשיבות והמרוחק יותר בבית הכנסת. זאת כשכל גבר ואף חדל אישים או עבריין מוזמן לעבודת הקודש תמיד ויש לו גישה חופשית לארון עם ספרי התורה. לנשים אף אסור לשיר, אלא רק לפתוח את הפה, כדי שחלילה הגבר המסכן לא יצטרך להתמודד עם יצרו. כל ההתפתחויות לכיוון הענקת קול פמיניסטי וליברלי בדת בשנים האחרונות, מקורן בעולם החילוני שנמצא ברקע ותובע בעצם נוכחותו את השינויים האלה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ