ביקורת ספרותית על עבד אמריקני - סיפור חייו מאת פרדריק דאגלס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 14 בפברואר, 2021
ע"י סקאוט


לאורך השנים העבדות הייתה דבר חי וקיים. דבר של מה בכך. דרך שגרה. דרך קבע. בעלי האחוזות בארצות הברית נולדו לתוך עולם שבבסיסו עבדות. כבר בהיותם בחיתוליהם הם צפו כיצד סם הכושי מאכיל את הסוסים חציר טרי. הם צפו כיצד גלוריה הכושית מכבסת ומשפשפת את הכביסה מדי יום ביומו, משפשפת ומשפשפת עד שידיה השחורות נעשות אדומות ממאמץ, אצבעותיה מתקשות ומתקלפות משטיפה בלתי פוסקת, מיובלות עד זוב דם מעבודה סזיפית מאומצת ששכרה אינו בצידה.
כאשר הפעוט הקטן החל לצעוד את צעדיו הראשונים והוא חש ביכולתו לפסוע בחופשיות בחצר הבית, עיניו הקטנות והסקרניות הבוחנות את העולם הרחב הידיים, עיני פעוט קטנטן חזו באביו מפשיל את חולצתו של סם, מותירו עירום למחצה, לאחר שגרר אותו ללא רחמים החצרה והטילו שם, על אדמה נוקשה ורווית בוץ. דמות מטילת מורא, כמו אלוהים שאין להמרות את פיו שמא זוועות עולם יונחתו על פדחתו. סם העבד מביט באימה באדוניו הלוקח את שוטו ומצליף בגבו מספר הצלפות שחונקות את גרונו, הוא נושך את שפתיו, נלחם בדחף לפרוץ בבכי. אסור לו להראות לאדונו שהוא מבקש להתייפח את נפשו. אסור לו להראות לאדונו האכזר את כאבו אחרת היחס יחריף שבעתיים והנמר המשתולל יהפוך חברברותיו וישנה עורו לשד שהאדמה לא ראתה כדוגמתו. כשהאדון נתון בשיגעון, עניו שטופות הדם, רושפות מכעס, ידיו לופתות בחוזקה וביד ברזל את השוט, יש לשקוט עד יעבור זעם. ועיניי הילד המצחקים מביטים במחזה בסקרנות ובתמיהה, מה זאת?

הקדמה זו נכתבה לביקורת שכתבתי על " אל תיגע בזמיר" העוסק באפלייה כנגד השחורים באמריקה של שנות ה-30. חשתי צורך להוסיף אותה לכאן מכיוון שזהו מקומה- סיפור עבדות קשה של אדם אחד שחפץ בשינוי המציאות כנגד כל הסיכויים והתחזיות השחורות.
ספרו של פרדריק דגלס מגולל את קורות חייו המצמררים כעבד כמאה שנה לפני התרחשות האירועים באל תיגע בזמיר. דאגלאס הוא בנם של שפחה ואב לבן לא ידוע, אם כי יש הסוברים שאביו הוא בעצם אדונו.
במהלך חייו של דאגלאס כעבד הוא עובר מספר תחנות בחייו, עובר כסחורה מיד ליד, מאדון אחד לאחר, כשהמשותף למרביתם הוא הפרגול, מעין שוט העשוי עור פרה שצליפתו הקולנית נשמעת בכל עת, הצלפה שמלווה בחרכים אדמומיים עמוקים צורבים על העור, או כפי שכותב זאת המחבר: " פעמים רבות עם שחר העירו אותי צווחותיה קורעות הלב של דודתי, שאותה הוא נהג לקשור לקורת עץ ולהצליף על גבה החשוף עד שהייתה מכוסה כולה בדם. לא מילים, לא דמעות, ולא תפילות מפי קורבנו שותת הדם, לא הניאו את לב האבן שלו מלהשיג את מטרתו הרצחנית. ככל שהגבירה את צרחותיה, כך הצליף בה חזק יותר, ובמקום שבו הדם זרם מהר יותר, שם הצליף זמן רב יותר. "
סיפורו של פרדריק דאגלס הינו מסמך היסטורי יוצא דופן בכנותו, בחסכנותו ובעיקר באמירותיו הנוקבות כנגד העבדות. כבר בהיותו עבד דאגלאס מסכין עם כך שחייו אינם חיים ועובדת היותו אדם שחור אינה מסמלת שהוא נחות משאר בני האדם.
ככל שעוברים החודשים מחלחלת אל תוך תודעתו התקוממות כנגד העוול שנעשה לו ולאחיו השחורים. הוא זועק קול זעקה בשם כל העבדים השחורים באשר הם. דרכו אל צמרת הפסגה היא רצופה מכשולים וכשלונות אך גם סיפוק. ראשית, הוא מתחיל לעשות דבר מה שאף עבד לא עשה לפניו: לרכוש השכלה. לדעת קרוא וכתוב.
הוא מבצע תחבולות שונות בכדי להערים על אדוניו שבמידה וידעו שהוא רוכש דעת, יגרמו לכך שאחירתו תהיה מרה. הפנמת המילה חירות והיחשפותו אל המלחמה בעבדות מקנים לו לא רק חוזק בהחלטתו אלא תשוקה בלתי נשלטת לזנוח את העולם הבהמי אליו נכבל לא עוול בכפו ולאמץ את חיבוקה החם שמציעה החירות המתוקה.
נסיונו הראשון לברוח, יחד עם עבדים נוספים, נכשל. אך הוא אינו אומר נואש ולבסוף מצליח להגשים זאת ואין מאושר וחופשי ממנו. לאחר הצלחתו הוא אינו נח על זרי הדפנה ומסתפק במשפחה הקטנה שהקים אלא נלחם למען אחיו האחרים שנותרו מאחור, בשעיבודם. הוא חובר אל האגודה למלחמה בעבדות, נואם נאומיפ, מרצה, מחבר ספר על תלאותיו ועד מהרה הופך להיות דמות מרכזית, ואף דמות מפתח, במלחמה בעבדות.
אף לא לרגע קט הוא זונח את אחיו לצרה. למעשה, הבדל מהותי הוא שם עליו דגש בין השחורים ללבנים: השחורים אינם עויינים אלה לאלה. הם אוהבים זה את זה בשוביים ומבהיר פעם אחר פעם שהקושי היחידי שלו לזנוח את חייו הקודמים הוא להותיר את משפחתו וחבריו מאחור. אלה שנקשר אליהם בעבותות אהבה עזים. דבר שאצל הלבנים ראה אצל מעטים. מרביתם בראש מעייניהם היה הכסף והשליטה.
תיאוריו את אדוניו וחייו כעבד מגוונים אך תיאור אחד חוזר הלוך ונשנה: אלימות. אלימות גואה בכול. בנשים לבנים וגברים לבנים והלב מתכווץ לנוכח המראות הנגלים בדמיון. העיניים קוראות והמוח משלים את החסר דרך הדמיון והמראות קשים מנשוא.
זו התעללות הנפשעת, החולנית והבלתי מוצדקת בעליל. פשוט רשע בהתגלמותו, השטן במלבושיו השחורים. אח ורע למלאך המוות. רק בשל צבע עורם הכושים שעיניו של דאגלאס בוחנות נכווים, מוכים, מופרדים, נחתכים, נבעטים, נאנסים, נמכרים ומושמים ללעג ולקלס בעיני כל. אין כל הבדל בינם לבין בעל החיים הנחות ביותר. דינם ודין הפרות והחזירים אחד הוא.
חוסר האנושיות המשווע הוא בלתי נסבל. כף היד מתהדקת לאגרוף , הדם עולה לראש וכל רצונך לטלטל את בעלי העבדים ומשפחותיהם ולצעוק עליהם: זה אדם כמוני וכמוך! איך אתה יכול לעשות לו את זה? לנתקו ממשפחתו? להתייחס אליו כמו אל חתיכת זבל?
פשוט נורא ואיום. הבורות במיטבה. האלימות המתוארת בספר היא אלימות מן הגרועות ביותר. סחר העבדים גורם לבעליהם להתייחס בצורה השפלה ביותר, אין עבד שלא מוצלף ואפילו ישנם עבדים שנרצחים בירייה. כאילו אלה אינם חיי אדם, כאילו מדובר בכלבים וגם לכלבים, לעניות דעתי, אין להתייחס באופן דומה. אחת כמה וכמה לבני מינך.
נקודה נוספת שמעלה בתבונתו הרבה פרדריק דאגלאס וחשוב לו מאוד להתעכב עליה היא העובדה שרבים מהאדונים שראה בחייו ובסביבתו עשו את מעשיהם הנפשעים בחזקת הדת ועל כך הוא מתקומם במילים נחרצות ונרגשות שחודרות לב. הוא מבהיר שלא ייתכן שאנשים אלה היו עובדי דת אמיתיים שכן הדת הנוצרית לא מתירה סבל באדם אחר וכל הצדקה של מעשיהם בשם הדת הוא פרי דמיונם החולה, מרקחת של תאוותם לרשעות שמסתכמת במעשה רמייה בלבד.
זוהי אוטוביוגרפיה רגישה, שבמהלכה הקורא מתרשם מעומק מחשבתו, ידענותו ולבבו של הכותב. כמה רגישות, כמה כאב על הזולת ועל חוסר הצדק. כמה עונג ועדנה. לא בכדי הקטע הזכיר ביותר בספר הוא הרגע בו עומד הגיבור במפרץ הספינות ומקומם במונולוג נרגש על מר גורלו. על חופשיותן של הספינות לנוע כרצונן, בעוד הוא עבד נקלה ונרצע שנגזר עליו להיות כבול בשלשלאות השעבוד...
עד שהוא מתחיל לשנות זאת ומוכיח שכל דבר הוא בר שינוי והשינוי טמון בנו בלבד. מחזקות זאת שתי ההקדמות לספרו שנכתבו בידי שותפיו למאבק ששופכים אור בהיר עוד יותר על מעשיו ומעשיהם כנגד העבדות ומבהירים שכל המתואר בספר הוא אמת לאמיתה ולא מעשייה שבדה מליבו הסופר.
קריאה בספר זה חשובה מאוד ולכן כל דירוג מתחת לחמישה כוכבים עלול לעשות לו עוול, בייחוד כשאנו בוחנים אותו בתור בני אדם ובתור יהודים בפרט. תוך כדי הקריאה התחזקה בי המחשבה שהאכזריות לא משתנה אלא רק האנשים משנים את פניהם. פעם זו יכולה להיות הגזענות שמדברת מתוך גרונותיהם ופעם האנטישמיות אך השנאה היא אותה שנאה והכאב אותו כאב והזעזוע אותו זעזוע כשמלווה אותך בתום הקריאה המחשבה: איך זה יכול להיות, לעזאזל?

" אתן הרמתן עוגן ויצאתן לחופשי. ואני עבד כבול בשלשלאות!
אתן נעות בשמחה לפני הגל המלטף, ואני נע בעצב לפני השוט העקוב מדם! אתן מלאכיה מהירי הכנף של החירות, העפים סביב העולם. אני קשור ברצועות ברזל! לו הייתי חופשי! לו הייתי על אחד מסיפונכן האציליים, תחת כנפייכן המוגנות! אבוי, ביני וביניכן גועשים המים העכורים. לכו, לכו לכן, לו יכולתי גם אני לבוא איתכן! לו רק יכולתי לשחות! לו יכולתי לעוף! נולדתי אדם שהפכו אותו לבהמה! הספינה השמחה הלכה לה, היא נחבאת לה במרחק העמום, אני נשאר בגהנום הלוהט של העבדות הנצחית. "
23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בת-יה- בדיוק לעובדה הזאת נחשפתי לספר " מישהו יודע את שמי" הזוי ומקומם כי חשבתי שזה הלבנים אשמים. מסתבר שלא. מסכימה איתך עם זווית הראייה הכמעט מיזנתרופית. טובות הנאה תמיד היו בראש מעינייהם של האנשים...
בת-יה (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
הבעיה היותר מכעיסה, שנחשפתי אליה רק לפני מספר שנים היא שמי שעסק בצייד העבדים בתוך אפריקה --
היו הכושים עצמם. וכן, הם ידעו בדיוק מה הם עושים.
בדיוק כמו שאת הסחר בנשים לזנות מנהלות הרבה מאוד נשים.
ובפדופיליה משתתפים גם הורים לילדים, שסוחרים בילדים שלהם עצמם.
ועוד...
בקיצור, עולם מרושע שהפך אותי במשך השנים לכמעט מיזנתרופית.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה טובה לספר מצויין וחשוב.
לעניין השימוש במונח "כושי", היה הבדל בין השימוש במילה באנגלית, לבין השימוש בעברית שלא היה לו קונוטציה שלילית, בפרט שהמקור הוא תנכי "ארץ כוש". למשל לעוגת שוקולד קראנו בילדות "עוגה כושית", ילדים כהי עור קיבלו שם חיבה "כושי" (לבן מחזור שלנו אנחנו עדיין קוראים כך במפגשים. הוא מעולם לא נעלב) והיה גם שיר הילדים "כושי כלב קט" על כלב שחרחר. הקונוטציה השלילית למילה העברית הגיעה רק בשנות ה-70. מה ההבדל בין "כושי" שמוצאו מארץ כוש, לבין המילה הפוליטיקלי קורקט אפרו-אמריקאי, כלומר אדם שמוצאו מאפריקה.

מצטרפת להמלצתו של מורי על "זכרון ארוך". ספר מצויין.



Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מצוינת. דבר ראשון כושי אינה קללה ואף אינה מילה פוגענית כלל אם מתעמקים בזה. נכון שבימינו יש לה קונוטציה גזענית אבל זה ככל הנראה כתוצאה מהשפעת האמריקאים.
בשנות ה -60 הסטודנט השחור הראשון באלבמה נזקק לליווי צבאי על מנת להיכנס ללמוד באוניברסיטה. אגב עיתוני הארץ שסיקרו אז את האירוע השתמשו במונח "הסטודנט הכושי".
זו פרשה שכדאי לך לקרוא אודותיה - היא מאוד מעניינת.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
תודה רבה, חיים. אנסה להשיג אותו בספריות או חנויות יד שניה.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
פרפר- צודק. אני השתמשתי במילה כדי להדגיש את ההבדלים בין השחורים ללבנים ולחזק עקב כך את השוני שראו הלבנים בשחורים, דבר שגרם לעוולות ולעבדות מלכתחילה.

תודה רבה על ההמלצה. הוספתי את הסדרה לרשימת הצפייה שלי.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
זשל"ב- תודה רבה, חמוד!! הלוואי (:
חיים (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקאוט- סקירה יפה מאד! באמת מומלץ לקרוא גם את "שורשים" (כבר קשה להשיג אותו בספריות).
פרפר צהוב- כאמור יש גם את הספר שעליו מבוססת הסידרה. לדעתי הספר מצוין!
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בעברית למילה 'כושי' אין את אותה הקונוטציה, כפי שיש לה באנגלית.
חשוב באיזה טון המילה נאמרת ומה המשפט הכולל. השחורים משתמשים לעיתים במילה 'כושי' בינם לבין עצמם, ולאו דווקא בהקשר שלילי.
'שחור' זו מילה נייטרלית.
אפרו־אמריקאי זו המילה הכי מקושקשת שהומצאה בעידן הPC. בן אדם הוא בסופו של דבר אמריקאי או אפריקאי?

אין ספק שהיו סאדיסטים שהתעללו בעבדים באותה התקופה, כאשר הם נחשבו לרכוש ולא לבני אדם בעלי זכויות.
בעבר היתה סדרת טלביזיה שנקראה 'שורשים' (Roots) ובה הומחש מצבם של העבדים.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כתבת יפה, סקאוט. את יכול להיות סופרת, עם הכתיבה היפה הזו, שהיא גם בשפה גבוהה וציורית וגם נשקפת ממנה המון רגש.
ודווקא לא ראיתי הרבה את המילה כושי, וכשהיא כן הופיעה זה לא למטרת גנאי.
מה עם 12 שנים של עבדות? זכרתי שחשבת שהוא יזעזע אותך, אבל זה מדבר על אותו הנושא...
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ישי- איפה מספר פעמים? עשיתי במילה הזאת שימוש אחד בלבד לאורך כל הביקורת שלי וגם היא לצורך חיזוק דבריי על העוולה. ברוב הפעמים השתמשתי במילים: עבד, עבד שחור או נקבתי בשמו של דאגלאס...

לפי מיטב הבנתי יש הבדל בין אדם שחור לבן כושי שזו מילת גנאי. כל שימוש במילה "שחור" הייתה לצורך הדגשת ההבדל בין השחורים ללבנים. אם הייתי מציינת את השם אפרו אמריקאי זה היה מסלק את כל המטרה לשמה הביקורת נכתבה.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
דן סתיו- צודק לגמרי. קראתי ופשוט וזועזתי. למעשה, לקחתי לעצמי פרוייקט לקרוא כמה שיותר ספרים שעוסקים בנושא העבדות.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מורי- מה הכוונה חסר נשימה? רשמתי לי הספר הזה. תודה.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ישי- ולא שאלת לעצמך אם השימוש במילה היה מכוון? לא מתוך פגיעה אלא מתוך חיזוק העוולות שנגרמו להם.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקאוט סקירה יפה ונוגעת ללב. וגם "זכות" השתיקה ועצימת העיניים נוכח עוולות גרועות אלה בתואנות שונות ומשונות אינה פחות גרועה בעיני.
ישי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מורי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ספר טוב, אם כי קצת חסר נשמה ארבעה כוכבים הוגן לתת לו. זיכרון ארוך של פרד ד'אגיאר טוב יותר.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
תודה, zek (:
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מעולה סקאוט, תודה לך וגם בשם סקאוט מ"אל תיגע בזמיר" ;)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ