פורומים » יהדות
גמרא, שולחן ערוך, אגלי טל, ראשונים ואחרונים וכל מה שביניהם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום יהדות
» נצפה 18907 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 15 שנים ו-2 חודשים הרוצה להחכים - ידרים לביא
"אמר רבי יצחק, הרוצה שיחכים - ידרים, ושיעשיר - יצפין. וסימניך שולחן בצפון ומנורה בדרום. ורבי יהושע בן לוי אמר: לעולם ידרים שמתוך שמתחכם מתעשר. שנאמר: אורך ימים בימינה, בשמאלה עושר וכבוד." (מסכת בבא בתרא, דף כה, עמוד ב)
חלקנו באים מצפון הארץ, חלקנו מדרומה.
חלקנו מחפש כעת או חושב מתי-שהוא היכן כדאי להקים את ביתו.
יש לכם תובנות מעניינות בהקשר הזה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים הדרום החם שמעון שלוש
- חוכמה מתוך חום (כוח) ומוח - אל ערש מקום בראשית שלא לדבר על אפריקה.
בשיקולים להקים בית נלקחת תמיד האפשרות שיהיו בעיקר דרום ומזרח - שתי רוחות השמים - על מנת שהבית יזרח וייחם.
נזכרתי בפואמה "פרידה מן הדרום" של אבא קובנר שנכתבה על מלחמת העצמאות. כמובן שזה נקשר לשאלת האחיזה בדרום כמקום פוליטי גם אחר כך.
בדרום מידבר, מקום שממנו בוקע דיבור מבפנים דבר. הנוף מדבר ועוטף - אלוהים דיבר במידבר.
מי שהולך לדור בדרום, להפריח ממנו רוצה, להעיר את הרדום - רוממות רוח.
יש מה לתרום ולהיתרם מדרום הארץ שלנו אפילו מתוך קצה שמבטא יקיצה. לעניין זה, ראה את ספרה של פרופ' חביבה פדיה "בעין החתול" שדרכה בחרה לעסוק בבאר-שבע ובדרום מן המבט ההומניסטי והיהודי.
ו"מצפון תיפתח הרעה" (ירמיהו)
צפון= הצפנה, להצטנף מקור -
אני באופן אישי נהנה כירושלמי מן הקירבה למרכז וגם מן הדרום ובעיקר מן המזרח. קשה להחליף את ירושלים למי שמבין.
מצטער שהצרתי כל כך בפילולוגיה ואסוציאציות. אני כמיה למידבר סיני שנחסך ממני בשנים האחרונות בשל אתרעות שאחרת מפניהן לא ארגיש במידבר כפי שהרגשתי בטיולים הכי יפים שהיו לי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 15 שנים ו-2 חודשים באיזו תקופה זה נאמר ? ובאיזה מקום ? קורנליוס
הנחה פרועה (!) - בתקופה ובמקום שזה נאמר (נאמר - ארץ ישראל במאות הראשונות לספירה) - כמו היום, דרום הארץ הוא הרבה יותר יבש, ועני במשאבים (של אותה תקופה - עץ, מזון, מים) לעומת הצפון.
אם נניח שרוב היישוב נמצא בגליל, העיר הקדושה - ירושלים - נמצאת בדרום, ואילו העושר של האיזורים של סוריה ולבנון של היום היו מצפון.
לא ?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-2 חודשים הנחה פרועה לביא
הנחה פרועה היא שאם נקרא את הגמרא כמו יומן אישי של מישהו אז נבין אותה כשורה.
מה מצא לו רב אשי לשים את דברי רבי יצחק האלו בגמרא כמה מאות שנים לאחר שהלך הרב לעולמו?
מה הם הוסיפו לו אז ומה הם מוסיפים לנו היום?
הרי כל אחד יכול לשים לב איפה יותר יבש ועני ואיפה יותר פורה.
ופתאום משתנה התקופה, אז מה שהוא אמר כבר לא רלוונטי, אז מה פתאום בחר רב אשי, וקיבלו על עצמם כל קהילות ישראל שאימרה כזו תמצא מקומה לתוך התלמוד שממנו אנו משננים את התורה שבעל-פה שניתנה למשה בסיני?
הנחה משלי - לא שיעמם לו ולא היו לו במקרה דפים מיותרים שצריך למלא אותם בשטויות.
עד כאן נקודה למחשבה לגבי ההתייחסות לתלמוד.
פתחתי בדברי תורה כהקדמה לשאלה - אם יש לך בחירה, היכן היית מתגורר, היכן היית ממליץ לחברייך להתגורר.
מוזמן לתת את תשובתך לכך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-2 חודשים העניין הוא שאני לא מצליח להבין לאן זה מוביל... קורנליוס
גם אם כן... אז ?
כפי שאמרת "מה הם הוסיפו לו אז ומה הם מוסיפים לנו היום?"
שוב, לדעתי אם כבר - צריך להסתכל על זה בקונטקסט ההיסטורי, שבו אני לא בקי.
האם אותם רבנים ידעו שדבריהם יאספו לקובץ אחד שיקרא "גמרא" ? האם דבריהם כוונו אל בני תקופתם בלבד או לעידני עידנים ? אולי באותה תקופה הייתה בצורת בארץ ?
אני מתגורר בארץ ומאוד שמח על כך, מעשית אין לי שום תוכנית להגר למקום אחר, למעט ב"תרחישי יום הדין" שבהם ישראל תחדל מלהתקיים או שתהפוך למדינת טרור יהודית-דתית/ערבית/קומוניסטית/פאשיסטית/יו-ניים-איט.
אבל גם במקרים כאלה אני פשוט תוהה איפה יש את החורף הכי טוב ולשם אני אלך :)
כל עוד אנחנו חיים במדינה נורמלית (פחות או יותר) לדעתי לבני עם ישראל (וכמו תמיד אני מבדיל בין ההגדרה הדתית - יהודי, לבין ההגדרה הלאומית) לא לגור במדינה משל עצמם זה דיי להתכחש למי שאתה, או פשוט לשנוא את החלק הזה, כנראה.
זה כמו להיות צרפתי, שנולד וגדל בצרפת, ויש לו את המדינה שלו, ופשוט יום אחד ימאס לו מהמדינה שלו אז הוא יעבור להונגריה.
גם אם יקבל אזרחות הונגרית ויוותר על האזרחות הצרפתית שלו, במוצא שלו, ובמורשת התרבות שלו הוא צרפתי.
אולי אם הוא ימחק את הזהות הזו, את התרבות הזו, ויאמץ לחלוטין את התרבות ההונגרית, אחרי דור או שניים ילדיו יהיו הונגרים.
אבל אצל היהודים, רובם כן שומרים על התרבות שלהם ועל הזהות שלהם - פשוט לא במדינתם.
אולי זה נוח, אבל שוב, במחינתי זה קצת להתכחש למי שאתה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-2 חודשים בתוך הארץ כמובן.. אבל היכן? לביא
בצפון? בדרום? על גב ההר?
אפרופו.. באם הם ידעו?
תתחיל בראשון, משה - האם ידע? ודאי. קיבל הנחיות ברורות "להעביר את החומר הלאה".
כחלק מההנחיות קיבלו גם ממשיכיו את אותה הוראה.
הגמרא היא רק פלטפורמה עבורנו שלא תשכח התורה שבעל-פה.
התלות במשתנה t איננה חזקה עבור מרבית הנושאים המדוברים כך שקונטקסט היסטורי משמש בעיקר את מי שרוצה להכיר את הדמויות מתוך רגש אליהם ולא בשביל להבין ולחקור אחרי התורה שהעבירו לנו בירושה.
מעניין לשים לב שמצד אחד כמעט לא ידועים פרטים על גדולי האומה לדוגמא רבי עקיבא למעט כמה סיפורים פיקנטיים המשמשים לדוגמא אישית. מצד שני הוראת ההלכה שלהם מפורטת עד פרטי הפרטים והדיונים ה"מינוריים" ביותר.
אפשר ללמוד מזה צניעות וגם מה באמת חשוב.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים מענין מאוד נושא הצניעות דבורה (ל"ת)
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים בחולון, כמובן קורנליוס
אבל אולי אני משוחד :)
את כל החלק השני לא ממש הבנתי. גם בקריאה שניה ושלישית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 15 שנים ו-1 חודשים כולם היו טובים ? Disraeli
לא היו רעים ? גנבים. מושחתים.
לא שומעים הרבה על החברה האלה. מה בידיוק קרה בסדום ?
זה לא בדרום ?
זאת היתה עיר חילונית ? או שלא היו דברים כאלה.
אסור לדבר על זה ? או שזה מיותר. לא לוקח לשום מקום.
גם היום יש טוב ורע.
איך נילחמים בזה היום ? או שלא מדברים על זה מדברים רק על הטוב.
בילבתה אותנו עים הדרום.
חשבתי שזה היה אזור מושחת.
יש עוד מה לילמוד.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים לא כל האנשים בדרום היו טובים, ברור שלא. עצמילי
וסדום לא הייתה עיר חילונית. האנשים בסדום לא היו יהודים בכלל, אז אין מה לדבר עליהם במושגים של דתי-חילוני.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים לוט היה יהודי או לא ? Disraeli (ל"ת)
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים להסיר את הלוט לביא
לוט היה בתקופה של אברהם אבינו.
תקופה בה האלילים שלטו בדמיונם של האנשים.
יעברו עוד שני דורות (יעקב) + 210 שנה (במצרים) לפני שיווצר עם ישראל ויקבל את התורה במעמד הר סיני.
יעברו עוד כמה אלפי שנים עד שיוולד המושג 'חילוני' בעם ישראל כתחליף להמשגה של "צדיקים בינונים ורשעים". וכבר יצאה הקריאה "להסיר את שמות הבעלים הללו(דתי וחילוני) מעל מחנותינו".
אז היכן מומלץ לגור?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים לביא הפכתה את הכערה על פיה. Disraeli
אז מה שאתה אומר זה שבתקופת אברהם לא היו יהודים.
עד שניכרתה הברית בינו לאלוכים.
אז לוט היה מבני ישראל שעדין לא היו למעשה יהודים פשוט שבט ישראל
וכל העינין בסדום הוא ליפני ליפני הברית.
חוץ מכבד את יום השבת. בתורה מסיני יש איזה הוראות שאומרות
שיהודי צריך להיתפלל יום יום.
אולי פעם בשבוע זה גם טוב.
כל התוספות שעדין מוסיפים אותם אתה לא חושב שהם מן מייד ?
ולא הוראות מגבוה.
למה לו יש כובע שחור ולך יש כובע ורוד ?
ואים אתה חושב שלא נישאלתי על זה אז אתה טועה.
זה לא יהודי זה ישראלי אמר לי כל מי שראה את התמונה שלך
עים הכובע הורוד ועים הסיגר.
אני אומר להם זה לא רק יהודי זה יהודי דתי.
לך מפה זה התשובה שאני מקבל.
ירדו הוראות מלמעלה איך יהודי צריך להיראות ?
הנושא הוא מאוד מענין.
היגיע למצב שיום אחד נסעתי לה 770 ישבתי עים הרבי ובמילים פשוטות
זה יבוא לך מתי שזה צריך לבוא.
היקשבתי לפברינגיין כמה פעמים ולא תפסתי כלום.
אז מה ? אני לא יהודי טוב ?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים מה היה בקערה? לביא
נראה לי בפשטות שבתקופת אברהם לא היו יהודים מעצם ההגדרה של העם שנוסד במעמד הר סיני מבני יעקב לשבטיהם.
לעניין הביגוד - יצא לי דווקא להתעניין אצל מספר רבנים מגזרות שונות.
התשובה שקיבלתי היתה אחידה:
תורה אחת לכולנו. הבגד לא משנה. ההבדלים הם מינוריים, לא מהותיים.
עניין התוספות נקרא "הידור מצווה". מהותו היא שאדם משקיע יותר במה שחשוב בעיניו. מנגד נאמר "אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו..." ואני נוהג לסמוך על זה בד"כ ולנהוג בפשטות.
תזכורת, תורה מסיני ניתנה בכתב + הוראות בעל פה.
בעוונותינו נשתכחו הלכות רבות במהלך הדורות ולכן המחלוקות.
בעניין תפילה, אני אוהב להזכיר את דעת הרמב"ן שכל חיוב מצוות תפילה הוא שכשאדם במצוקה, שיקרא לעזרה משמיים ולא יגיד "אני דווקא לא אזעק כי אני כופר". אפשר ללמד כך זכות על מרבית עם ישראל היום שמתקשה להתפלל, כל אחד מסיבותיו. רק מה.. נפסקה הלכה שלא כרמב"ן, כך שיש חיוב 3 תפילות ביום כנגד הקורבנות שאיננו יכולים להקריב עדיין.
מי זה פברינגיין?
אגב, יש לנו מסורת כיצד לזהות יהודי, והיא לא קשורה לצבע הכובע.
שלשה סימנים יש באומה זו: רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים.
זה אנחנו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים הכערה היתה מי הוא יהודי ומי הוא בערך יהודי. Disraeli
בישבילי זה חדש.
או שכן או שלא אין בערך.
אתה יכול להיות יהודי רע כמו שקוראים לי
אבל אתה עדין יהודי.
פברינגיין זה היתוועדות.
הרבה היה מקבל ביחידות אבל ליפני הרבה זמן. היתוועדות היתה בכל מוצאי שבת כימעט.
אבל גם בילתי צפויות
וכמובן ליפני חגים גדולים.
הסכמת הקהל היתה פה אחד. לי לא אשקר לך לא היבנתי כלום.
זה היה תמיד ביידיש עים תירגום לאנגלית.
אבל זה לא מה שלא היבנתי.
לא היבנתי את הנושא כמו החסידים.
חייל שלי מוייטנאם חזר בתשובה וכך אני היגעתי לזה.
כל החיים הם לא היפריעו לי ולא היפרעתי להם.
מעניין ?
כן אני חושב שזה מאוד מענין.
אתה ניראה טוב עים הכובע אל תוריד אותו.
ואני מקווה שלא תיצטרך להחליף אותו בקסדה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 15 שנים ו-1 חודשים רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים. קורנליוס
לביא, אני חלילה לא בא לזלזל בך באופן אישי, אבל אני חייב להגיד - זה העלה חיוך ציני על פניי :)
אם זוהי ההגדרה ליהודי אני בהחלט מבין למה מתכוונים אלו שחוששים להצטמקותו עד כדי הכחדה של העם היהודי
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים פעם לא הבנתי לביא
ראיתי אדם קרוב אלי שמוותר לדיירים בשכר דירה, ולאנשים שונים שבאים לידי ויכוח כספי איתו.
למרות שלא היתה לו בעיה לעמוד על שלו ולהשיג את המגיע לו, היה הולך לקראתם ולא מקפיד עליהם.
לא הבנתי למה בזמנו.
שנים אחרכך התחלתי לקשר.
והיום אני בוחן את האנשים שסביבי ורואה את מעשי החסד הרבים והרחמים.
אנשי ה"שמאל" שמידת הרחמים אצלם גדולה כלכך ומגינים בגופם על מבקשי רעתנו.
את הבושה קצת קשה יותר לזהות, אך גם אותה מזהים אם מסתכלים למקומות המתאימים.
לא מזמן ערכו לכבודי שבת חתן והגיעו כל השבט של הכלה להתארח. חצי רחוב בעיר "לא דתית" למהדרין הפך לבית מלון חם. אל תמהר להטיל דופי בבני ישראל. הם יודעים לעשות רוח ולדבר גבוהה גבוהה, אך בשעת הצורך הם חוזרים למהותם הטבעית ומשילים את הרפש שדבק לאורך שנות ההתחככות באומות העולם.
אלו שחוששים נקראים חרדים. הכובע שלך אמנם מתאים :)
אני מעדיף את הגישה של "במקום בו אין אנשים השתדל אתה להיות איש" ומהכרותי איתך, יש לך את זה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים מקור המילה "יהודי" הוא בשבט/ממלכת יהודה קורנליוס
כיצד לוט ואברהם יכלו להיות יהודים אם השבט הזה אפילו עוד לא נוצר ?
אברהם מוכר במקרא כ"אברהם העברי". אברהם הוא אבי האומה העברית. זאת ההגדרה הכי טובה שאפשר לתת לו.
מבחינת מוצא ושושלת, יהודי הוא מי שמוצאו מגולי ממלכת יהודה. בערך 1000 שנה אחרי לוט ואברהם.
שניהם לא היו ישראלים, אגב, גם מהסיבה הפשוטה שישראל הוא שם נוסף ליעקב, והוא נכדו של אברהם !
נכון שאברהם כרת את הברית, אבל הברית נקשרת לכל עם ישראל (צאצאיו של יעקב, שהוא עצמו צאצא של אברהם), ולאו דווקא לשבט מסויים (יהודה).
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים אז מה עושה אותנו יהודים ? Disraeli
אז היינו אברהמים ואחר כל עיברים
אז יהודים זה אחרי מיצרים ?
אז משה גם הוא עיברי ? אז בהר סיני למי ניתנה התורה.
ליהודים או לעיברים ?
מי יודע.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים שים לב שהתורה שלנו נקראת "תורת ישראל" קורנליוס
הוכחה לכך שהתורה היא קצת יותר אוניברסלית מאשר משהו שמשתייך ליהודים היא שגם לשומרונים יש את התורה.
השומרונים התפצלו מעם ישראל לפני יותר מ 2500 שנה... עוד לפני שממלכת ישראל קמה.
אני לא חושב שזה כזה מסובך לעקוב ולהבין.
המונח יהודי משתייך לדת שהתהוותה לאחר גלות בית ראשון.
אמנם נכון הדבר שהשורשים שלה עתיקים בכ 500-1000 שנה יותר, אבל המינוח יהודי קשור אך ורק לגולי ממלכת יהודה.
אדם, נח, אברהם, יצחק, יעקב, משה, יהשוע בן נון, אליהו הנביא, עשרת השבטים האבודים - כל הדמויות האלה לא היו יהודים מהסיבה הפשוטה שלא הייתה יהדות.
כמו שאמרתי בכותרת - התורה ניתנה לעם ישראל.
הדת שהייתה בממלכת ישראל (ולאחר מכן בממלכת ישראל הצפונית וממלכת יהודה הדרומית) גם היא לא הייתה יהדות. זאת הייתה הדת העברית, או דת ישראל, קרא לזה איך שאתה רוצה.
יהדות ? זה התחיל להתפתח מאוחר יותר. כל נושא כתיבת התנ"ך (לא התורה !), גיבוש ההלכה והזיהוי של "יהודי" שייך רק לתקופה של בית שני ואחריה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים אתה עוקף את לביא בסיבוב. Disraeli
לביא טוען שאנחנו יהודים ממעמד הר סיני.
פיתהום בין רגע הפכנו כולנו ליהודים. זהוא.
השמות שאתה מזכיר כמה מיהם באו אחרי זה. יהושוע בן נון ?
חורבן בית שני.
כל אחד חושב שהמכבים היו יהודים. לא עיברים.
יש תורה ויש תורה ?
אז מה הם קיבלו במידבר תורה עיברית ?
ומה ההבדל בעצם ?
פה עד היום עדין יקראו לך עיברו. אולי יש משהוא בדברך.
ישו היה יהודי או עיברי ?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים ואגב לעקוף את לביא בסיבוב קורנליוס
לי וללביא יש דעות שונות ואנחנו יוצאים מנקודות מוצא שונות לגמרי, אבל ביטוי כמו "עוקף אותו בסיבוב" עוד עשוי להשמע כאילו אני מזלזל בלביא. יש לי הרבה כבוד והערכה אליו, וכל הדיבורים פה זה במסגרת הדיון הזה בלבד.
אני מציג את דעותיי, והוא מציג את דעותיו. בזה זה מסתיים, וחלילה לא משהו מעבר לזה...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים מי אמר שהוא ניפגע ? הוא אמר לך ? Disraeli
אז לי הוא אמר משהוא אחר.
הוא דווקה שמח שיש לך את הסבלנות לענות על כל מיני שאלות
מוזרות.
הכל במיסגרת הדיון.
אף אחד לא מזלזל בך או בלביא.
בוא נמשיך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים אין הרבה מה להסתבך קורנליוס
לדעתי ההגדרה של יהודי, כדת וכ"לאום" (למי שרוצה לראות את היהדות ככזו) נוצרה לאחר חורבן בית ראשון - מינוס 500 לספירת הנוצרים, פחות או יותר.
מה יותר קשה מזה ?
ישו היה יהודי. כי הוא חי לאחר ה"קו" הדמיוני הזה שהצבתי.
המכבים היו יהודים, כיוון שהם גם חיו בערך באותה תקופה.
יהושע בן נון ? הוא שייך בכלל לתקופת ההתנחלות בארץ ישראל.
יהודי הוא בטוח לא היה (לדעתי). הוא היה אחד מבני ישראל.
במדבר קיבלנו את תורת ישראל. שוב - לא מסובך מדיי.
ומה ההבדל ? יש הבדל גדול.
יש גם המון מכנה משותף. ולכן גם לביא מתייחס למעמד הר סיני כמקום בו נוצר העם היהודי.
המעמד הזה בא להציג את השינוי שעבר אותו עם - שקיבל על עצמו את תורת ישראל ואת אלוהי ישראל כאל יחיד. זה גם משותף לדת היהודית... ולכן ניתן לביא טוען שבמעמד הר סיני נוצר העם היהודי. אני טוען שהמעמד הזה מסמל את מה שמשותף גם לדת היהודית, אבל לא רק.
בקיצור - שוב, לפי דעתי - אם אתה רוצה לעשות את ההבדל בין "ישראלי", או "עברי", לבין "יהודי" - פשוט תסתכל מתי קרה חורבן בית שני.
אם אתה רוצה להיות יותר שמרן משמרן - אתה יכול ללכת קצת יותר אחורה - לגלות אשור, בו הוגלו עשרת שבטי ממלכת ישראל הצפונית - שהרי מהרגע הזה לא נותרו עוד "ישראלים" אלא רק "יהודאים".
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים עוד נחזור לזה קורנליוס. זה פשוט והגיוני . Disraeli
אתה לא מעיף דברים באויר.
אני בטוח שיש לך הסבר לכל דבר.
עוד נחזור יש לי אלף שאלות אליך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים ברגע אחד נוצר עם לביא
עם ישראל נוצא ברגע אחד של יציאת מצרים.
רגע אחד לא היה כזה דבר "יהודי" בעולם.
רגע שני - פתאום יש המון כאלו.
לפניכן היו בעולם יחידי סגולה, כל אחד בפני עצמו.
אחריכן היו בעולם עם שלם שזקוק לכל חלקיו בשביל לקיים ולהתקיים.
"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" אנו אומרים בחג הפסח ובזאת בעצם מחדשים את הקיום של עם ישראל.
לא רק אבותינו יצאו מאותה גלות וקיבלו חרות עולם, אלא גם אנחנו.
בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא בפועל ממש ממצרים
(ראה מסכת פסחים קטו:)
לשאלתך: מה עושה אותנו יהודים..
מי עשה, ומתי עשה - התשובה למעלה. ידועה וברורה.
מה עושה - ההתייחסות שלנו לתורה ולמצוות והחיבור של על אחד לשאר חלקי העם.
טענות שמביא קורנליוס על כך שיהודי קשור דווקא לגולי ממלכת יהודה מגיעות מההסטוריונים של אומות העולם שאין בידם מסורת אבות ולכן מנחשים ניחושים ולוקחים את הטפל כעיקר.
גלגול השם מיעקב לישראל, ומעם ישראל ליהודי כפרט מעניין (את אבשלום קור) אבל לא נוגע לעיקרו של עניין.
דומה הדבר לכך שאנו ניגש למקסיקנים ונספר להם על קורותיהם לפי ממצאי מחקר שנערוך. אם ניחושינו יסתרו את מה שהם יודעים שקרה, במקרה הטוב הם יצחקו לנו בפנים.
ובמקרה יש לנו מידע מפורט למדי שעבר מדור לדור (עם מערכת תיקון שגיאות נפלאה) לגבי ההתרחשויות.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים ואתה עדין לומד יום יום משהוא חדש. Disraeli
ואף פעם לא תגיע לידיעה מושלמת של הנושא.
בלי קשר.
תמיד חשבתי שזה יותר מידי טוב פה.
כל התנאים ליצור חיים המרחק המושלם שלנו מהשמש.
לא יותר מידי לא פחות מידי.
צורות החיים המושלמות שאפילו דרווין לא יכול להם. מוכרח להיות משהוא
מאחורי ההיתפוצציות התרמו גרעיניות שיש בשמש
אבל מי שעשה את זה. יש לו זמן לשחק איתנו.
הרי כל התורה מבוססת על הבריאה.
השאר זה סיפורים אמיתים או לא אני לא יודע.
כשזה מגיע לגודל שכזה מדענים בדרך כלל רק מנחשים.
שבחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו.
למה לא בחר בסינים ?
ואים אנחנו כל כך טובים למה הושיב אותנו בחור הזה.
ולא נתן לנו פלנט מישלנו הפלנט היהודית של העם הניבחר.
הרי בישבילו זה נעשה בנשימה קצרה.
הניסתר הוא יותר מהגלוי.
אתה לא עוצר ושואל את עצמך לפעמים הי מה אני עושה ?
ומה אים אני באמת לא צודק.
ועל אחת כמה וכמה אים אני באמת צודק
אולי כדאי שהעבוד שעות נוספות להסביר את זה יותר.
אף אחד מאיתנו פה לא היה במעמד הר סיני.
אחרי הכל אנחנו עוקבים אחרי סיפור שנימשך ונימשך.
לוחות הברית אני מבין שהיו בבית המיקדש הראשון.
האגדה מספרת שהם הוברחו החוצה בזמן. לאן ?
ואיפה הם היום ?
זה היה סותם כמה מיליוני פיות של יהודים ולא יהודים.
אז מה.
מותר לישאול או אסור לישאול ?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים ושאינו יודע לשאול לביא
נראה לי שאצלנו ממש מעודדים לשאול.
עושים מזה טארררם גדול בפסח עם כל מיני שינויים רק כדי שנשאל.
לא חושב שמשהו באמת היה סותם פיות. ההסטוריה מראה לנו אחרת.
רק יצאנו ממצרים, מגיעים להר סיני, טראח אין לנו סבלנות ובונים עגל מזהב.
מקבלים אוכל חינם שמשביע במדבר - אנחנו מתלוננים שהוא לא ככה ולא ככה.
כמעט מגיעים לארץ, טראח אנחנו מתחילים לרנן עליה שהיא לא מה שציפינו.
ועוד דוגמיות לרוב.
בעיני זה תהליך גדילה שצריך להתמצות וכנראה שאי אפשר לעקוף אותו.
פחות או יותר כמו שאתה יודע שהילד שלך יעשה בעיות בגיל ההתבגרות, ולאחר מכן ירגע.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים אוי אתה הולך לקבל שאלות. Disraeli
בכיינים ?
זה מה שאתה אומר ? עם ישראל בכיינים. את אמריקה לא גיליתה לנו
כל הזמן מדברים רק על אוכל.
במידבר בעיר בכל מקום. מה אתה חושב שהם שתו במידבר ?
רק מים ?
מה הפלא שהם בנו עגל.
ניראה אותך שותה רק מים. בלי קפה חם בבוקר. בלי קולה קרה עים לימון.
בלי בירות קרות. בלי מילקשייק.
רק מים.
תאמין לי גם אתה הייתה בונה עגל.
יש לך משהוא כתוב על זה או שניצטרך ליפנות לקורנליוס.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים מה אנחנו יודעים על חטא העגל ? קורנליוס
"וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ"
אתה מכיר את המיתולוגיה היוונית. נכון ? איך קראו לאבי האלים שם ? זאוס.
הייתה גם מיתולוגיה כנענית. זה נושא שנחקר רבות והיום מכירים אותו היסטוריונים, ויש אינספור תיעודים לכך.
אבי האלים במיתולוגיה הכנענית נקרא בשם הפשוט - אל. האל העליון. והאל הזה יוצג על ידי... שור ! ולכן לא פלא שהעם רצה אליל בדמות עגל (שור צעיר, רך ונקי מחטאים). על פי סברה אחרת, אגב, העגל מייצג את בנו של אותו אליל שנקרא אל, והבן הזה הוא בעצם שלב מוקדם של אלוהי ישראל שאנחנו מכירים היום.
הדבר הפשוט שעם ישראל עשה הוא לבקש מאהרון שיבנה להם ייצוג גשמי לאותו אל שהם הכירו ועבדו. לא אותו אל טרנצנדנטי שאנחנו מכירים היום. האל שהם הכירו היה סוג של אליל.
לדעתי, סיפור מעמד סיני בכלל בא להציג את הטרנספורמציה שרצו לעשות כוהני הדת - מאלילים גשמיים שניתן לעשות פסלים שלהם ולעבוד אותם - לאל שנמצא "מעל", ואינו מוחשי.
אני אפילו יודע שיש בגמרא איפשהו דיון שטוען שחטא עגל הזהב היה פחות נורא מחטאים אחרים של עבודת אלילים (נדמה לי שדובר שם על חטאיו של אחאב שנגרר אחרי אשתו איזבל). ולמה ? כי סך הכל העם כן רצה לעבוד את אלוהים - פשוט בדרך אחרת ממה שמשה ואהרון רצו שיעבדו אותו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
-
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים בערך. עצמילי
אברהם אבינו היה מגייר את האנשים סביבו - אז ברור שגם את לוט הוא גייר. לעומת זאת, סביר להניח שאת אנשי סדום אברהם לא גייר - אומרים לנו שהם היו אנשים רעים וחוטאים, ברמה כ"כ עמוקה שה' החליט להחריב את סדום. הסיבה שלוט ישב בסדום היא שבין הרועים שלו לרועים של אברהם נפתח ויכוח איפה לתת לצאן לרעות - הרועים של לוט רצו לתת לו לרעות בשדות ששייכים לאנשים אחרים, והרועים של אברהם לא רצו לגזול את אזורי המרעה. לוט ואברהם החליטו להיפרד ולוט עבר לשבת בסדום - כנראה בגלל שהיו בסביבתה אזורי מרעה טובים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים אז אנחנו חוזרים לכסף ? זה מה שאת אומרת ? Disraeli
בערך.
יש יהודים שניקראים בערך ? זה שלך ? או של הרב יעקובוביץ ?
מה בידיוק היה בסדום שאין היום בניו יורק ?
וכולם רוצים לבוא לפה.
על הגיורים שהיה עושה אברהם אומר לך את האמת אף פעם לא שמעתי
אז איפה תשימי אותי ?
בין הטובים ? בין הרעים ?
או אולי גם אני בערך.
עצמילי. זה באמת חדש חדש בישבילי. לא ידעתי אפילו שיש דבר שכזה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים ה"בערך" התייחס למושג של "יהודי". עצמילי
פחות או יותר הדיון שהולך בהודעות מעליי - עדיין לא היו יהודים, אבל הם כן האמינו בה' ולא באלילים. לכן הגדרתי את זה כ"בערך".
ולגבי סדום וניו יורק - זה שאנשים רוצים לבוא למקום מסוים לא הופך אותו למקום טוב. יכול להיות שהוא קורץ לאנשים, אבל זה לא אומר שהוא טוב.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים יופי שחזרת. בואי ניראה מה קורנליוס חושב על זה. Disraeli (ל"ת)
-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים גאוגרפיה רוחנית! נולי
מאחר ונראה לי שמיציתם את נושא הדרום והצפון חשבתי שאולי היום בערב תשעה באב אביא זוית ראייה שונה לנושא הזה שאולי תהווה איזה סכום קצר. ומאחר ואתה קולונל די מתעניין ברוחניות ומלא בשאלות תקבל מענה קטן על צפון ודרום והפעם מהזוית הרוחנית...
ארץ ישראל
על פי הקבלה קיימת נשמה כוללת
את כל הנשמות שנמצאות על פני החלד,
אם כן מדוע לא נרגיש מחוברים בינינו?
כי מעטפת אנוכית חוצצת בעדינו...
המקובל כתב ספרים מפני שמטרתו
היא להדריך אדם שיגלה את נשמתו,
לחבר אותו הישר לשאר הנשמות
דרך מדרגות הנקובות אף בשמות.
כל אדם אשר רוצה להגיע לבורא
ולקבל תכונה של נתינה לא במקרה,
יגיע לרצון כזה שפרושו הוא ארץ
אל ישראל ישר-לאל בחשק ובמרץ...
הר חרמון טהור ורם הוא יחשב לכתר,
הגולן הוא "אור חוכמה" ומגיעים ליתר,
הכנרת אור בינה אור נתינה שופעת,
אל המרכז - ירושלים שללב נוגעת.
היא החלק הרביעי יפה ונהדרת
ומיצגת רוחנית את ספירת תפארת,
ואחרונה דרגת מלכות שמשנה כוון,
מים המוות מגיעה הישר לגמר תיקון...
אכן גם לפי הקבלה הדרום מסמל את המקום עם הרצונות הכי גדולים
של האדם לנהנתנות ולעושר, בקבלה רצון זה נקרא עביות, ככל
שהעביות גדולה יותר, כלומר הרצון האגואיסטי גדול יותר כך
יש בסיס רחב יותר להגיע לרוחניות. גם שמעון בר יוחאי
ביום גילוי נשמתו ספר על עצמו: "הרגשתי כשמעון מן השוק"...
מאחלת לכל חברי סימניה הצמים צום קל ושלא נשכח את התקווה
הגדולה של כלנו להמיר את שנאת החינם לאהבת חברים ונחזור להיות שוב "כאיש אחד בלב אחד"...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 15 שנים ו-1 חודשים יש הסבר לכל דבר. Disraeli
אים את חושבת שהיבנתי משהוא.
התשובה היא לא.
אז לפי הקבלה זה הכל מיסתובב מסביב לארץ ישראל ?
מה עים קונגו ?
מי הם המקובלים ? שאת מזכירה פה.
באיזה תקופה הם חיו ? ומה עושה אותם יותר טובים מהתאוריה של
קורנליוס ?
זה הכל מילים יפות אולי אפילו מאוד יפות.
אבל לאן הם מובילות ? לארנק ?
יש לי חבר בהוואי שכל הקהילה שלו בטוחה שהוא ירד משמים.
לטהר אותם ולהכין אותם ליום הגדול.
היום שכל המערכות בגוף מיתמוטטות עים מזיקנה או ממחלה כואבת
וביום הגדול הוא מבטיח להפגיש אותם איתו.
אבל בנתיים יש לו הוצאות שוטפות ובילים לשלם.
והוא מצפה מהם שהם יעזרו לו לשלם אותם.
היום הוא לא צם.
אני בכלל חושב שהוא אף פעם לא צם.
אבל הוא תמיד שמח.
הי. אחרי הכל הוא מדבר עים אלוהים כל יום.
על פי הקבלה הדרום זה איפה שיש את הזהב ?
אני עכשיו בדרום בואי ניראה מה יהיה.
אני עוד לא שבוי בזה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-