אכן דומה שיש כאן *פרדוקס מושלם*
שאם "הכל צפוי?" מה עוזר לנו ש"הרשות נתונה"
כבר עמדו על כך קדמונים ש"הרשות נתונה" משמעה זכות הבחירה. (לא כולם מסכימים, אך מדאורייתא, בהחלט יש זכות בחירה)
"הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה *וּבָחַרְתָּ* בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (דברים ל).
וכששאלת, בצדק רב: "למי? למישהו כמוני?.
כן! למישהו כמוך וכמוני עם כל התהיות והבהיות המוצדקות, והניגוד החריף בין "זכות הבחירה" לבין הכל צפוי".
ומי אמר שהרשות נתונה דווקא לך או לי?
אולי הרשות נתונה למי שהכל צפוי בידו, והרשות נתונה לו לשנות את גזירתו. (כמשל בלבד)
כדאי לעיין היטב בהלכות תשובה להרמב"ם, בסיפא של הלכה ד' בפרק ה' וכן ובעיקר הלכה ה'
אשר בה הרמב"ם מעמיק את הקשר בין זכות הבחירה, למרות שהכל צפוי.
העלית סוגיה חשובה, בדרך מאוד מעניינת דרך הפן האישי, וההתמודדות מול שני קצוות מנוגדים.
אפשר גם לעיין ב"מורה נבוכים" (פרק י"ז) בעניין זה, על הקשר בין זכות הבחירה וההשגחה העליונה.
אהבתי מאוד. תודה לך.
בהחלט - אמונה!
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה