פורומים » סיפור שכתבתי
כתבת סיפור למגירה? זה הזמן לשתף את קהילת הקוראים הישראלית ולקבל חוות דעת.
כתיבת הודעה חדשה בפורום סיפור שכתבתי
» נצפה 291 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 3 שנים ו-10 חודשים שאלה מנדוס
איך להכניס את הקורא למתח? אף פעם לא הצלחתי ליצור תחושה של מתח, איך עושים את זה? אשמח אם תעזרו לי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 3 שנים ו-10 חודשים קראתי את תגובתה של sunshine וחייכתי. היא טרחה הרבה מאוד למענך... בת-יה
אבל חושבת שמה שהיא כתבה לא יעזור לך אם אתה שואל שאלה כזאת.
בסוף הספר "הרוזן ממונטה כריסטו" שכתב אלכסנדר דיומא (הספר המלא)
כותב הרוזן כך: "... ואל תשכחו, שעד היום בו יואיל אלוהים לגלות את העתיד
לאדם, תצטמצם כל החוכמה האנושית בשתי מילים אלו: "לחכות ולקוות!" ..."
ומכאן שכל החיים שלנו הם סוג של מתח. החל ב'אם הילדה שאני אוהב תשים לב אלי'
או 'אם יהיה לי מחר כסף לקנות את הספר שאני רוצה ועד ל"הנוסע השמיני".
ואם את הלא מכיר נושאים אלה - מוטב לחכות ולקוות ...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 3 שנים ו-10 חודשים מצחיק אותי שאתה חושב שאנשים פה יכולים לענות לך סייג'
בכל אופן, אני אנסה לענות, למרות שאני באמת לא מוסמכת ללמד אף אחד.
התשובה האמיתית הכי טובה שיש היא: תקרא ספרים מתוך כוונה ללמוד מהם שיטות שונות.
כי אין תשובה אחת לאיך יוצרים מתח, לכל כותב יש את הסגנון שלו, וגם לא לכל כותב זה עובד.
לפעמים אתה יכול להוסיף כל מיני טריקים שיגרמו למישהו אחד להיות במתח, אבל למישהו אחר להרגיש שהסיפור צפוי ומשעמם.
אז באמת, אל תשאל אף אחד, פשוט תכתוב איך שאתה חושב שמתאים לסיפור שלך.
ובכל זאת, זה לא שאין שיטות מוכרות לאיך ליצור מתח.
קודם כל אתה צריך לוודא שאתה מבין מה זה אומר להיות במתח, ובאיזו צורה אתה רוצה שהקורא שלך יהיה במתח בהתאם לז'אנר שבו אתה כותב.
אם תחשוב על זה, בז'אנר הרומנטי למשל, גם יש מתח מסוים...אני מנסה לחשוב על דרך טובה לנסח את זה מבלי שזה ישמע כמו תוכן ל18+
אוקיי, כשנערה בת 14 קוראת ספר, כל מה שחשוב לה תכלס זה אם מושא האהבה חתיך, עצם זה שהוא חתיך ברמה מגוחכת...זה כבר מוסיף סוג של מתח, בעיקר אם יש לו אופי מסתורי או צד אפל(זה כבר ז'אנר קצת אחר, אבל יש גם תוכן כזה שהוא לא 18+)
בכל אופן, אז על איזה סוג של מתח אנחנו מדברים?
האם אנחנו רוצים שהקורא יעצור את הנשימה שלו?
שהוא לא יוכל להפסיק לקרוא?
שהוא יפתח ציפיות גדולות ואז יפחד שאולי הדברים לא יתרחשו כמו שהוא רוצה?
האם אנחנו רוצים שהוא יפחד?
בז'אנרים שונים יש סוג שונה של מתח, ואם אתה כותב סיפור הרפתקאות למשל, אז אתה די צריך להכיר את הכל.
אם יש בסיפור גם אהבה, גם הרבה אויבים שמנסים להרוג אותך, גם יצורים אפלים שאמורים להפחיד - אתה צריך לשזור בעדינות את סוג המתח המתאים לרגעים האלה.(ולדעתי גם חשוב לשמור על הפוגה קומית, אני אישית לא אוהבת להיות במתח כל הזמן)
הדרך הכי טובה זה לקרוא ספרי מתח, אבל זו גם הדרך הארוכה.
בכל אופן, עכשיו אני אהיה יותר נקודתית...
סיכון, ציפייה, סיבוך, ו"קליף האנגר".
אני חושבת שהקליף האנגר הוא הכי מוכר, וזו שיטה מאוד זולה שיותר מדי אנשים משתמשים בה, אבל היא אכן עובדת אם המטרה שלך היא לגרום לאנשים להמשיך לקרוא ולא להתעייף מהסיפור.
אם אתה עושה את זה כמו שצריך, זה אפילו יכול להיות משהו להתגאות בו.
הרעיון הוא, שכל פרק נגמר ב"קליף האנגר", תחושה של מתח, משהו לא פתור, הפתעה בלתי צפויה שאנחנו חייבים לעבור לפרק הבא כדי לקבל את התשובות וההסברים שאנחנו רוצים.
חשוב מאוד לבחור את הסוף של הפרקים שלך, לא כל פרק צריך להסתיים בצורה מותחת...לפעמים אפילו איזושהי רגיעה, נקודה למחשבה, הרהור של הדמות הראשית...זה יכול להיות הרבה יותר טוב מאיזושהי הפתעה.
אבל אתה שואל על מתח, אז אני אעבור הלאה...
סיכון: אם אין מה לאבד, זה לא מרגש.
אני אישית אוהבת לקרוא על תחרויות, כי תמיד יש מה להפסיד, אז תחשוב על זה ככה...סיכון זו התחושה הזאת של "אני יכול להפסיד משהו כאן, זה חשוב שאני אצליח".
וזה יכול להתבטא גם בדברים הקטנים כמו להזמין מישהי לדייט, או להשיג את השמלה המושלמת.
כל עוד זה חשוב לדמות הראשית...זה יהיה חשוב גם לקורא, כלומר, בהנחה הוא מתחבר לדמות הראשית.
ציפייה: כשאתה מרגיש שמשהו עומד לקרות.
בז'אנר הרומנטי, זה די מובן שהציפייה היא לנשיקה או הצעה רומנטית.
אבל אם לתת לך דוגמאות למשהו יותר כללי:
- דמות שמעמידה פנים שהיא מישהו אחר כדי לרגל אחרי קבוצה של אנשים שאם יתפסו אותה, אין לדעת מה יעשו לה.
- כשדמויות אחרות, מסתירות דברים, ואין לדעת מה זה יכול להיות...הדוגמא הכי מטופשת שאני יכולה לתת לך...אבל אני חושבת שהיא קלה להבנה: לחשוד אם אולי הגבר החיוור הזה, שמתנהג מוזר, ולא מתקרב לשום, הוא אולי ערפד.
סיבוך:
- משולש אהבה.
- איבוד של חפץ חשוב ברגע חשוב.
- מישהו מגלה את הסוד האפל שלך, ועכשיו כולם שונאים אותך.
- הבחורה שהזמנת לדייט לא הגיעה, ולמחרת אתה מגלה שאף אחד לא יודע איפה היא, ושיש סיכוי שהיא נחטפה.
קיצר, זו לא שאלה פשוטה השאלה שאתה שואל.
ובפעם הבאה אני גם ממליצה לך לכתוב אותה בפורום אחר, אחרת אנשים יתחילו להתמרמר על כך שאתה משתמש באתר הזה לא נכון.
אם תשאל אותי השאלה שלך שייכת לפורום א כללי, ורוב הסיכויים שאם תשאל שאלות בנוגע לכתיבה שם בעתיד, אף אחד לא יענה לך...
אז הכי טוב שפשוט אל תשאל אף אחד מכאן.(זו עצה שלי, אבל תעשה מה שבראש שלך)
אם יש לך ממש הרבה שאלות על כתיבה, פשוט תקרא ספרים על כתיבה...הספר שאני חושבת שאולי יעזור לך הוא "איך כותבים סיפור" של אורי פרץ-שרון.
בהצלחה, ומקווה שנתתי לך לפחות עצה אחת טובה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-