פורומים » אקטואליה
נושאים חמים המעניינים אותנו
כתיבת הודעה חדשה בפורום אקטואליה
» נצפה 911 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים לציון שבוע האישה הבינלאומי. מדבריה של פרופסור רחל אליאור, לשעבר ראש החוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית: פרפר צהוב
השליטה של גברים יהודיים בעולם המסורתי על נשים יהודיות בכל קהילות ישראל היתה באמצעות שבעת הכלים המשעבדים והמפלים הבאים, שאפשר לדמות אותם לסורגי הכלוב הפטריארכלי שבו נכלאו ילדות, נערות ונשים כל חייהן עד לא מכבר:
1) הבורות הכפויה על ילדות, נערות ונשים ‘בעם הספר’ שלימד את כל הבנים היהודים לקרוא בלשון הקודש, והשאיר את כל הילדות בבית בלי שום מסגרת לימוד והפך אותן לאנאלפביתיות בקהילות רבות.
‘,
2) נישואי השידוך הכפוי בגיל הילדות, בעשור הראשון לחיים ובראשית העשור השני, תמורת מוהר הבתולות ששילמו החתנים הלהוטים לאבות החמדניים שמכרו את בנותיהן למרבה במחיר.
,
3) באמצעות שמירת הירושה רק לבנים ולא לבנות וקביעה שכל כסף שאישה משתכרת מעבודתה שייך רק לבעלה המפרנסה.
4) באמצעות שלילת כל מעמד ריבוני מנשים כישות משפטית אוטונומית והטלת איסור מוחלט על הצבעה או היבחרות של נשים לכל מסגרת קהילתית, לצד איסור מוחלט על דיבור ברבים של נשים בכל מוסד ציבורי. ׳כל כבודה בת מלך פנימה׳...
5) באמצעות חוקי צניעות שחייבו אותן להישאר בביתן תחת שלטון בעליהן ופקחו על לבושן ועל תכיפות יציאתן מהבית. המשמעות של הצניעות הכפויה על נשים היתה השארת כל המרחב הציבורי- פוליטי- השכלתי- יצירתי - כלכלי לגברים בלבד.
6) באמצעות היתר לכפות עליהן באלימות את מילוי חובותיהן לבעלים המפרנסים אותן. חובות שכללו את כל עבודות משק הבית ללא מים וללא חשמל על בסיס יומיומי תוך כדי הריונות תכופים, הנקה וגידול ילדים, כמו שאמר הרמב״ם לגבי נשים שאינן ממלאות את חובותיהן לבעליהן בהלכות אישות כה: ׳כופין אותה בשוט׳. כדאי תמיד לזכור שהמילים שפחה ומשפחה מאותו שורש, ולא בכדי.
7) קביעה שלגבר זכות אלוהית למשול על אשתו כל חייה בשם הפסוק הידוע, פסוק העונש והקללה מסיפור גן עדן המיתולוגי : ״והוא ימשול בך״.
שלילת כל חירות וריבונות מנשים לצד לידה בייסורים ואיסור לעזור ליולדות במכאוביהן ויסוריהן באמצעות הרדמה או משככי כאבים, היה חלק מהסדר הפטריארכלי כי אלוהים אמר ש׳בעצב תלדי בנים׳
הו הו איך שהם משלו: אלימות במשפחה, שידוך כפוי בילדות, אונס פדופילי, בורות כפויה, עוני כפוי, גזילת הירושה, הרחקה מכל סמכות או מסמך כתוב, עבודת פרך, מכירת נשים לזנות, צניעות כפויה, השתקה , תלות מוחלטת, בורות ודממה, העולם הנהדר של העבר לפני שנשים זכו ללמוד ולהשכיל, לרשת, לבחור ולהיבחר, לצאת לעבוד כרצונן, ללמוד ולהרוויח ולנהל את חייהן כרצונן. אל תתגעגעו לשום עולם מסורתי מפלה ומשעבד, מכה ומשתיק את שפחות המשפחה.
תודו בכל לב לכל הנשים שנאבקו על זכותן של כל הנשים ללמוד ולעבוד, לבחור ולהיבחר, להינשא כבחירתן וכרצונן ולנהל את חייהן כרצונן.
הילחמו נגד כל אפליה, שיעבוד, כפייה ואלימות, אל תסכימו לשידוך כפוי, לכפיפות לבית הדין הרבני המפלה או לשום ביטוי כפוי בעל פה או בכתב, בחוק ובנורמה של הסדר הפטריארכלי המפלה, המדיר, המשתיק והמשפיל.
הילחמו עבור שוויון וחירות, חופש בחירה, חופש לימוד, חירות ביטוי וחופש עיסוק. אל תצביעו למפלגות שאין בהן נשים או למפלגות שתומכות בהנצחת כפיפותן של נשים דרך חוקי המעמד האישי בבתי הדין הרבניים.
היאבקו למען הפרדת הדת מהמדינה ולמען חוקה דמוקרטית ליברלית המבטיחה שוויון מלא לכל האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים ... The Wolf
אני חייב לדייק את כבוד פרופסרותה רחל אליאור:
1. נשים היו כל כך בורות וטיפשות ונמנעה מהן השכלה - שאבוי ואבוי - אפילו בארצות מזרח ה"פרימיטיביות" היו בנות שירשו את אביהן והיו ראשות ישיבה ורבניות ואפילו פילנתרופיות (!!!)
2. ע"פ ההלכה - אסור לכפות על נערה/אישה להתחתן. (לומדים זאת אגב, מהסיפור המפורסם על רחל ואליעזר - עבד אברהם).
3. לכן נשים גרושות קיבלו מזונות עבורן ועבור ילדיהן, תרומות ניתנו לאלמנות ויתומים, ובל נשכח שאם לאב כלשהו היו רק בנות - הירושה הגיעה ישירות לבנות (רפרנס: בנות צלפחד).
4. עייני ערך: דבורה ומרים. כפי שצויין בפסקה הראשונה - היו נשים שכיהנו כראשות ישיבה ורבניות. שנית - עייני ערך: שרה, רחל, לאה ורבקה (כדוגמאות הבולטות ביותר, אך יש עוד רבות וטובות) - שהוכיחו שלנשים דרכים משלהן לקבל את מבוקשן...ושוב ציטוט שהוצא מהקשרו.
5. נשים יהודיות שהיו הולכות לבדן היו סובלות מהתנכלויות של גויים, נאנסות ואף נרצחות, לכן ננקטו אמצעי זהירות כדי למזער מקרים אלו.
6. לפי הדת היהודית - לבעל אסור לאנוס את אשתו, מה שאין כן באיסלאם למשל...
הציטוט של הרמב"ם הוצא מהקשרו לחלוטין.
7. שוב אמירה לא מדויקת, אדם וחוה מעולם לא היו יהודים ולכן כל אמירה אלוהית שנאמרה להם לא ניתן ליחס ליהדות, יותר מכך - יש יותר סיפורים על נשים יהודיות שהחליטו, עשו, למדו ולימדו עד כדי כך - שבזכותן יש היום יהודים בעולם.
בעקבות אי דיוקים אלו של כבוד פרופסורותה אני חושד שהמסקנה אליה הגיעה שגויה מיסודה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים אני לא בקי מספיק בתחום כדי לקבוע מה היה מצבן של הנשים בקהילות המסורתיות, אבל.. פרפר צהוב
דבר אחד בולט בתשובתך הוא שדוגמאות רבות שהבאת מתייחסות לדמויות בתנ"ך, בעוד שנראה שרחל אליאור מתייחסת לתקופה אחרת לגמרי. כמו כן, אם ישנן כמה דוגמאות הפוכות למה שהיא הביאה (למעשה לא היא ולא אתה לא הבאתם דוגמאות מדוייקות לדברים שאמרתם, מלבד הדמויות מהתנ"ך שהבאת ואינן רלוונטיות).
1. השאלה מה היה רווח, לא אם היו מקרים יוצאי דופן.
2. אם משהו נאסר בהלכה או בתורה אין זה אומר שהוא לא בוצע בפועל.
3. התייחסת לדברים שונים ממה שאליאור התייחסה, למעט המקרה של בנות כאשר אין בנים יורשים.
4. יכול להיות שהיו, אך האם זה היה מנהג נפוץ? היום, לפי מה שידוע לי, אצל האורתודוכסים רבנית היא אשת הרב ולא רב בעצמה. היא אולי יכולה להשיא עצות לנשים אך לא לגברים. דווקא בזרמים לא אורתודוכסיים יש רבה שהיא מתפקדת באמת כרב קהילתי.
5. יש הבדל בין השאת עצות לבין כפיה בפועל, גם אם נדמה לכופה שזה מטעמי דאגה לבנות. זו לא החלטה שלו.
6. היה כדאי שתפרט מה הקשרו של הציטוט מהרמב"ם אם הוא הוצא מהקשרו, אך בכל מקרה אין להתעלם מכך שהבעל הפך להיות סמכות שופטת ומבצעת כלפי אשתו על פי פסיקת הרמב"ם. יש כמובן גם דעות אחרות מאיסור הכאת נשים ועד חיוב הכאת נשים, כפי שאפשר לראות כאן: https://www.bac.org.il/society/article/violence-against-women
בכל מקרה יש כאן התייחסות לאשה כאל רכוש הבעל.
7. "אל האשה אמר הרבה ארבה עצבונך והרנך בעצב תלדי בנים ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך" (בראשית ג, טז). מה משנה ההגדרה של האם אדם וחווה היו יהודים? זו התפלפלות מיותרת. זה צו אלוהי, לא? שהאשה תהיה שפחה שמשתוקקת אל אדונה, שיכול לעשות בה מה שאדון יכול לעשות בעבדיו ושפחותיו.
כל הדיבורים היפים והפרשנויות המעניינות ל"ברוך שלא עשני אשה", למשל, נראים כתירוצים להסביר דברים פשוטים בדרך עקומה. הרי כל גבר מאמין שואף לבנים שיגידו עליו קדיש. במפלגות החרדיות שמדירות נשים אין אף נציגה בכנסת, ועדיין נשים ממשיכות להצביע להן כעדר, במקום להצביע למפלגות ליברליות ושיוויוניות. איפה יש רבנית אורתודוכסית שגברים באים להתייעץ איתה בענייני הלכה וכמה נשים לומדות בישיבות לתפקיד רבה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים נ.ב. The Wolf
הסיבה שהתייחסתי בעיקר לדמויות מתקופת התנ"ך היא כדי להראות שהבסיס של הדת היהודית ביחסה אל נשים הוא שוויוני ואם אלו הקווים של הבסיס הרי גם עמודי התווך בנויים על אותו בסיס. בגלל זה יש רוב של פרשנים שמתנגדים ליחס משפיל ומבזה של נשים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 4 שנים ו-7 חודשים גם אני לא. The Wolf
אבל הרעיון מאחורי התגובה שלי היה להראות שהדוגמאות שהיא הביאה אינן מבוססות דיין כדי להגיע למסקנה שהיא הגיעה אליה בסוף וכן, השתמשתי באותה תצורת דוגמאות שהיא השתמשה כדי להמחיש זאת ביתר שאת.
לגבי הבאתי דברים מתוך התנ"ך - בתור ה-ספר של המורשת היהודית ומכיוון שיש בו את כללי ורוח היהדות - מצאתי לנכון להביא אותו - כל כך ישן, כל כך עתיק ובכל זאת שם נמצאת התמצית לכל היהדות.
אפשר לחפור בהיסטוריה ולעשות חיפושים מעמיקים כדי למצוא דוגמאות "יותר אקטואליות" לי אין כרגע פנאי לעשות מחקרים כאלו ולכן הלכתי למקור שאני מכיר קצת יותר טוב.
1. מי קבע שההיסטוריה כל כך מדייקת בתיאוריה שהנחת היסוד שלך היא שלא רווח שנשים היו משכילות בקרב היהודים?
יכול להיות מאוד שאותן נשים שסתמו להן את הפה היו המיעוט ולכן ההיסטוריה זוכרת אותן יותר טוב.
ובכל מקרה לדעתי האישית וההגיונית - אם כל כך לא רווח שנשים יהודיות היו משכילות - איך זה שבכל זאת הגיעו כמה מהן לדרגות כאלו? אם עד כדי כך נשים היו מקופחות ולא מחונכות - הייתכן שבכלל היו מעלים על הדעת לתת לאישה לנהל ישיבה? דווקא בגלל ש"מיעוט נשי" הגיע לעמדות כאלו גבוהות מלמד שהיחס לנשים בחברה היהודית היה יותר שוויוני מהיחס של הגויים לנשים.
2. מי שביצע בפועל או שהנסיבות היו קיצוניות להחריד (כמו בתימן) או שמי שביצע לא הבין את המשמעות של להיות יהודי ברוח התנ"ך.
3. תראה לי דת אחרת שכל כך דאגה לגרושות, יתומים ואלמנות כמו היהדות - רק זה מעיד על כך שגם אם הכסף לא נשאר אצלן הן נהנו מיתרונותיו.
נשים ניהלו את משק הבית - סדר, ניקיון, בישולים. כל כך מופרך לחשוב שהנשים שילחו את בעליהן או הלכו בעצמן לקניות ומאיזה כסף בדיוק שילמו?
4. עצם זה שהרבנית מייעצת לקהל נשי הופך אותה לסמכות, ומכל מקום מפריך את הטענה של הפרופ'. תתפלא, אך במרוקו של המאה הקודמת הייתה ראשת ישיבה (אורתודוכסית!!). היו רבנים שלא היו להם בנים זכרים - והעבירו את ידיעותיהם לבנותיהם שיעבירו לדורות הבאים...
כך שבכל מקרה עצם הקיום מפריך את טענותיה של הפרופ'.
5. אני רוצה לראות אותך ואת בניך ונכדיך שולחים את הילדות שלכם לבית ספר שבו יש מורה פדופיל, ביודעין ורק "משיאים להן עצות" ולא כופים עליהן מעבר לבית ספר אחר.
6. מכל מקום הרמב"ם היה רק פוסק אחד מיני רבים...ומתוך הכתבה שאתה הבאת משפט המפתח מבחינתי:"אף על פי שהמסורת ההלכתית המרכזית שוללת אלימות נגד נשים ופוסקים רבים מתבטאים באופן חריף כלפי בעלים מכים," - "המסורת ההלכתית המרכזית" ולא רק זאת גם:"פוסקים רבים מתבטאים נגד..." - אלו שמתבטאים בעד אלימות נגד נשים הם מיעוט, דהיינו לא רווח. דהיינו מצאתם מיעוט לחגוג עליו, אז חוגגים וכל אחד שחובש שטריימלאעך ופאותאעלך הופך להיות מכה נשים ומתייחס אל אשתו כאל רכוש. אז תחליט - או שמסתכלים על מה שרווח באותן תקופות או שמסתכלים על המיעוט, או שמסתכלים על התמונה הכוללת. בפסקה ה1 כתבת ש:"השאלה מה היה רווח..." אז אל תביא דעת מיעוט ותגיד שזה הרווח.
7. משנה ואפילו מאוד.
כי השיח הוא על הדת היהודית המסורתית והיחס שלה לנשים.
עזוב שזה לא ציווי אלוהי, זו אמירה אלוהית - "אל האשה אמר", לא "אל האשה ציווה", לא "אל האשה דרש".
זו אמירה שנועדה לעדכן את האישה בעונש שאלוהים נתן לה. לא ציווי, לא חיוב, לא כל דבר אחר, רק אמירה פשוטה ותו לא.
ואני חייב לשאול - איפה אתה רואה פה ציווי?
אני מבין את זה בצורה מאוד פשוטה:
אני כגבר - בחיים לא הייתי מסתדר בתור אישה על כל מורכבותה.
אז "ברוך שלא עשני אישה".
גבר חייב במצוות יותר מנשים. למה?
כי המעמד הרוחני הבסיסי של נשים גבוה יותר מהמעמד של הגברים - היינו, גבר צריך לעבוד יותר כדי להגיע לאותה דרגה שאישה נולדת איתה.
בהקשר של מפלגות חרדיות - האם חשבת על כך שאולי הנשים לא רוצות להיות בקדמת הבמה? למשוך תשומת לב תקשורתית ולהיות בלב השיח הבהמי של התקשורת?
או האם חשבת פעם על כך שהדת היהודית היא בעצם שוויונית מתוך שוני? דהיינו - לא כופה על האישה להתחפש לגבר כדי לזכות בשוויון כמו שעושות אותן מפלגות ליברליות-שוויוניות שציינת.
ומה, חילונים לא הולכים להצביע כמו עדר למפלגות ליברליות-שוויוניות?
כמה נשים בעולם החילוני נדרשות לעבוד בעבודת משרה מלאה ומשתכרות פחות מגבר שעובד באותה עבודה?
כמה נשים חילוניות היו מעדיפות לשבת בבית ולגדל ילדים בשקט בלי לצאת לעבודה כל בוקר?
אתה רוצה שוויון? תתחיל במגזר שלך ולא שוויון כזה מעפאן שדורש מנשים להתחפש לגברים או מגברים להתחפש לנשים, אלא שוויון אמיתי - מתוך שוני. כי גברים ונשים שונים ואין מה לעשות - זו עובדה מוגמרת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים אני לא אתייחס לכל הסעיפים כי סביר שלא נגיע לעמק השווה. פרפר צהוב
מה שכן אתייחס אליו הוא רוח הדברים שבסיום דבריך שיש בה הרבה פטרונות ודיבור בשמן של הנשים. אני בטוח שיש נשים שהיו מעדיפות לשבת בבית ונשים שמעדיפות לצאת מהבית, ומן הסתם יש גם גברים כאלה וכאלה.
האמירה שמעמדן הרוחני של הנשים גבוה יותר מזה של הגברים היא אמירה מאוד לא רצינית, אחרת המצב היה הפוך - שהרוב היו רבניות ולא רבנים, והיית פונה אליהן לשם עצה. ה"ברוך שלא עשני אשה" כמובן גם כן מעוות כדי להתאים להשקפת העולם שלך.
ביררת עם הנשים החרדיות שהן אינן מעוניינות להיות בפוליטיקה? גם עם עדינה בר שלום, למשל? הגברים אמורים לייצג נאמנה את הנשים? נו, באמת!
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים פלורליזם ואומנות הדיון במיטבה. The Wolf
זהו, תשמוט את ההתייחסות לכל מה שאמרתי ותתייחס נטו לשורה התחתונה שכתבתי, יפה.
שמח לראות שבחרת לזרוק עליי את כל האשמה -
ומה איתך? מדברייך לא נשקפת פטרונות ודיבור בשמן של נשים ונשים חרדיות?
אני לקחתי כמעט מילה במילה (יותר מדויק לקחתי את הרעיונות שלך) מדברייך בסוף ההודעה השנייה ונתתי טוויסט קטן - כדי שתראה שהתמונה שאתה מצייר איננה בהכרח התמונה כולה.
אבל זה בסדר, "הפוסל במומו פוסל" כמו שאמרו חז"ל.
אתה הלכת לבדוק אישה אישה במגזר החרדי אם היא הולכת להצביע "בעדריות" למפלגות חרדיות?
לא, אתה מסתמך על משהו שנאמר בתשקורת שמציירת את החרדים באור מאוד מאוד מאוד ספציפי שנועד להשניא ולייצר מצג שווא.
אל תשכח שהתשקורת מציגה את מה שמרעיש וצורח ולא מה ששקט והרמוני, זה מביא יותר רייטינג. ובדרך כלל:"אסטרא בלגינא קיש קיש קריא" - ובתרגום: מטבע בכד ריק עושה הרבה רעש.
העובדה שאתה מזלזל בעצם הרעיון שהמעמד הרוחני של האישה גבוה יותר משל גברים מראה כמה אתה בתור גבר תופס מעצמך "נעלה מבחינה רוחנית" על נשים. מה, כל כך קשה להאמין בכך? או להבין את זה? עד כדי כך מזעזע אותך לחשוב שאישה במעמד רוחני גבוה יותר מגבר שאתה חייב לזלזל ולהקטין את הרעיון הזה לכדי "לא רציני"?
המצב לא היה הפוך, מהסיבה הפשוטה שאישה שיותר מחוברת לרוחניות - יש לה אינטואיציות יותר חדות, יש לה הבנה רוחנית יותר עמוקה ומכאן שהיא זקוקה פחות מגבר לדמות רוחנית שתאיר לו את הדרך.
היינו: נשים מרגישות כשמשהו מבחינה רוחנית לא נכון ולכן זקוקות פחות למישהו חיצוני שיסביר להן...
ובוא רגע נשכח בכלל ש:"מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה מצליחה" - אם האישה לא הייתה מנהלת את הגבר שלה מאחורי הקלעים כנראה שהוא לא היה הופך להיות רב וממילא אם רב נתן עצה - הזכות של אשתו ולא שלו.
רבי עקיבא מכיר?
אותו עיקרון.
אני חושב שדווקא הפרשנות שלך ל"ברוך שלא עשני אישה" מעוות כדי להתאים להשקפת העולם שלך. יותר נוח לך לראות בזה משהו מקטין ומשפיל מאשר לשנות מעט את הזווית ראייה שלך ולראות את זה אחרת.
נו, מילא, רק מחדד שנקודת המבט שלך בתור גבר - שוביניסטית. כנראה בגלל זה כל כך חשוב לך להשמיע קולות פמיניסטיים - שנשים וגברים יהיו שווים לא מתוך שוני, אלא מתוך שוביניזם מחופש לפמיניזם.
הרי איך תוכיח את העליונות הגברית שלך על נשים אם הן לא שוות לך?
וכן, כנראה שבאמת לא נגיע לעמק השווה, אבל לפחות אני מוכן להמשיך לשמוע מה שיש לך להגיד בעניין ולהגיב בהתאם בלי לדלג על קטעים שלא נוחים לי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים אני מעריכה מאוד את רחל אליאור, אבל היא .. בת-יה
בכל זאת קצת הגזימה כאן.
רוב הנשים שגדלו באירופה למדו בכל זאת לקרוא, גם אם בתוך ביתם,
ולראיה הספר "צאינה וראינה" שנכתב במאה ה- 14.
בארצות המזרח גם גברים רבים לא ידעו לקרוא, ושיננו את הלימוד בע"פ,
כך שהנשים לא היו יוצאות דופן.
עניין העצב תלדי בנים קשור גם הוא יותר לקתוליות ולרעיון שנשים מרפאות הן מכשפות,
דווקא היהודית הקלה בעניין זה ונתנה למיילדות לעשות מה שרצו כדי להקל על היולדת.
כל שאר הדברים קשורים באופן הדוק לכלל הנשים בעולם (ויש היום מקומות שבהם עדיין נוהגים כך בנשים)
ומכאן שהאפליה של הנשים לא יוצאת דופן עפ"י היהדות.
וברור שהגיע הזמן שנשים תהינה שוות זכויות לכל דבר ונושא. וברור שאסור לוותר לכל מי שחושב
שימי הביניים עדיין לא הסתיימו, אבל גם אם לא נעים להגיד הבעיה העיקרית היא עדיין הנשים עצמן.
לא חסרות היום נשים, לצערי גם צעירות, שכל מבוקשן הוא 'אביר על סוס' וכך גם חוט מחשבתן,
ועד שזה לא ישתנה - בעיית השיוויון לא תיפתר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים תודה, בת-יה. פרפר צהוב
אין ספק שהיתה תופעה כזאת של הדרה של נשים מלימודים, כפי שאפשר לראות בעניין סיפורה של סבתו של חיים באר בספר "חבלים". גם הרעיון של "צאינה וראינה" נראה כמו נסיון להרחיק את הנשים מהספרים של הגברים.
כמה נשים מצביעות למפלגות חרדיות שאין בהן אף ייצוג לנשים? אם הנשים היו מצביעות רק למפלגות ליברליות הן היו יכולות לשנות את כל המפה הפוליטית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 4 שנים ו-7 חודשים ברור... בת-יה
שהיתה אפליה בכל מה שקשור ללימודים ונשים, אבל לא היה איסור - וזה אומר הרבה בהתייחס לנצרות.
לא קראתי את "חבלים" כך שאני לא מכירה את סיפורה של סבתו של חיים באר, אבל אני בהחלט
יודעת שהסבתות שבמשפחתי - לאורך הדורות - תמיד ידעו קרוא וכתוב.
דרך אגב, גם אם זה נשמע מוזר, לא פלא שאחד החוקים הראשונים בישראל היה חוק לימוד חובה חינם - לכולם!
החוק הזה לא נוסד על ריק, ועובדה היא שאף רב גם לא התנגד לו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-