שלום רב.
אני לא מתיימר לתת "פרשנות נבונה להשוואה הזאת", אך אנסה מעט.
1. מסירת התורה והמצוות (שבהן כלול יום הכיפורים) בתחומי השנים 2448 - 2488 לבריאת העולם לפי המקרא והמסורת (התיארוך אינו מדויק)
2. אירוע פורים מתרחש כ 850- 900 שנה לאחר מכן. (כנ"ל)
אם כן נובע, לכאורה, שאין קשר בין יום הכיפורים לחג הפורים.
אולם רעיונית ניתן לקשור בין שני הימים, כניגוד גמור (עינוי וצום ביום הכיפורים, לעומת משתה ושמחה בפורים)
ודווקא הניגוד מחבר בין שני הימים.
1. בכיפור אנו מצווים לחזור בתשובה ולקבל לעתיד ובעיקר *בין אדם לחברו*
2. אותו הדבר מתרחש במגילה "קימו וקבלו היהודים" (אסתר ט, כז) -
קיימו מה שקיבלו כבר (בבלי שבת פח ע"א) כלומר סוג של חזרה בתשובה
וקבלת עול תורה כפי שהיה במעמד הר סיני ובהמשך מתן תורה (שבו גם נצטוו על המצוות כולל עינויי יום הכיפורים).
ואם מביטים לעומק, כדאי לקרוא את דברי הנביא ישעיה: הֲכָזֶה, יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ--יוֹם עַנּוֹת אָדָם, נַפְשׁוֹ?; הֲלָכֹף כְּאַגְמֹן רֹאשׁוֹ?...
... הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת: (ומפרש המלבי"ם - דע כי לא בעינוי נפש חפץ ה', *לא במה שאתה לא תאכל, רק במה שתתן לרעב לאכול*)
והנה הסיפא הנ"ל מתחבר עם פורים
"לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים".(אסתר)
אם כן הדמיון העיקרי בין שני הימים הוא:
כשם שאפשר להגיע למדרגה רוחנית ע"י עינוי וצום (בכיפורים)
אפשר להגיע לאותה מדרגה מתוך שמחה רבה ואהבת הזולת (בפורים).
יש עוד מה להאריך, אך די בכך.
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה