פורומים » סיפור שכתבתי
כתבת סיפור למגירה? זה הזמן לשתף את קהילת הקוראים הישראלית ולקבל חוות דעת.
כתיבת הודעה חדשה בפורום סיפור שכתבתי
» נצפה 3604 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים והשתייה כדת Command
המ"ה
פער עמוק יש
בין מחשבה למציאות
גילויו רכות מלמד
הטחתו מגעילות כואב
מילים יפות נאמרו
פנים, לא פרצוף
אך אין גילוי כחדש
רגע לאחר מכן
והטוב נמוג
שוב חוזר ההרגל
והטעם מתמוסס
הֶהָיָה תות, דובדבן?
אמת מתגלה תמיד
בין כך ובין כך
והאחר איך יִשְמַע
שם תמיד יִשָכַּח
אותה אהבתי, האמת
ומוקדם עדיף ממאוחר
בצורה נכונה נדרש
ואמת אמיתית בלבד
צודק הוא החכם
אך צדק אין בו
כי שכנוע מלאכה פשוטה
והאמת אחרת, שלימה
פנים אל פנים
פנים באחור
והכל סובב וּמֶסוּבַּב
מכסות המילים, מערפלות
מופיעים סימנים
כאילו היו קיימים
דמיון השכל הם
אך אותם אנו נקים
זרם סוחף תמיד
נחל זורם כלפני
שב הכל למקומו
ומחשבות מוכרות מתחדשות
סוף דבר הכל נשמע
ובאמצעו רק חלקו
ואין חדש תחת השמש
כי זה כל האדם
נשימה עמוקה
חיפוש סימן על אבן
פנס בערפל
לקראת התחנה הבאה
אני ההלך
אתה המלך
האר לי את הדרך לפני
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים ומה חני
שנבקש לו יהי.הכל מבחינתי במישור האלוהות פרמטר של התגלות,של הבנה שמחלחלת .לפעמים רצים קדימה עם ההבנה הזו ואז זזים אחורה לתקן תיקונים בהבנה עד שמתיישב
כמו מגדל שבונים עם השנים.העיקר לא לרוץ להבין אלא לעצור,להפנים להרגיש בפנים.לחוות חוויות ולתת להן לחלחל.
חג שמח נהנתי לקרוא
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 8 שנים ו-5 חודשים ... The Wolf
שאלת השאלות:
האם האמת אמת היא, או יציר דמיון?
משחקי המילים שלך יפים,
הכתיבה טובה...
אתה בתקופה של מחשבות והשקפה עצמית,
הדת היא עניין לא פתור כרגע מבחינתך,
ההתנדנדות בין חילון ודת מורגשת היטב.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים תודה לך~ Command
אבל אתה בכיוון ההפוך מהמציאות שלי.
הדת היא האמת המוחלטת ביותר שיכולה להיות (לדעתי). אני עצמי "קיצוני ביותר" בדתיות שלי. ואני אפילו לא בתקופה של מחשבות והשקפה עצמית.. להפך, אני בתקופת אכזבה מאחרים.
האמת אליה התכוונתי היא שקר שאחרים מגדירים וחושבים כאמת.
אבל ההבנה שלך מתוך הכתיבה מובנת. ושוב תודה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים חח גם אני טועה לפעמים... The Wolf
"תקופת אכזבה מאחרים".
ניסוח מעניין, אבל לא היית אומר שתקופה כזו דורשת ממך בתור האדם הדתי שאתה, מעין חשבון נפש?
הרי אם אתה מתאכזב רבות מהסביבה והסובבים אותך, אחת משתיים:
או שאתה מצפה ליותר מדי,
או שהסביבה שעליה אתה סומך לא באמת סביבה שאתה יכול להישען עליה...
וכך או כך נוצר מצב של חושבים.
אלא אם אני טועה בשנית.
האמת היא דבר אינדיווידואלי בסך הכל.
אמת שיש כמה אמיתות שהן קבועות ולא משתנות...
אך היות וכל אדם הוא עולם בפני עצמו, והיות וכל עולם יש לו את הדרך שבה הוא פועל, נוצר מצב של הרבה אמיתות שלעתים סותרות אחת את השנייה.
הדרך שלי בעיניי יכולה להיות דרך האמת,
הדרך שלך יכולה להיות בעינייך דרך האמת,
מי אמר/קבע שהדרך שלך יותר נכונה/אמיתית משלי?
או להפך...
וכבר הגדירו חז"ל 70 פנים לתורה...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים וואו, טוב. מאיפה להתחיל? Command
קודם כל, לצערי הניחושים שלך היום צריכים שיפור..
את החברה בה אני חי אני לא רוצה לעזוב בכלל. טוב לי בה מאוד. מצאתי בה בדיוק את כל מה שחיפשתי.
הכוונה הייתה אחרת, ולא הסברתי מסיבות אישיות. האמת עליה דיברתי גם היא שונה. אבל שוב, אישי :)
ובלי קשר למילים המקוריות, לדעתי אתה טועה.
אמת מעצם הגדרתה היא אחת ויחידה.
חז"ל לא אמרו את מה שאתה חושב בכלל. הם עצמם ניסחו את ברכת המינים. הם עצמם הוציאו את הקראים והצדוקים (ועוד) מהיהדות.
מה שחז"ל אמרו בחכמתם הוא שבתוך אמת אחת, יש כמה דרך לחיות או להסתכל עליה. אבל יש אמת אחת. "70 פנים לתורה". או במילים של החכם מכל אדם: "דברי חכמים כדרבונות וכמסמרות נטועים בעלי אסופות נתנו מרועה אחד" (הגמרא בחגיגה מסבירה).
אם שאלת קיום אלוקים מוטלת אצלך בספק (אני מניח), באמת אין אמת מוחלטת. אבל אם יש אלוקים (מה שלי ברור), הוא זה שיכול להחליט מה אמת ומה לא. אני באמת לא יכול.
לכן, כל עוד אנחנו לא מסכימים על קיום אלוקים, הדיון הזה לא יכול להגיע לשום מקום (:
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים אתה קורא לו אלוהים, The Wolf
אני קורא לו יישות נעלה, כוח עליון...
את האישי שמור לעצמך, אני מעוניין בדיון הפילוסופי מאחורי השיר.
(בלי לפגוע, ואגב מעניין)
באשר לכוונתי ולכוונתך - אחת הם.
אמרת את מה שאמרתי, רק במילים שלך חח.
כפי שציינתי בהודעתי הקודמת:"אמת בסך הכל היא דבר אינדיווידואלי בסך הכל,
אמת שיש כמה אמיתות שהן קבועות ולא משתנות..."
והרשה לי לסייג ולהוסיף: שאינן תלויות בדבר.
השאלה עכשיו היא מה אתה מגדיר כאמת...
האם דבר אלוהים הוא מבחינתך אמת?
או שמא הפירושים המתאימים לך הם אמת?
מבחינתי אמת היא דרך חיים, ומכאן דעתי גם שהאמת אינדיווידואלית.
כי המקור של כל הפנים הוא אמרה סתומה, שנתונה לפירושים רבים...
וכל אחד בוחר את דרכו לפרש את אותה אמת טוטאלית.
מעניין אותי אם אי פעם יצא לך לפקפק באותו אל שבו אתה מאמין.
לתהות על קנקנו.
אה, ואם אתה מרגיש לא בנוח להגיב בשלב כלשהו,
מכל סיבה שהיא, תגיד.
לא חייב לציין סיבה, רק להגיד שסיימת לומר את הדברים שלך.
אם תעדיף להתדיין בצורה פרטית, בכיף.
המשך ערב טוב
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים לילה מוצלח (: Command
יש הבדל קריטי בין לקרוא לו אלוקים לבין כוח עליון. מה ההבדל? המחויבות שיש לי אליו.
לא כתבתי את אותו דבר כמוך, והאמת מבחינתי עדיין נשארה אחת ויחידה. נכון, כל מי שלא חי באמת הזאת (מה שאני מגדיר כאמת) הוא טועה מבחינתי.
הפוסט מודרניזם דוגל בהפך בדיוק - כל אחד והאמת שלו, בתנאי שלא יפגע באחר. הבעיה היא, שוב, שאמת מעצם הגדרתה היא אחת. זה כמו להתווכח על מציאות מסוימת, מה קרה בדיוק. כל עוד יש סתירה, מישהו בטוח טועה.
לכן אמת לדעתי היא לא אינדיווידואלית כלל.
השאלה אותה אתה מחפש שאענה היא איך מצאתי (או במילים שלך: איך אתה חושב שמצאת) את האמת? מי אמר לי שהיא אמת?
לשאלה הזאת אשמח לענות, אבל התשובה ארוכה בהחלט.
פקפקתי באל בו אני מאמין? לא. תהיתי על קנקנו, ביררתי את קיומו? ודאי. נראה לך שהייתי מחליט לחיות חיים מגבילים ומורכבים מאוד סתם כי בא לי? הרבה יותר קל לברוח ממחויבות. אם לא הייתי בטוח בה מעל 90% לא הייתי כותב כאן בכלל. (אגב, אני בטוח ב100%, ה90 היה בתיאוריה)
מצחיק לחשוב שאדם מחליט להיות יהודי-דתי כי בא לו, בלי שהוא בירר במאה אחוז לפני. בדתות אחרות זה מובן -- הן פשוטות ולא דורשות הרבה, בנויות במיוחד להוספת ניחוח הדת על החיים הרגילים. אבל ביהדות אין רחוק מזה. היהדות "משתלטת" על כל רגע בחייו של האדם.
היהדות היא דרך חיים מלאה, עליה אנחנו בונים את החיים שלנו. לא להפך.
אז האם ביררתי את האמונה שלי? ודאי.
אז מה אני מגדיר כאמת?
נתחיל בכך שאם מה שהיה נוח לי היה "אמת" - אז המושג "אמת" הזה שיקרי לחלוטין.
כן, דבר אלוקים מבחינתי הוא האמת. למה? כי הוא היחיד שיכול להחליט מהי, הוא הרי המציא את המושג.
האם כיף לי תמיד עם רצון אלוקים? לא. לפעמים זה קשה. איך אומרים? האמת לפעמים כואבת. (לפעמים זה גם החיים הכי טובים שיכולים להיות.. אם תרצה דוגמאות)
איך אני יודע מה אלוקים רוצה ממני? ע"פ הכלים אותם אני לומד כל יום מחיי (אורך הגלות. מסתבר שמה שלומדים 10 שנים רצוף כל יום לא נכנס בהודעה אחת). לפעמים אני טועה בהבנתו, לפעמים אני לא מצליח לעשות את דברו, אבל זוהי האמת המוחלטת, לדעתי.
כמו שכתבתי, אין קשר בין הדיון לשיר, כי בו לא דיברתי עם הערך "אמת". אבל הדיון מהנה, אז אני כאן.
ועכשיו תורי לשאול: אם אתה מאמין ב"כח עליון" כלשהו, מה אתה חושב שהוא עושה? ברא את העולם ונעלם? לא אכפת לו מאיתנו?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים .... The Wolf
עצם הכנסת הרעיון של "אמת" לשיר או אפילו עצם הזכרתה פתחה לי פתח...
אל תיקח כל מה שאני אומר כדעה מוחלטת או כאיזושהי אמת שאני מציג. הרבה פעמים ברגע שאני מתחיל דיון פילוסופי כלשהו, אני נוקט את קו העמדה הנגדי.
זה הופך את הדיון למעניין ומאתגר הרבה יותר.
באשר להגדרה שלי, הפנימית, אני מאמין שהאמת היא במהותה אחת, אך משום ריבוי הגוונים של האדם ומורכבותו - הפרשנות משתנה מאדם לאדם.
ולכן, האמת אינדיווידואלית.
באשר להגדרה שלי ל"כוח עליון" - אני קורא לו אלוהים, הוא אותו אל שאתה מאמין בו.
אני מאמין שאנחנו כאן, כדי להפוך את העולם למקום יותר טוב....ועל הדרך לתקן משהו בהתנהגות של כל אדם.
יכול להיות שזו השקפה שתזדהה/תבין אותה.
אבל ההבדל בינינו היא שאני מאמין שאלוהים הביא אותנו לכאן, לא כדי להשתעבד למנהגים ומסורות או להתפלל אליו יומם ולילה, אלא כדי ללמוד מהם איך לתקן את העולם.
רבי עקיבא היטיב להסביר זאת כשטבע את המשפט:"...אל תעשה לחברך מה ששנוא עלייך...זו כל התורה על רגל אחת..."
אם תרצה במילים יותר פשוטות: תהיה בן אדם טוב לפני שאתה בן אדם דתי.
מתוך היכרות חלקית, ואני מדגיש חלקית, עם העולם החרדי, איפה שהוא בדרך זה התפספס להם.
אדם יכול להיות דתי, שומר את כל תרי"ג מצוות, ועדיין לא להיות בן אדם.
לצערי ישנם רבים כאלו.
באשר לאמת המוחלטת - מסכים איתך שדבר אלוהים הוא הוא האמת המוחלטת...
אך כאן בא עניין 70 פנים לתורה...
כל אדם יכול לבוא ולפרש את העניינים הכלולים בתורה בדרכו.
זו אחת הסיבות שהעולם החרדי מפולג לזרמים.
במקום להניח את הדת רגע בצד, להתאחד למען מטרה אחת, להיות בני אדם טובים...רבנים משסים אלו באלו, יוצאים נגד אחד השני...ויוצרים את אותה אווירה שהייתה כאן לפני חורבן בית שני.
במקום ללמוד מההתנהלות של בית שמאי ובית הלל,הולכים לקיצוניות עם ה"אמת" שלי במקום עם ה"אמת" המוחלטת.
באשר לוידוא קיומו של האל...
ישנם אנשים הנולדים לתוך העולם הזה ומובלים כצאן לטבח ללא אפשרות לשנות את חייהם או בעלי אפשרות לשנות את חייהם במחיר נידוי מהסביבה שבה גדלו.
רציתי לוודא שאכן אתה עשית את החושבים הזה.
הויכוח על מציאות מסויימת -
אם אתה הולך למקום של "מה קרה" -
עצם הפיכת המקרה לעבר משפיעה על הזיכרונות שלנו כבני אדם. לכן טבעי שכל אחד יזכור חלק אחר.
באשר למקרה של מציאות ספציפית ברגע זה...
תוכל לקחת 100 אנשים לבקש מכולם לתאר באותו רגע את הרגע הזה.
לכל אחד יהיה דבר מה אחר לומר או לכתוב, אך האמת הטוטלית היא דווקא אוסף האמיתות, על סתירותיהן.
אותו כנ"ל לגבי אוסף הדעות והדתות, (כך על כל פנים אני רואה את הדברים) - כל האמיתות האינדיווידואליות בעצם מרכיבות את האמת הטוטלית.
להגיע לרצון ה׳ אפשר רק בשיתוף והבנה ואיחוד של כל האמיתות.
אחת הסיבות שאני לא בן אדם דתי נכון להיום.
עד שהדת לא תגיע לאיזושהי הסכמה מסויימת על הבסיס של החיים, על הדברים הקטנים שמרכיבים את החיים...
ותתן מקום לדעות שונות אחת מהשנייה, ותכבד אותן...אין זו האמת הטוטלית אלא שבריר של האמת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים הודעה שמחה ללא כותרת מוּמוּ
"ישנם אנשים הנולדים לתוך העולם הזה ומובלים כצאן לטבח ללא אפשרות לשנות את חייהם או בעלי אפשרות לשנות את חייהם במחיר נידוי מהסביבה שבה גדלו."
אתה בטוח שהביטוי כצאן לטבח מתאים פה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים במובנים מסויימים... The Wolf
היות ואני לא מדבר על כל האנשים בעולם הזה, אלא על חלק מהם, והיות ומאנשים שיצא לי להכיר ומניסיוני הדל...ראיתי לנכון להשתמש בביטוי הזה.
אולי לא הכי "פוליטקלי קורקט" מבחינתי...
אך איך היית מכנה אנשים המוכנים להיות מובלים לעבר מקום שהם לא מוכנים/רוצים להיות בו?
הביטוי הזה נועד להדגיש את חוסר הרצון של אותם אנשים לחיות בעולם הזה מצד אחד, ומצד שני את ההובלה שלהם אל עבר מקום שמבחינתם יכול להיות גרוע ממוות...
שוב לא כולם.
אבל למען אלו שכן חשים כך...ולמען חידוד והבהרת הרעיון הכללי,
אני חושב שהביטוי הזה מספיק הולם.
אני מקווה רק שלא נפגעת מדבריי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים לא נפגעתי מוּמוּ
פשוט הביטוי הזה אף פעם לא מעלה לי איזושהי קונוטציה חיובית..
בסדר, הבנתי אותך.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים ... The Wolf
אני נוטה להשתמש בביטויים חריפים המדגישים ביתר שאת את הרעיון הכללי.
אבל לרגע תניחי את זה בצד,
לגור במקום שבו האפשרות שלך לצאת ממנו זה נידוי והברירה השנייה שלך היא פשוט לחיות במקום שאין לך בו ובמערכת שלו אמונה...
יש בזה איזושהי קונוטציה חיובית?
עד לפעם הבאה...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים לא מתחרט על הפתח.. (: Command
וגם אני לפעמים כזה, בעניין ההופכיות.
כתבת מעולה, ואני מסכים מאוד עם הרבה, אבל פספסת לדעתי חלק עיקרי ביותר.
אתה מאמין שהאמת במהותה היא אחת, אבל בגלל שכל אחד מפרש אותה אחרת היא בעצם אינדיבידואלית? הפוך - האמת היא אחת, ומי שמפרש אותה אחת אחרת טועה. אבל האמת היא אחת. ואם היא אחת, היא לא אינדיבידואלית.
זוהי האמת המוחלטת. בתוך האמת הזאת יש גם מרחב. דברים שנתונים לביצוע בדרכים שונות. זהו השבעים פנים לתורה- בתוך אותה אמת יש שבעים פנים. אבל רק בתוך אותה אמת! אחרת אלו לא פנים, אלו שבעים אמיתויות שונות, שכבר יצאו מתוך הגדרת האמת.
בתוך המרחב הזה, אני מחפש את רצון ה' שלא תמיד ברור לי ולעשות אותו. לפעמים אני מצליח, לפעמים אני טועה. זו כבר עבודה לכל החיים.
איך פועלים שבעים הדרכים הנ"ל, איך שבא לנו?
לא, כי לאמת יש גם כללים איך לקיים אותה. זאת אומרת שאם מה שאלוקים אומר הוא אמת, לרוב הוא אומר לעשות אותו בצורה מסוימת. אתן דוגמא הגיונית בשבילנו?
נניח שדבר אלוקים הוא לעשות טוב בעולם. אז אם אעשה טוב על חשבון השני, גם אעשה את דבר אלוקים במלואו? אני מנחש שהתשובה התאוריטית היא שלילית. לכן הגיוני שיש כללים איזו משבעים הדרכים נקראת דרך ואיזו סותרת את האמת המוחלטת.
ב"מה קרה", הלכת לאיך בני האדם רואים, ולא מהי האמת המוחלטת. כי הרי המציאות שהיתה ברגע זה, יש אחת בלבד, והיא אמת מוחלטת. יכול להיות שלא ראיתי טוב, שהזכרונות שלי השתנו, שראיתי תמונה חלקית, אבל יש מציאות והיא אמת. ואם מישהו סותר אותה, הוא טועה. בצורה מוחלטת. הוא אומר שהיה משהו אחר שלא היה. זה שמאה אנשים אומרים דברים שונים לא משנה את המציאות לרגע (האמת בדיון שלנו). הגיוני שכולם טועים, הרי אנחנו אנושיים בלבד, אבל מציאות יש אחת.
אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר שרצון ה' הוא האמת המוחלטת. רק שמה שהיום אנשים חיים בשם "רצון ה'" הוא שקר, ולכן אתה לא מקיים את רצון ה'. תקן אותי אם...
ואתה צודק לגמרי!! אדם ששומר את תרי"ג מצוות אבל לא בן אדם הוא בכלל לא דתי! זה שהוא קורה לעצמו כך לא משנה את העובדה. אלוקים רוצה ועושה טוב בעולם. איך הגדיר הרמח"ל בדרך ה'? "טבע הטוב (אלוקים) להיטיב". רצון ה' הוא טוב.
ונכון, יהודי שהוא דתי כי כך נולד, יש לו בעיה. בדיוק כמו יהודי שחילוני כי כך נולד. כנ"ל יהודי שמוכרח להיות דתי - בעיה חמורה. צודק לגמרי. וזו אחת הסיבות שאני לא חרדי. אני מאמין שצריך לעשות בירור ולהגיע לאמת, אם כי זה כבר תלוי בגיל ובבגרות.
אבל פספסת משהו חשוב. "להניח את הדת רגע בצד, להתאחד למען מטרה אחת, להיות בני אדם טובים". בדיוק זה.
אמרת שיש אמת מוחלטת. שצריך ללכת אחריה. שיש כאלו שחושבים שהם הולכים אחריה, אבל בעצם עושים הפוך. עד כאן מסכים.
אבל אז טענת שצריך לזרוק את הדת הצידה.. כדי להיות בני אדם טובים. אבל זה בדיוק הפוך!
הרי הסכמנו (נראה לי) שעל המושג "טוב" רק אלוקים יכול להחליט. כי הרי מה שנראה לי טוב לא נראה לך ולהפך. המוסר לפני 200 שנה הפוך לגמרי מהמוסר היום. (ידעת שרוב הפילוסופים הגדולים במשך כל ההסטוריה היו בעד עבדות?)
אבל אלוקים יודע מהו הטוב האמיתי, אלוקים רוצה טוב. אז מה הדרך הטובה ביותר לעשות טוב? ע"י האמת (היהדות, לדעתי).
כבר כתבתי, שהיהדות היא לא תוספת לחיים. ואם זה מה שאתה מחפש, זו לא היהדות. היהדות לא "מסכימה" לבסיס החיים שלך (הרי הוא משתנה בין התקופות השונות). היהדות מלמדת אותך את הדרך האמתית הנכונה לעשות טוב בעולם.
- אבל יש אנשים שבשם הדת עושים הפוך? כדאי לבדוק אם הם באמת בשם הדת. הרבה פעמים הם טועים. אל תהפוך את הדת לאיך היא נראת כשמסתכלים מבחוץ על מאה שערים.
- אבל לפעמים הדת אומרת לעשות בדיוק הפוך ממה שאני חושב ומרגיש? אז אולי הרגע שלך טועה? כן, לפעמים הרגש טועה. מצחיק שהעולם נלחם בזה כ"כ, זה כאילו פוחדים לגלות שאנחנו יכולים לטעות.
במילים אחרות, דווקא כי בסיס היהדות כמו שאמר הלל (לא ר' עקיבא..) הוא מה ששנוי עליך אל תעשה לחבריך, או במילים שלו "דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור", היהדות היא הדרך הנכונה ביותר לעשות את זה (מוזמן לחלוק :). המוסר האנושי משתנה כל כמה דורות.
איך עושים טוב בפירוט יותר? "ואידך פירושה הוא, זיל גמור". את זה אני משתדל לעשות כל חיי.
אתה אומר שיש אמת, אבל אחרים טועים בה. לא היית רוצה לברר בעצמך מהי ולגלות מה האמת האמיתית? אולי הבודהיזם צודק. אולי הנצרות. החיפוש האישי שלי נגמר ביהדות.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים נראה לי שהיכן שהוא קצת פספסת את הכוונה שלי. The Wolf
אנסה לחדד:
יש אמת אחת מוחלטת, עד כאן שנינו מסכימים.
וכאן בא עניין הדיון:
אני חושב שהאמת המוחלטת הזו מורכבת מכל האוספים של חלקי האמת שכל אדם תופס.
קרי: לכולם יש שבריר של האמת המוחלטת.
כלומר, לכל אחד יש חלק כלשהו של האמת המוחלטת הזו, כל אחד רואה את האמת המוחלטת הזו בדרך שונה...וזה עניין האינדיווידואליות. הבעלות על חלק האמת שיש לכל אחד.
לכן מבחינתי להגיד שהאמת אחת היא ובאותה נשימה אינדיווידואלית לא מהווה מבחינתי סתירה לוגית.
"להניח את הדת רגע בצד" - לא במובן של לחזור בשאלה חלילה.
אלא להמשיך לחיות את חייך כאדם דתי, אך בלי "לכפות" על אחרים את אורך חייך (האמת שאתה מבין) ולהפך כמובן...ומשם להגיע לאחדות...
ברור לי שיהדות היא לא תוספת כי אם מהות,
אך הקונפליקטים שלי עם היהדות ואורך החיים היהודי הם שלי. אישיים כמו שאמרת בעצמך, אז אמנע מלחשוף אותם.
רק זאת אומר: אני יודע שהיהדות היא המכילה את האמת.
ובאותו הקשר, אני את האמת שלי יודע, אותו רסיס של אמת מוחלטת שזכיתי לקבל - אותו שבריר...את האמת הזו אני יודע.
אני מחפש את הדרך שלי לאמת המוחלטת כפי שאני רואה אותה.
דיונים פילוסופיים עם אנשים רק עוזרים לי למקד את החיפוש.
עד היום לא מצאתי משהו שסותר את ההיגיון בתוך המעט שאני מכיר מעולם הדת.
ואני מתנצל בפני רבי עקיבא שהכנסתי מילים לא לו לפיו ובפני הלל מפני שנתתי קרדיט לאחר...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים אני חושב שהבנתי, Command
ובכל זאת כתבתי את מה שכתבתי.
אנסה לחדד גם אני:
אתה מגדיר את האמת המוחלטת גם ע"פ איך שכל אחד תופס אותה. לדעתי אמת מוחלטת היא מוחלטת בלי קשר לתפיסה שלנו.
אני מסכים שלכל אחד יש שבריר אמת, אבל אני גם יודע שיש כאלו שמלאים באמת הרבה יותר. יש כאלו שחיים חיי אמת, ויש כאלו שזה רק שבריר.
אני לא מסכים על הגדרת האינדיבידואליות, אבל מבין אותך. ואין לי מחלוקת עקרונית מדי בנושא.
"להניח את הדת רגע בצד" נשמע קצת אחרת מההסבר.. אבל אם זו הכוונה - קיבלתי.
האמת שלא ציפיתי למשפטים הבאים. ואשריך ממש.
אם זה אישי - לגיטימי לחלוטין. אני גם מעריך מאוד את החיפוש שלך.
אין סתירה כמובן בין ההיגיון ליהדות. להפך, לרוב שם נמצא ההיגיון. אבל אותו היגיון הוא לא הדרך שלו לברר דברים, כי הבסיס אצלנו הוא הדת. לכן, אם תהיה סתירה בין ההיגיון שלי לרצון ה' - כמובן שרצון ה' יתברך הוא הנכון.
:)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים לפעמים קורה - The Wolf
שאני מנסח דברים בראש שלי בצורה מסויימת ובהעברה לכתב מצליח להעביר בדיוק את איך שזה נשמע אצלי בראש...לאחרים לפעמים אין את ההבנה שלי יש (באופן טבעי)...
רק לשם הבהירות:
אני מסכים איתך לגבי המוחלטות מתוך היכרות שלי עם העולם...רוב העולם רואה בדברים מוחלטים משהו קבוע ולא משתנה. אני מהניסיון שלי למדתי שדברים קבועים לא לנצח נשארים קבועים או שמפאת קיבועם ניתן להסתכל עליהם מכמה נקודות מבט.
לכן גם ההגדרות שלי קצת שונות משלך.
ככלל אני מעריך את העובדה שמצאת את מקומך בעולם שלך, ואת הדעות שלך למרות ובזכות השוני מהדעות שלי.
היה לי העונג לנהל איתך את הדיון הזה.
עד לדיון הבא, המשך יום נעים.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים ... Command
נשמע הגיוני.
נהניתי גם אני, ובהצלחה בדרך שלך.
ערב משמח וחג טוב ואמיתי (:
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-4 חודשים תודה The Wolf
-
-
-
-
-
-
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים אני צופה מהצד פֶּפֶּר
ונהנית. כל הכבוד על ההשקעה. אבל את המשפט הראשון שלך אשמור לי, ברשותך, כי הוא מבריק.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים הודעה שמחה ללא כותרת מוּמוּ
מטלטל וקצת כואב. אני לא יודעת למה התכוונת, אבל לפחות ככה זה בשבילי.
"נשימה עמוקה
חיפוש סימן על אבן
פנס בערפל
לקראת התחנה הבאה
אני ההלך
אתה המלך
האר לי את הדרך לפני"
יפהפה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 8 שנים ו-5 חודשים שיר מערבל מחשבות ותחושות. נילי
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים תודה לך (: Command (ל"ת)
-
-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים לעתים קרובות דרכנו מתנהלת בעלטה גמורה, מסמר עקרב
המלך מבושש להאיר את הדרך, וההלך הולך... לאיבוד.
אהבתי מאוד, במיוחד את האזכורים לקהלת ואת התובנות המשתמעות מהם.
שיהיה לך חג שמח, פרס יקר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 8 שנים ו-5 חודשים לעיתים קרובות.. אולי זהו הקושי הגדול. Command
-
-