שלום חמדת.
(מתוך "ציון שדה תחרש", מאת הח"מ)
יש המשערים ומקשרים בין בר כוכבא לבין בר דרומא.
מדובר על תקופה ששיאה בשנת 132\133 לספירה. (לאחר מכן הוצא רבי עקיבא עצמו להורג בידי הרומאים בשנת 133\134 לספירה).
שמו האמיתי (כך משערים) של בר כוכבא הוא בר דרומא (איש הדרום), רבי עקיבא, ממנהיגי הדור ראה בו את המשיח וכינה אותו בר כוכבא, ע"ש הפסוק "דרך כוכב מיעקוב" לאחר מותו הוא מכונה בר-כוזיבה ( מלשון משיח שקר).
להלן קטע המובא במסכת גיטין (שבה מתוארים כמעט כל אירועי חורבן בית שני, נפילת ביתר ועוד) דף נ"ד והלאה.
על תרנגול ותרנגולת חרב הר המלך. (טור מלכא)
שהיו נוהגים כאשר היו מוציאים חתן וכלה לחתונה היו מוציאים תרנגול ותרנגולת לפניהם, לסימן: פרו ורבו כתרנגולים.
יום אחד עבר שם גדוד של רומאים בזמן חתונה, לקחו מהם הרומאים את התרנגולים, התנפלו עליהם בני העיר והיכו אותם.
באו ומרו לו לקיסר: מרדו בך היהודים!
בא עליהם במלחמה.
היה בהר המלך אדם אחד שנקרא בר דרומא, שהיה קופץ מרחק מיל והורג ברומאים, וכך ניצח את הרומאים.
לקח הקיסר את כתרו והניחו על הקרקע לאות אבל.
אמר הקיסר: ריבון העולם כולו, אם נוח לך, אל תמסור אותי ואת מלכותי בידי אדם אחד.
בסופו של דבר, בר דרומא הכשיל את עצמו בפיו, בכך שאמר: "הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא אלהים בצבאותינו" (תהלים ס, יב).
[תוהה הגמרא: אבל דוד גם כן אמר כך!
ומתרצת: דוד אמר בתמיהה, ובר דרומא אמר כקובע עובדה.]
נכנס בר דרומא לבית הכסא, בא נחש, שמט את בני מעיו, ומת .
אפשר בהחלט להניח שהוא נהרג ע"י הרומאים שהציבו לו מארב, אם כי אין לך ראייה ממשית מהתלמוד (לפחות לא הבבלי המאוחר מן התלמוד הירושלמי).
במבט מפוכח לאחור ניתן לאמוד שהוא היה רמטכ"ל מצוין וגיבור גדול, בהתחשב בעובדה שהרומאים בתקופה זו כ- 50 שנה לאחר חורבן בית שני, נטעו יתד חזקה ושלטון ללא מיצרים במזרח התיכון בכלל וירושלים וסביבותיה בפרט.
היהודים לא היו לוחמים טבעיים לעומת הצבא הרומאי המצויד היטב, גם בכלי מלחמה משוכללים, ואף על פי כן אנו רואים ניצחונות גדולים שרק עם מותו של בר כוכבא (בר דרומא), הופכים למפלה של ממש.
האם הגמרא ייפתה את האירועים ? לא בהכרח.
יש לזכור שהתלמוד נחתם מאות שנים לאחר מכן ורוב הדברים הם מפה-לאוזן, כך שטבעי שהאינפורמציה הפכה למיתוס בעיני גוף מסוים, ואילו בגוף השני זה רמטכ"ל כושל. ידוע שכאשר מדובר בדברי אגדה (לא הלכות), פוסקים כמו התלמוד הירושלמי, משום היותו קרוב (מבחינת זמן חתימתו). לאירועים.
האמת כמו כל אמת היא אי שם באמצע.
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה