מי שמתבונן בפרשת השבוע יכול לראות שהעקרון המיוחס לוילאם איש אוקאם (נזיר מהמאה ה-14) כבר בא לידי שימוש על ידי יוסף. העקרון של אוקאם ('תערו של אוקאם') הוא שאין להרבות בישויות יותר מכפי הצורך, או במילים אחרות, לחפש תמיד את ההסבר הפשוט והחסכוני ביותר. והנה בפרשה יוסף פותר את החלומות של שר המשקים והאופים על פי העקרון הזה.
הנה סיפור החלום של שר המשקים בפרשה:
ויספר שר המשקים את חלומו ליוסף, ויאמר לו: בחלומי והנה גפן לפני, ובגפן שלשה שריגים והוא כפרחת עלתה נצה הבשילו אשכולותיה ענבים, וכוס פרעה בידי ואקח את הענבים ואשחט אתם אל כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה. ויאמר לו יוסף, זה פתרונו: שלשת השריגים שלשת ימים הם, בעוד שלשת ימים ישא פרעה את ראשך והשיבך על כנך ונתת כוס פרעה בידו כמשפט הראשון אשר היית משקהו" (בראשית מ, ט-יג).
וכך כותב הרש"ר הירש (ר' שמשון רפאל הירש מרבני גרמניה, נפטר 1888):
"שר המשקים חלם 'והנה גפן לפני...' כל מה שיוסף מוסיף אינו אלא זה: שלושת השריגים שהגפן תבשיל את פרחם ופרים, שלושת ימים הם שעוד יעברו. מעתה כל השאר מבואר עד ששר המשקים יוכל לומר לעצמו: כך הייתי גם אני מבין את הדבר. ואולם חלומות אלה נשלחו בודאי מאת ההשגחה, וזו ניצלה את האמונה השלטת בחלומות כדי להציל את יוסף, הרי נמצאנו למדים היאך הקב"ה מדבר בסמלים ותמונות: הבא לפתור את סמליו יבקש תמיד את הביאור הפשוט והקרוב ביותר, אל יעמיס ביאור עליהם אלא יפתור אותם מתוכם. רק אז רשאי הוא להאמין כי טוב פתר, כי קלע אל האמת".
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה