השקפת העולם שעומדת מאחורי רעיון יום הכיפורים לא אומרת שמותר ואפשר להיות עבריינים כל השנה, ואז בא יום הכיפורים ומסדר אותנו, אם נתנהג יפה. זו לא הכוונה.
להבנתי, שני רעיונות עומדים בבסיס יום המחילה היהודי השנתי:
1. עבור העבריינים האמיתיים, אלה שכל השנה עוברים ביודעין ובכוונה עבירות שיום הכיפורים מכפר - עבורם פותח היום הזה פתח לחזרה בתשובה, בבחינת תיקון פנימי.
2. אף על פי שאדם משתדל לקיים תרי"ג המיצוות, יש והוא נכשל, מכל סיבה שתהיה. יום הכיפורים עושה איתו חסד ומניח שיצר האדם טוב, אולם הוא נכשל בשגגה.
לא בכדי נפתחת קריאת "כל נדרי" בהיתר לעבריינים ביודעין לבוא בקהל המתפללים כחוזרים בתשובה: "על דעת המקום ועל דעת הקהל בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה אנו מתירין להתפלל עם העבריינים." ומאחר שלפי התפיסה הדתית חוזר בתשובה לעולם איננו במעמד "צדיק גמור", צריך להבין את גודל הרגע הזה, שבו מותר לחוזרים בתשובה לעמוד במקום שצדיקים גמורים לכאורה עומדים בו, להתערב בהם כשווה בין שווים בפני האל. מעמד זה, שבו עבריינים חוזרים בתשובה וצדיקים גמורים מתעברבבים אלה באלה כשווים, לא פחות משהוא מאפשר לחוזרים בתשובה "לעלות בדרגה", הוא בעצם "מוריד בדרגה", ולו לרגע, את הצדיקים, וגורם להם להרהר במעשיהם ולהטיל ספק בצדיקותם המוחלטת, ומתוך כך - לבקש מחילה בכוונת יתר.
כאילו, לבוא ולהזכיר לנו שאין אדם מושלם, ובל יחטא איש בחטא היהירות ויטען שלא חטא כלל, ולכן אין עליו חובת כפרה. רעיון זה מתגשם כבר בעשרת הדיברות (נוסח ראשון, שמות כ, 2-14) אשר תשעה מתוכם קשורים למעשים, ואחד בלבד הוא דיבר על מחשבה: "לא תחמוד". ומכיוון שמחשבות והרהורי חטא הינם לעיתים לא רצוניים, הרי נמצאנו כולנו ספק חוטאים ולא מושלמים, גם אם התאמצנו למלא באופן מעשי אחר כל דיבר ומיצווה.
ואם המתפלל בא לבית הכנסת ביום הכיפורים מתוך גישה זו, נעשה עימו חסד, והוא נחשב כמי ששגה, מודה בשגיאתו וזכאי למחילה, שכן "ונסלח לכל עדת בני ישראל, ולגר הגר בתוכם, כי לכל העם בשגגה".
יתר על כן, גם אם המתפלל חטא ביודעין ואף מתוך כוונה תחילה, הרי על אף שמדובר בנסיבות הקשות ביותר, עשיית תשובה ביום הכיפורים תעשה חסד גם עם נסיבות אלה. משום כך, המשפט הראשון בוידוי הוא "על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון".
לכן, יום הכיפורים נועד לפתוח פתח לחזרה בתשובה או להסרת ספקות מן הלב. מן הבחינה הזו יש היגיון ברעיון של "פעם בשנה". אבל, אם אנו סבורים שאפשר לחטוא ולעבור כל השנה, להימחל ביום הכיפורים ולשוב ולחטוא, הרי נמצאנו עבריינים אף כלפי מיצוות יום הכיפורים עצמה, ולא נמחל לנו גם בו.
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה