המורים בדור האחרון "מעבירים שעור" , "מעבירים חומר".
ההדרכה והציפיות של בתי הספר, הפיקוח, ההנהלות, היא
במדידת המורה ביכולתו להשתלט על הכיתה וביכולתו
"להעביר" חומר לעוס.
הייתי בלא מעט הדרכות למורים מקצועיים-המורות המדריכות
מציגות נושאים שיופיעו בבחינות ובזאת נבחן המורה. עד
לרמת השאלה שעשויה להופיע במבחן. הייתי נוכח בפגישות
שהמדריכה ממש עשתה סטטיסטיקה של השאלות שהופיעו בעבר
וסיכוייהן לחזור. המורה מקבל חומר לעוס-חוברות הלימוד
בעיקר ביסודיים "זועקות" אתה המורה אינך שווה כלום
עבוד על פי החוברת ויטב לך.
מקצוע כמו תנך מעובד באופן שלמעשה התלמיד אינו לומד
תנך הוא לומד חוברת.
לכן הידע והבקיאות במקור התנכי דלים.
יבואו ויאמרו בשנים האחרונות חידשו את השיטה שבחלק
מהמקצועות ניתנות עבודות לתלמידים.
גם בסוג לימוד זה התלמיד נדרש להוכיח יכולות טכניות
יותר מאשר יכולת אינטלקטואליות.
קראתי מאות תשובות של תלמידים וחבורים רבים שכתבו.
דלות היכולת לחשיבה עצמאית, דלות יכולת ההתבטאות, דלות
הידע מאפיינת את הדורות האחרונים בתוספת מנהלים
"שרדנים" שורדים אלו שמצליחים להסתדר עם כל התסבוכת של
הורים ,מורים, משרד החינוך ,רשויות מקומיות. מנהל הוא
חייב להיות פוליטיקאי, כישוריו הפדגוגיים ממש לא
חשובים. דווקא המנהל הדומיננטי בתחום הפדגוגי ימצא
עצמו תחת מתקפה כמעט מכל הגורמים שציינתי משום שיהיו
לא מרוצים מהערותיו וינסו להפיל אותו. מורים המגיעים
לביה"ס וכל רצונם לצאת מיום העבודה בשלום ׁ(שלא
באשמתם). כי ככה המצב.מצופה מהם שיהיו "שוטרים"
מוצלחים כמובן מבלי להפעיל כוח.
מצופה מהם ש"יעבירו" תלמידים רבים ככל האפשר את הבחינות.
התוכניות המהפכניות האחרונות אינן מעמיקות בנושא פיתוח
איטליקט. הוסיפו שעות האם זהו "מהפך חינוכי" זהו קיקוש
אחד גדול. מבית מדרשם של עסקנים במערכת החינוך וברמה
השלטונית.
מעציב שבכל שנה מתפארים שרי החינוך , ראשי הרשויות
המקומיות במספרי התלמידים שעוברים את בחינות הבגרות.
האם יש מי שמשווה את הקושי שבבחינות?
לימדתי מדעי החברה באחד מבתי הספר. בפסיכולוגיה לדוגמה
צומצם חומר הלימוד לכדי מחצית.
האם יש בשיפור ציונים במצב שכזה להוכיח שרמת התלמידים
עולה? במה יש להתגאות?
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה