דרך חיים כמו שחיים החרדים רחוקה שנות אור מהדרך שבה חיו אבותינו. ההסתגרות החרדית היא תוצאה של רפורמות דתיות ושל ההשכלה היהודית שהחלה להתעורר במאות ה-18-19, וכל קשר בינה לבין האופן שבו חיו האבות, הנביאים, השופטים, המלכים ועם ישראל המופיע בתנ"ך - הוא דמיוני לחלוטין. די בקלות אפשר לראות את ההבדלים בין אורח החיים של גיבורי התנ"ך לאורח החיים היהודי היום, למשל בעניין בולט מאוד כמו מספר הנשים לגבר - לאברהם היו שתיים, ליעקב ארבע, לדוד 18, ולשלמה - הרבה יותר מלכולם ביחד.
אי אפשר להסתכל על התנ"ך כעל מקשה אחת. הוא מורכב מסוגות שונות - סיפורים, שירה, נבואה ומשלים, שנכתבו לאורך כמה מאות שנים, על ידי סופרים שונים, אסכולות שונות, במקומות שונים ואפילו בשפות שונות (עברית וארמית). וזה דבר שצריך לקחת בחשבון.
כשמבינים שהתנ"ך מורכב מתת-סיפורים ומתת-תקופות, ניתן להבין כי ישנם סיפורים שככל הנראה התרחשו במציאות ויש כאלה שלא. כמו שנאמר לעיל, יש סיפורים שגם נקודת המבט הדתית-אמונית רואה בהם משל ולא סיפור אמיתי.
יש תקופות רבות מהתנ"ך שמהוות כר פורה מאוד לויכוחים בשאלה הזו, בעיקר על סמך הארכיאולוגיה. מלכים רבים ממלכי יהודה וישראל, המוזכרים בתנ"ך, מוכרים לנו מממצאים ארכיאולוגיים, מכתובות של מלכים זרים, מחרסים ומקורות נוספים בני התקופה. כך למשל יהוא, אחאב, עמרי ואחרים. כך גם מלכותם של מלכים כחזקיהו ויאשיהו ברורה ועולה מהממצאים הארכיאולוגים באופן שדי תואם את הסיפור המקראי. יש שאלות אחרות שעליהן יש ויכוחים בלי סוף - על ימי האבות, על יציאת מצרים, על הממלכה המאוחדת ועוד ועוד.
אגב, הפירדמידות נבנו הרבה לפני התיארוך של שהות בני ישראל במצרים. כך שגם אם הם היו שם (דבר סביר בהחלט, בהתחשב בכך שמצרים תמיד היתה ארץ עשירה במזון שהיוותה מקום אליו היגרו מכנען בימי רעב), וגם אם הם עבדו שם בפרך - הקרדיט על המבנים המרשימים האלה הוא לא של אבותינו :)
וכמו שכבר נאמר - בראש הכל עומדת מילה אחת קטנה עם משמעות גדולה - אמונה. וזה מה שעושה את ההבדל בין נקודות המבט.
את יכולה לקרוא את הכתבה הזו -
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1225647.html
יש כאן הצצה קטנה לויכוח הבלתי פוסק בין האסכולה התל אביבית לזו הירושלמית.
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה