» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (19):
אני רוצה לקרוא,
פילוסופיה, מדע, פסיכולוגיה וניהול,
ממתין לקריאה,
רוצה לקרוא,
לקרוא,
זוממת עליהם,
לקרוא,
בא לי לקרוא,
רשימה,
צריך עיון...,
Wishlist - עיוני,
צריך,
בא לי לקרוא ואין ברשותי,
פילוסופיה,
עיון כללי - היסטוריה, פילוסופיה,
Would like to read,
לירן,
פסיכותרפיה,
שוקולד מנטה מסטיק/ פואנטה℗,
עוד ...
|
|
1.
|
|
מאז אפלטון ואריסטו, הוגים חשובים ראו ברטוריקה אמנות ביקורתית ולא אמנות סגנונית. באמנות זו מתחברים שני מאפיינים מיוחדים לאדם: יכולת החשיבה ויכולת הדיבור. יכולות אלה מתפתחות אצל האדם באופן טבעי ומשפיעות על מצבו הקיומי והחברתי. אמנות הרטוריקה אמורה לתרום לשכלולן. בתרבות הפלורליסטית של ימינו, שבה אף האמיתות הבסיסיות ביותר שנוניות במחלוקת, לימוד הרטוריקה זוכה לעדנה מחודשת, כזו שיכולה להגביר את המודעות לגורמים השונים שלוקחים חלק במלאכת השכנוע ולהדגיש את המשמעות האתית של הדיבור....
|
|
2.
|
|
הספר בוחן את הקרבה והריחוק בין מחשבת ברוך שפינוזה לבין מחשבת פרידריך ניטשה. נקודת הדמיון המרכזית והבולטת ביותר בין הגותו של שפינוזה לזו של ניטשה היא שלילתם המפורשת את קיומו של האל הדתי ובעקבותיה ניסוח של אתיקה אנושית עבור מי שניתן לכנות "אדם ללא אלוהים": אדם שהציר המרכזי למחשבתו ולחייו איננו עוד האל הדתי. אך גם נקודת שוני בולטת ומשמעותית הופכת את ההשוואה ביניהם לפורה מבחינה פילוסופית: בעוד שפינוזה פורש, בספרו אתיקה, משנה שיטתית, שמשקפת את שאיפתו לדון בסוגיות פילוסופיות לפי הדגם הגיאומטרי, ניטשה מתנגד באופן מפורש לעשיית פילוסופיה כשיטה ומקדיש חלק ניכר מכתביו לקעקוע רעיון זה.
החשיבה הפילוסופית, כך אני מאמין, היא ניסיון למתוח את גבולות החשיבה האנושית עד בלי די. שפינוזה וניטשה בהחלט לקחו על עצמם משימה זו, הן בנקודת הדמיון ביניהם, שמבקשת לחשוב על המשמעות הקיומית של "אדם ללא אלוהים", והן בנקודת השוני ביניהם, שיוצרת עימות בין הפן הלוגי והשיטתי במחשבת האדם לבין הפן האסוציאטיבי והספונטאני בה.
שי פרוגל, ד"ר לפילוסופיה, מלמד בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת תל-אביב. ספריו הקודמים: רטוריקה ו-The Rhetoric of Philosophy....
|
|
3.
|
|
ביום גשום, נוקש על דלתו של המספר סוקרטס ומיד אחריו מופיעים בביתו מספר פילוסופים מרכזיים מההיסטוריה של תרבות המערב. בין הפילוסופים מתפתח דיאלוג על שאלות יסוד ביחס לאדם ולעולם, למחשבה ולאמונה. בדיאלוג באים לידי ביטוי לא רק העמדה הייחודית לכל פילוסוף אלא אף אישיותו ודרכי המחשבה וההבעה האופייניים לו. כך, מתפתחת דרמה פילוסופית במערכה אחת, שהמפנים והמהפכים בה אינם נוגעים לגורלם של הגיבורים אלא להתפתחותה של המחשבה. הדיאלוג מסתחרר מעגלים, מעגלים עד שמגיע לסיומו?
שי פרוגל הוא מרצה לפילוסופיה במכללת סמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת תל אביב ועמית במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. ספריו הקודמים בעברית: רטוריקה (2006), אתיקה: שפינוזה וניטשה (2009)....
|
|
4.
|
|
הספר שלפנינו- חינוך לאמנות - מספק מענה דחוף, עשיר ומאתגר לפער הבלתי נסבל במערכת החינוך הישראלית בין ההכרה שהחינוך לאמנות הוא יסוד מרכזי בפיתוח אישיות הצעירים ובהתחדשות התרבות לבין השוליות הנידחת שהוא זוכה לה בפועל במכלול תכנית הלימודים.
המאמרים הנכללים בספר מלמדים על חשיבות החינוך לאמנות דרך הדגשת הזיקה שבין התפתחות אסתטית להתפתחות אתית ולהיבטים החברתיים של העשייה האמנותית. הספר פותח בדיון ממבט־על בשאלת מקומן של האמנויות במערכת החינוך, ובהמשכו מציע דרכים מעשיות לשילובן במערכות החינוך בבתי־הספר ובמכללות לחינוך.
פרופ' שי פרוגל, מרצה לפילוסופיה וראש התכנית לתואר שני במדעי הרוח, מכללת סמינר הקיבוצים.
ד"ר דורית ברחנא־לורנד, מרצה לפילוסופיה של האמנות, מכללת סמינר הקיבוצים.
על העטיפה: ״נושאות״, רונן עמור, בוגר המחלקה לאמנות, סמינר הקיבוצים....
|
|