» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (10):
איראן,
ספרות אסלאמית וערבית היסטורית,
סופים,
אודי1,
מד"ב ופנטזיה,
מדע בדיוני, פנטזיה ודיסטופיה,
מדב/פנטזיה למכירה,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
עיון,
STORIE DI COPERTINA,
עוד ...
|
1.
|
|
אִם תִּשְׁפּךְֹ אֶת הַיָּם לְתוֹךְ לָגִין
יִהְיֶה תָּכְנוֹ חֶלְקְךָ בְּקֵץ הַיָּמִים
כך כותב ג'לאל אל-דין רוּמי בבית מספר 20 של ספר המת'נווי.
שירת רוּמי, מבחר מתורגם מתוך חמשת כרכי המת'נוי, הוא כד מים מהאוקיאנוס הגדול של כרכים אלה ושל הגותו של רוּמי. הקטעים שתורגמו בו נועדו להדגים את חכמתו של רוּמי ואת עושר יצירתו ולהעניק לקורא טעימה מיסודות תורתו הפילוסופית והמיסטית ומסגנונו הספרותי.
רוּמי נחשב לגדול המשוררים וההוגים הסוּפיים ולאחד מענקי המשוררים הפרסיים. רוּמי ייסד את מסדר הדרווישים הידוע בשמות ה"מֶוְלֶוִיֶה" ו"הסוּפים המרקדים", אשר פעילותו נמשכת עד עצם היום הזה. מרכזו של המסדר בקוניה שבטורקיה, שם גם קבור רוּמי.
באמתחתו של רוּמי שפע יצירות בעלות עומק מחשבתי ופילוסופי, מלוּות בפתגמים וברחשי לב. שירתו העשירה כוללת סיפורים רבים שבהם שזור חוש הומור מיוחד. בשל אופיין זה, דיברו יצירותיו לליבם של בני שכבות אוכלוסיה שונות והשפיעו רבות על הדורות הבאים אחריו, הן במדינות האסלאם והן במערב. ביטוי מקיף לתורתו המיסטית מצוי בספר המַתְ'נַווי, שיש באיראן המכנים אותו בשם "הקוראן בשפה הפרסית".
הסופר משה מנשהוף, יליד איראן, בעל תואר ראשון בפילוסופיה וביהדות מן האוניברסיטה העברית ותואר שני בלימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, תירגם לעברית משפת המקור חלקים נבחרים מן השירים של המת'נווי. כהקדמה לשירים, פותח הספר במבוא מאיר עיניים ועשיר במידע על אודות ההשפעות התרבותיות וההגותיות על רוּמי. בכך מוגש לקורא ההקשר המאפשר לקרוא את השירים ולהבינם.
מנשהוף תירגם את השירים תרגום מדעי, תוך שימור מבנה החריזה ואגב הקפדה על העברת המשמעויות של הטקסט המקורי. כן הוסיף הערות והארות מקיפות המסייעות לקורא העברי בן זמננו לרדת לעומקן של המשמעויות הצפונות בשירים אלה.
אין ספק שג'לאל אל-דין רוּמי השפיע על כתיבתו הספרותית של מנשהוף, הד להשפעה זו ניכר בשני ספריו האחרונים של מנשהוף, "עמוס – גואל הגורל" (הוצאת כתב, 2011 ) ו"סיפור המטמון באי ודאות" (הוצאת כתב, 2011 )....
|
2.
|
|
מאות שנים אחרי שאסון סולארי הכחיד כמעט כליל את החי והצומח שבכדור הארץ, בטוחים תושביו שעלה בידם למגר את המוות ולבנות לעצמם עולם טכנולוגי מוגן וחף מהפתעות. אלא שגופת אדם שעליה סימני זִקנה צצה פתאום כאילו משום מקום ומערערת באחת את הנחות היסוד של עולמם.
אנשי העידן שלאחר האסון מתוודעים אל הזִקנה ואל המוות שנשכחו מעולמם וניצבים מול תעלומה. מה פשר מציאת הגופה ומה השלכותיה? כך מתחיל גלגול סיפורם של "האחרים", מושג שחל בכל פעם על קבוצה אחרת. רומן מדע בדיוני פילוסופי מרתק, מאיר עיניים, המתרחש בעתיד הרחוק, ומעורר לכל ארכו ובעיקר בסוף המפתיע מחשבות ביחס לחיינו בעת הזאת....
|
4.
|
|
לרגשות חשיבות רבה בכל הנוגע לתפקודו ולהישרדותו של האדם. בספר רגש והרגשה מוצגת תאוריה מקיפה, יסודית ומנומקת על רגשות. התאוריה שופכת אור על מהות הרגשות ומעניקה כלים המסייעים להבנת השפעתם על תהליך קבלת ההחלטות ולהבנת המשמעויות השונות של תיעול הרגשות. בבסיס התאוריה עומדת הבחנה קטגוריאלית בין רגש ובין הרגשה. רגש (כגון כעס או פחד) מוגדר כהיערכות פיזיולוגית וקוגניטיבית של האדם במצבים הנתפסים בתודעתו כקריטיים ומחייבים קבלת החלטה אופרטיבית מהירה. הרגשה (כגון הנאה או סבל) מוגדרת כגורם הכוונה רגשי שנועד לדלות אל התודעה תכנים המשפיעים על תהליך קבלת החלטות.
על אף שהדיון בספר זה אינו מתעלם ממחקרים בפיזיולוגיה של המוח, ולעיתים אף מתבסס עליהם, הוא אינו מביא אותם כסימוכין בלבדיים. זאת, מתוך הבנה שדיון בנושא רגשות מלכתחילה אינו יכול להיות מוכרע על פי קריטריונים מדעיים בלבד. התפיסה האנושית מורכבת ודינמית. רגשות והרגשות מושפעים מהניסיון האישי המצטבר של האדם ומהמוסכמות בחברה שגדל בה. אין רגע שבו אדם חדור ברגש אחד בלבד, ואין רגש שהגדרתו אובייקטיבית ואוניברסלית. לכן, אף שהתאוריה על הרגשות נכתבה כאמור בזיקה לממצאים חשובים בפיזיולוגיה של המוח, מובעת הסתייגות מתקפותן המדעית של מסקנות המורות כביכול על הקבלה בין התהליך הפיזיולוגי והתודעתי בכל הנוגע לרגשות ולהרגשות.
'רגש והרגשה' הוא ספר המשך לספר 'חלום וזיכרון' (2016) שנכללות בו ארבע מסות: על התפיסה; על הזיכרון; על השינה ועל החלום. הספר רגש והרגשה דן ברגשות ובהרגשות בהסתמך על ההנחות התאורטיות שהוצגו בספר הקודם וממשיך את השפה הייחודית שפותחה בו. הוא כתוב בשפה נהירה שמנגישה את נושא הרגשות לקהל רחב שמתעניין בו....
|
6.
|
|
הספר ערכים ודמוקרטיה בוחן את הקבוצתיות הערכית והרעיונית ודן בסיבות יסודיות לקיומן של קבוצתיות וקוטביות בחברה שלנו ובחברות אחרות. קבוצות ערכיות ומוסריות שונות אוחזות בדעות, באמונות ובערכים שונים, ולא בטוח שיימצא אפילו רעיון או ערך מסוים שיהיה מקובל על כל האנשים בכל הקבוצות. במילים אחרות, אין מוסר אוניברסלי שיהיה מקובל על כל אדם באשר הוא אדם.
בהיסטוריה האנושית יש דוגמאות רבות למי שטענו שהם מקור סמכות, ובכוחם לקבוע מה טוב ומה נכון — ליחיד ולאנושות כולה. הבולטים שבהם הם מי שהתבססו ומתבססים על הסמכות האלוהית. אולם גם הנחת קיומה של סמכות אלוהית לא הביאה את האנושות לתלם מוסרי אלא למלחמות דת עקובות מדם על ערכים ואמונות. במקביל, גם החשיבה הרציונלית לא הצליחה להוות מקור סמכות שיתווה תלם מוסרי אוניברסלי, שבלכתנו בו נוכל להיות בטוחים שאנחנו בכיוון הטוב או הנכון.
כשאין תלם מוסרי אוניברסלי, אלא לכל קבוצה תלם מוסרי ומקור סמכות ערכי ומוסרי משלה, ושואפים שלכל דעה ולכל ערך יהיה ביטוי, אין ברירה אלא להתנהל במסגרת דמוקרטית. דמוקרטיה היא המנגנון שמאפשר ניהול דעות של הקבוצות הערכיות והמוסריות השונות בחברה. דמוקרטיה עומדת על שלושה יסודות: חופש, שוויון וערבות הדדית. השוויון שבדמוקרטיה שונה משוויון הזדמנויות, והחופש קיים רק כשיש ערבות הדדית.
משה מנשהוף עוסק בכתיבה הגותית פילוסופית, והוא ניחן בחשיבה מקורית שיורד לעומקם של נושאים שעליהם הוא כותב. בשנים האחרונות חיבר מאמרים רבים, בהם: "ימי הביניים של החשיבה החופשית והיצירתית", "האם הכרחי להניח את קיום הלא מודע", "הגורם הבסיסי לשינוי בפילוסופיה של ויטגנשטיין", "נאורות וקוץ בה" ועוד. באמתחתו ספרים מסוגות שונות: חלום וזיכרון (2019) ו-רגש והרגשה (2022) — בסוגה ההגותית פילוסופית. אופוריה (1994), הכפיל הווירטואלי (2010) והאחרים (2014) — בסוגת המדע הבדיוני. עמוס — גואל הגורל (2012) — רומן פילוסופי-פסיכולוגי. סיפור המטמון באי ודאות (2012), סיפור פילוסופי בחרוזים. כמו כן, תרגם וערך את שירת רוּמי — שירים מהמַַתְְ'נַַווי ופרקים בהגותו של ג'לאל אל-דין רוּמי (2013)....
|
|