» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (7):
ספרים אלקטרוניים,
פרוזה,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרים שאני רוצה לקרוא - עיון,
ספרים שאני רוצה לקרוא - מוסד ביאליק,
ספריעד- יהדות, מחשבת ישראל, קודש, יודאיקה,
|
2.
|
|
בספר זה, על שני כרכיו, נפרס לפנינו עיון מקיף בעולמו המופלא של ספר בראשית. הוא נועד לאפשר חשיפה יצירתיתי ושיטתית של ההגות ושל הערכים המונחים ביסודם של הסיפורים הקדומים, תוך כדי התבוססות על כללי המחקר המדעי. מוצגות בו גישות שונות בפרשנות ובמחקר לדרכי חיבורו, לתכניו ולהשתקפות הרקע ההיסטורי בחלקיו השונים. כמו כן, נידונים כאן מקורות השפעתו של ספר בראשית, והזיקה בינו ובין ספרויות המזרח הקדמון.
המחבר מתמודד עם המסרים הרעיוניים הגלויים והחבויים בספר בראשית, ופותח צוהר להבנת סממני אמנות הסיפור הייחודית בו. המעיין בספר מתוודע אל מגוון האמונות והדעות בסיפורים, כחלק מהלקח המוסרי-דתי של המונותיאיזם הבא לידי ביטוי בספר בראשית.
יחידה 1: ספר בראשית - מבנהו, תכניו וחיבורו
יחידה 2: הבריאה וראשית האנושות - המקרא והמיתוסים הקדומים
יחידה 3: הסיפורים על מעשה הבריאה
יחידה 4: סיפורי ראשית האנושות
יחידה 5: תולדות העמים ותולדות עם ישראל - יצירות ספרותיות עצמאיות
יחידה 6: סיפורי האבות והמציאות ההיסטורית...
|
4.
|
|
גיבור הרומן הוא פרופסור מבריק בעל שם ומעמד, אלא שהוא מרושע ותאב יוקרה. עולם הרוח אינו מספק אותו, ומפעם לפעם הוא נמלט אל דמיונותיו ויוצר לעצמו מצבי שליטה וכוח, מצד אחד, הוא ניחן בחוש הומור ובאירוניה עצמית ואפילו בחן שובבי, הוא גם מודע לגבול שבין הטראגי והקומי בסיטואציות השונות שאליהן הוא נקלע, אך מצד שני, הוא לא מצליח למנוע את התדרדרותו. תורותיו בעניין היהדות מתגלגלות, במקביל למצבו האישי, יותר ויותר לעבר חזונות הכוח. הוא מסתבך בפרשיות קטנות ובמעידות, חלקן לכאורה משעשעות, הוא מחפש להן הצדקות עקרוניות, אבל הוא חומק מפני התקשרויות חדשות, אפילו כשהוא מתאהב מחדש. וכשהוא מתנתק, הוא לא יודע אם התפכח או רק תירץ את מחדלו. לקראת סופו של הסיפור הוא מוצא את עצמו עומד ומרצה בפני קהל מזדמן ברחוב, והוא הולך ומתחבר מרצון, עד כדי הזדהות מוחלטת, עם חותנו הקשיש, הסנילי למחצה, אף על פי שהוא מודע גם לצד המשעשע שבסיטואציה זו, המחבר מצהיר בזה, כי בכל שנותיו במוסדות האקדמאים השונים, לא נזדמן לו להכיר פרופסור כזה, והדמות אינה אלא פרי דמיונותיו המרושעים שלו... שמאי גלנדר פרסם רומאנים, קבצי סיפורים וספרים לילדים, (בהם "המסע הלבן", "המסיבה", "יום אחד של חופשה מוקדמת", "כולם ביחד וכל אחד לחוד") אך בשנים האחרונות התמסר בעיקר למקצועו האקדמאי בחקר המקרא, ובו פרסם ספרים ומאמרים בארץ ומחוצה לה....
|
6.
|
|
בשנים האחרונות הוקדשו מחקרים רבים לאמנות העיצוב של הסיפור המקראי. ייחודו של ספר זה בכך, שהוא מנסה להראות אלו רעיונות, השקפות או מסרים, גרמו להתגבשותם של דפוסי עיצוב מסוימים, ולהעדפתן של תחבולות ספרותיות מסוימות, הצגת הדברים מבהירה גם, כיצד הפכו מוטיבים פשוטים של סיפורי עם לסיפורים המתמודדים עם עקרונות מוסר ואמונה נצחיים. המחבר, שפירסם גם רומנים וקבצי סיפורים, משלב בספר זה את אהבתו לספרות עם עיסוקו בחקר המקרא. ד``ר שמאי גלנדר הוא מורה בכיר למקרא באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים. הוא פרסם מחקרים ומאמרים בכתבי עת בארץ ומחוצה לה, ואת הספרים: David and His God, Jerusalem 1991 The Good Creator, Atlanta 1997 וכן יחידות במבוא למקרא, האוניברסיטה הפתוחה, ופירושים בסדרת עולם התנ``ך....
|
7.
|
|
מבחר של שמונה מסיפוריו של שמאי גלנדר, המאירים הארה חיה ונוקבת פינות וטיפוסים שונים מהוי ימינו - בקיבוץ, בצבא ובעיר. ספרו החמישי של הסופר יליד 1931, חבר קיבוץ מזרע, שספר סיפוריו הראשון "צעירים" הופיע ב.1960 - חלק מן הסיפורים התפרסמו בכתבי - עת ובעתונים שונים....
|
10.
|
|
בשנים האחרונות הוקדשו מחקרים רבים לאמנות העיצוב של הסיפור המקראי. ייחודו של ספר זה בכך, שהוא מנסה להראות אלו רעיונות, השקפות או מסרים, גרמו להתגבשותם של דפוסי עיצוב מסוימים, ולהעדפתן של תחבולות ספרותיות מסוימות, הצגת הדברים מבהירה גם, כיצד הפכו מוטיבים פשוטים של סיפורי עם לסיפורים המתמודדים עם עקרונות מוסר ואמונה נצחיים. המחבר, שפירסם גם רומנים וקבצי סיפורים, משלב בספר זה את אהבתו לספרות עם עיסוקו בחקר המקרא. ד``ר שמאי גלנדר הוא מורה בכיר למקרא באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים. הוא פרסם מחקרים ומאמרים בכתבי עת בארץ ומחוצה לה, ואת הספרים: David and His God, Jerusalem 1991 The Good Creator, Atlanta 1997 וכן יחידות במבוא למקרא, האוניברסיטה הפתוחה, ופירושים בסדרת עולם התנ``ך....
|
|