רותי דירקטור

רותי דירקטור

סופרת


1.
מעולם לא היתה האמנות כה קשובה לצופה, כה זקוקה לו, מחזרת אחריו ומגששת סביב – ובו בזמן מאתגרת אותו, מגרה את חושיו, מביכה אותו ותובעת ממנו שותפות עקבית וצמודה למהלכיה. אמנות עכשווית הולכת בדרכים לא סלולות, מסרבת להיקלט בנקל, ותובעת מצב צפייה דרוך, שנון ופתוח. הילד הקטן שאמר "המלך הוא עירום" ראה עדיין את המובן מאליו: אבל המלך והחייטים – שהם אולי אב-טיפוס של אמן מזן אחר – כבר נרתמו להרפתקה חדשה ונועזת של ראיה, חשיבה ביקורתית וחוויה רגשית. ספר זה מציע זווית של צפייה רב-ממדית על יצירות שונות מאוד זו מזו, ישראליות ובינלאומיות, בשדה הגדול של אמנות עכשווית. הוא משרטט מפה קטנה של מוקדי עניין ומביא מאגר בסיסי של תובנות והקשרים, המעמידים יסוד לצפייה מושכלת הנדרשת לכל אמנות בכל זמן – אבל אמנות עכשווית תובעת אותה ביתר תוקף....

2.
הדרך לוונציה הוא ספר שבמרכזו עולם האמנות הישראלי, על סמליו וגיבוריו, מחוזות תשוקותיהם ועוצמת תסכוליהם. רומן רחב יריעה זה בנוי מפרקים, הנאספים אט-אט ונארגים לסיפור אחד. כל פרק מסופר מבעד עיניה של גיבורה אחרת: אספנית, אוצרת, חובבת אמנות, גלריסטית, אסיסטנטית, בת זוג של אמן, מבקרת אמנות ושתי אמניות היוצרות כצמד. הסיפורים מצטברים לדיוקן רב פנים של עולם האמנות הישראלי, דרכו נפרסת הזירה שבה מתנהלת האמנות הישראלית, לאורך מאה שנים, החל מ-1919. בהדרגה הסיפורים מתחברים, קרעי עלילה משלימים זה את זה, דמויות מרכזיות בפרק אחד שבות ומופיעות כגיבורי משנה בפרק אחר, ועולם האמנות הולך ונחשף, משיל מעליו עוד קליפה ועוד מיסוך. עלילת הספר מתרחשת בין ירושלים, חיפה ותל אביב, בעוד ונציה חוזרת ומבליחה, הן כעיר עצמה והן כמשל: הביאנלה לאמנות בוונציה כסמל למשאת נפש מקצועית, העיר כסמל ליופי שהעין הישראלית רק יכולה לכמוה אליו, ושקיעתה של העיר כסמל למופרכות הן של ההצלחה והן של הכמיהה. הדרכים כולן מובילות לוונציה, אבל מי שמגיע לוונציה מגיע בדרך-לא-דרך, מערער על המסלול המקובל של הצלחה והעדפות טעם שגורות. הספר מציג את עולם האמנות ואת השאיפה הנואשת של שחקניו להכרה, להצלחה ולאהבה....

3.
4.
5.

רותי דירקטור מסבירה בצורה פשוטה וקולחת תוך מתן דוגמאות את התפתחותה של האמנות העכשווית. היא מסבירה גם מדוע נוצר "פער" בין הציפיות וטעם הקהל... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
אני לא מבין הרבה באמנות. אחרי קריאת הספר הזה, גם הבנתי *למה* אני לא מבין הרבה באמנות. אני מאלה, שרואים את העבודות במוזיאונים, ואומרים דברים כ... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ