יוסי יונה

יוסי יונה

סופר

פילוסוף, חבר סגל באוניברסיטת בן גוריון וחבר כנסת לשעבר ברשימת מפלגת העבודה. יונה כתב וערך מאמרים וספרי מחקר והגות רבים הניצבים בתפר שבין פילוסופיה, לסוציולוגיה, לאמנות וללימודי תרבות. הרומן הראשון מפרי עטו, לא זמן טוב לאהבה, יצא לאור בשנת 2015 בהוצאת הקיבוץ המאוחד.
1.
הספר מציע ניתוח אנליטי וחריף המפריך כמה מן "האמיתות" המקובלות בשיח הציבורי בנוגע לרב-תרבותיות. חשיבותו של הספר מתחדדת לנוכח קיומו של דיון שטחי ופשטני ברב-תרבותיות המתנהל בשנים האחרונות בישראל. הדיון שמנהלים מתנגדיה של הרב-תרבותיות הוא חרד, מבולבל ורב-סתירות. תוך שהם בוחנים את יחסי הגומלין המורכבים בין המסורת הרב-תרבותית לבין מסורות תיאורטיות אחרות, מציעים יונה ושנהב חזון מקיף שבו מאבקים דמוקרטיים לכיבוד זהותן של קבוצות שונות בחברה בישראל משתלבים בחתירה לכינון סדר פוליטי וכלכלי שבסיסו עקרונות של צדק חברתי. הספר נע באלגנטיות בין העיוני למעשי, ופונה לחוקרים ומרצים, כמו גם לאקטיביסטים חברתיים. יהודה שנהב ...

2.
ספר זה מציג לראשונה סדר יום רב - תרבותי לניתוח החברה בישראל ולארגונה מחדש. הוא מציע לקורא דרך חדשה ומקורית להבנת מבנה החברה בישראל, תוך שילוב תיאוריה פילוסופית מעמיקה עם התבוננות סוציולוגית רגישה. פרקי הספר מתמקדים בשלוש זירות - חינוך, הגירה והקצאת משאבי קרקע ודיור - ומרחיבים את הדיון הרב - תרבותי מן העיסוק בקניין רוחני בלבד אל עבר שאלות של אי - שוויון חומרי. המחבר מצביע על המנגנונים המייצרים בו - בזמן הן את הקולקטיב הלאומי וזהותו הן את ההיררכיות הלאומיות, האתניות והמעמדיות שבתוכו. הוא מנתח מנגנונים אלו ומפרק את ההבחנות המקובלות בין זהות למעמד או בין הכרה להקצאת משאבים. בזכות ההבדל: הפרויקט הרב - תרבותי בישראל הוא הספר השני הרואה אור בסדרת הקשרי עיון וביקורת, והוא מיועד לחוקרים, לקובעי מדיניות, לפעילים חברתיים ולציבור הרחב. כתוצאה מכך, החוויה של המזרח כאזור ספר בין יהדות לערביות פינתה את מקומה למערכת היחסים הסמויה בין המזרחנות, העוסקת רק בערבים, לבין המזרחיות, שממנה מטוהרת הערביות שוב ושוב....

3.
4.
אפשר גם אחרת: מתווה לכינונה של חברה מתוקנת נכתב בתגובה ל״ועדה לשינוי חברתי-כלכלי״ (ועדת טרכטנברג), שהוקמה על ידי ממשלת ישראל בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011. בכתיבתו של מסמך זה השתתפו מיטב חוקרי האקדמיה, אנשי מקצוע רבים ופעילים חברתיים, כדי לתת ביטוי לאמירה שאפשר גם אחרת ולהציע פתרונות לתחלואיה של החברה הישראלית. אפשר גם אחרת מציג ניתוח מקצועי אלטרנטיבי של מומחים מתחומי הכלכלה, החינוך, הבריאות, הדיור, המינהל הציבורי, המשפטים, התעסוקה והרווחה, ניתוח שנועד להראות שיש חלופה למדיניות שמנהיגות ממשלות ישראל זה שלושה עשורים. אפשר גם אחרת נועד לספק תשתית ערכית ומקצועית למקבלי ההחלטות — שרי ממשלה, חברי כנסת, ראשי רשויות מקומיות — ולכל מי שמבקש לפעול לכינונה של חברה הוגנת והומנית; ובמקביל — להעניק לציבור גישה ביקורתית מנומקת להמשך קיומו של הדיון הציבורי. דיון כזה הוא חלק מהשיח הדמוקרטי הישראלי והוא ימצא את מקומו בכנסים, בחוגי למידה, בעצרות ובהפגנות ובערוצים השונים של המדיה החברתית. ...

5.
בעודו נע על מקומו מיקד יואב את מבטו בשני תלי נמלים שנערמו בשולי הכביש. הוא השתופף והתבונן ארוכות בנמלים השחורות שאצו בדרכן כמי שנחפזות להשלים את מלאכתן. הן מתחו שני טורים במסלולים מנוגדים; אלו לעבר התל ואלו הלאה ממנו. אין לדעת לאן. "על מה אתה מסתכל?" שאל יבגני. "על הנמלים", השיב משועשע, "תראה את אלה! ממהרות, רצות כמו משוגעות, כאילו על סמים ממריצים. תראה, מה המרחק בין שני התלים? חצי מטר? אבל נראה שהנמלים האלה חיות בעולמות נפרדים; לא מתערבבות; יוצאות מהתל ונכנסות אליו. כל אחת והתל שלה. כאילו יש מחיצות ברורות ביניהן". זהו רומן בארבעה קולות, הנע בשני צירים; הדיל, פסיכולוגית, והישאם, מורה לספרות, הם פלסטינים המגדלים את ילדיהם ברמאללה ומתמודדים עם קשיים בחיי הנישואים. יואב וטלי, זוג סטודנטים צעירים מתל־אביב, מתכננים את עתידם בלימודי דוקטורט בארצות־הברית. ביד בוטחת ובשליטה וירטואוזית בפרטי פרטים של היסטוריה, תרבות ושפה, פורש המחבר ארבע מניפות חיים ברמאללה ובתל־אביב. האם ישיקו זו לזו? סיפור רב־עוצמה על 'המחיצות הברורות', הפיזיות והמנטאליות, שהקמנו כאן, ועל מחירן הכבד. יוסי יונה, פילוסוף, חבר סגל באוניברסיטת בן גוריון בנגב. יונה כתב וערך ספרי מחקר שונים ופרסם מאמרים רבים הניצבים בתפר שבין פילוסופיה, סוציולוגיה, מדעי המדינה ולימודי תרבות. זהו רומן הביכורים שלו....

6.
בערוב ימיה דולה שלמה מפיה של אמו פרקים עלומים מקורות חייה רבי התהפוכות של משפחתו. הוא לומד על הרפתקאות מסמרי שיער של אבותיו במדבריות עיראק, על פרשיות אהבה אסורות בקרב בני משפחתו ועל מבחני הישרדות של הוריו הן בעיראק והן בישראל. במהלכו של המסע אל עברה הקדום של משפחתו, נפרשים חייו של המספר עצמו, גבר גרוש ואב לשתי בנות, המתקשה למצוא עוגן רגשי בחייו מאז התפרקות משפחתו. תאנים טובות מאד הוא רומן סוחף, הכורך ביד אוֹמן מקומות מרוחקים זה מזה, תקופות שונות ועולמות נבדלים, ובונה באמצעותם רקמה אנושית תוססת על מופעיה המפעימים ועל גילוייה הקשים ומכמירי הלב. הרומן תאנים טובות מאד פותח צוהר לעולם קסום. הוא כתוב במיומנות ובכישרון רב. הוא מתמקד בקורותיה של משפחה יהודית שמקורה בעיירות נשכחות ששכנו במעלה נהר הפרת מאז חורבן בית ראשון. המחבר שוזר בסיפור זה פרקים נסתרים מעברה של הקהילה היהודית עתירת ההיסטוריה אשר פרחה ושגשגה בעירק הקדומה. תוך שהוא מגולל את סיפורה של משפחה זו, המחבר גם אורג בתוכו את סיפור חייו הנפתל עצמו. תאנים טובות מאד מספק חווית קריאה ייחודית ומהנה ביותר (סמי מיכאל). יוסי יונה, פילוסוף, חבר סגל באוניברסיטת בן גוריון וחבר כנסת לשעבר ברשימת מפלגת העבודה. יונה כתב וערך מאמרים וספרי מחקר והגות רבים הניצבים בתפר שבין פילוסופיה, לסוציולוגיה, לאמנות וללימודי תרבות. הרומן הראשון מפרי עטו, לא זמן טוב לאהבה, יצא לאור בשנת 2015 בהוצאת הקיבוץ המאוחד. "הפרוזה של יוסי יונה תמיד מרתקת אותי בגלל היכולת הנדירה שלו לעבוד עם פרטים ופרטי פרטים, מן העבר ומן ההווה, וליצור מתוכם יצירה ואישית וחברתית משמעותית." רן יגיל "ליוסי יכולת מדהימה לתאר דרמה אנושית שמחברת בין העבר הרחוק להווה הקרוב, בין מחוזות רחוקים למחוזות קרובים ובין תרבויות שונות. בסוף כולנו "רקמה אנושית אחת". אפשר להזיל דמעה ואחר כך לחייך, אפשר לכעוס ואחר כך לדעת שיש תקווה. ככה הרגשתי תוך כדי הקריאה של הרומן הנהדר הזה. ממליצה בחום". זהבה גלאון ...

7.
שוויון ההזדמנויות בחינוך עורר מאז ומתמיד דיון ציבורי ער וסוער בחברה בישראל. דיון זה חשוב וחיוני, שכן איכות החינוך ורמתו משפיעות במידה רבה על סיכוייהם של התלמידים להצליח בחיים. קיומו או היעדרו של הדיון גם מעידים על מידת לכידותה של החברה ועל מידת מחויבותה לצדק חברתי. אסופת המאמרים פרקטיקה של הבדל בשדה החינוך בישראל: מבט מלמטה מציעה דיון בסוגיית שוויון ההזדמנויות בחינוך מבעד למגוון גישות תיאורטיות ומחקריות – כאלה שמתבוננות במציאות "מלמטה", מרמת המיקרו, ואחרות, שבוחרות להתבונן בה "מלמעלה", מרמת המקרו. כמו כן האסופה משלבת בין מתודולוגיות מחקר "כמותניות" לבין מתודולוגיות מחקר "איכותניות". מפגשים תיאורטיים אלו מציירים תמונה מורכבת ועשירה של שדה החינוך בישראל. שדה זה, כפי שמתגלה בספר שלפנינו, מתאפיין במגמות של המשכיות ושעתוק חברתי ובה בעת בשינויים מרחיקי לכת. אחת התובנות המרכזיות העולות מהספר היא כי אי-אפשר להבין את המגמות הסותרות הללו ללא התייחסות לנקודות המבט של השחקנים השונים בשדה החינוך: מורים, תלמידים, הורים, מנהלים ואנשי מינהל. ואכן, מרבית המחקרים באסופה עוסקים בתפקידם הפעיל של שחקנים אלו ובהתמודדותם הדינמית והמתמשכת עם המציאות המורכבת ומלאת הסתירות של המעשה החינוכי. במידה רבה, העבודות המכונסות בספר מזמינות בחינה מחודשת של ארגז הכלים התיאורטי העומד לרשותם של סוציולוגים ואנתרופולוגים העוסקים בחקר אי-השוויון בחינוך. זרמי העומק החברתיים שהולכים ועולים אל פני השטח בתקופה האחרונה הן בחברה הישראלית והן בחברות אחרות ממחישים עד כמה חשוב לשמר את מרכזיותו של הדיון באי-השוויון בשדה החינוך – לבחון את הגורמים להיווצרותו ולהתוות דרכים להתמודד עמו. ...

8.
המחאה החברתית של קיץ 2011 היא אירוע מכונן בחייה של החברה הישראלית. בשיאה היא זכתה לתמיכתו של הציבור כולו, על קבוצותיו השונות. ספר זה הוא הספר הראשון שמציג ניתוח מעמיק של המחאה הזהמחאה החברתית של קיץ 2011 היא אירוע מכונן בחייה של החברה הישראלית. בשיאה היא זכתה לתמיכתו של הציבור כולו, על קבוצותיו השונות. ספר זה הוא הספר הראשון שמציג ניתוח מעמיק של המחאה הזאת מנקודת ראותו של אינטלקטואל מעורב – מי שאינו רק מוסמך להציג על אודותיה ידע תיאורטי, אלא אף לקח בה חלק פעיל. סדקים בחומה, שכתוב בשפה בהירה ונגישה להפליא, מציע דיון במחאה החברתית כמופע מקומי של תופעה גלובלית והיסטורית רחבת היקף. המחבר מבקש לעמוד על אופייה של המחאה ודפוסי פעולתה, על האתגרים השונים שניצבו בדרכה ועל מיקומה בציר ההיסטורי, זה הנע בין קִדמה לנסיגה תרבותית וכלכלית. פרופ' יוסי יונה הוא פילוסוף, חבר סגל באוניברסיטת בן גוריון, ומחברם של ספרים ומאמרים רבים. יונה עמד בראש צוות המומחים שיעצו למארגני המחאה החברתית של 2011 וערך, יחד עם פרופ' אביה ספיבק, את הדוח של תנועת המחאה "אפשר גם אחרת" (הקיבוץ המאוחד, 2012).את מנקודת ראותו של אינטלקטואל מעורב - מי שאינו רק מוסמך להציג על אודותיה ידע תיאורטי, אלא אף לקח בה חלק פעיל....

9.
דניאל בית הלחמי, סטודנט לספרות אמריקאית עכשווית, מתבשר שאחיו הבכור, איתן, נהרג בתאונת דרכים. האירוע הטרגי גוזר על דניאל לחיות ביתר שאת בצִלו המצמית של איתן, שהיה הבן מועדף על אביו ואף יועד לרשת את העסק המשפחתי, ייבוא ושיווק של כלים חקלאיים. דניאל נישא, מביא ילד לעולם ומצפה לעתיד מזהיר בעיסוקו האקדמי אך המורשת העסקית של משפחתו נושפת בעורפו. נדמה שהוא כבול באזיקים ל"תבנית נוף משפחתו". האם יוכל להשתחרר מהם, ובאיזו דרך? לאורכו של הרומן שב הגורל ומגיח כאל דמוני המתבונן בהשתאות משועשעת בגיבור המתחבט כיצד עליו לחיות את חייו, מחשב ומכלכל את צעדיו, אך נותר כבול לתכתיביו של הגורל, ואף הופך קורבן להתעמרויותיו. למסע הגשמי שאליו יוצא הגיבור נלווה מסע פנימי, שבו הוא מתוודע למופעיה הכעורים של נפש האדם –  בוגדנות, קנאה והונאה – כפי שהם עולים ממעשיו שלו עצמו.  ביד רגישה ובדייקנות מעוררת השתאות פורש בפנינו יוסי יונה דרמה אנושית מכמירת לב על גיבור המתקשה למצוא את מקומו בעולם, גיבור המתקשה להעניק משמעות לחייו וליצור עוגנים רגשיים שיאפשרו לו להיחלץ מתחושת הריקנות שהולכת ומשתלטת עליו. היורש הוא אמנם תיאור מקרה פרטי, אך הוא שזור היטב במציאות הישראלית העכשווית על מופעיה החברתיים והפוליטיים. זהו הרומן השלישי מפרי עטו של יוסי יונה. הראשון, לא זמן טוב לאהבה, יצא לאור בשנת 2015 בהוצאת הקיבוץ המאוחד והשני, תאנים טובות מאוד, יצא לאור בשנת 2021 בהוצאת כרמל....


שם הספר נלקח מתוך ירמיהו פרק כ"ד, והינו מטאפורה של הנביא ירמיהו המתאר את גלות בבל. הרומן נפתח בביקור של שלמה בבית הוריו. בערוב ימיה מצל... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ