יעקב שביט

יעקב שביט

סופר

יעקב שביט (נולד ב-1944) הוא פרופסור אמריטוס, בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב וסופר.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (106):
עבריות, ספרים שאשמח לקרוא, אלבומים ואוספים, לקניה עכשווית, ארץ ישראל והיסטוריה יהודית, רשימת הספרים לקריאה, ידיעת הארץ, טיולים, צילומי ישראל, היסטוריה , אגדות וסיפורים, היסטוריה למכירה, היסטוריה שלי, פרוזה שלי, חומר רקע, להעביר את הספר לB, היסטוריה - בית שני, יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה, מפתח, ילדים 3-7, ספרי ילדים/נוער, למצוא, ספרים אלקטרוניים, עוד ...
» ספרים של יעקב שביט שנקראים עכשיו:

ספר אוריה - ציורים ועטיפה: מיקי בן כנען
יעקב שביט
1.
התקופה ההלניסטית ומדינת החשמונאים, תקופה המשנה והתלמוד והשלטון הביזנטי, התקופות הקדומות, שלהי התקופה העות'מאנית, מלחמת העצמאות, המאנדאט והבית הלאומי, שלטון רומי, שלטון המוסלמים והצלבנים, ישראל ויהודה בתקופה המקרא, שלטון הממלוכים והעות'מאנים...

2.
3.
היסטוריה של תל-אביב היא סדרה בת ארבעה כרכים, המביאה סקירה כוללת ושלמה של תולדות העיר תל-אביב-יפו על כל היבטיה - מראשיתה, כ``עיר העברית הראשונה`` ה``צומחת מן החולות`` בראשית המאה העשרים, ועד להיותה לעיר מטרופלינית ו``לעיר עולם`` לקראת סופה. תולדות תל-אביב הם פרק מרכזי בתולדות היישוב היהודי בארץ-ישראל ובתולדות מדינת ישראל, אבל בו בזמן היה תמיד לעיר מקום מיוחד משלה. כרכי הסדרה מתאים את ההסיטוריה העירונית, את ההתפתחות האורבנית של העיר, את התמורות חלו במבנה הכלכלי שלה ובהרכב החברה העירונית, את מעמדה של תל-אביב כמרכז פוליטי-ציבורי וכעיר מטרופלינית, את תפקידה כמרכז התרבות העברית ועוד....

4.
5.
מהתקופה הפריהיסטורית עד סוף האלף השני לפני הספירה....

6.
7.
8.
הנושא של האנתולוגיה הזו הוא "ים-תיכונית" - כאידיאה, כמטאפורה, כתפישה גיאו-היסטורית ותרבותית ואף כאוטופיה של חברה ותרבות. היא מביאה מבחר ראשון מסוגו של טקסים שמאז שלהי המאה השמונה-עשרה ציירו ועצבו את דיוקנו של המרחב הים-תיכוני כיחידה גיאו-תרבותית מוגדרת ובעלת תכונות טיפוסיות אשר מייחדות אותו במובהק מחבלי עולם מוגדרים אחרים ומייצגות את האופי המואחד והאחיד שלו ושל התרבות האנושית המתקיימות בו מזה אלפי שנים. האחידות והאחדות האלה הם תוצר של יחסי גומלין בין שני גורמים עיקריים: התנאים ה"טבעיים" של המרחב, ופעילות האדם בתוכם. האנתולוגיה מציעה מסע בים התיכון כפי שהוא מצטייר במאתיים השנים האחרונות בספרות ההיסטורית והגיאוגרפית (א"צ סמפל, פדנן ברודל, אנרי פירן, ש"ד גויטיין ועוד), בספרות היפה ובספרות המסעות (גיתה, היינה, מדאם דה-סטאל, אמיל לודוויג, דה שטורבריאן) וגם באידואולוגיות פוליטיות-תרבותיות שגובשו על-ידי הוגי דעות ואנשי עט בני כמה מן העמים השוכנים לחופיו (ובהם אלבר ממי, אלבר קאמי, טהא חוסין ואחרים)....

9.
10.
הלקסיקון האנציקלופדי המקיף הראשון והיחיד בעברית בכרך אחד ובכריכה קשה במתכונת השימושית והיעילה של אנציקלופדיה שולחנית (DESK ENCYCLOPEDIA). רב ערך כ -40,000 ערכים ותת - ערכים קצרים ותמציתיים * מקיף את כל תחומי הטבע, המדע והטכנולוגיה, ההיסטוריה והאמנות, היהדות, תולדות ארץ ישראל, פוליטיקה ומדיניות, גאוגרפיה, מוסיקה ופילוסופיה ועוד ועוד * כולל גם מאות ערכים לקסיקוניים (מושגים ומונחים בלועזית) ומאות ביוגרפיות קצרות * מעודכן עד ינואר 2001. רב ערך נוח לגישה, יעיל ושימושי * ערוך בשיטה חדשנית במגמה להקל על המחפש את האיתור וההתמצאות על ידי הצגת מירב אפשרויות התעתיק והכתיב העומדות בפני המשתמש * בערך הראשי חוזרים ומופיעים השימושים השונים של השם, המושג או המונח * מושגים ומונחים עם נגזרותיהם מופיעים בערך המרכזי. פותח ונערך על פי אנציקלופדית WEBSTER ....

11.
מאז הופעת מוצא המינים בנובמבר 1859 היו תורת האבולוציה של צ´רלס דרווין וכמה ממונחי היסוד שלה לאבני פינה של העולם המדעי והאינטלקטואלי ושל השיח הציבורי. ´המהפכה הדרווינית´ טלטלה גם את העולם היהודי והשפיעה עליו עמוקות לא רק משום שהצטיירה ככפירה בעיקרי השקפת העולם התיאוצנטרית והציעה בסיס מדעי לתפיסת עולם חילונית, אלא גם משום שסיפקה תובנות חדשות להבנת מהותו של הטבע האנושי ושל טיבם של המנגנונים והתהליכים הפועלים בהיסטוריה ובחברה האנושית ומעצבים אותן. ואולם, דרווין לא היה היחיד שהציע במחצית השנייה של המאה ה-19 מודל של אבולוציה. חוקרים והוגי דעות אחרים הציגו מודלים שונים של ההתפתחות, השתלשלות והשתנות, שגם להם הייתה השפעה רבה על העילית האינטלקטואלית והאינטלגנציה היהודית ואף על השיח הציבורי היהודי. הספר הזה דן במשנתם של שלושה מהם, שנחשבו במחצית השנייה של המאה ה-19 למאורות הדור: הפילוסוף הבריטי הרברט ספנסר, ההיסטוריון הבריטי הנרי תומס באקל (י"ח ברנר כתב עליהם כי כל משכיל יהודי מכיר אותם ו"מדבר בשמם") והמלומד ואיש הרוח הצרפתי ארנסט רנאן. דרווין, ספנסר, באקל ורנאן מילאו תפקיד מרכזי בשיח האינטנסיבי על נושאים שהיו חלק בלתי נפרד מאקלים התקופה כגון ´קדמה´, ´התפתחות´, ´השתנות´, ´מלחמת קיום´, ´גזע´, ´ציוויליזציה´, ´תרבות´ ו´סביבה טבעית´, והציעו רעיונות שבהם נעשה שימוש ושימוש לרעה. בהקשר היהודי היה למונחים האלה, לפרשנות שלהם ולהתמודדות איתם תפקיד חשוב בעיצוב הבנה חדשה של מהות היהדות ושל תולדות העם היהודי; פרשנות והתמודדות המשקפות כמה מבעיות היסוד שניצבו בפני היהודים בעידן המודרני. פרופ´ יהודה ריינהרץ הוא נשיא אוניברסיטת ברנדייס ומופקד על קתדרת קורט לתולדות ישראל בזמן החדש. פרופ´ יעקב שביט מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניבסיטת תל-אביב. ספרם אירופה המהוללת והמקוללת הופיע בהוצאת עם עובד ב-2006....

12.
בחיבור מונוגרפי זה מתואר העימות הממושך בין "הישוב המאורגן", מפלגותיו 1מוסרותיו, ובראש ובראשונה, ארגון ה"הגנה” לבין התנועה הרביזיוניסטית בארץ-ישראל וארגוני המחתרת האצ"ל ולח”י בשנים 1947-1937. בשיאו של העימות - הסזון הגדול. של חורף 1944 - קיץ 1945 ונסיונה של ה"הגנה", בהשראת המנהיגות הציונית, לפרק ולחסל בכוח את האצ”ל תור הסתייעות פעילה בשלטון הבריטי. שאלות-המפתח של המאבק הפוליטי והמדיני בישוב העברי בעשר השנים האחרונות של המנדט הבריטי בארץ-ישראל - ממאורעות תרצ"ו (אפריל 1936) ועד החלטת ה”חלוקה" (נובמבר 1947) - מוצגות כאן בניתוח היסטורי המשוחרר מדעה קדומה ומחשבון מפלגתי. אלו הם המאורעות שעיצבו את דמותה של החברה הארץ-ישראלית ואשר משקעיה מוסיפים עדיין להשפיע....

13.
מאז ראשית העת החדשה הכירו גם יהודים בכך ש"אירופה" אינה רק מרחב גיאוגרפי או ישות פוליטית, אלא גם תרבות משותפת, אידיאה וחזון. הם החלו להתבונן במתהווה בה מנקודת ראות כפולת מבט: מצד אחד, כבני-בית המעורים בחייה ובחווייתה – ואפילו כשותפים מלאים ביצירת וכתורמים להתפתחותה – מצד אחר, כקבוצת מיעוט זרה ונידחת, שאירופה אינה מוכנה להעניק לה חלק ונחלה בה. במסתם המקורית והמחדשת מציעים שני החוקרים מתווה מרתקת לבחינת הדימוי המורכב של מושג ה"אירופיוּת" בעיני חברי האליטה היהודית במאות התשע-עשרה והעשרים. הם מוסיפים ושואלים: באיזה מובן היו יהודי אירופה בעת החדשה "אירופאים"? מה היה התפקיד שמילאה התרבות של היבשת בעיצוב החברה והתרבות החדשה של היהודים בכלל ושל ארץ ישראל בפרט. הקמתה של חברה יהודית שתישא ל"מזרח" את נכסי התרבות של ה"מערב" היתה שאיפתם של ציונים רבים. שאיפה זו תוארה לעתים כחיקוי, כהתבוללות, כקרתנות וכניסיון לכפות על העם ערכים זרים. הכותבים בוחנים סוגיה זו לעומקה, ולשאלתו של ההיסטוריון היהודי הדגול, היינריך (צבי גרץ), משנת 1883: "האם נוכל לעקור מתוכנו את האירופיוּת?" הם מציעים תשובה שבוודאי תעורר מחלוקת. פרופ` יהודה ריינהרץ הוא נשיא אוניברסיטת ברנדייס ובעל קתדרת ריצ`רד קורט לתולדות ישראל בזמן החדש. מספריו שתורגמו לעברית: שני חלקיה של הביוגרפיה של חיים ויצמן (הספריה הציונית, 1986, 1996); הציונות: יצירתה של חברה חדשה (עם בן הלפרן, מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, 2000). פרופ` יעקב שביט מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב. מספריו האחרונים: מלחמת הלוחות: ההגנה על המקרא במאה התשע-עשרה ופולמוס בבל והתנ"ך (עם מרדכי ערן, "ספרית אפקים", עם עובד, 2003); אנתולוגיה ים תיכונית (אוניברסיטת תל אביב והוצאת ידיעות אחרונות, 2004); Staging and Stagers in Modern Jewish Palastine (with Shoshana Siton, Wayne State University, 2004)....

14.
התפיסה המזהה ב"יהדות" וב"יוונות" את שני יסודותיה העיקריים של תרבות המערב לידתה במאה התשע - עשרה. יחסי הגומלין בין שתי המהויות האנושיות השונות זו מזו ואף נוגדות זו לזו, לאורכה של ההיסטוריה הם מוקדי דיונו המרתק של פרופ' יעקב שביט. הספר סוקר את תודלות תבנית ההנגדה - יהדות מול הלניות - מאז הופעתה - בתקופה ההלניסטית ועד לימינו. בחינת תחנות שונות בתולדות המפגש המרתק בין שתי התרבויות מזמנת לקורא אבחנות מאלפות על בעיות יסוד בהיסטוריה של התרבות היהודית לדורותיה. הניגוד אינו נבחן רק במישור התיאורטי: בחינתה של היהדות כאידיאה וכתרבות כפי שהיא משתקפת בראי היוונות העניקה להוגים יהודים אפשרות להבחנה מלוטשת ולהגדרה חדה ובהירה של יסודות הייחוד בתרבותם: מבחינה משווה זו למדו גם על יתרונותיו וחסרונותיו של עולם היהדות ואיתרו את הפריטים החסרים בתרבות היהודית, שבלעדיהם לא תיכון תרבות לאומית מודרנית שלמה ומרובת פנים. המסקנה העולה מדיון זה היא כי היהדות המודרנית היא יהדות הלניסטית חדשה: יהדות הבוחנת את עצמה ומגדירה את עצמה במושגים "יווניים" ותרבותה גדושה ביסודות וברכיבים "יווניים". לפנינו ספר יסוד מפרה ומערער מוסכמות: חווייה רוחנית לכל קורא שוחר - דעת התוהה על מקומה של היהדות בעולם שבו אנו חיים....

15.
לקסיקון האישים של ארץ ישראל, 1799–1948 הוא לקסיקון בעריכתם של יעקב שביט, יעקב גולדשטיין וחיים באר, שראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 1983. הלקסיקון נכתב על ידי היסטוריונים וחוקרים. הלקסיקון מכיל מידע על כארבעת אלפים אישים שפעלו בארץ ישראל בין השנים 1799, שנת מסע נפוליאון בארץ ישראל, ו-1948, שנת הקמת מדינת ישראל. העורכים ציינו בהקדמה כי "כברת-ארץ זו הקרויה ארץ-ישראל היא גיא-חזיון אנושי יחיד במינו בהיסטוריה האנושית. האנשים שחיו בה, לחמו עליה, שלטו בה, תרו אותה, חקרו את צפונותיה וביקרו בה הם מן הפסיפסים האנושיים המורכבים והנדירים בעולם כולו - אנשי הישוב היהודי ויושבי הארץ הערבים, אנשי השלטון העות'מאני ופקידי המנדט, עולי-רגל וצליינים, חוקרים ונוסעים, ובהם רוסים, בריטים, גרמנים, צרפתים ואמריקאים, וכן בני העדות הקטנות - שומרונים, בהאים, דרוזים, צ'רקסים, ארמנים ואתיופים ועוד".‏...

16.
"פולמוס בבל והתנ"ך", שפרץ בתחילת המאה העשרים, הסעיר את התיאולוגים ואנשי המדע במערב ועורר הדים רבים גם בציבור הרחב - בגרמניה ומחוצה לה. בפולמוס השתתפו גם רבנים בעלי השכלה אקדמית - אורתודוקסים ורפורמים - וכן חוקרים ואנשי עט יהודים מכל הזרמים. המגיבים היהודים נרתמו להגן על מה שהצטיירה בעיניהם כמתקפה קשה ובלתי נסבלת על כתבי הקודש ועל תרומתה של היהדות לתרבות המערב. שלושה נושאים עיקריים הם הרקע לתיאור הפולמוס בספר: התגברות מעמדו של התנ"ך בתרבות היהודית במאה התשע - עשרה; התגובה היהודית להופעתה של אסכולת ביקורת המקרא ("תורת התעודות"); העניין הרב שעורר הגילוי של התרבות המסופוטמית הקדומה. במעורבות היהודית בפולמוס בולט המעמד החשוב שיוחס לעקרון המקוריות, כלומר לטענה שהתרבות והדת היהודית של עם ישראל בתקופת המקרא היו פרי של יצירה מקורית, סגולית ונשגבת המשקפת את "רוחו של עם ישראל". המחברים מזהים בפולמוס את ראשית התהוותו של מה שהם מכנים "פונדמנטליזם מקראי חילוני", כלומר את ראשיתה של התפישה המייחסת למקרא, בראש ובראשונה, מעמד של עד מהימן להיסטוריה הלאומית של עם ישראל. הספר חושף פרק נשכח בהיסטוריה האינטלקטואלית היהודית המודרנית והוא בבחינת מבוא הכרחי וחיוני להבנת "מהפכת התנ"ך" בתרבות היהודית במאה העשרים. פרופ' יעקב שביט מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל - אביב. ד"ר מרדכי ערן היה הפסיכולוג הראשי של צה"ל והוא בעל תואר מוסמך מן האוניברסיטה העברית ללשון עברית, למקרא ולהיסטוריה של עם ישראל....

17.
אסופת מקורות המתמקדת בוויכוח הנוקב שסחף את היישוב בתקופה שלפני קום המדינה, ויכוח - בין המחנות ובתוכם - שהשלכותיו היו רבות ואשר היווה גורם דינמי בהתארגנותו הביטחונית והצבאית של היישוב. ...

18.
19.
20.
21.
22.
23.
מאות הצירים והאורחים שהגיעו לז`נווה באמצע אוגוסט 1939 לקונגרס הציוני הכ"א לא שיערו בנפשם כי כשבועיים לאחר בואם יתפזר הקונגרס בבהילות ובבהלה, והם יתורו אחרי דרכים לחזור לארצות המוצא שלהם ברחבי תבל. מעטים, אם בכלל, ציפו שתפרוץ מלחמה, צבא פולין יובס בתוך שבועות, וייחרץ גורלם של יותר משלושה מיליון היהודים בפולין. בשנים 1939-1935 נכרכו יותר מבעבר זה בזה גורלם של יהודי פולין ועתידו של היישוב היהודי בארץ ישראל. בשנים האלה נהיה מצבם של יהודי פולין קשה מנשוא, אך להבדיל מגרמניה, מאוסטריה ומצ`כוסלובקיה, לא נחקקו בה חוקי גזע, יהודים לא נשלחו למחנות ריכוז והם נחשבו בעיני העולם לא פליטים, אלא מבקשים להגר. בד בבד, בשנים האלה הוטלו הגבלות פוליטיות על עליית היהודים לארץ ישראל. התנועה הציונית והיישוב היהודי בארץ ישראל לא גילו אדישות לגורלם של יהודי פולין, אך ניצבו בפני אתגרים ומבחנים קשים, שהולידו ניסיונות שונים ותוכניות שונות. הדרך לספטמבר 1939 הוא מעין יומן קבוצתי שגיבוריו הם מדינאים, עסקנים ויהודים מן השורה. הספר מבחין בין משאלות לב וציפיות מצד אחד ובין היכולת הממשית לפעול וקוצר היד להושיע מצד אחר ומאיר באור אחר מהמקובל בספרות המחקר כמה מן התחנות העיקריות בדרך לספטמבר 1939...

24.
25.
ספר חדש ומפתיע זה הוא למעשה ספר מסע בלוויות החמור ובעקבות החמור. אין זה ניסיון להגן על החמור מפני היחס המחפיר כלפיו, או לרומם אותו מעל יתר בעלי החיים. ובכל זאת, יש לחמור מעמד מיוחד בתרבות האנושית כדימוי וכסמל המייחד אותו מיתר בעלי החיים. הספר מפליג בין מעשיות, משלים, ניבים ופתגמים שהחמור גיבורם, וכולל אסופה מרשימה של ייצוגים חזותיים שעוסקים בסימליותו וחשיבותו של החמור בחיים האנושיים. אנחנו כבר נשבינו בקסם....

26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
במחצית השנייה של המאה ה-19 קיבל על עצמו חוג גדול של פופולריזטורים יהודים במזרח אירופה להפיץ את ידיעת מדעי הטבע בקרב ציבור יהודי משכיל קורא עברית ולהרחיב את אופקיו. הפעילות הזאת הייתה, מצד אחד, חלק בלתי נפרד מתהליכי ההשכלה, האקולטוריזציה והמודרניזציה של החברה היהודית, ומצד אחר פרק חשוב בתולדות התחייה העברית. חוג הפופולריזטורים הזה המשיך אומנם מסורת ארוכת שנים של כתיבה על נושאים מדעיים; ואולם, התפוצה של עשרות הספרים שחיברו הנמנים עם חוג זה ומאות המאמרים שפרסם בעיתונות העברית של התקופה הגיעו לציבור גדול בהרבה מאשר בעבר ופתחו לפניו שערים חדשים של ידע. חיבורים רבים המשיכו לעסוק ב´תולדות הטבע´, וחלק מהם תיאר את החידושים הטכנולוגיים הרבים; אחרים ביקשו להציג ולהסביר לקורא את התמורות שהתרחשו בעולם מדעי הטבע והמדעים המדויקים במחצית השנייה של המאה ה-19 – בתחומים כמו פיזיקה, אסטרו-פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, פיזיולוגיה וכדומה. כתיבתם חשפה בפני קורא העברית המשכיל במזרח אירופה מושגים כגון אנרגיה (ושימור האנרגיה), אלקטרו-מגנטיות, תרמו-דינמיקה, היסודות הכימיים ועוד. בד בבד, הידע המדעי החדש גם הציג תמונת יקום חדשה ואת ´החוקים´ המכוננים ומפעילים את היקום הזה. חלק גדול מחוג הפופולריזטורים היו יהודים אמוניים והספר דן באופן שבו הם התמודדו עם אתגר ה"התאמה" בין תמונת העולם המסורתית והתיאוריות המדעיות של המאה ה-19 ועם התשובות לשאלת היחסים בין "מדע" ו"אמונה", שהמשיכו להישמע גם במאה השנים שאחר כך. הספר מתאר את התפתחות מצאי החיבורים שעניינם מדע פופולרי וטכנולוגיה, התפתחות שהולידה את ´ארון הספרים המדעי בעברית´, מציג "ביוגרפיה קולקטיבית" של חוג הפופולריזטורים, את עולם הידע שהניחו בפני הקורא, את האופן שבו הסבירו אותו, ואת השאלות העקרוניות שהמחברים נדרשו להשיב עליהן. פרופ´ יהודה ריינהרץ מופקד על קתדרת קורט לתולדות ישראל בזמן החדש באוניברסיטת ברנדייס. פרופ´ יעקב שביט מופקד על הקתדרה להיסטוריה יהודית מודרנית על שם גזה רות באוניברסיטת תל-אביב. ספרם דרווין וכמה מבני מינו: אבולוציה, גזע סביבה ותרבות – יהודים קוראים את דרווין, ספנסר, באקל ורנאן, הופיע בספריית הילל בן-חיים, 2009....

34.
ספר שיריו של יעקב שביט הטיול הגדול כולל בתוכו מבחר מתוך שירים שנכתבו במשך כעשרים שנים, משנות השישים המאוחרות עד שנות השמונים. חלקם הודפסו בבמות ספרותיות שונות. מחזור שירי ``הטיול הגדול`` הוא השער המרכזי, ובו נוצרת הקבלה בין טיול קבוצתי של חבורת פועלים בארץ ישראל של סוף שנות העשרים, לבין ימיו האחרונים של אחד המטיילים. זהו טיול ממשי ומיתולוגי, שבו חוברים הטיול וזכרונו ליסורי המוות וכאב הפרידה. יעקב שביט מלמד באוניברסיטת תל אביב. פרסם קובץ סיפורים. ארבע נובלות וכן ספרים לילדים....

35.
36.
37.
38.
39.
בשפה שנושמת עמוק וניזונה מהתבוננות פילוסופית אַל-זמנית בנפש פנימה, נפתחת הנובלה השונה, הייחודית והמפתיעה הזאת, פרי הווייתו, חלומותיו והתפכחויותיו של גבר יהודי-ישראלי-אירופי מזדקן, גרוש פעמיים, מוקף אנשים ומילים, נושם היסטוריה עתיקה ותרבויות קלאסיות, רדוף זיכרונות ופגיעות כואבות, מוצף ביצרים אסורים; אדם בודד שראה הכול ואינו מצפה עוד לדבָר, לאחר שנדמה לו שהבין את משמעות החיים - הרוחניים והחומריים - על גדולתם ועל אפסותם. מתחת לשלוות חייו הנראית לעין של הפרופסור להיסטוריה מתרחשים אירועים סמויים וזורמים רגשות עזים. במעמקי נפשו של איש האקדמיה המבוגר והבוגר לכאורה, נותר הילד שהיה, וסיפורו זורם בספיראלות מסחררות מתל אביב ללייפציג ובחזרה. טלטלות הנפש משתלטות גם על החלל הנפשי של הקורא ושובות אותו בקסם אינטלקטואלי ורגשי עד כדי תחושה ש"עובדות הן בדיוֹת, דברים שאנו משערים ואינם אלא פרי רוחנו, ואולם אין בכך כדי לשלול את מוחשיותם"....

40.
סיפור מסעם המשותף, הדמיוני רק לכאורה, של שלושה חברים מילדות, שדרכיהם נפרדו, להביא את גיבור הילדות המיתולוגי ג'וני וייסמילר, מערש-הדווי שלו בסנטוריום שבאקפולקו כדי למות במקום הראוי לו, באפריקה....

41.
42.
43.
כותרת ספר שיריו החדש של יעקב שי שביט מתמצתת את התמטיקה של שירתו כולה, כפי שהיא באה לידי בספר זה. שי שביט כותב בלשון בעלת מצלול חופשי, מדודה מבחינה מלודית, לא מאולצת. האמת השירית נרמזת ומזמינה את הקורא להעמיק ולחשוף את עולמו השירי החוויתי והאינטלקטואלי של המשורר. יעקב שי שביט, המשורר הוותיק, שחזר לשירה לאחר הפסקה של כעשרים שנה, מופיע בספר זה במיטבו, כשהוא ניצב בשורה הקדמית של השירה העברית העכשווית....

44.
45.
46.
ילדה אחת, שקוראים לה נגה, היתה רגילה לבכות על כל דבר כמעט. כשאמרו לה לבוא לאכול - היא היתה מתחילה לבכות. כשאמרו לה לצחצח שיניים - היא היתה מתחילה לבכות. כשאמרו לה שהגיע הזמן ללכת לישון - היא היתה מתחילה לבכות. עש שיום אחד - לא תאמינו מה שקרה.....

47.
48.
49.
50.
51.
52.
גיבורה של הנובלה הראשונה, תיק ריכטר, פורש לגמלאות ממשרד החקירות שבראשו עמד ונפרד מהתיקים שעסק בהם. עכשיו הוא פנוי להשליט סדר בתיק הפרטי שלו – פרשת חייו. מחשבה אחת מתמשכת, נפתלת ואף טורדנית, חולפת במוחו של ריכטר: איך לספר לנירית, כלתו לשעבר, הנפש הקרובה היחידה כמעט שנותרה לו, על ימיו בבריגדה ובמוסד לעלייה ב', על אשתו מאשה שלא התאוששה מאימי המלחמה, ובעיקר על שרה בתם, שכעת הוא מוכרח למצוא דרך לחשוף את סודה ולהסדיר את ענייניה בטרם יבגוד בו הזיכרון. הנובלה השנייה, הקוקייה, מתרחשת מרחק שנות דור לפני כן. פוקס, סטודנט צעיר להיסטוריה, מתיידד עם פרופסור דחוי בן הדור הישן אחרי שגילה באקראי חיבור פרי עטו בהערת שוליים. הוא הופך לבן בית אצל הפרופסור, מתחתן עם בתו, ופותח בקריירה אקדמית צנועה. אלא שככל שהקריירה הזו נבנית הולכים חיי המשפחה שלו ונסדקים, ובנו החידתי מעמיד אותו במבחנים קשים הרבה יותר מאלה שזימנו לו חיי האקדמיה. נובלה זו ראתה אור לראשונה ב-1982, ונכתבה מחדש לקראת הופעתה בספר זה....

53.
54.
בצהריים הלכתי לשכן מבית מספר 10. קוראים לו עמנואל, ואמא אומרת שהוא תולעת ספרים. הוא אמר שהפעם יש לו הפתעה בשבילי. בתוך הבית הוא אמר לי לעצום את העיניים. לא תאמינו מה שראיתי - תולעת ספרים, שהיא גם רכבת, עם קטר וקרון אחד, ועמנואל אמר שנצא למסע בתולעת הספרים כי הוא רוצה שאפגוש כמה מכרים שלו, ובעיקר מכר אחד שגר בלָה מָאנְצָ'ה. . זהו סיפור מסעם של עמנואל ויעקב בתולעת ספרים בכמה מהספרים המוכרים והאהובים. המסע מפגיש אותם עם שחרזדה ושרלוק הולמס, מרי פופינס והברון מינכהאוזן, רובינזון קרוזו ובילבי, אליס והנסיך הקטן, ועוד. אין אלה פגישות סתם כי עמנואל ויעקב משתתפים בעלילות, ולפעמים גם משנים אותן, הספר מלא דמיון והומור, ובעיקר אהבת ספרים. הספר ראה אור בשנת 1975 בספריית דן לסכן, עם עובד, טכעת - כעבור ארבעים שנה - הוא חוזר ונדפס בנוסח חדש. שלושה מספרי הילדים שכתב יעקב שביט ראו אור בעם עובד: אוניה במזוודה (ספרית שפן סופר, 1974), מדין (דן חסכן, 1980) ועוג הגדול ועוג הקטן (1982)....

55.
במחצית השנייה של המאה התשע עשרה נוצר במזרח אירופה בעברית ארון ספרים יהודי חדש שכלל גם ספרות עיון. זו פתחה בפני הקורא העברי צוהר לעולמות ידע חדשים, ובתוכם גם ידע היסטורי על תולדות העולם והעמים. הספרות זאת הייתה פרק בתהליכי ההשכלה, האקולטורציה, והמודרניזציה של חלק מן הציבור היהודי באימפריה הצארית, וגם פרק בתחיית השפה העברית. מחברי הספרים היו היסטוריונים חובבים, וכתיבתם נסמכה, על ספרות היסטורית ברוסית ובגרמנית. הם ראו בכתיבה על תולדות העולם והעמים בכלל, ועל ההיסטוריה של רוסיה בפרט, לא רק תרומה להשכלת הקורא היהודי, אלא גם תרומה להבנה חדשה של התהליכים ההיסטוריים ולעיצוב של תודעה היסטורית חדשה. על־פי תפיסתם, כדי להשתלב בחברה הרוסית יש להכיר את תולדות רוסיה; וכדי להיות חלק מן העולם החדש, המודרני, והגלובאלי, שהקיסרות הרוסית הופכת, לדעתם, לחלק בלתי נפרד ממנו, יש להכירו ולהבינו. רוב החיבורים ההיסטוריים הנסקרים בספר הם חיבורים נשכחים, ואולם הם מהווים פרק חשוב בתולדות ההיסטוריוגרפיה היהודית בעת החדשה. הם נדרשו להגדיר את מקומה של ההיסטוריה של היהודים בהיסטוריה הכללית, וכן לדון בתפקידו של היחיד בעיצובה של ההיסטוריה, ובעיקר, לתאר את תולדות החברה האנושית כפועל יוצא ממעשיו של האדם בנסיבות היסטוריות שונות ומשתנות. פרופ' יהודה ריינהרץ הוא נשיא קרן מנדל ומופקד על קתדרת קורט לתולדות ישראל בזמן החדש באוניברסיטת ברנדייס. יעקב שביט הוא פרופ' (אמריטוס) בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל־אביב. חלון אל העולם הוא ספרם השלישי אחרי "דרווין וכמה מבני מינו: אבולוציה, גזע, סביבה ותרבות – יהודים קוראים את דרווין, ספנסר, באקל ורנאן", ו"האל המדעי: מדע פופלרי בעברית במזרח אירופה במחצית השנייה של המאה ה-19 :בין ידע ותמונת יקום חדשה", שהופיעו בספריית הילל בן חיים....

56.
57.
ידיעה בעיתון על ג'וני וייסמילר, השחקן שנודע בתפקידו הקולנועי כטרזן, המאושפז בסנטוריום במקסיקו, מפגישה בנובלה תַּמָּה אפריקה שלושה חברי ילדוּת שדרכיהם נפרדו עשרים וחמש שנים קודם לכן. הכוח המדמה הוא הקושר ביניהם ומניע אותם לצאת להרפתקה: להפליג בספינת דיג כדי להביא את גיבור ילדותם למות באפריקה – שבה לא היה אף פעם.   בהרכבת האחרונה מאוגנדה, הנובלה השנייה בספר, ג'ושוע גרינברג, פקיד בנק בדימוס והיסטוריון חובב, יוצא ברכבת כדי להרצות בפעם האחרונה בפני תלמידים על קורותיה של מושבת היהודים שקמה באוּ אַ סין גִ ישׁ וּ שבאוגנדה ונחרבה מקץ יותר ממאה שנים. גרינברג נאבק בזיכרונותיו האישיים אך גם בתשוקתו להפוך את קטעי המידע המתעתעים שליקט לכדי פרק בהיסטוריה הנוגע גם לעימות אחרון שרק הוא יבטיח לתולדות המושבה מקום בזיכרון.   יעקב שביט הוא היסטוריון וסופר. מספריו הקודמים: קמיע ועוד סיפורים, לא היו הלילה חזירים, שנות אור ו-תיק ריכטר.   "פרטי זיכרון באים כמו דבורים מן הצוף ורוקדים את ריקודם המסתורי, אבל לא הפריטים מעוררים את הזיכרון, אלא הזיכרון הוא שמחייה את הפריטים, מארגן אותם, ונותן להם משמעות; אבל עכשיו אי אפשר היה שלא לחשוב כי השׁיבה הבהולה והלא־צפויה מזמנת הזדמנות שלא תחזור, כדי להגיע אל מה־שאין־ערוך־לו"....

58.
59.
60.
כֻּלם מַכִּירִים אֶת שִׁיר הַילדים עַל הַשָּׁפן הַקּטן שֶׁשָּׁכַח לסְִגֹר אֶת הַדֶּלֶת, הִצְטַנּן וקבֵּל נַזֶּלֶת (בנימין כספי, 1934). כָּאן תּקראוּ לָמָּה הוּא שָׁכח לסגר אֶת הַדֶּלֶת וּמַה קרָה לו, לַמּסְִכֵּן, אַחֲרֵי שֶׁהצִטְַנֵּן. סִפּוּר פָּשׁוּט, מָלֵא תֹּם וְאַהֲבָה, עַל כֹּחָהּ שֶׁל חֲבֵרוּת. יעקב שביט כתב אחד־עשר ספרי ילדים, בהם 'אונייה במזוודה', 'יותם וההיפופוטם', 'ילד מַפתח', ו'נֹגה דמעות'. ג'ני מייליכוב מאיירת ספרי ילדים. ספר הביכורים שלה, מכונת העננים של לוּנה, ראה אור ב־ 2020 ....

61.
62.
בְּצַד דֶּרֶךְ יְרֻקָּה, בְּצָהֳרֵי יוֹם, לֹא רָחוֹק מ־Beaune  הַמֻּקֶּפֶת חוֹמָה, חָנִינוּ לְמִשְׁתֶּה שֶׁל טְעִימוֹת יַיִן בְּמַרְתֵּף גָּדוֹל. מְפַרְפְּרִים בֵּין שֻׁלְחֲנוֹת הָעֵץ מִצּוּף לְצוּף חָשַׁבְנוּ: כַּמָּה מָתוֹק יָכוֹל לִהְיוֹת יוֹם שֶׁנִּלְכַּד בְּתָא דְּבַשׁ וְכַמָּה אֲרֻכִּים יָמָיו. אֲבָל, אַחַר כָּךְ, שׁוּב עַל הַדֶּרֶךְ, הַתּוֹלַעַת הַקְּטַנָּה, שֶׁמְּלַאכְתָּהּ חֲרִישִׁית, כָּתְבָה עַל צֶלַע הָהָר מִיְּמִינֵנוּ: מְנֵא מְנֵא תְּקֵל וּפַרְסִין   יעקב שביט הוא מחברם, בין היתר, של הנובלות שנות אור (2009) , תיק ריכטר (2014), ותמה אפריקה ( 2018) ושל ספרי הילדים נגה דמעות (2006) ומסע בתולעת ספרים (2015)....

63.
באמצע קריאת ההגהות של ספרו האחרון, מופיע מלאך קטן בחדר העבודה של פרופסור יעקובי הקשיש ופורע את סדר יומו ואת תכניותיו באופן המעמיד אותו מול הריק והבדידות של קיומו. על ספסל בחצר של מוסד סיעודי נפגשים שני חברים לכיתה, שלא התראו מאז ילדותם. למרות הזיכרון שהשתבש ועמו גם יכולת הדיבור, הם יישבו חשבון ישן שלא נסגר במשך כל אותן השנים. פרשה לא מפוענחת של שוד ורצח שגיבוריה הם אלמנה, הספניאל הטיבטי שלה, ובנה החורג, אינה נותנת מנוח לראובן אפרתי, בעליה של חברת חקירות, שפרש לבית במושב עם אשתו שחלתה. שני חברים מצרפים אליהם בן משפחה צעיר לציד לילי של חזירי בר ובתוך כך נחשפות אמיתות לא נעימות. בארבע נובלות חדשות יעקב שביט, שקנה לו מוניטין בסגנון כתיבתו הענייני והמאופק, לוקח עמו את הקורא לעולם הדמדומים שבין הריאלי לפנטסטי, בין הנאמר לבין הדממה, ופורש מניפה רחבה של דמויות במצבי אין־אונים של זקנה ומחלה, המסוגלות למרות הכל להפגין נדיבות לב וחמלה. יעקב שביט הוא מחברן, בין היתר, של הנובלות שנות אור (2009), תיק ריכטר (2014), ותמה אפריקה (2018). ...

64.
ב־48 הרשימות, שברובן הגדול נדפסו במוסף "תרבות וספרות" של עיתון "הארץ", משוטט יעקב שביט בין אפיזודות שונות בהיסטוריה ובתרבות היהודית והנוצרית. בארודיציה רבה ובסקרנות שאינה יודעת גבולות הוא עובר בין ספרים עתיקים וחדשים, מאיר פרקים עלומים ומוצא זיקות בין דמויות מוכרות ופחות מוכרות, עוקב אחרי לידת מָסורות ואגדות, ומציג פסיפס מקורי וצבעוני של שאלות מפתיעות, שלהן הוא מציע פתרונות מקוריים. הרשימות עוסקות, בין היתר, בשאלה מתי עלה גן העדן לשמים, באיזה כתב נכתבו לוחות הברית, איך בנו שדים את מקדש שלמה, מתי הגיעו שור וחמור לאורווה בבית לחם, איך וממתי נולד חמורו הלבן של המשיח, למה הרצל דימה את הציונות לכדור פורח, ואיך נפוליאון השלישי "שכנע" את רסקולניקוב לרצוח.  יעקב שביט, פרופסור (אמריטוס) בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל־אביב, הוא מחברם של ספרי מחקר רבים והאחרון שבהם הוא: An Imaginary Trio: King Solomon, Jesus and Aristotle ראה אור בהוצאת De Gruyter, (2020). ספר הפרוזה האחרון שלו שנים יחדיו, ראה אור לאחרונה בהוצאת "כרמל" (2022)....


מסופר על מבוגר הלוקח ילד למסע מיוחד במינו. בהם עוברים בין דפים של ספרים שונים ונחשפים לחלקי עלילה שלפעמים אף מתערבבים אחד בשני. חמוד, ... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
הדרך לספטמבר 1939, כותרת המשנה : היישוב, יהודי פולין והתנועה הציונית ערב מלחמת העולם השנייה מאת יעקב שביט יהודה ריינהרץ מתוך התקציר : מאות... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מהנה ומעניין לאוהבי פריהיסטוריה, היסטוריה, וארכיאולוגיה, הספר עוסק לא רק בהיסטוריה הקדומה של ארץ ישראל אלא גם בהיסטוריה הקדומה של המ... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
נפלאות ארץ הקודש - לא ליהודים בלבד! ובכן, מכירים את הספרים המאובקים מהספרייה של סבא וסבתא שאפילו לשירותים אתם לא מעיזים לקחת אותם? אז הנה ה... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ