» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (15):
One Eye Symbolism ,
קצרים - סיפורים קצרים, טורים, אנתולוגיות וסיפורי עמים למכירה,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
צריך להוסיף תקציר,
מועמד,
הגות, פילוסופיה,
הדרכה ועיון - למבוגרים,
פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
שירת יהדות ספרד בימי הביניים ופיוטים (למכירה),
ספרות - עיון ומחקר,
למכירה עד 20 ש'ח,
מוזיקה | שירה ופואטיקה,
ספרי עיון,
לעתיד,
עוד ...
|
5.
|
|
תמונת העולם המקובלת היא אטומיסטית: לכל אדם חוויות, תחושות ורגשות השייכים לו ורק לו. אבל לפני תמונת עולם זו עומדת בעיה. על פיה, ברור למה עליי לספק את רצונותיי שלי, אבל מדוע אדאג לזולת? מה אכפת לי מה יקרה לזולת, שאת סבלו לא אני ארגיש? בספר זה מוכיח עדי צמח שתמונת העולם האטומיסטית אינה נכונה. ראשית, לא נכון שלכל אדם יש תודעה אחת ויחידה. מה שפרויד קרא לו בטעות 'הלא - מודע' אינו אלא מערכת של תודעות המסוכסכות עם התודעה השלטת. שנית, לא נכון שכל אדם הוא תודעה נפרדת. המחיצות בתוך עולם הרוח אינן נובעות אלא מקשיים טכניים וממוסכמות לשוניות. לכן תקשורת אינה רק גשר ארעי בין אנשים שונים המעבירים מידע זה לזה, אלא היא תהליך של יצירת תודעה על - אישית, לידת נפש קיבוצית, ששיאה הוא הברהמן - נפש העולם. תמונת עולם חדשה זו מעמידה תורת מוסר חדשה: המוסר הוא תרפיה ברמה קוסמית. כמו שתרפיה מנסה להשכין שלום בתוך האדם, המוסר מבקש להשכין שלום בין כל הפריטים הבודדים, הנבערים והמסוכסכים שבעולם ולגבשם לנפש שלמה אחת: נפש עולם הרמונית, עשירה ומגוונת, כלומר יפה....
|
8.
|
|
תמונת העולם הרווחת היא אטומיסטית: לכל אדם תודעה אחת וכל אדם לעצמו. לכל אדם החוויות, התחושות והרגשות שלו; לזולת אין – ולא יכול להיות – חלק בהם. בפני תמונת עולם זו עומדת בעיה מוסרית קשה: על פיה ברור למה עליי לדאוג לעצמי ולספק את רצונותיי שלי, אבל מדוע אדאג לזולת? מה אכפת לי מה יקרה לזולת, שאת סבלו לא אני ארגיש?
בספר זה מוכיח עדי צמח שתמונת העולם האטומיסטית מוטעית. ראשית, לא נכון שלכל אדם יש תודעה אחת. מה שפרויד קרא לו בטעות 'הלא-מודע' אינו אלא מערכת של תודעות שונות זו מזו, שלרוב הן מסוכסכות עם התודעה השלטת. שנית, לא נכון שכל אדם הוא בהכרח אישיות נפרדת. המחיצות בתוך עולם הרוח אינן אלא מוסכמות לשוניות. לכן תקשורת אינה רק גשר ארעי בין אנשים שונים המעבירים מידע זה לזה, אלא היא תהליך של יצירת תודעה על-אישית, לידת נפש קיבוצית, ששיאה הוא הברהמן – נפש העולם.
תמונת עולם חדשה זו מעמידה תורת מוסר חדשה: המוסר הוא תרפיה ברמה קוסמית. כמו שתרפיה מנסה להשכין שלום בתוך האדם, המוסר מבקש לגבש את הפרטים הבודדים, הנבערים, המנותקים זה מזה והלוחמים זה בזה לנפש אחת: נפש עולם הרמונית, עשירה ומגוונת, כלומר יפה....
|
11.
|
|
הזרים, שקולותיהם נשמעים בסיפורים אלה, באים מכל קצווי העולם, ואף מחוצה לו. לפנינו מרגל השתול בארץ אוייב, אלכימאי יהודי מן המאה השש - עשרה, וילדת - גן שאינה משלימה עם החברה החדשה של אביה. קולו של ילד המאוהב בילדה מפגרת, צעיר ירושלמי שאשתו בוגדת בו, מורה מתוסכל ההופך למנהיג, ספרן השורף את הספריה שלו, עורך דין הנכנס למנזר בהודו, שליח מישראל המוצא אמת חדשה באפריקה וסופר אמריקאי הנלכד בתוך סיפורו. קולות ספר זה מרחיקים עוד יותר: הדובר באחד הסיפורים הוא שד מן הגיהינום, בסיפור אחד נמצא חיזר המייצג אותנו במועצת הגלאקסיה, ויש גם סיפור שהדובר בו הוא אלוהים עצמו. כל הסיפורים, גם אלה המתרחשים במחוזות דמיון מרוחקים ביותר, שולחים, למעשה, מבט בוחן אל תחומי מציאות מוכרים ומתייחסים לבעיות ידועות, בעיות אישיות, מוסריות ופוליטיות המטרידות אותנו יום יום. קולות זרים לכאורה אלה מאירים, בעצם, הארה חדשה את ההוויה הקרובה לנו, זו הסובבת אותנו כאן ועכשיו....
|
19.
|
|
ורים, שקולותיהם נשמעים בסיפורים אלה, באים מכל קצווי העולם, ואף מחוצה לו. לפנינו מרגל השתול בארץ אויב, אלכימאי יהודי מן המאה השש-עשרה, וילדת-גן שאינה משלימה עם החברה החדשה של אביה. קולו של ילד המאוהב בילדה מפגרת, צעיר ירושלמי שאשתו בוגדת בו, מורה מתוסכל ההופך למנהיג, ספרן השורף את הספריה שלו, עורך דין הנכנס למנזר בהודו, שליח מישראל המוצא אמת חדשה באפריקה וסופר אמריקאי הנלכד בתוך סיפורו. קולות ספר זה מרחיקים עוד יותר: הדובר באחד הסיפורים הוא שד מן הגיהנום, בסיפור אחר נמצא חיזר המייצג אותנו במועצת הגאלאקסיה, ויש גם סיפור שהדובר בו הוא אלוהים עצמו. כל הסיפורים, גם אלה המתרחשים במחוזות דמיון מרוחקים ביותר, שולחים, למעשה, מבט בוחן אל תחומי מציאות מוכרים ומתייחסים לבעיות ידועות, בעיות אישיות, מוסריות ופוליטיות המטרידות אותנו יום יום. קולות-זרים לכאורה אלה מאירים, בעצם, הארה חדשה את ההוויה הקרובה לנו, זו הסובבת אותנו כאן ועכשיו. עדי צמח הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. גם קובצי סיפוריו הקודמים, ``גבי`` ו``סיפורים לא נעימים``, יצאו לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד....
|
|