שארל בודלר

שארל בודלר

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (43):
רשימה, 1, מתכננת לקרוא, ספרים שצריך לקרוא, AAA, אמנות, ספרי שירה, GT, שירה, צרפת - הסוריאליזם ועוד ... , YN, ספרות מתורגמת , נשמע מעניין,, ספרים שאני רוצה לקנות, רשימה, ספרים , קראתי, הספרים שלי, ספרים שקראתי, עוד ...
1.
"פרחי הרע" יצירת הענקים של שארל בודלר (1867 - 1821), היא ללא ספק מהנישאות שבפסגות השירה העולמית. בדברי ימיה של השירה הצרפתית אין יצירה שהשפעתה היתה כה מכריעה וגורפת, מאז שפורסמה ב -1837 ועד עצם ימים אלה. שארל בודלר הוא מחוללה של המודרנה בשירה, ושירתו, כדברי ט.ס. אליוט: "היא בוודאי המופת הגדול ביותר של שירה מודרנית בשפה כלשהי". הופעת "פרחי הרע" עוררה שערוריה ציבורית, שלא שככה אף לאחר שבית המשפט בפריס הרשיע את בודלר בעוון "פגיעה במוסר הציבורי והסתה לפריצות", ואסר על פרסומם של אחדים משירי הספר. אירוטיקה סאדו - מזוכיסטית, העיר הגדולה על כל חזיונותיה: הזונות, הקבצנים, ההמון המתגודד, הרחובות הסואנים, "גני העדן המלאכותיים" של היין, החשיש והאופיום, כל אלה עומדים במרכז "פרחי הרע", אך שירה זו של הכרך המודרני היא גם שירה מיוסרת. בכל התמונות האורבניות על תועפות הפריצות והזוועה שבהן, משתקפת נפשו המעונה של המשורר. מבחר זה, נועד למלא חלל גדול, שהותיר העדרה הכמעט מוחלט של יצירת אבי השירה המודרנית, מעל מדפי השירה העברית. התרגומים נאמנים למבנה הצורני המחמיר, למשקל ולחרוז המוקפדים, המאפיינים את שירת בודלר. "מצב בודלר" מסה מאת פול ואלרי, מצורפת כנספח לספר. דורי מנור, יליד תל אביב (1971), הוא משורר ומתרגם שירה ונמנה עם עורכי כתב העת הספרותי "אב". עסק בעריכת יצירות רדיופוניות ומישדרים בענייני ספרות ותרבות. מתגורר בפריס....

2.
בדומה לכל שאר התופעות כל סוגי היופי אוצרים בתוכם דבר מה נצחי ודבר מה בן חלוף, - מוחלט ומיוחד במינו. היופי המוחלט והנצחי איננו בנמצא, או מוטב לומר שהוא הפשטה, מעין הסרת מעטה השומן החיצוני מעל מקרי היופי השונים. המרכיב המיוחד של כל יופי מקורו בתשוקות, והיות ונתברכנו בתשוקות מיוחדות משלנו, הרי שיש לנו גם יופי משלנו....

3.
אם יודעים האנגלים להשיב בפה מלא: שקספיר, כל אימת שהם נשאלים לגדול המשוררים בשפתם, אם פוסקים הגרמנים ללא היסוס: גתה, והאיטלקים:דנטה, הרי שהצרפתים צריכים תחילה לקמט את מצחם. הזהו הוגו? רטין? רונסאר? או שמא יון! דומה שמבחינת ההשפעה העמוקה וארוכת הטווח על השירה העולמית, התשובה היא אחת: שארל בודלר. זכותו של אבי השירה המודרנית עומדת לו לא רק הודות ל"פרחי הרע", אלא לא פחות מזה בזכות השירים הקטנים בפרוזה, המכונסים בקובץ שלפניכם. "הספלין של פריז", יצירה שראתה אור ב- 1869, כשנתיים אחרי מותו של בודלר (1821-1867), יכולה להיחשב כצוואה שהותיר אחריו המשורר לתודעה המודרנית. אם ב"פרחי הרע" רוצץ בודלר לראשונה, בקורנס ענקים, את יסודותיה האסתטיים והמוסריים של הספרות המערבית, ופרץ דרכה של השירה המודרנית מן הבחינה התימטית, הרי ל"שירים הקטנים בפרוזה" חבה התקופה החדשה את תשתיתה הצורנית והסגנונית. "צריך להיות שיכור תמיד. בזה מסתכם הכול: זו השאלה היחידה. כדי לא לחוש את משא הזמן הנורא הרוצץ את כתפיכם ומכריע אתכם עד עפר, צריך שתשכרו בלי-הרף. אבל ממה? מיין, משירה, ממוסר: כרצונכם. אבל השתכרו. ואם ביום מן הימים, על מעלות של ארמון, על עשב ירוק של שוחה, בבדידות חדרכם הקודרת, תתעוררו ושכרונכם מתמעט כבר או פג, שאלו את הרוח, את הגל, את הכוכב, את הציפור, את השעון - את כל החומק, את כל הגונח, את כל הסובב, השר, המדבר - שאלו אותו מה השעה: והרוח, הגל, הכוכב, הציפור, השעון ישיבו לכם: ' זו השעה להשתכר! כדי לא להיות עבדי-זמן מעונים, השתכרו! השתכרו בלי-הפסק! מיין, משירה או ממוסר, כטוב בעיניכם'"....

4.
שארל בודלר, "המשורר המקולל" בה` הידיעה, הקדיש ספר שלם לתיאור מעמיק, מרגש ונועז של שלושת החומרים המשכרים: היין, החשיש והאופיום, ושל השפעותיהם על הגוף והנפש. אם בגלל קובץ שיריו המהולל, "פרחי הרוע", הורשע בודלר בבית המשפט בפשעים של "כפירה ופגיעה במוסר הציבורי", הרי שעל "גני העדן המלאכותיים" היה עונשו אחד: עצם קיומו של הספר כמו הודחק, ובמחרבו דבק בכל רחבי פריז שם של דמות שוליים סהרורית, שמכרה את נשמתה לסמי ההזיה. רק שנים לאחר מותו, משהוכר בודלר כמהפכן הגודל של השירה המודרנית, החלו להכיר גם בערכה המהפכני ומנתץ המוסכמות של יצירת פרוזה זו, שתפסה את מקומה הראוי בקלאסיקה של הספרות האירופאית המודרנית....

5.
6.
בדומה לכל שאר התופעות כל סוגי היופי אוצרים בתוכם דבר מה נצחי ודבר מה בן חלוף, - מוחלטומיוחד במינו. היופי המוחלט והנצחי איננו בנמצא, או מוטב לומר שהוא הפשטה, מעין הסרת מעטה השומןהחיצוני מעל מקרי היופי השונים. המרכיב המיוחד של כל יופי מקורו בתשוקות, והיות ונתברכנו בתשוקותמיוחדות משלנו, הרי שיש לנו גם יופי משלנו....

7.
שארל בודלר, הקדיש ספר שלם לתיאור מעמיק, מרגש ונועז של שלושת החומרים המשכרים - היין, החשיש והאופיום - ושל השפעותיהם על הגוף והנפש. אם בגלל קובץ שיריו המהולל, פרחי הרע, הורשע בודלר בבית - המשפט בפשעים של "כפירה ופגיעה במוסר הציבורי", הרי שעל גני - העדן המלאכותיים היה עונשו אחר: עצם קיומו של הספר כמו הודחק, ובמחברו דבק בכל רחבי פריז שם של דמות שוליים סהרורית, שמכרה את נשמתה לסמי ההזיה, רק שנים לאחר מותו. משהוכר בודלר כמהפכן הגדול של השירה המודרנית, החלו להכיר גם בערכה המהפכני ומנתץ המוסכמות של יצירת פרוזה זו, שתפסה את מקומה הראוי בקלאסיקה של הספרות האירופאית המודרנית. הספר מובא בתרגום ראשון לעברית, פרי עטו של דורי מנור, מתרגם פרחי הרע (הקיבוץ המאוחד 1997 )והספלין של פריז (הוצאת ידיעות אחרונות 1997 )מאת שארל בודלר. ומחבר הלברית לאופרה אלפא ואומגה (יחד עם אנה הרמן) וספר השירים מיעוט (הקיבוץ המאוחד 2001)....

8.
שארל בודלר, הקדיש ספר שלם לתיאור מעמיק, מרגש ונועז של שלושת החומרים המשכרים - היין, החשיש והאופיום - ושל השפעותיהם על הגוף והנפש. אם בגלל קובץ שיריו המהולל, פרחי הרע, הורשע בודלר בבית - המשפט בפשעים של ``כפירה ופגיעה במוסר הציבורי``, הרי שעל גני - העדן המלאכותיים היה עונשו אחר: עצם קיומו של הספר כמו הודחק, ובמחברו דבק בכל רחבי פריז שם של דמות שוליים סהרורית, שמכרה את נשמתה לסמי ההזיה, רק שנים לאחר מותו. משהוכר בודלר כמהפכן הגדול של השירה המודרנית, החלו להכיר גם בערכה המהפכני ומנתץ המוסכמות של יצירת פרוזה זו, שתפסה את מקומה הראוי בקלאסיקה של הספרות האירופאית המודרנית. הספר מובא בתרגום ראשון לעברית, פרי עטו של דורי מנור, מתרגם פרחי הרע (הקיבוץ המאוחד 1997 )והספלין של פריז (הוצאת ידיעות אחרונות 1997 )מאת שארל בודלר. ומחבר הלברית לאופרה אלפא ואומגה (יחד עם אנה הרמן) וספר השירים מיעוט (הקיבוץ המאוחד 2001)....

9.
10.
שארל בודלר, הקדיש ספר שלם לתיאור מעמיק, מרגש ונועז של שלושת החומרים המשכרים - היין, החשיש והאופיום - ושל השפעותיהם על הגוף והנפש. אם בגלל קובץ שיריו המהולל, פרחי הרע, הורשע בודלר בבית - המשפט בפשעים של ``כפירה ופגיעה במוסר הציבורי``, הרי שעל גני - העדן המלאכותיים היה עונשו אחר: עצם קיומו של הספר כמו הודחק, ובמחברו דבק בכל רחבי פריז שם של דמות שוליים סהרורית, שמכרה את נשמתה לסמי ההזיה, רק שנים לאחר מותו. משהוכר בודלר כמהפכן הגדול של השירה המודרנית, החלו להכיר גם בערכה המהפכני ומנתץ המוסכמות של יצירת פרוזה זו, שתפסה את מקומה הראוי בקלאסיקה של הספרות האירופאית המודרנית. הספר מובא בתרגום ראשון לעברית, פרי עטו של דורי מנור, מתרגם פרחי הרע (הקיבוץ המאוחד 1997 )והספלין של פריז (הוצאת ידיעות אחרונות 1997 )מאת שארל בודלר. ומחבר הלברית לאופרה אלפא ואומגה (יחד עם אנה הרמן) וספר השירים מיעוט (הקיבוץ המאוחד 2001)....


יש בספר אסופה של שירים, הכתובה לא באופן מחורז אלא בצורת פרוזה.החדות והשנינות של בודלר עולה וניכרת יפה מבין שיריו.בתוך האסופה מופיע שיר שלט... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
אחד מספרי השירה הטובים שבספרייתי. העוצמה הדקדנטית בכתיבתו של בודלר, אשר טביעות אצבעותיו של פו ניכרות בה (במיוחד בגישה האמביוולנטית כלפי נ... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
הו מלנכוליה ואני שקוע בעצבות, מתכרבל במתיקות הו, מלנכוליה, את אהובתי את הרי אישתי האמיתית, קטנונית וקנאית הו, מלנכוליה, את אהובתי ה... המשך לקרוא





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ