» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (30):
ביבליוגרפיה - נידונה לחיים,
ספרי עיון,
אוניברסיטה משודרת,
שואה ואנטישמיות למכירה,
א,
שואה שלנו ושואות של אחרים,
כחדש,
שואה שלי,
ספריעד- היסטוריה ארכיאולוגיה ו אנתרופולוגיה,
שואה,
קראתי,
לבדוק,
על הכוונת - היסטוריה,
ספרים לקניה בעדיפות ראשונה,
לקנות,
2017,
ישראל וציונות,
עיון,
רוצה לקרוא,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
בספרייה העירונית,
פילוסופיה,
שואה,
היסטוריה למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
פעמיים,
יחידניים,
חדש לגמרי,
אבן נייר ומספריים,
תומחר ,
עוד ...
|
1.
|
|
בעצם ימי המלחמה, כאשר השמדת העם היהודי נמשכה בלא רחם, נרקמו תכניות הצלה של יהודי סלובקיה והונגריה. הידועה שבהן היא עסקת ה"סחורות תמורת דם" שהגה אדולף אייכמן. הספר יהודים למכירה? עוסק בתכנית ה"העברה" שמגמתה היתה לעודד השתקעות יהודים בארץ על - ידי העברת רכוש, תכנית שהנאצים אימצו כדי להגביר את יציאת היהודים מגרמניה. הספר בודק את ניסיונו של היינריך הימלר לקיים משא ומתן חשאי בשנים 1942 - 1945 כדי לבדוק את האפשרות להגיע להסכם שלום נפרד עם המערב, ואת ניסיונות ההצלה הדרמטיים שביצעו מנהיגים יהודים בהונגריה ובסלובקיה....
|
2.
|
|
"העם המחוצף" שונה בתכלית מספריו עד כה של יהודה באואר – מגדולי ההיסטוריונים של השואה במאה ה-20.
באואר מתבונן בתולדות העם היהודי בדרך ביקורתית מושחזת ובסגנון רווי הומור ואירוניה, מתוך זעם נלהב שנובע מאהבה עמוקה.
מי שמבקשים לדעת ולהבין מי אנחנו והיכן אנחנו חיים – אינם יכולים שלא לקרוא את הספר הזה.
כך כותב באואר במבוא לספר:
"אני מודה שהספר המוצג פה לפני הקורא הוא בעצם מעשה רמייה. היסטוריון של השואה, מלאכתו מבוססת על מציאת תיעוד שיוכיח את תקפות התיאורים והניתוחים של מאורעות היסטוריים, והנה כאן הוא מציג ספר חף כמעט מהערות שוליים.
היסטוריון שטוען טיעונים, אך אינו מטריח עצמו להוכיח אותם על ידי ציטוטים מתאימים, הסתמכות על בני סמכא בעניינים שבהם הוא דן, וכיוצא באלה.
זה היסטוריון זה? יאמרו המלעיזים;
לוּ היה צעיר יותר, אין ספק שהיה צריך לשלול ממנו את זכות ההוראה באוניברסיטה.
ואני מסכים עם ביקורת כזאת, כי אכן כך הדבר: אני מציג כאן תזות ודעות בלא להוכיח אותן בדרך המקובלת."
פרופ' יהודה באואר נולד בפראג, ב-1926, ועלה ארצה, עם הוריו, בראשית 1939.
לאחר שירות בפלמ"ח למד בבריטניה, לחם במלחמת העצמאות, והצטרף לקיבוץ שובל, בו היה חבר במשך 41 שנים.
הוא מונה לפרופסור מן המניין ב-1977, ולימד ב"מכון ליהדות זמננו" באוניברסיטה העברית, עד היציאה לגמלאות.
חתן פרס ישראל ב-1998.
כיום הוא יועץ מדעי של יד ושם, וחבר האקדמיה למדעים.
...
|
3.
|
|
יחסו של העולם החופשי - היהודי והלא יהודי - לשואת יהודי אירופה, יחס הממשלות במערב - ארצות הברית, בריטניה, צרפת ובמזרח - ברית המועצות, בולגריה ועוד, יחס הכנסיות, יחס הגופים היהודיים השונים, ציוניים ולא ציוניים ברחבי העולם ויחס היישוב העברי בארץ ישראל לשואה - באלה עוסק ספר זה, מהתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, כאשר החלו להצר את רגלי היהודים ועד פרוץ המלחמה ושליחתם אל מחנות המוות.הנושא מעורר בעיות רבות: מה היתה העזרה שניתנה מבחוץ ליהודי גרמניה בשלב הראשון של השלטון הנאצי? למה לא ברחו היהודים בעוד מועד? למה לא נמלטו יהודים לארצות המערב? מה היתה עמדת הציונים לשואה? אלו ניסיונות הצלה נעשו מבחוץ והאם נוצלו ההזדמנויות המעטות שהיו? האם ממשלות, שהיה בכוחן לעזור, עמדו מנגד? האם דעת-הקהל בארצות אלו השפיעה על ממשלותיהן? ומה יכלו לעשות ומה עשו יחידי-סגולה בתוך מכונת-ההשמדה הנאצית? שאלות אלו ואחרות נדונות בספר, בלא יומרה להקיף את הנושא כולו, מתוך כוונה להאיר היבטים מסוימים של היריעה הגדולה. ...
|
8.
|
|
"אנחנו יודעים שהיהודים נרצחו... ידוע לנו באופן מפורט למדי מי רצח אותם, היכן, איך ומתי... אבל מה שאנחנו רוצים לדעת, ואיננו יודעים, הוא איך חיו היהודים לפני שנרצחו...". את החלל הזה בא יהודה באואר למלא בספרו מוֹת העיירה המתעד בפירוט את חייהן של שבע עיירות בסְפָר המזרחי ועוד כמה עיירות בצורה מפורטת פחות, ואת מוֹתן – מוות שבא להן תחילה מידי הסובייטים 1941-1939, שחיסלו את העיירות כתופעה תרבותית-סוציולוגית-היסטורית, ואחר כך מידי הגרמנים שהשמידו פיזית את העיירות ואת יושביהן היהודים בשנים 1942-1941 בעיקר. זהו ספר חלוצי מפני שהמחקר על השואה במזרח אירופה מתרכז בעיקר בקהילות הגדולות ועד היום לא נכתב שום מחקר העוסק בעמידתן של העיירות היהודיות בפולין.
באואר מעמיד במרכז ספרו שאלות רבות, כגון: מה הייתה השפעת הסובייטיזציה על הקהילות היהודיות? מה עלה בגורלם של הפליטים היהודים מפולין הכבושה שהגיעו אל הסְפָר המזרחי? האם סיפרו ליהודי המקום מה עבר עליהם בשלטון הגרמנים? מה קרה למוסדות היהודיים בשלטון הסובייטים? איך הסתדרו היהודים מבחינה כלכלית? מה היה טיבם של היודנרטים ואיך הגיבו בשלטון הגרמנים? האם שמרו הקהילות היהודיות על מידה לכידות קודם שנשמדו ונרצחו? האם הייתה בהן "עמידה" כפי שהייתה בקהילות הגדולות? לא על כל השאלות אפשר לענות תשובות מלאות ומספקות, אבל ספרו של יהודה באואר שב ומאיר להרף עין את העיירות היהודיות על חייהן התוססים רגע לפני שנעלמו לבלי שוב...
|
11.
|
|
"העם המחוצף" שונה בתכלית מספריו עד כה של יהודה באואר - מגדולי ההיסטוריונים של השואה במאה ה-20. באואר מתבונן בתולדות העם היהודי בדרך ביקורתית מושחזת ובסגנון רווי הומור ואירוניה, מתוך זעם נלהב שנובע מאהבה עמוקה. מי שמבקשים לדעת ולהבין מי אנחנו והיכן אנחנו חיים - אינם יכולים שלא לקרוא את הספר הזה.
כך כותב באואר במבוא לספר:
"אני מודה שהספר המוצג פה לפני הקורא הוא בעצם מעשה רמייה. היסטוריון של השואה, מלאכתו מבוססת על מציאת תיעוד שיוכיח את תקפות התיאורים והניתוחים של מאורעות היסטוריים, והנה כאן הוא מציג ספר חף כמעט מהערות שוליים. היסטוריון שטוען טיעונים, אך אינו מטריח עצמו להוכיח אותם על ידי ציטוטים מתאימים, הסתמכות על בני סמכא בעניינים שבהם הוא דן, וכיוצא באלה. זה היסטוריון זה? יאמרו המלעיזים; לוּ היה צעיר יותר, אין ספק שהיה צריך לשלול ממנו את זכות ההוראה באוניברסיטה. ואני מסכים עם ביקורת כזאת, כי אכן כך הדבר: אני מציג כאן תזות ודעות בלא להוכיח אותן בדרך המקובלת".
פרופ' יהודה באואר נולד בפראג, ב-1926, ועלה ארצה עם הוריו בראשית 1939. לאחר שירות בפלמ"ח למד בבריטניה, לחם במלחמת העצמאות, והצטרף לקיבוץ שובל, בו היה חבר במשך 41 שנים. הוא מונה לפרופסור מן המניין ב-1977, ולימד ב"מכון ליהדות זמננו" באוניברסיטה העברית, עד היציאה לגמלאות. חתן פרס ישראל ב-1998. כיום הוא יועץ מדעי של יד ושם, וחבר האקדמיה למדעים....
|
|