|
1.
|
|
ד"ר שבתאי נוי, מבכירי הפסיכולוגים בישראל, נפטר בגיל 68 מגידול ממאיר במוח. ד"ר בלהה נוי, רעייתו, כותבת ספר פרידה, שבו היא מתעדת את את תהליך התמודדותו והתמודדות הסובבים אותו עם מחלתו.
נוי מלווה את בעלה בסבך המערכת הרפואית, על יתרונותיה וחסרונותיה; היא לומדת את מחוזות הטיפול הסיעודי ומתחבטת בבחירה שבין הכנסת עובד זר שיפלוש אל המרחב האישי של בני הבית, לבין טיפול בכוחות עצמה; היא מתמודדת עם השינויים המהותיים המתרחשים במבנה המשפחתי, כאשר מי שהיה ראש המשפחה עד אז אינו יכול עוד להכריע בסוגיות הקשורות לעצמו, וודאי לא בסוגיות הקשורות לזולת; היא בוחנת טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים, והיא נותרת ערה לרצון בעלה ולצרכיו, גם כאשר הממסד רואה בו חולה סופני.
נוי מזמינה את הקורא לצאת איתה למסע הכואב הזה של אובדן עצמאות ואוטונומיה, תוך שמירה על כבוד האדם, ומצליחה להציג דילמות קשות שעימן מתמודדים המטפלים בחולים סופניים, ולא תמיד מצליחים למצוא להן מילים.
מסע הפרידה של בלהה מבעלה הוא מסע פרידה מרגש ומפרה, שהופך את ספרה לספר חיוני לעוסקים במקצועות טיפוליים, לאנשים המתמודדים עם חולי ומוות ולבני אדם באשר הם.
ד"ר בלהה נוי ניהלה את השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) של מערכת החינוך בארץ, חיברה מאמרים בנושאי חינוך מגוונים, ואת הספר ´ילדי ביכורים´ (ספריית פועלים). אם לארבעה ילדים וסבתא לשישה נכדים....
|
2.
|
|
בספר ילדי ביכורים משקיפים מאה בוגרים, ממרחק שנות דור ולאור נסיון חיים עשיר, הכולל שירות צבאי, מקצוע, נישואין והורות, על בתי הספר היסודיים שבהם למדו. התלמידים לשעבר מתארים את בית ספר בשנים הראשונות אחרי קום המדינה, על רקע ההוויה החברתית, הבטחונית והכלכלית דאז. האירועים המרכזיים של הזמן ההוא - המנדט הבריטי, מלחמת העולם והשואה, העליות ההמוניות, מלחמת השחרור והצנע, הטביעו את חותמם על חיי היומיום בכלל ועל הווי בית הספר בפרט, ורישומם בלב המספרים לא פג עד היום. הזכרונות חושפים את מעמדו החשוב של בית הספר ואת השפעתו - לטוב ולרע - על עולמם של תלמידיו. בלהה נוי, ילידת ירושלים, נמנית עם קבוצת ``ילדי ביכורים`` - הילדים שגדלו והתחנכו במדינה בשנים הראשונות להקמתה. ד``ר נוי היתה ממקימי בית הספר היסודי והעל יסודי ``גבעת גונן`` ועבדה בו כרכזת היועצות החינוכיות. במסגרת עבודתה במשרד החינוך, התרבות והספורט, הקימה את ``הקו הפתוח לפניות תלמידים``, שתפקידו לטפל בתלונות ובפניות של תלמידים ובקידום המודעות של עובדי מערכת החינוך, לנושא זכויות התלמידים. כיום היא מנהלת את ``הקן הפתוח...`` וחברה בצוות בית הספר לעובדי הוראה בכירים....
|
|