אברהם בלבן

אברהם בלבן

סופר

אברהם בלבן (נולד ב-1944 בקיבוץ חולדה) הוא חוקר ספרות, סופר, משורר ופרופסור לספרות עברית חדשה באוניברסיטת פלורידה.
בלבן סיים את הדוקטורט באוניברסיטת תל אביב בשנת 1979. עבודתו הייתה בנושא שירתו של אלתרמן בהנחיית דן מירון. הוא לימד באוניברסיטת מישיגן בין השנים 1983 ל-1989. בשנת 1989 עבר לאוניברסיטת פלורידה ובשנת 1991 מונה לפרופסור מן המניין.

בלבן פרסם בשנת 2000 את סיפרו האוטוביוגרפי 'שבעה' בהוצאת הקיבוץ המאוחד. הספר העוסק בקורות ילדותו בקיבוץ חולדה ובו תיאורים קשים אודות החינוך הקיבוצי ומוסד הלינה המשותפת בבית הילדים. הרומן השני שלו, "אומרים אהבה", יצא בשנת 2006 בקיבוץ המאוחד ועוסק במשורר ישראלי המוזמן לאוקספורד ואשר מתאהב באשה נשואה במהלך ביקור בישראל.

בשנת 1979 זכה בפרס טלפיר למחקר ובשנת 1982 בפרס ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול.

הוא נשוי לסופרת ומשוררת רחל גיל.
1.
”טריסטאן ואיזולדה“ הינו הספר השלישי בסדרה ”אחלמה“ – סדרת המהדורות המחודשות והמתוקנות. נדפס בגופן פרנק-ריהל על נייר קרם 110 גרם. האיורים בספר מעשה ידיה של רחל גיל....

2.
"הייתי צריך למצוא הזדמנות כלשהי לבכות. אם לא על מות אב אהוב, לפחות על מות אבא, ואם לא מצער, כי אז מכעס ומרחמים ומיתמות. אם לא מיתמות בשל מות אבא, כי אז מיתמות בשל מות לא - אבא. ואם מותו לא היה עילה לבכי, חייו המוחמצים ודאי היו. אם לא עליו, יכולתי לבכות על הציוויליזציה של ילדותי ששרידיה היו מוטלים, סדוקים ומחלידים, בכל פינה. הייתי ילד חלום, ילד מעבדה. עד היום אני מתעורר לעיתים בבוקר ובראשי מנגינה זו או אחרת מן החלומות ההם, כאילו הייתי תיבת נגינה, תיבת חלומות ישנה. אם לא נמצאה לי דרך להתחבר לדמעות בבית הקברות, מול עיני הקהל הבוחנות, יכול הייתי לבכות בצנעה, בבית אמא, או בדירה שהעמיד הקיבוץ לרשותנו לימי השבעה. הייתי צריך למצוא הזדמנות כלשהי לבכות ולא מצאתי." קראתי את שבעה בעניין רב ובהתרגשות. בעיני זוהי יצירת ספרות חשובה, רגישה, כתובה היטב היטב. בפנימיותו החיבור הוא קינה מרחיבה מעגליה: ה"אני", המשפחה, הקיבוץ. הקינה הגבישית הזאת כתובה באיפוק, בתבונה, בראייה חודרת וביכולת סיפורית ותיאורית רבה....

3.
מה קרה לאמא היהודייה? מדוע כמעט ולא נמצא בסיפורת העברית אמהות "טובות דיין"? לסיפורת העברית החדשה אופייניות האם החושנית שאינה בריאה בנפשה, נוסח עמוס עוז ורות אלמוג, האם המתנכרת לילדיה נוסח עמליה כהנא-כרמון, והאם הדואגת-החונקת המוכרת מיצירותיו של דויד גרוסמן. גל הסופרות החדש, שהופיע באמצע שנות השמונים של המאה הקודמת, רק חיזק והחריף את המגמה הזאת. שוב ושוב נמצא ביצירותיהן של סופרות אלה אמהות הנוטשות את ילדיהן, אמהות המשתפות פעולה עם בעלים המתעללים מינית בבנותיהן, או אמהות המזניחות אל ילדיהן בניסיונן לטפח זוגיות חדשה. אברהם בלבן מתאר את התופעה הזאת, מנסה להבינה, ועוקב אחריה בדיונים מפורטים ביצירותיהם של עמוס עוז, דויד גרוסמן, רונית מטלון, לאה איני, אבירמה גולן, צרויה שלו, סביון ליברכט וחנה בת שחר. תשע אמהות ואמא. האמא היא אמו של המחבר שנפטרה בשנת 2006. לזכרה נחתם חיבור זה בשלושה פרקים קצרים מתוך ספרו, שבעה. אברהם בלבן הוא פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת פלורידה. פרסם שלושה ספרי שירה (שירה יכולה, טריסטן ואיזולדה, והחום הנכון), מימואר (שבעה) ורומן (אומרים אהבה). ספרי המחקר שלו עניינם שירתו הלירית של נתן אלתרמן, הסיפורת של עמליה כהנא-כרמון, של עמוס עוז וא.ב. יהושע, ומגמות פוסטמודרניות בסיפורת העברית....

4.
5.
משורר ישראלי מוזמן לאוקספורד לחמישה חודשים בראשית שנות השמונים. הוא מתאהב בעיר הזאת, ונענה בשמחה להישאר בה וללמד עברית באוניברסיטה. תשע שנים אחר כך הוא פוגש בחופשת הקיץ שלו בישראל את אוסנת, אישה נשואה ואם לבת,הוא כותב דוקטורט על פמיניזם, אבל חי כמלח שיש לו מאהבת בכל חוף, וחושב לצרף את אוסנת לאוסף ידידותיו. כשהוא חוזר בסוף הקיץ לאוקספורד הוא מגלה להפתעתו שחייו הקודמים איבדו את טעמם. "אומרים אהבה" הוא רומן ספרותי מרתק על אהבה, על כוחה לבטל מסגרות קיימות ומרחקים גיאוגרפיים. המחבר מנצל את כישוריו כמשורר, כדי ליצור טקסט עשיר, המתאר בצורה מוחשית מאין כמוה את ייסוריה ואושרה של האהבה. בו בזמן זהו ספר ישראלי מאוד, שעלילתו משוקעת במתחיה הפוליטיים והחברתיים של ישראל בשנות השמונים והתשעים....

6.
7.
8.
הספר מאיר את יצירתו רבת הפנים של עמוס עוז מכיוונים חדשים ובלתי-צפוים. חלק ניכר מן הנושאים ומן הסמלים המועלים כאן (היסוד הרליגיוזי, יסוד הסינתזה, הים ודמויות הנשים, החיפוש אחר האוצר, הנחש שנבו בפיו ועוד ועוד) לא נדונו עד כה כלל בחקר יצירתו של עוז, או שנדונו בצורה חלקית בלבד....

9.
רבים מגיבוריו של עמוס עוז חשים כי הלשון חוצצת בינם ובין הווייתו החיונית של העולם, והם חפצים לפרוץ אל מעבר לה. לגיבורים אלה מייצגת הלשון את התרבות, על מוסכמותיה ותקנותיה, והם מזהים את הקיום בתוך גבולות הלשון עם הקיום בתוך גבולות החברה. גיבורים אחרים מאמצים את הלשון, על מערכות הניגודים הכלולות בה, והם מנסים לכפות אותה על העולם. עוז מצייר בספריו את חולשותיה העקרוניות של הלשון, ומציג את פגיעתם הרעה של אנשי המילים, אנשי החינוך והאידיאולוגיה. תפישתו הלשונית של עוז מעוררת שאלה מרתקת: איך להביע את ההוויה הראשונית, הקדם-תרבותית, שגיבוריו נמשכים אליה, על-ידי הלשון, פריה המובהק של התרבות? מתח זה בין הלשון לבין חוויות הבראשית מנמק צדדים מרכזיים בסגנונו של עוז. ספרו הקודם של אברהם בלבן על יצירת עמוס עוז, בין אל לחיה, תיאר את נושאיה המרכזיים של יצירה מורכבת ורבת-פנים זו. הספר אל הלשון וממנה הוא חלקו השני של מחקר זה, ונדונות בו בהרחבה מערכת הזיקות בין הלשון ובין המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי ביצירת עוז ומדגים זיקות אלה על ידי שלוש יצירות אופייניות, "אש זרה", "מקום אחר" ו"אהבה מאוחרת". כן נדון בספר הרומן החידתי ביותר של עוז, "לגעת במים, לגעת ברוח", ומואר מזווית חדשה הרומן האחרון עד כה של עוז, "קופסה שחורה", שהופעתו לוותה בוויכוח ביקורתי ער. כמו ב"בין אל לחיה" מגלה אברהם בלבן באל הלשון וממנה פנים חדשות ומפתיעות ביצירת עמוס עוז....

10.
11.
12.
13.
תייר ותושב לא יבינו. רק הזר, שנפתחה לו כאן לרגע דלת, רק הוא יכיר את עומק הנכר. שירי "שירה בעיר זרה" נכתבו בחודשים ינואר-מאי, 2007, שבהם לימד אברהם בלבן באוניברסיטת קיימברידג´. ספרי השירה הקודמים של אברהם בלבן: "שירה יכולה" (ספרית הפועלים, 1981); "טריסטן ואיזולדה: קורות אהבה בלתי אפשרית" (פלד, 1982, אבן חושן, 2002) ו"החום הנכון" (ביתן, 1995)....

14.
15.
16.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ