ג

ג'ון גולסוורתי

סופר

ג'ון גולסוורתי (באנגלית: John Galsworthy;‏ 14 באוגוסט 1867 – 31 בינואר 1933) היה סופר ומחזאי בריטי זוכה פרס נובל לספרות, עיקר פרסומו בזכות סדרת ספרי "ההגדה לבית פורסייט".


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (26):
ספרי קריאה, זוכי פרס נובל לספרות, מחכים לי, רחל - רשימת קריאה כללית, חתני פרס נובל לספרות, ספרים שאני עתיד לקרוא, בהמשך, רשימת הספרים שלי, ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים שאני מתכנן לקרוא, ק - 2013, 2017 פואנטה℗, ספרות מתורגמת , אמריקאים, פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים, כתבתי עליהם בבלוג הקודם, קחי לך תפוחים ותמרים..., הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים, קראתי 4 כוכבים, עוד ...
» ספרים של ג'ון גולסוורתי שנקראים עכשיו:

כף הכסף
ג'ון גולסוורתי
1.
2.
בעל נכסים - ברומן הראשון בסאגה, לאחר הצגת בני משפחת פורסיית הוותיקים והמרשימים שבראשם עומדת הדודה אן, גולסוורתי מתמקד בתשוקה של סומס פורסיית כלפי אשתו היפהפייה איירין פורסיית (לשעבר היירון) אשר אינה אוהבת אותו. הוא מתכנן לעבור לגור איתה בכפר, הרחק מכולם, אך היא מתנגדת לכך ומתאהבת בפיליפ בוסיניי הארכיטקט חסר המעמד, אך בוסיניי הוא ארוסה של חברתה ג'ון פורסיית, בתו של בן דודו של סומס, ג'וליאן. קיץ הודי של פורסיית בקטע ביניים קצר לאחר "בעל נכסים", גולסוורתי מתעמק בחברות החדשה בין ג'וליאן הזקן (סבה של ג'ון) ואיירין, אשר עזבה את סומס. הקשר הזה נותן לג'וליאן הזקן עונג, אך מתיש אותו. הוא משאיר לאיירין רכוש בצוואה שלו עם ג'וליאן הצעיר כאפוטרופוס. הצ'נסרי הבעיות בחיי הנישואין של סומס ואחותו ויניפרד הן הנושא העיקרי ברומן השני. הם נוקטים צעדים על מנת להתגרש מבני זוגם, איריין ודארטי, בצורה מכובדת. אך בזמן שסומס אומר לאחותו להתמודד עם העובדה שהיא תצטרך לפנות לבית המשפט, הוא לא מוכן לעבור את הגירושים בעצמו. במקום זאת הוא רודף ומטריד את איריין, עוקב אחריה בחו"ל, ומבקש ממנה ללדת את בנו. לבסוף סומס מתגרש מאיירין ומתחתן שנית עם נערה צרפתיה בשם אנט, הצעירה ממנו בשנים רבות, אשתו החדשה יולדת את בתו היחידה, פלר. איריין יורשת כסף מג'וליאן הזקן. בנו ג'וליאן הצעיר, וגם בן דודו של סומס, דואג לענייניה הכספיים. כאשר היא עוזבת לראשונה את בעלה הוא מציע את תמיכתו. כאשר בנו של ג'וליאן הצעיר מת, הוא ואיירין מפתחים חברות אמיצה. הם מנהלים רומן והיא יולדת את בנו לאחר שהם מתחתנים. התעוררות (1920) הנושא העיקרי בקטע הביניים השני הוא סגנון החיים הנאיבי והחיוני של ג'ון פורסיית בן השמונה. הוא אוהב ונאהב על ידי הוריו, איריין וג'וליאן. יש לו ילדות אידאלית, כל בקשה שלו נענית. עומד להשכרה רומן זה מסכם את ההגדה לבית פורסיית. פלר וג'ון פורסיית נפגשים ומתאהבים, לא מודעים לעבר של הוריהם. ברגע שסומס, איריין וג'וליאן הצעיר מגלים את הרומן, הם אוסרים על ילדיהם להיפגש שוב. ג'וליאן מזהיר את בנו שברגע שימות, אין אף אחד שיוכל לגונן על איריין מבעלה הקודם. ג'ון מתענה בין אהבתו לפלר והעבר. למרות אהבתה לג'ון לפלר יש מחזר מאוד הולם, מייקל מונט, יורש לברונט. אם הם יתחתנו פלר תרומם את מעמדה של משפחתה מ"כסף חדש" לאריסטוקרטיה. ...

3.
זהו הספר האחרון בסדרת ספרי ה"הגדה לבית פורסייט" (הוא גם ספרו האחרון של ג'ון גולסוורתי, ופורסם לאחר מותו), והספר המסכם את קורותיה של דיני צ'רל בטרילוגיה השלישית של ה"הגדה" שכונתה בשם "סוף פרק". הטרילוגיה מציינת בשמה ובתוכנה את סיומה של תקופת ויקטוריה, כאשר מת ה"בישוף מפורטמינסטר" בראשיתה ("בת לוויה"), והיא מגיעה לקצה על סף מלחמת העולם השנייה, שהפכה שוב את פני - העולם לאחר הפיכתם עם מלחמת העולם הראשונה, המוזכרת בספרו של המחבר "קומדיה מודרנית". לעומת זאת, הספר עצמו מציין את שחרורה הסופי של דיני מעבותות אהבתה לווילפרד דסרט (שסופר עליה ב"המדבר הפורח"). זהו ספר העוסק בבעיות נישואין וגירושין (אותם אפשר להשוות לאלה של סומס ואייריני פורסייט ב"הגדה לבית פורסייט"), ומתרכז בדמות אחותה של דיני, ליידי קלייר קורוון, ובעלה, המיוצג בדמות ריאליסטית מינית - סאדיסטית שהיא בלתי רגילה בהחלט בסוג זה של ספרות. דמותה של קלייר, המזכירה את זו של פלר פורסייט ב"קומדיה מודרנית", אף כי היא עוד יותר עצמאית, מוצקה ונועזת מזו, מנוגדת ביותר לדמותה של דיני הרומנטית, שפניה עדיין מופנים לאחור. שתי האחיות משלימות זו את זו כתמונת פניה של אנגליה שבין שתי מלחמות עולם, כשהאימפריה עוד עמדה על תלה, אבל מלחמת עולם שעברה ומלחמת עולם צפויה מערערות את השלווה שידעה הארץ במשך כמאתיים או שלוש - מאות שנה קודם לכן, ומאלצות את האנגלים לפקוח יותר את עיניהם למציאות שמחוץ להם....

4.
בשל הבחירה דווקא בנקודת התצפית של הפוגע, נחשף המידע לקורא רק עם היוודעותו של הגיבור. יחד עם זאת, הגוון האירוני מציב את הקורא בעמדת עליונות ומעמיד למשפט את האנוכיות והצביעות של בני הדור הנהנתנים ושל החברה מוונת הערכים שאותם מייצג הגיבור....

5.
6.
קסמו של גולסוורתי, וקסמו של הספר "בת - לוויה, שרוי בתוך האובך הזהוב השפוך על יום אנגלי של סוף הקיץ ותחילת הסתיו, שהוא גם עונתו של הסיפור. מתחת לאובך הזה נעות הדמויות, כביכול חלומיות, כביכול בלתי - מציאותיות, אינן שייכות לעולמנו. אנגליה היא עדיין האימפריה, מטוסים הם דבר נדיר וחלליות קיימות רק בסיפורת הדמיונית; אבל בפנימיותם האנשים הם אותם אנשים, והבעיות האישיות, המוסריות, החברתיות והפוליטיות אינן שונות ביותר מבעיותינו כיום. דיני, חיננית כמו ונוס של בוטצ'לי העולה מהים על - גבי קצף הגלים, היא אחת מאותם אנשים אלה. בעייתה האישית המיוחדת היא שאין לה בעיות משלה, והיא מעסיקה את עצמה בפתרון מצוקתם של שניים הקרובים לה" אחיה, המועמד לדין על הריגה בעת משלחת ארכיאולוגית בעמקי יערות בוליוויה, ודודה, המאוהב באישה הנשואה לאדם שאינו שפוי בדעתו ולכן אינה יכולה להתגרש ממנו. הסופר מתעניין במצוקותיהם האישיות של גיבוריו, אבל תוך כדי כך הוא שם בפיהם מחשבות ורעיונות היוצאים מגדר העניין האישי ועוסקים בדברים שברומו של עולם: יחסים בין אדם לחברו, יחסים בין המעמדות השונים, יחסים בין מדינות קרובות ורחוקות. כל אלה אינם מובעים בדרך של מאמרים כבדים, אלא כחלק משיחתן השוטפת של הדמויות השונות. סגנון זה עושה את גולסוורתי קל ומעניין ביותר לקריאה, והספר הוא כזה הנקרא בנשימה אחת, ואם רק מתחילים אותו, אי - אפשר להניח אותו עד העמוד האחרון. "בת - לוויה" הוא הראשון מבין שלושה כרכים על עלילותיה של דיני. שאת כל אחד מהם אפשר לקרוא בנפרד. אבל טרילוגיה זו היא גם הפרק המסכם של "ההגדה לבית פורסייט", ועצם היעדרם של כל בני אותה משפחה מהסיפור מלבד גיבורה אחת מרמז על גורלה של המשפחה הזאת. הגיבורה הנרמזת היא פלר מונט, בתו היחידה של סומס פורסייט, ששימשה גיבורת הטרילוגיה השנייה של "ההגדה" - "קומדיה מודרנית". בעלה, מייקל מונט, הוא בן - דודתה של דיני, והסיפור הוא סיפור משפחת אבותיה של דיני. לקוראי ואוהבי "ההגדה לבית פורסייט" זוהי הצצה נוספת - אף אם מזערית - אל אותו עולם קסום; לאלה שלא קראו אותה, זהו ספר חדש בלבוש חדש, המגלה עולם חדש ומציג אנשים חדשים - אבל אולי יעורר בהם הספר את החשק להחזיר את הגלגל אחורנית ולדעת מהו מקור חייהם של גיבוריו....

7.
8.
לאחר ששימשה "בת - לוויה" לקרוביה הנזקקים, מסתיימת ציפייתה של דיני צ'רל ומגיעה שעתה - היא. זהו סיפור אהבתם של דיני ושל וילפרד דסרט (אחד מהדמויות המלוות את הזוג מייקל ופלר מונט ב"קומדיה מודרנית" של גולסוורתי), אשר כשמו כן - הוא: הוא איש המדבר ומאוהב במדבר. וילפרד דסרט הוא אדם שזנח את החברה של האצולה האנגלית שבה נולד וגדל ומתקשה לשוב ולהשתלב בה. אהבתם של דיני ווילפרד, כמו אהבות רבות מסוג זה, משתלהבות בה. אהבתם של דיני ווילפרד, כמו אהבות רבות מסוג זה, משתלהבות מיד, בוערת באש חזקה, אוכלת את קרבנותיה, ומסתיימת בטרגדיה - עד כמה שמרשה זאת המתינות האופיינית של האנגלים, הנרתעים מקיצוניות ומהבעת - רגשות מתפרצת. העדינות שולטת בכיפה, גם בסופר ודרך סיפורו, וגם בגיבוריו וגיבורותיו, אבל אינה מפחיתה מאמיתות הרגשות ומכנות - יופיים של התיאורים. וכרגיל, משלב גולסוורתי בסיפוריו הרומנטיים גם מסרים חברתיים ומדיניים, שהיו חשובים מאוד בזמנו ויש להם עוד הרבה מה לומר גם לדורנו. זהו ספר הראוי לקריאה, המשתייך לתקופת - מעבר בספרות האנגלית, בין הספרות הקלאסית - רומנטית של המאות השמונה - עשרה והתשע - עשרה, ובין הספרות המודרנית של ימינו....

9.
10.
11.
12.
13.
14.

ביום חתונת הכסף שלהם שעה שאשרסט ואשתו עורכים להם פיקניק, נתקל אשרסט במקרה בקבר של עלמה צעירה. אותו קבר בצומת דרכים ולא בבית קברות מסקרן א... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
ספרות במיטבה ספר מרתק עם כתיבה כל כך מינימלית ומדוייקת תענוג!!!!!!!!!!! אני ממש לא מבינה איך לא קוראים כזה ספר איכותי... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ