ויליאם ג

ויליאם ג'יימס

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (40):
בקרוב, מסקרנים ומרגשים, מדפתרפיה, נערמים על המדף, המליצו לי..., צריך עיון, ספרים שבנו את האנושות, ספרים שהרסו את האנושות, ספרים שיגזלו את זמנך ויטרדו את מנוחתך - ספרי מופת וסטיות אחרות, רשימת קריאה, RTBCPT3, רשימה, רשימה, כללי, רשימה, מתכנן לקרוא ב5 שנים הקרובות, לרכישה, ספרים , פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה, נטע, פילוסופיה וסגנון חיים, עוד ...
1.
הקדים מבוא פ. טיברגר; תרגם יעקב קופוליביץ; ערך יהודה אבן-שמואל. ספר-היסוד בפסיכולוגיה של הדת מאת הוגה הדעות האמריקני הידוע ויליאם ג'יימס, הבוחן את החוויה הדתית כפי שחווה אותה היחיד, ולא כפי שהיא באה לידי ביטוי בכללי האמונה של הדת הממוסדת. החוויה הדתית לסוגיה מאת וילאם ג`יימס הוגה דעות האמרקאי המובהק ביותר של תקופתנו, הוא ספר היסוד בפסיכולוגיה המודרנית של הדת. המבקש להעמיק בעניין החוייה הדתית, לא ימצא לו מדריך טוב ממנו. המושג `חוייה דתית` הגדרה כפולה מקופלת בו: עניינו לא בתחום שקורא לו ג`יימס בשם `הדת האינסטיטוציונית` כלומר מוסדות הפולחן וכללי אמונה, אלה `הדת האישית` בלבד`, כלומר רגשותי הדתיים וכמיהותיו הדתיות של היחיד. ולא זו אף זו, גם `הדת האישית` ניתנה כאן עניים ולא מצדה האובייקטיבי, אל מצדה הסוביקטיבי, לא מבחינת האידאות, אלא מבחינת החוויות. בזה הוצאה מכלל הדיון שאלת האמת האוביקטיבית של תוכן החווייה והועמדה לבחינה ולבירור שאלת אמיתו של תוכן זה במשמעות זו המיוחדת, שמכוון לה ג`ימס. שהרי ג`ימס, מייסדה של תורת ה`פראגמאטיזם` הפילוסופי, אינו מכיר באמת אלא `אחת מצורות גילוייו של הטוב` והחוויה דתית `אמיתית` אינה לו אלא זו, שמעלה ומרוממת את נפשו והוויתו של בעל החוויה עם שהיא מקנה לו את הרגשת ההתחברות אל העולמות העליונים. מכאן שאין ג`ימס בא להעלות לפנינו את האחדות שבחוויות הדתיות אלא את השוני שבהן, את רבגוניותן, ודווקא של החוויות הנמרצות ביותר, הקיצוניות. לתכלית זו הוא מביא שפע גילויי דעת של בני אדם כל הדורות ומכל העמים על חוויותיהם הדתיות, גילויים שנקלטו מתוך ספרי זכרונות, יומנים, איגרות ווידויים מכל הסוגים....

2.
פרגמטיזם – הזרם הפילוסופי שהתפתח בארצות הברית בשלהי המאה ה-19 – קורא תיגר על המסורת הפילוסופית בתחומים רבים. הוא מציע תורת הכרה חדשה, תורת משמעות חדשה ותורת אמת חדשה. הוא מניח את היסודות לחקר השפה ותורת הסימנים. הוא מתנגד לשיטות המטאפיזיות המסורתיות אך בה בשעה גם מערער על הספקנות הקלאסית. הוא מבקר את היסודנות והמהותנות אשר הנן אופייניות למסורת הפילוסופית ומציע שיטת חקירה חדשה שלפיה איננו מחוייבים לבנות את הבנין מן היסוד, אלא אנו רשאים להמשיך מהמקום שבו אנו מצויים. הוא איננו מציע ודאות אך איננו מוותר על חיפוש האמת. הוא מתנגד לאינדיבידואלים ורואה את תהליך החקירה כתהליך חברתי. הוא מצביע על תלותן של טענותנו ואמונותנו בשפה שבה הן מנוסחות ורגיש לקשרים שבין גוף לנפש, בין אמיתות מושגיות לאמיתות אמפיריות, בין עובדות לערכים. השפעותיו הרחבות של הפרגמטיזם ברורות ומפורשות בכתבי תומכיו המוצהרים – קוויין, גודמן, פטנם, דייווידסון ורורטי, אך הן ניכרות גם אצל פילוסופים שלא הגדירו את עצמם כפרגמטיסטים – ויטגנשטיין והיידגר. ויליאם ג´יימס (1842 1910), ממיסדי הפרגמטיזם, נשא את ההרצאות שאוגדו בספר שלפנינו תחת השם פרגמטיזם בשנים 1906- 1907. הוא היה מאבות הפסיכולוגיה המודרנית ומהראשונים שהפכו אותה לתחום מחקר אמפירי. הוא התעניין בחוויה האנושית על היביטיה המגוונים; הדת והמיסטיקה רתקו אותו לא פחות מהמדע והאמנות – לכן הפילוסופיה שלו מבקשת לפנות לכל אחד מהתחומים הללו מקום לגיטימי. הוא היה רגיש במיוחד להשלכות המוסריות של עמדות פילוסופיות, ועל אף נטיתו הפלורליסטית שהתבטאה בסובלנות כלפי עמדות מנוגדות וצורות חיים שונות, גינה בחריפות עמדות פילוסופיות המעודדות אדישות מוסרית או מכשירות אותה. הפילוסופיה המוצעת בהרצאות אלה מכוונת אותנו לתעוזה, לאחריות ולחירות. פרמגטיזם מתורגם כאן לראשונה לעברית. לספר מצורפת הקדמה מאת פרופ´ ימימה בן מנחם מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ