אריקה יונג

אריקה יונג

סופר


1.
בשנת 1961 התחילה אריקה יונג ללמוד במכללת ברנארד, ונרשמה לקורס בספרות האנגלית של המאה השמונה - עשרה. בזכות פרופסור, שהיה חוקר נלהב של התקופה, קרמה המאה ההיא עור וגידים בדמיונה של הסופרת - לעתיד, שאף כתבה את עבודת המאסטר שלה בנושא זה. שנים לאחר מכן נוצרה פאני הקאבאוט - ג'ונס - דמות בדיונית תוססת, פרועה ועתירת עלילות, הממחישה לגבי הקורא את המאה הי"ח באנגליה כאילו הוא עצמו נקלע לתוכה. "יש שיאמרו כי פאני אינה אשה טיפוסית של המאה השמונה - עשרה," כותבת אריקה יונג ב"אחרית דבר" לספרה, "ואני מודעת לכך. במובנים רבים המודעות שלה היא מודרנית... ניסיתי לכתוב רומן מעניין ומשעשע, לא מחקר היסטורי, ופיתוח האופי של הגיבורה שלי היה חשוב בעיני יותר מהרקע שבו אנו מוצאים אותה... יותר מכול זהו רומן על חייה והתפתחותה של אשה בתקופה שבה סבלו נשים מדיכוי קשה ומכביד יותר מכפי שהן סובלות היום." זה ספרה השביעי של אריקה יונג בזמורה - ביתן. קדמו לו: פחד גבהים, בלוז של כל אשה, מצנחים ונשיקות, להמציא את הזיכרון, פחד חמישים, מה רוצות הנשים?...

2.
ריקה יונג, מחברת רב המכר העולמי פחד גבהים, מתארת בסגנונה השנון והקולח את קורותיה של משפחה יהודית אחת באמצעות ארבע נשים מוכשרות ומרדניות - שונות מאוד זו מזו - הנאבקות בעוז רוח לכבוש להן מקום בעולם. הסבתא רבתא, שרה סולומון, הגיעה בחוסר כול לאמריקה בראשית המאה העשרים, לאחר שניצלה מפורגרום ברוסיה שבו שכלה את תינוקה. בתה, סלומי הסופרת, חייתה בפריס בשנות העשרים העליזות, והנכדה היא סלי הזמרת והמלחינה בשנות השישים הסוערות. הנינה, שרי הצעירה בת זמננו המגדלת לבדה את בתה, צוללת למאגר הארכיון היהודי במנהטן ודולה מתוכו את סיפורה המאלף של המשפחה. להמציא את הזיכרון ממחיש את הגולר היהודי במאה השנים האחרונות, את הסבל הורדיפות, ההגירה, העוני והחלומות, היצירה האמנותית התוססת, האומץ וההעזה לפרוץ קדימה מן הגטו היהודי, תוך כדי תיאור רגיש של יחסים בין אימהות לבנות. ספריה האחרים של אריקה יונג שראו אור ב"זמורה-ביתן": פחד גבהים, מצנחים ונשיקות, סרניסימה, בלוז של כל אישה, פחד חמישים, ומה רוצות הנשים?...

3.
מה רוצות הנשים? על שאלה קשה ומסקרנת זו עונה אריקה יונג - המחברת הנודעת של "פחד גבהים" וספרים רבים אחרים - בכמה מאמרים המציגים נשים שונות, אמיתיות, וגיבורות רומנים מפורסמים. נשים כמו הילרי קלינטון וגיבורת הרומן "ג'יין אייר" רוצות כוח. נשים כמו הילרי קלינטון וגיבורת הרומן "ג'יין אייר" רוצות כוח. נשים כמו הנסיכה דיאנה רוצות ורדים, ונשים כמו הסופרת הפרובוקטיבית אנאיס נין ו"לוליטה", גיבורת ספרו של נבוקוב, רוצות מין. וכולן, ככל הנראה, רוצות לחם. אריקה יונג בוחנת בתבונה, בהומור ובפיכחון רב את מצבם של הנשים והגברים היום. היא דנה בסוגיות כמו יחסי אימהות - בנות, נשים סופרות וכתיבה בכלל, גילוי עריות, פורנוגרפיה, הגבר המושלם ועוד. היא מתרפקת על איטליה היפה והפיוטית ומנתחת בדרך מקורית ומעניינת דמויות ואירועים....

4.
ב"פחד גבהים" - רב המכר שנמכר במיליוני עותקים וגם שינה את חייהן של מיליוני נשים - לימדה אותנו אריקה יונג לעוף. ב"בלוז של כל אשה" היא מלמדת אותנו לנחות. אריקה יונג הרגילה את קוראיה לצפות ממנה לכנות רגשית מוחלטת, לתובנה אמיצה ולשנינות מרנינה. היא מעזה לבחון תחומים שסופרים אחרים אפילו לא מתקרבים אליהם. בספר זה היא מתמודדת עם אחד הנושאים החשובים והקשים של זמננו: התמכרות רגשית ותלותיות באהבה. ליילה סנד, ציירת, אם ואישיות בינלאומית, היא אחת הדמויות השלמות ביותר מאז איזדורה וינג של "פחד גבהים". כמי שבגרותה מתרחשת בשנות השישים והשבעים, היא מכירה את דרכי המילוט של הסמים, היין והנדודים. עתה היא מכורה לדארט דונגל, נרקיסיסט יפה תואר ופוחז, המעורר בה קדחת מינית אך משאיר אותה ריקה, נבגדת וחסרת ערך. המאבק בין ההתמכרות לאהבה מופרזת ובין הרצון לחזור לשפיות, לאיזון וליצירתיות, מטילים את ליילה סנד להתמכרות אחרת - האלכוהול. הלהט, העוצמה והכנות המפעמים בכל קטע של ספר זה ידברו אל לב כל אשה - וגבר - של שנות התשעים....

5.
6.
7.

ספר גאוני! קורותיה של זונה בריטית במאה ה 18 בלונדון מפיה של פמינסטית שהמחקר שהיא עשתה לספר עמוק ביותר. פאני,יתומה שאומצה ע"י משפחה מבוססת,... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ