חיים לפיד

חיים לפיד

סופר


1.
עשרים ושישה גברים ונשים ישראליים בני גילים שונים, משכבות שונות של החברה וממקומות שונים בארץ, מהם ידועים מאוד, רואיינו על - ידי המחבר בשנים 1991 - 1992 על אהבותיהם הראשונות. כל המרואיינים מופיעים בספר בעילום - שם אך סיפוריהם האישיים, הנסתרים, פורשים תמונה של החברה הישראלית מזווית מיוחדת במינה ותמונה לא פחות מפתיעה של האהבה הראשונה - לאו דוקא אהבת נעורים קסומה וצוהלת אלא גם אהבה מיוסרת, המסרבת להסתיים, אהבה המקפלת בתוכה חיים שלמים, ומספרת סיפור חוויתו של היחיד ושל מקום, תקופה וחברה שלמה. "סיפור האהבה ("ההרפתקה"), הוא מס שהאוהב חייב לשלם לעולם כדי להתפייס עימו" - אני קורא אצל רולן בארת בספרו "שיח אהבה". אבל קיים גם הצורך ההפוך - לא לספר, לשכוח ולהשכיח את האהבה שהסתיימה יותר מכל אהבה קודמת אחרת, קיומה וקיצה של האהבה הראשונה מעיב כצל קודר על אמונתה של כל אהבה חדשה בנצח הנצחים המזומן לה, על תביעתה להעפיל מעל למשוגות הלב ולתעתועי הזמן. בדומה לכך, למרות שהשכל הישר אומר שהכל כבר סופר ונאמר, הרצון הפראי לספר, לכתוב כאילו זו הפעם הראשונה, עדיין לא תש כוחו. וזוהי עוד סיבה לחשאיות, להסתרה, לשכחה. חיים לפיד, פסיכולוג חברתי על פי מקצועו, כותב לקולנוע ועל קולנוע. ספריו הקודמים; " רשימותיו הנסתרות של סגני", רומאן 1983: "ברזניץ", רומאן 1992....

2.
לפתע, באמצע חייו, מתמוטט עליו עולמו של ברזניץ: אהובתו נוטשת אותו, תאונת דרכים כמעט ומקפחת את חייו, מעמדו כקצין בכיר במדור חקירות רצח במשטרת תל - אביב - אף הוא הולך ומתערער: גופה מתגלה ביער בית שמש אך לאיש אין כל חפץ בה, ואיל לה כל דורש. מדוע? פרשת הגופה המסתורית, זהות הנרצח, מניעי הרצח - כל אלה הופכים לאובססיה המאיימת לטרוף את דעתו של החוקר המפוכח ומשנים את כל מהלך חייו. ביסודה של העלילה הכמו - בלשית עומד סיפור אהבה מורכב הנפרש באמצעות תיאורים ריאליסטיים בצד מונולוגים פנימיים על גבול זרם התודעה, המעמידים רומאן מקורי זה מעבר למסגרת הסיפור הבלשי הקונבנציונאלי....

3.
לפעמים האמת הכאובה, הפנימית, הכמוסה ביותר בנפשו של אדם מופיעה דווקא בצורת מכתב של אדם זר מארץ אחרת. פגישה מקרית של אשת הסופר עם ג'נטלמן אנגלי קשיש מובילה כעבור זמן להגעתה המסתורית של מעטפה ובה כתבים המצטרפים לסיפור חייו. זה מתגלה כחיפוש שאורכו כאורך החיים כולם אחר האם הנעדרת, דרך בבואותיה בדמויות אחרות, נגד דמותו האמביוואלנטית של האב, מתוך בדידות ללא מצרים. מה בסיפור הזה אמת כפשוטה ומה פנטסיה, בידיון, כזב, עלילה? באיזה מובן הכתיבה היא פשע ומי כאן, בעצם, הפושע? אלה הן כמה מן התעלומות שאליהן מרתק את קוראיו הרומן החדש של חיים לפיד, מחבר ברזניץ ואהבות ראשונות....

4.
5.
אבשלום בן העשרים ושש עוזב את חבריו התל - אביביים, שוכר צריף רעוע ביישוב נידח ומסתגר בו על - מנת לחבר רומן. אלא שבמקום רומן הוא כותב בלהט מכתבים לאחיו הצעיר, ממנו התנתק בנסיבות לא ברורות, וחופר, בנחישות עקשנית, מנהרה. דרכה יגיע אל מתחת לחומות בית - הכלא הסמוך ויתנקש בחיי אחד האסירים. בכך הוא מבקש להציל אולי איזו מהות ישראלית העומדת על פי תהום. על קו הגבול בין התבונה להתפרקות כל הערכים, בעוד אישיותו הולכת ונפרמת לכדי ניכור פנימי מכל אשר גדל עליו, מתחבט אבשלום על מפתנה של אהבה. האם ייתן דרור לנדיבות שנשתיירה בו ויקרא בשם אהבה ליחסיו הנפתלים עם אלמנה נוגה והפכפכה? האם ייכנע לרגשנות הקושרת אותו לאיריס, הזונה, אישה קשת - גנרל ושלוחתם של גורמים אפלים המבקשים לקנות בו אחיזה? האם ישכיל להיכרך בברית של הנאה וחברות עם בתו של השוטר - בדימוס, תושב המקום? והאם לא יסיטו אותו רגשותיו אלה מן השליחות הנחרצת שכפה על עצמו? ברומן אפל ואפוף מתח חותר המחבר מתחת לפני השטח של ההוויה הישראלית בכתיבה הממזגת עמקות ושנינות, הומניזם וחשיפת אמת נוקבת שאינם מסווים את רכות המבט של הסופר אל כל ברואיו. חיים לפיד, פסיכולוג חברתי, כתב לקולנוע ועל קולנוע. פרסם רומן תיעודי אחד, "אהבות ראשונות", וארבעה ספרי סיפורת. ביניהם רומן המתח "ברזניץ" ו"פשע הכתיבה", שפרק ממנו הופיע לאחרונה ב - The Republic of Letters - כתב - העת היוקרתי של סול בלו וקית' בוטספורד....

6.
"עשרה ימים לאחר מות בעלה שכבה אילנה עם מחמיד" - כך נפתח כיכר מילאנו, הרומן החדש והנועז מאת חיים לפיד. אישה שזה עתה התאלמנה נקלעת לרומן סוער עם האח הערבי שטיפל בבעלה בחודשי חייו האחרונים. במחמיד, הצעיר ממנה בשנים רבות, אילנה מוצאת את כל מה שכבר לא מצאה באיש שחייתה אתו: נפש של משורר, רוך ואמפתיה, ומשיכה פיזית עזה. למרות התנגדותם החריפה של שני בניה, אילנה נחושה בדעתה לקיים את הקשר הבלתי אפשרי. אך בכל פעם שנדמה לה שהנה סוף סוף האהבה מנצחת, צץ עניין חדש ומזכיר לבני הזוג כמה עמוק הפער שביניהם. כיכר מילאנו הוא ספר יוצא דופן בנוף הספרות המקומית. מבעד לסיפור האהבה היפה והמסעיר נרקמת אלגוריה פוליטית מתוחכמת המערערת את מה שנדמה לנו שידענו על יחסים רומנטיים, משפחתיים ופוליטיים במציאות הישראלית ואת האופן שבו ניתן לספר סיפור כזה בחברה מפורדת ושסועה. חיים לפיד הוא סופר ופסיכולוג. בין ספריו הקודמים: רומן המתח "ברזניץ", הרומן התיעודי "אהבות ראשונות" והנובלה "פשע הכתיבה". ...

7.
יום אחד מגלה ערן חפץ שזכרונו מתעתע בו. אירועים בעברו, שהותירו חותם ניכר בחייו ובחיי משפחתו, נשכחו ממנו לחלוטין, כאילו לא אירעו מעולם. חמוש בשכל חד ובנחישות אובססיבית שאין לה מנוח, יוצא חפץ למסע בעקבות "החורים השחורים" שנפערו בתודעתו ובעקבות הסודות שנבלעו בתוכם -- עד לרגע שבו עליו להחליט אם להיבלע בהם גם הוא, או לוותר על פתרון החידה ולשמור על שפיותו. 'הצבי הבוער' הוא רומן/מותחן פסיכולוגי אכזרי ומחשמל, העוסק בפער הבלתי נסבל שבין דמותנו המוארת, המוכרת לנו מן הראי, לבין הגחלים הלוחשות מתחת לפני השטח של חיינו. האמיתות היציבות והפחות יציבות שחפץ מנסה להיאחז בהן -- אהבתו לאשתו, אהבתה אליו, ובעיקר מקומה הסבוך של האהבה הזאת בחיי הנישואים שלהם -- כולן מאיימות לבגוד בו. מה שהיה מוצק, מובן מאליו, הופך שוב ושוב לחומר בעירה אפל ומסתורי, וניצת. האם חפץ ישרוד את האש הזרה שהתלקחה בו?...

8.
9.
שמעון קרני, חייל, מנהל רומן מגשש ונסער עם אדווה הבוגרת והמנוסה ממנו, מתמחה במוסד פסיכיאטרי. הקשר מסבך את שמעון בעבותות יחסיו הלא־פתורים עם אביו והופך לזירה של אשמה ומוות, שממנה ינוס במשך שארית ימיו. אך זהו רק המהפך הראשון המזומן לקורא בנובלה המבריקה של חיים לפיד, המסתחררת בין עלילות וסגנונות במסעה אל החטא הטבוע ביסודה של כל אהבה גדולה. בזעיר־אנפין כונן לפיד מערכת של עולמות החגים במסלולים נפרדים בעודם מצייתים לחוקי הכבידה של התשוקה. הוא העניק לנו סיפור כובש, שכל אחת מדמויותיו הבלתי־נשכחות משלבת כוח של מספר עם מעמקים של פגיעות אנושית, ומעידה בדרך משלה על יופיו האלים של מעשה הכתיבה עצמו. זהו ספרו התשיעי של חיים לפיד, סופר ופסיכולוג. בין ספריו הקודמים רומן המתח ׳ברזניץ׳, הרומן התיעודי ׳אהבות ראשונות׳ והנובלה ׳פשע הכתיבה׳. ...

10.

עלילה: 2 מסובכת וצפופה. תובנות: 1 אין זמן לשטויות כאלה. כתיבה: מתקרבת לדוח פסיכולוגי, יותר מכתיבה ספרותית. הסיפור מורכב. שמעון, בנו של "רופ... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ